تاثیرگذارترین چالش‌های بازاریابی در شبکه‌ های اجتماعی (+راه‌حل‌های کاربردی)

برای مقابله با بزرگ‌ترین چالش‌ها در رسانه‌های اجتماعی آماده‌اید؟

قطعا شما تنها کسی نیستید که برای رشد برند خودتان در رسانه‌های اجتماعی تلاش کرده است، زیرا در حال حاضر رقابت شدیدی بین صنایع وجود دارد. این رقابت‌ها بر سر جذب 71 درصد از مردمی است که وقت زیادی را در رسانه‌های اجتماعی می‌گذرانند (منبع). موج جدید ظهور شبکه‌ها و توقعات بالای مخاطبان در این رسانه‌ها، هر دو، کار شما را برای برندینگ در رسانه‌های اجتماعی دشوارتر می‌کند، حتی اگر برند شناخته شده‌ای باشید.

در این راهنما، هشت مورد از رایج‌ترین چالش‌های بازاریابی رسانه‌های اجتماعی را که امروزه برندها با آن مواجه هستند بررسی می‌کنیم. برای هر مانع، راهنمای گام به گام عملی برای حل آن را نیز ارائه کرده‌ایم.

چالش 1: ریزش نرخ تعامل و برقراری ارتباط مخاطبان

بر کسی پوشیده نیست که تعامل ارگانیک در رسانه‌های اجتماعی روندی نزولی داشته است. هر چه که تعداد کاربران و برندها روی یک شبکه بیشتر باشد، نشان از آن دارد که رقابت در آن فضا شدیدتر و البته دشوارتر است. قبل‌تر پدیده کاهش تعامل عمدتاً یک مشکل در فیس بوک و توییتر بود، اما حالا این روند بر حضور برندها در اینستاگرام نیز تأثیر می‌گذارد. چنان که تحقیقات اخیر Rival IQ نشان می‌دهد، نرخ تعامل اینستاگرام 30 درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافته است.

white chart

غلبه بر الگوریتم‌ها، یکی از سخت‌ترین چالش‌های بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی است. خصوصا اگر تبلیغات پولی را در کنار محتوای ارگانیک اجرا نمی‌کنید، کسب درآمد و افزایش تعاملات با مخاطبین می‌تواند یک نبرد دشوار باشد. با این حال، این یک مبارزه غیرممکن نیست.

راهکارها:

  1. پست‌های خود را با عملکرد پست‌های برتری که در اینستاگرام بارگذاری شده، ارزیابی( مقایسه) کنید تا بفهمید چه چیزی بیشترین تعامل را ایجاد می‌کند. سعی کنید موضوعات مشترکی بین این پست‌ها پیدا کنید (به زمان بندی، موضوعات محتوا، انواع پست‌ها، قالب بندی، صدا و … توجه کنید).
  2. روی تولید محتوایی تمرکز کنید که بر دنبال‌کنندگان، مشتریان و جامعه فعلی شما تأثیر می‌گذارد. این ممکن است شامل محتوای مبتنی بر سوال، محتوای تولید شده توسط کاربران و پاسخ به انتقادات و نظرات باشد.

همکاری با اینفلوئنسرها و برندها را به عنوان راهی برای دسترسی به مخاطبین گسترده‌تر و تشویق بیشتر به ذکر نام تجاری در نظر بگیرید.

برای افزایش نرخ تعامل در اینستاگرام مقاله “چه اقداماتی باید برای افزایش نرخ تعامل در اینستاگرام انجام داد؟” را مطالعه کنید.

چالش 2: ایجاد تمایز با رقبای فعال و قدیمی‌تر

آیا احساس می‌کنید برند شما به جایگاه خوبی در شبکه‌های اجتماعی نرسیده است؟

طبیعی است که در فضای رقابتی که برندهای قدیمی و بازیگران تثبیت شده در صنعت شما در آنجا حضور دارند، مطرح کردن ادعای خود به عنوان یک شرکت نو و رو به رشد کار بسیار مهم و تا حدودی دشوار است.

توصیه ما چیست؟

 ابتدا روی “ایجاد هویت و جامعه‌ی خود” در مقابل “وسواس نسبت به دیگران” تمرکز کنید. گیر افتادن در دام “مقایسه تعداد فالوورها و تعامل‌ها” آسان است، اما به شما یا فالوورهای‌تان لطفی نمی‌کند. به یاد داشته باشید: یک جامعه کوچک اما فعال بسیار بهتر از تمرکز روی صرفا متریک‌هاست.

instagram insights

راه‌حل‌ها:

  1. استراتژی تبلیغاتی اولیه خود را حول محور جذب مشتری بسازید( مانند: محتوای تولید شده توسط کاربر، پاسخ به سوالات، نظرات و برچسب‌گذاری).
  2. ایجاد یک صدای برند متمایز (مانند: شوخ طبعی، قابل اعتماد بودن)
  3. کارمندان را برای تولید محتوای مربوط به تخصص خود فعال کنید.

