اگر مدیر یک کسب و کار اینترنتی هستید یا قصد ایجاد یک پیج اینستاگرام برای کسب و کار خود را دارید، حتما تا به حال با سوال «چه محتوایی باید تولید کنیم؟» مواجه شدید. پاسخها به این سوال به اندازه تعداد کسب و کارهای اینترنتی موجود در اینستاگرام متفاوت است اما اگر بخواهیم یک راهکار عملی برای همه کسب و کارها پیشنهاد دهیم باید در قدم اول به تقویم محتوایی اشاره کنیم. تدوین یک تقویم محتوایی خوب این امکان را به شما میدهد که طبق یک برنامه دقیق در هر لحظه بدانید چه محتوایی برای تولید یا آپلود دارید.
اگر اول راه تولید محتوا قرار دارید در قدم بعدی این سوال برای شما ایجاد میشود که برای برنامهریزی تقویم محتوایی و اصلا برای آپدیت نگه داشتن پیج اینستاگرام از چه نوع محتوایی باید استفاده کنیم؟ برای پاسخ به این سوال قصد داریم در این مقاله چند ایده برای تولید محتوا با شما به اشتراک بگذاریم؛ اما قبل از هرکاری لازم است به دو نکته اشاره کنیم.
۱) در قدم اول مخاطبت رو بشناس
اولین و مهمترین قدم برای تولید محتوا شناخت پرسونای مخاطب است. قبل از هرکاری باید بدانیم مخاطب ما در چه گروه و دستهای قرار دارد و چه محتوا و موضوعاتی را دنبال میکند.
شناخت سلیقه مخاطب و دانستن علاقهمندیهای او ایدههای بیشتری برای تولید محتوا به شما میدهد. پس، از دنبال کردن سلیقه مخاطب خود غافل نشوید.
۲) میخواهید چه تصویری از خودتان به مخاطب ارائه دهید
قدم بعدی شناخت تصویری است که میخواهید از خودتان به نمایش بگذارید. به عنوان مثال میخواهید تصویر یک برند رسمی و بزرگ را به مخاطب ارائه دهید یا فقط قصد دارید در نظر مخاطب یک فروشگاه اینترنتی کوچک باشید؟
متناسب با تصویری که قرار است از خود به مخاطب ارائه دهید لحن و نوع محتوا مشخص میشود. به همین دلیل مشخص کردن این تصویر قبل از شروع فرآیند تولید محتوا بسیار اهمیت دارد. به عنوان مثال یک فروشگاه اینترنتی کوچک میتواند با لحن دوستانه با مخاطب صحبت کند اما در پیج یک برند بزرگ که جنبه روابط عمومی دارد لحن محتوا رسمی است.
حالا انتخاب کنید
بعد از اینکه مخاطب را شناختیم و متوجه شدیم قرار است چه تصویری از خودمان به مخاطب ارائه دهیم، حالا وقت آن است که با انواع ایدهها برای تولید محتوا آشنا شویم و مدل مناسب محتوای پیج خود را از بین آنها انتخاب کنیم.
محصولات در اولویت
اگر هدف پیج شما فروش محصولات است و یک پیج فروشگاهی دارید باید این نکته را مد نظر قرار دهید که اولویت تولید محتوا محصولات هستند. این جمله به این معنا نیست که هیچ محتوایی به غیر از محصولات تولید نکنید؛ بلکه به این نکته اشاره دارد که حتی اگر محتوای متفاوتی هم تولید میکنید باید حتما با محوریت محصولات باشد.
از اخبار غافل نشوید
اخبار همیشه جذابیت خودش را برای افراد دارد؛ اما باید این نکته را هم در نظر داشته باشید که در انتقال اخبار افراط نکنید.
فراموش نکنید پیج شما قرار نیست نقش خبرگزاری را برای مخاطب ایفا کند اما میتوانید از جذابیت اخبار استفاده کنید و در مواردی خبرهای مربوط به حوزه کسب و کار خود را به مخاطب انتقال دهید. این کار کمک میکند مخاطب شما و پیجتان را به عنوان یک مرجع در حوزه تخصصی کسب و کارتان دنبال کند.
