چه محتوایی برای اینستاگرام تولید کنیم؟

اگر مدیر یک کسب و کار اینترنتی هستید یا قصد ایجاد یک پیج اینستاگرام برای کسب و کار خود را دارید، حتما تا به حال با سوال «چه محتوایی باید تولید کنیم؟» مواجه شدید. پاسخ‌­ها به این سوال به اندازه تعداد کسب و کارهای اینترنتی موجود در اینستاگرام متفاوت است اما اگر بخواهیم یک راهکار عملی برای همه کسب و کارها پیشنهاد دهیم باید در قدم اول به تقویم محتوایی اشاره کنیم. تدوین یک تقویم محتوایی خوب این امکان را به شما می­دهد که طبق یک برنامه دقیق در هر لحظه بدانید چه محتوایی برای تولید یا آپلود دارید.

اگر اول راه تولید محتوا قرار دارید در قدم بعدی این سوال برای شما ایجاد می­شود که برای برنامه‌­ریزی تقویم محتوایی و اصلا برای آپدیت نگه داشتن پیج اینستاگرام از چه نوع محتوایی باید استفاده کنیم؟ برای پاسخ به این سوال قصد داریم در این مقاله چند ایده برای تولید محتوا با شما به اشتراک بگذاریم؛ اما قبل از هرکاری لازم است به دو نکته اشاره کنیم.

۱) در قدم اول مخاطبت رو بشناس

اولین و مهم­‌ترین قدم برای تولید محتوا شناخت پرسونای مخاطب است. قبل از هرکاری باید بدانیم مخاطب ما در چه گروه و دسته­‌ای قرار دارد و چه محتوا و موضوعاتی را دنبال می­کند.
شناخت سلیقه مخاطب و دانستن علاقه‌­مندی‌­های او ایده‌­های بیشتری برای تولید محتوا به شما می­‌دهد. پس، از دنبال کردن سلیقه مخاطب خود غافل نشوید.

a woman is writing on a paper
از دنبال کردن سلیقه مخاطب خود غافل نشوید.

۲) می­خواهید چه تصویری از خودتان به مخاطب ارائه دهید

قدم بعدی شناخت تصویری­ است که می‌­خواهید از خودتان به نمایش بگذارید. به عنوان مثال می­خواهید تصویر یک برند رسمی و بزرگ را به مخاطب ارائه دهید یا فقط قصد دارید در نظر مخاطب یک فروشگاه اینترنتی کوچک باشید؟

متناسب با تصویری که قرار است از خود به مخاطب ارائه دهید لحن و نوع محتوا مشخص می‌­شود. به همین دلیل مشخص کردن این تصویر قبل از شروع فرآیند تولید محتوا بسیار اهمیت دارد. به عنوان مثال یک فروشگاه اینترنتی کوچک می‌­تواند با لحن دوستانه با مخاطب صحبت کند اما در پیج یک برند بزرگ که جنبه روابط عمومی دارد لحن محتوا رسمی ا­ست. 

حالا انتخاب کنید

بعد از اینکه مخاطب را شناختیم و متوجه شدیم قرار است چه تصویری از خودمان به مخاطب ارائه دهیم، حالا وقت آن است که با انواع ایده­‌ها برای تولید محتوا آشنا شویم و مدل مناسب محتوای پیج خود را از بین آن­ها انتخاب کنیم.

two lamp bulbs

محصولات در اولویت

اگر هدف پیج شما فروش محصولات است و یک پیج فروشگاهی دارید باید این نکته را مد نظر قرار دهید که اولویت تولید محتوا محصولات هستند. این جمله به این معنا نیست که هیچ محتوایی به غیر از محصولات تولید نکنید؛ بلکه به این نکته اشاره دارد که حتی اگر محتوای متفاوتی هم تولید می‌­کنید باید حتما با محوریت محصولات باشد.

از اخبار غافل نشوید

اخبار همیشه جذابیت خودش را برای افراد دارد؛ اما باید این نکته را هم در نظر داشته باشید که در انتقال اخبار افراط نکنید.
فراموش نکنید پیج شما قرار نیست نقش خبرگزاری را برای مخاطب ایفا کند اما می‌­توانید از جذابیت اخبار استفاده کنید و در مواردی خبرهای مربوط به حوزه کسب و کار خود را به مخاطب انتقال دهید. این کار کمک می­‌کند مخاطب شما و پیج‌­تان را به عنوان یک مرجع در حوزه تخصصی کسب و کارتان دنبال کند. 

a person is typing
در انتقال اخبار افراط نکنید.

ویدئو تولید کنید

آمارهای اینستاگرام نشان می‌­دهد ویدئوها نسبت به محتواهای دیگر از محبوبیت بیشتری برخوردار است؛ اما در نظر داشته باشید ویدئویی محبوب است که اول خلاقانه باشد و در قدم بعد حجم و زمان کمتری داشته باشد تا بتواند در همان زمان محدود توجه مخاطب را به خود جلب کند.