چالش 3. از دست دادن زمان به دلیل درگیر شدن با پلتفرم‌های متعدد

پیام‌ها، اطلاعیه‌ها و مهلت‌های محتوا و . . . لیست ادامه دارد و ادامه دارد.

اگر می‌خواهید در چندین پلتفرم حضور داشته باشید، بهره‌وری از دست رفته احتمالاً یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های رسانه‌های اجتماعی شماست. حضور در چند پلتفرم مستلزم ارسال متقاطع و پاسخ دادن به نظرات در کانال‌ها است که انجام این کار بدون داشتن یک استراتژی، شما را به سمت فرسودگی شغلی سوق می‌دهد، زيرا زمان محدود است.

راه‌حل‌ها:

  1. شبکه اولویت‌هاي خود را تعریف کنید و بیشتر تلاش خود را در آنجا متمرکز کنید. از خود بپرسید: کجا بیشترین تعامل را دارید؟ کجا بیشترین رشد را می‌بینید؟ کدام پلتفرم بیشتر با اهداف تجاری شما مرتبط است؟
  2. یک “ابزار مديريت شبکه‌های اجتماعی” را برای تثبیت حضور خود در شبکه‌های اجتماعی به کار بگیرید. انجام این کار باعث پرش زمان کمتری بین شبکه‌ها می‌شود و به ساده‌سازی گردش کار شما کمک می‌کند. مثلا ابزاري كه محتواي شما را در ساعاتي كه تنظيم كرده‌ايد به صورت خودكار منتشر كند.
  3. در صورت نیاز، برون سپاری یا تقسیم مسئولیت‌ها را در میان تیم بازاریابی خود در نظر بگیرید.

چالش 4. زمانی که سهامداران کلیدی رسانه های اجتماعی را درک نمی کنند

 رسانه های اجتماعی دیگر یک «اسباب بازی جدید براق» نیستند.

گفته می‌شود برخی از ذینفعان یا مديران بالادستي، ممکن است ارزش فوری سرمایه‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی را به عنوان یک “راه درآمدزایی” در اولویت نبینند. این در حالی است که اقدامات لازم برای حضور برند در رسانه‌های اجتماعی از تولید لید گرفته تا پرورش مشتریان و فراتر از آن، در توسعه کسب و کار جدید به خوبی ثابت شده است، چنان‌که 4 مورد از 5 مورد اولویت بازاریابی برای سال 2022 به طور مستقیم به شبکه های اجتماعی مربوط می‌شود.

بودجه‌ها صرف کدام نوع از تبلیغات شده‌اند؟

راه‌حل:

  1. معیارهای مرتبطی را در سال گذشته مشخص کنید که به شما کمک می‌کند تا آنها را بهبود ببخشید، سپس نتايج خوب كار خود را به مديران گزارش دهيد. (مثل: ثبت آمار ترافیک دریافتی، نرخ ریچ و تعامل اكانت تجاري شركت در سال جاري و سپس مقايسه آن با سال بعد)
  2. تجزیه و تحلیل رقابتی و تحقیقات بازار را با هم ترکیب کنید تا اهمیت حضور در شبکه‌های اجتماعی را به مدیران منتقل کنید.

چالش 5. نداشتن ارتباط یا ارتباط بسیار کم بین بخش‌ها

علی‌رغم قدرت همکاری بین بخش‌هایی مانند روابط عمومی، تولید محصول و یا تقاضا، ما از نزدیک شاهد بوده‌ایم که چه تعداد از تیم‌ها بدون ارتباط در کنار هم هستند. نمودار زیر تیم هایی را نشان می‌دهد که بازاریابان اجتماعی بیشترین تعامل را با آنها دارند.

به اشتراک‌گذاری داده‌ها و نظرات شما در تيم نباید بار سنگین و فرآیندی زمان‌بر باشد. در واقع، انجام این کار برای توانمندسازی خود و همکاران‌تان ارزشمند است. به این دلیل که تشریک مساعی و همکاری قدرتمند تيمي، ارتباط مستقیمی با ایجاد کمپین‌های بهتر و کاهش حدس و گمان‌ها دارد. به عنوان مثال، در نظر بگیرید که تیم فروش یا تیم محصول شما، تاثیر مستمر بازاریابی محتوایی و حضور در رسانه اجتماعی شما را چگونه ارزيابي می‌کند. با بینش آنها، می توانید زمان بیشتری را برای فعالیت‌هایی صرف کنید که به مشتریان شما کمک می‌کند و مشتریان بالقوه را به دست می‌آورد.

راه‌حل‌ها:

  1. برای بررسی معیارها و بررسی فرصت‌های همکاری در بین تیم‌ها، جلسات و اعلام حضورهای منظمی را تنظیم کنید.
  2. در صورت امکان، داده‌های CRM خود را ارزیابی کنید تا بهتر درک کنید که حضور شرکت شما در شبکه‌های اجتماعی چه تاثیری بر قیف بازاریابی و فروش شما می‌گذارد.