ویدئو تولید کنید
آمارهای اینستاگرام نشان میدهد ویدئوها نسبت به محتواهای دیگر از محبوبیت بیشتری برخوردار است؛ اما در نظر داشته باشید ویدئویی محبوب است که اول خلاقانه باشد و در قدم بعد حجم و زمان کمتری داشته باشد تا بتواند در همان زمان محدود توجه مخاطب را به خود جلب کند.
محبوبترین ویدئوها برای اکثر مخاطبان، ویدئوهای خلاقانه یک دقیقهایست.
پیشنهاد ما این است که برای استفاده از محبوبیت ویدئو سعی کنید موضوعی خلاقه مرتبط با کسب و کار خود پیدا کنید و یک ویدئو ساده یک دقیقهای تولید کنید. به عنوان مثال در یک ویدئو طریقه استفاده یکی از محصولات پر طرفدار خودتان را توضیح دهید یا در یک دقیقه طریقه ثبت سفارش و سوالات احتمالی هنگام ثبت سفارش را توضیح دهید.
آموزش دهید
قبل از اینکه به توضیح درباره محتوای آموزشی بپردازیم باید این نکته را یادآوری کنیم که اینستاگرام به عنوان یک شبکه اجتماعی ماهیت سرگرمی دارد و مخاطب برای آموزش به این شبکه اجتماعی مراجعه نمیکند؛ اما بیان موضوعات جدید حول موضوع کسب و کار با هدف آگاه کردن مخاطب جذابیت خاص خود را دارد و باعث میشود دید مخاطب نسبت برند شما مثبت شود.
به عنوان مثال شما میتوانید در قالب محتوای آموزشی به بیان اصطلاحات خاص در حوزه تخصصی کسب و کارخود بپردازید، مثلا اگر فروشگاه لباس دارید میتوانید به نسبت نوع لباسی که میفروشید درباره انواع استایل یا انواع پارچهها با زبانی که برای مخاطب ملموس باشد صحبت کنید.
راه حل ارائه دهید
محتوای دیگری که جذابیت بیشتری برای مخاطب دارد و قابلیت بازنشر زیادی دارد، ارائه راهکار به مخاطب است. به قول معروف که میگویند:«معما چو حل گشت آسان شود.» شما هم با این کار میتوانید با حل کردن معماها و آسان کردن کار برای مخاطب محبوبیت خود را افزایش دهید و مخاطب را با خود همراه کنید.
قصه بگویید
قصهها از دوران کودکی همیشه فضای مثبتی را حول قصهگو به وجود میآورند و به عنوان قصهگو بادرگیر کردن احساس شنونده میتوانید مخاطب را با خود همراه کنید؛ به همین دلیل توصیه میکنیم از قدرت قصهها غافل نشوید.
به عنوان مثال میتوانید با بیان قصه شکلگیری برند خود یا تبدیل مراحل تولید محصولات به یک قصه یا استفاده از قصههای جذاب با موضوعاتی در راستای کسب و کار خود، توجه مخاطب را جلب کنید و او را با خود همراه کنید.
پیشنهاد میکنم برای آشنایی بیشتر با استفاده از قصه برای بازاریابی محتوایی کتاب «بهترین قصه گو برنده است» که به طور خاص به همین موضوع پرداخته است را مطالعه کنید.
از مناسبتها استفاده کنید
یکی از مواردی که کمک میکند همیشه حرفی برای گفتن داشته باشید، استفاده هوشمندانه از مناسبتهاست با تاکید زیاد روی هوشمندانه بودن زیرا هرچیزی از تعادل خارج شود تاثیر مخرب ایجاد میکند.
پیشنهاد ما این است هر ماه به نسبت علاقه مخاطب مناسبتهایی که فکر میکنید برای مخاطبتان جذاب است و مخاطب محتوا تولید شده در این مورد را دنبال میکند را در تقویم محتوایی خود مشخص کنید و برنامهای برای تولید محتوا خلاقه بریزید.