محبوب­‌ترین ویدئوها برای اکثر مخاطبان، ویدئوهای خلاقانه یک دقیقه­‌ای­ست.

پیشنهاد ما این است که برای استفاده از محبوبیت ویدئو سعی کنید موضوعی خلاقه مرتبط با کسب و کار خود پیدا کنید و یک ویدئو ساده یک دقیقه‌­ای تولید کنید. به عنوان مثال در یک ویدئو طریقه استفاده یکی از محصولات پر طرفدار خودتان را توضیح دهید یا در یک دقیقه طریقه ثبت سفارش و سوالات احتمالی هنگام ثبت سفارش را توضیح دهید.   

آموزش دهید

قبل از اینکه به توضیح درباره محتوای آموزشی بپردازیم باید این نکته را یادآوری کنیم که اینستاگرام به عنوان یک شبکه اجتماعی ماهیت سرگرمی دارد و مخاطب برای آموزش به این شبکه اجتماعی مراجعه نمی­‌کند؛ اما بیان موضوعات جدید حول موضوع کسب و کار با هدف آگاه کردن مخاطب جذابیت خاص خود را دارد و باعث می­‌شود دید مخاطب نسبت برند شما مثبت شود.
به عنوان مثال شما می­‌توانید در قالب محتوای آموزشی به بیان اصطلاحات خاص در حوزه تخصصی کسب و کارخود بپردازید، مثلا اگر فروشگاه لباس دارید می­‌توانید به نسبت نوع لباسی که می­‌فروشید درباره انواع استایل یا انواع پارچه‌­ها با زبانی که برای مخاطب ملموس باشد صحبت کنید.

a laptop and canva website
فراموش نکنید شبکه‌­های اجتماعی ماهیت سرگرمی دارند و مخاطب برای آموزش به اینستاگرام مراجعه نمی­‌کند.

راه حل ارائه دهید

محتوای دیگری که جذابیت بیشتری برای مخاطب دارد و قابلیت بازنشر زیادی دارد، ارائه راهکار به مخاطب است. به قول معروف که می­‌گویند:«معما چو حل گشت آسان شود.» شما هم با این کار می‌­توانید با حل کردن معماها و آسان کردن کار برای مخاطب محبوبیت خود را افزایش دهید و مخاطب را با خود همراه کنید.

قصه بگویید

قصه­‌ها از دوران کودکی همیشه فضای مثبتی را حول قصه‌­گو به وجود می‌­آورند و به عنوان قصه­‌گو بادرگیر کردن احساس شنونده می­‌توانید مخاطب را با خود همراه کنید؛ به همین دلیل توصیه می­‌کنیم از قدرت قصه­‌ها غافل نشوید.

به عنوان مثال می‌­توانید با بیان قصه شکل­‌گیری برند خود یا تبدیل مراحل تولید محصولات به یک قصه یا استفاده از قصه­‌های جذاب با موضوعاتی در راستای کسب و کار خود، توجه مخاطب را جلب کنید و او را با خود همراه کنید.

پیشنهاد می­‌کنم برای آشنایی بیشتر با استفاده از قصه برای بازاریابی محتوایی کتاب «بهترین قصه گو برنده است» که به طور خاص به همین موضوع پرداخته است را مطالعه کنید.

a type machine

از مناسبت­‌ها استفاده کنید

یکی از مواردی که کمک می­‌کند همیشه حرفی برای گفتن داشته باشید، استفاده هوشمندانه از مناسبت­‌هاست با تاکید زیاد روی هوشمندانه بودن زیرا هرچیزی از تعادل خارج شود تاثیر مخرب ایجاد می­‌کند.

پیشنهاد ما این است هر ماه به نسبت علاقه­ مخاطب مناسبت­‌هایی که فکر می‌­کنید برای مخاطبتان جذاب است و مخاطب محتوا تولید شده در این مورد را دنبال می­‌کند را در تقویم محتوایی خود مشخص کنید و برنامه­‌ای برای تولید محتوا خلاقه بریزید.

تولید محتوا برای مناسبت‌­ها می‌­تواند در قالب­‌های مختلفی صورت گیرد. می‌­تواند صرفا یک بنر تبریک زیبا باشد که قابلیت بازنشر دارد یا نه بهانه­‌ای باشد برای برگزاری یک مسابقه یا چالش جدید. به هر حال خلاق بودن محتوا کاملا به شما و تیم‌تان بستگی دارد.