چالش 6. تمام شدن ایده‌های تولید محتوا

ارائه ایده‌های محتوایی تازه، یکی از رایج‌ترین چالش‌ها در رسانه‌های اجتماعی و حتي ممكن است  ناامید کننده‌ترین آنها باشد. به این دلیل که حضور شما در رسانه‌های اجتماعی هیچ‌گاه واقعاً از رشد باز نمی‌ایستد. حتي اگر یک کمپین بی‌نقص باشد و توجه زیادی را از طرف دنبال‌کنندگان به خود جلب کند، همچنان از شما انتظار می‌رود که آن را پیگیری کنید و محتوای خوب را در جریان نگه دارید.

داستان‌های موفقیت رسانه‌های اجتماعی مانند Duolingo در TikTok نمونه‌ای عالی از اینکه چگونه محتوای خلاقانه می‌تواند برند شما را به ارتفاعات جدیدی برساند، نشان می‌دهد.

شما نباید نگران کاری که رقبا یا برندهای قدیمی انجام می‌دهند، باشید. خلاقیت اغلب به صورت موج به وجود می‌آید و همین موج برای بازاریابان اجتماعی موثر است. ما توصیه می‌کنیم که از طریق طوفان فکری مداوم و استراتژیک در ارائه ایده‌ها فعال باشید.

راه‌حل‌ها:

1.از ابزارهای سوشال لیسنینگ برای کشف مکالمات و محتوایی که مخاطبان هدف شما در حال حاضر درباره آنها دغدغه دارند، استفاده کنید.

2.با سازندگان یا طرفداران نام تجاری که اخیراً در ایجاد تعامل موفق بوده‌اند، همکاری کنید. چه چیزهایی می‌توانید از آنها بیاموزید؟

3.مقاله “چه محتوایی برای اینستاگرام تولید کنیم؟” را مطالعه کنید.

چالش 7. پاسخ دادن به فراخوان‌ها و بحران‌ها

اگر می‌خواهید مشتریان خود را راضی نگه دارید، صرفاً انتشار اطلاعیه‌ها کافی نیست. فراتر از تعامل با مشتریان و سرنخ‌ها، سرعت بخشیدن به زمان پاسخگویی برای راضی نگه داشتن مشتریان ضروری است. پاسخ‌های سریع و حساب شده به ايجاد مخاطبان وفادار و انتقال حس خوب به مخاطب كمك شاياني مي‌كند.

راه‌حل‌ها:

  1. براي شبکه‌هاي اجتماعي خود برنامه مديريت بحران تنظيم كنيد تا برای مدیریت رویدادهایی که با واکنش جدی همراه است، بدون اینکه تحت فشار قرار بگیرید، آماده باشيد.
  2. رایج‌ترین اعتراضات، مسائل و نگرانی‌های مشتریان خود را مورد توجه قرار دهيد تا آنها را در پاسخ‎‌های خود پیش‌بینی کنید.

3- برای شخصی‌سازی پاسخ‌های خود به مشتریان (حتی زمانی که از الگوهای پیام‌رسانی استفاده می‌کنید) نكاتي را مشخص کنید.

چالش 8. کمبود رشد، جهت‌گیری یا استراتژی

بیایید بگوییم که در مورد آنچه که «باید» در شبکه اجتماعی انجام دهید گیر کرده‌اید.

این چیزی است که به شما هشدار مي‌دهد انتشار پست را صرفا به اين دليل كه توليد محتوا ادامه داشته باشد متوقف كنيد زيرا شما ‌به یک استراتژی واقعی بازاریابی رسانه‌های اجتماعی نیاز داريد. بازگشت به اصول اولیه برای ارزیابی هدف و ايجاد تصویری بزرگ و در خور از حضورتان در شبکه هاي اجتماعي برای هدایت آن در آینده هرگز ضرری ندارد.

برند شما چقدر در شبکه‌های اجتماعی سهم دارد؟ مقاله “سهم صدای برند (قسمت دوم)” را مطالعه کنید.

تیم تولید محتوا

تیم تولید محتوا

0 دیدگاه

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مطالب مرتبط

ویژگی‌های یک کارشناس روابط عمومی حرفه ای

ویژگی‌های یک کارشناس روابط عمومی حرفه ای

افراد زیادی هستند که شاید این ادعا را داشته باشند که در زمینه روابط‌عمومی عالی هستند اما در بیشتر مواقع، این حرف یک ادعا بیشتر نیست! افرادی که در این زمینه واقعاً نخبه و حرفه‌ای هستند، دارای استعدادهای ذاتی و مهارت‌هایی هستند که این استعدادها در همه انسان‌ها وجود...

ویژگی‌های یک کارشناس روابط عمومی حرفه ای

ویژگی‌های یک کارشناس روابط عمومی حرفه ای

افراد زیادی هستند که شاید این ادعا را داشته باشند که در زمینه روابط‌عمومی عالی هستند اما در بیشتر مواقع، این حرف یک ادعا بیشتر نیست! افرادی که در این زمینه واقعاً نخبه و حرفه‌ای هستند، دارای استعدادهای ذاتی و مهارت‌هایی هستند که این استعدادها در همه انسان‌ها وجود...