تولید محتوا برای مناسبتها میتواند در قالبهای مختلفی صورت گیرد. میتواند صرفا یک بنر تبریک زیبا باشد که قابلیت بازنشر دارد یا نه بهانهای باشد برای برگزاری یک مسابقه یا چالش جدید. به هر حال خلاق بودن محتوا کاملا به شما و تیمتان بستگی دارد.
چالش و مسابقه طراحی کنید
تخفیف، جایزه و هیجان همیشه طرفداران خودشان را حفظ کرده اند و میتوان به عنوان یکی از راههای موثر جذب مخاطب از آنها یاد کرد.
نکته مهم در برگزاری مسابقات و چالشها این است که مسیر رسیدن به جایزه نه انقدر دور و غیر قابل دسترس باشد که مخاطب از اول راه با جایزه خداحافظی کند و نه انقدر ساده و ابتدایی باشد که هیچ هیجانی در مخاطب ایجاد نکند. دقت کنید سطح چالش و مسابقه حتما همسطح با مخاطب طراحی شود تا بازخورد مورد نظر از طراحی مسابقه را دریافت کنید.
در محتوای اینستاگرام رو در رو با مخاطب صحبت کنید
یکی از کارهایی که باعث ایجاد اعتماد در مخاطب میشود حقیقی بودن راویان یک کسب و کار است. ایجاد ارتباط مستقیم و رو در رو با مخاطب باعث میشود پیج شما از حالت ربات گونه خارج شود و مخاطب احساس کند میتواند هر زمان که بخواهد با نماینده یک کسب و کار صحبت کند.
یکی از ابزاری که امکان ارتباط رو در رو با مخاطب را برای شما فراهم میکند لایو اینستاگرام است. شما با برگزاری لایو با موضوعاتی حول کسب و کار خود میتوانید توجه و اعتماد مخاطب به خود را چند برایر کنید؛ اما باز هم تاکید میکنم حتما در این مورد هم لازم است اندازه نگه دارید و هوشمندانه عمل کنید زیرا احتمال اینکه نتیجه عکس بدهد بسیار زیاد است.
خود حقیقیتان را در محتوای اینستاگرام معرفی کنید
ارائه تصاویری از حس و حال تیمی که در حال تلاش برای حیات بخشیدن به یک کسب و کار هستند همیشه باعث ایجاد حس خوب در مخاطب است. سعی کنید با ارائه تصاویر واقعی (با تاکید زیاد) از تیم و حس و حال کارکنان به مخاطب نشان دهید که بودنش در کنار شما چه تاثیرات مثبتی دارد. این کار هم باعث ایجاد حس خوب در تیم و هم مخاطب می شود.
پشت صحنهها همیشه جذابند
فکر میکنم به همان اندازه که دیدن پشت صحنه سریالهای طنز جذابتر از خود سریال هست انتشار پشت صحنه تولید محتوا هم برای مخاطب خالی از جذابیت نیست. با این کار به مخاطب نشان میدهید تا چه اندازه تولید محتوا جدید برای شما اهمیت دارد و وقت و انرژی زیادی برای تولید محتوا صرف میکنید. با این کار میتوانید حس ارزشمند بودن را در مخاطب ایجاد کنید.
خلاق باشید
در نهایت باید گفت در زمانی که همه فرصت برابری برای رساندن صدای خود به مخاطب دارند آنچه شما و محتوای شما را متمایز میکند خلاقیت است. سعی کنید همواره بروز و خلاق عمل کنید و با استفاده از امکانات جدیدی که اینستاگرام در اختیارتان میگذارد سریعتر صدای خود را به بهترین شکل به مخاطب برسانید.
در پایان باید گفت همانطور در ابتدا اشاره کردیم این موارد فقط ایدههایی برای تولید محتوا هستند و انتخاب هرکدام به همراه خلاقیت در پیادهسازی کاملا بستگی به مهارت تیم شما، اهداف و سلیقه مخاطب دارد.
0 دیدگاه