چالش و مسابقه طراحی کنید

تخفیف، جایزه و هیجان همیشه طرفداران خودشان را حفظ کرده‌ ­اند و می‌­توان به عنوان یکی از راه­‌های موثر جذب مخاطب از آن­ها یاد کرد.
نکته مهم در برگزاری مسابقات و چالش‌­ها این است که مسیر رسیدن به جایزه نه انقدر دور و غیر قابل دسترس باشد که مخاطب از اول راه با جایزه خداحافظی کند و نه انقدر ساده و ابتدایی باشد که هیچ هیجانی در مخاطب ایجاد نکند. دقت کنید سطح چالش و مسابقه حتما هم­سطح با مخاطب طراحی شود تا بازخورد مورد نظر از طراحی مسابقه را دریافت کنید. 

a cellphone with orange background
تخفیف، جایزه و هیجان همیشه طرفداران خودشان را حفظ کرده­ اند.

در محتوای اینستاگرام رو در رو با مخاطب صحبت کنید

یکی از کارهایی که باعث ایجاد اعتماد در مخاطب می‌­شود حقیقی بودن راویان یک کسب و کار است. ایجاد ارتباط مستقیم و رو در رو با مخاطب باعث می­‌شود پیج شما از حالت ربات گونه خارج شود و مخاطب احساس کند می‌­تواند هر زمان که بخواهد با نماینده یک کسب و کار صحبت کند.

یکی از ابزاری که امکان ارتباط رو در رو با مخاطب را برای شما فراهم می­‌کند لایو اینستاگرام است. شما با برگزاری لایو با موضوعاتی حول کسب و کار خود می‌­توانید توجه و اعتماد مخاطب به خود را چند برایر کنید؛ اما باز هم تاکید می­‌کنم حتما در این مورد هم لازم است اندازه نگه دارید و هوشمندانه عمل کنید زیرا احتمال اینکه نتیجه عکس بدهد بسیار زیاد است.

خود حقیقی­تان را در محتوای اینستاگرام معرفی کنید

ارائه تصاویری از حس و حال تیمی که در حال تلاش برای حیات بخشیدن به یک کسب و کار هستند همیشه باعث ایجاد حس خوب در مخاطب است. سعی کنید با ارائه تصاویر واقعی (با تاکید زیاد) از تیم و حس و حال کارکنان به مخاطب نشان دهید که بودنش در کنار شما چه تاثیرات مثبتی دارد. این کار هم باعث ایجاد حس خوب در تیم و هم مخاطب می شود.

a phone is recording video
یکی از ابزاری که امکان ارتباط رو در رو با مخاطب را برای شما فراهم می­کند لایو اینستاگرام است.

پشت­ صحنه­‌ها همیشه جذابند

فکر می‌کنم به همان اندازه که دیدن پشت ­صحنه سریال­‌های طنز جذاب­‌تر از خود سریال هست انتشار پشت­ صحنه تولید محتوا هم برای مخاطب خالی از جذابیت نیست. با این کار به مخاطب نشان می­‌دهید تا چه اندازه تولید محتوا جدید برای شما اهمیت دارد و وقت و انرژی زیادی برای تولید محتوا صرف می­کنید. با این کار می‌­توانید حس ارزشمند بودن را در مخاطب ایجاد کنید.

خلاق باشید

در نهایت باید گفت در زمانی که همه فرصت برابری برای رساندن صدای خود به مخاطب دارند آنچه شما و محتوای شما را متمایز می­‌کند خلاقیت است. سعی کنید همواره بروز و خلاق عمل کنید و با استفاده از امکانات جدیدی که اینستاگرام در اختیارتان می­‌گذارد سریع­‌تر صدای خود را به بهترین شکل به مخاطب برسانید. 

در پایان باید گفت همانطور در ابتدا اشاره کردیم این موارد فقط ایده‌­هایی برای تولید محتوا هستند و انتخاب هرکدام به همراه خلاقیت در پیاده­‌سازی کاملا بستگی به مهارت تیم شما، اهداف و سلیقه مخاطب دارد.

فهیمه شوشتری

فهیمه شوشتری

0 دیدگاه

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مطالب مرتبط

ویژگی‌های یک کارشناس روابط عمومی حرفه ای

ویژگی‌های یک کارشناس روابط عمومی حرفه ای

افراد زیادی هستند که شاید این ادعا را داشته باشند که در زمینه روابط‌عمومی عالی هستند اما در بیشتر مواقع، این حرف یک ادعا بیشتر نیست! افرادی که در این زمینه واقعاً نخبه و حرفه‌ای هستند، دارای استعدادهای ذاتی و مهارت‌هایی هستند که این استعدادها در همه انسان‌ها وجود...

ویژگی‌های یک کارشناس روابط عمومی حرفه ای

ویژگی‌های یک کارشناس روابط عمومی حرفه ای

افراد زیادی هستند که شاید این ادعا را داشته باشند که در زمینه روابط‌عمومی عالی هستند اما در بیشتر مواقع، این حرف یک ادعا بیشتر نیست! افرادی که در این زمینه واقعاً نخبه و حرفه‌ای هستند، دارای استعدادهای ذاتی و مهارت‌هایی هستند که این استعدادها در همه انسان‌ها وجود...