رنگ سازمانی چه تاثیری در هویت برند دارد؟

هویت برند چیست؟

در نگاه اول  این استنباط وجود دارد که اسم و لوگو یک برند هویت برند را تشکیل می‌دهد، در‌صورتی که هویت برند مجموعه‌ای است از شناخت، احساس، و تجربیاتی که یک برند می‌خواهد از محصولات و خدماتش درذهن مخاطب به‌وجود آورد.

به بیان دیگر معنای هویت برند این است که شما واقعا که هستید؟

از پارامترهایی که در شکلگیری هویت برند بسیار مهم هستند می‌توان به هدف برند، نام ‌برند، لوگو برند، هویت دیجیتال برند، رنگ‌سازمانی و… اشاره کرد.

یکی از مواردی که نقش مهمی در ترسیم هویت برند در ذهن مخاطب ایفا می کند هویت دیجیتال برند است.

هویت دیجیتال چیست؟

هویت دیجیتال برند شامل تمام فعالیت‌ها و نقش‌آفرینی‌های برند در فضای دیجیتال می‌باشد. مثل وب‌سایت، صفحات کاربری شبکه‌های اجتماعی و…

هویت دیجیتال برند تشکیل دهنده بدنه هویت برند در فضای مجازی است. هویت دیجیتال برند از این رو حائز اهمیت است که به عنوان بازو ارتباط مستقیم با مخاطب مورد استفاده قرار می‌گیرد .

 تاثیر بصری هویت دیجیتال برند ارتباط مستقیم با رنگ سازمانی یا طیف رنگی مورد استفاده در این فضا دارد و می‌توان گفت که رنگ‌ها تاثیر بسزایی در تعامل و بروز احساسات مخاطب نسبت به برند، دارند.

تاثیر رنگ‌ها‌ در برندینگ :

عناصر مختلفی در برندینگ تاثیر گذارند مثل اشکال و نوع ارتباط برقرار کردن با مخاطب، اما نکته قابل توجه این است که نمی‌توان هویتی که رنگ‌ها به اشکال و برند می‌بخشند را نادیده گرفت. رنگ سازمانی می‌تواند به صورت یک نماد یا نشانه عمل کند و مخاطب را در جهت شناخت بیشتر ماهیت برند راهنمایی کند.

طبق تحقیقاتی که با قرار دادن گروهی متفاوت از انسان‌ها در معرض رنگ‌ها انجام شده است پژوهشگران متوجه تغییرات شیمیایی این رنگ‌ها روی انسان شدند و در نتیجه همین آزمایشات برای هر رنگی تعریفی کاربردی ارائه شده است.  سپس با استفاده از همین دانش روانی رنگ برای هر مضمونی رنگی تعریف گردید و به عنوان سمبل مورد استفاده قرار گرفت.

رنگ ها تفکراتی را در انسان به وجود می آورند و همین موضوع می‌تواند استفاده از رنگ‌ها را خاص‌تر و خلاقانه‌تر کند. این موضوع می‌تواند تا جایی ادامه پیدا کند که در بعضی موارد حتی عملکرد یک برند تغییر و اثر یک رنگ را تغییر دهد به عنوان مثال رنگ طوسی برند اپل تداعی گر خلاقیت، شهرت و موفقیت است و حال آنکه در روانکاوی این رنگ چنین توصیفاتی وجود ندارد.

a few leaves with several color
رنگ سازمانی می‌تواند به صورت یک نماد یا نشانه عمل کند و مخاطب را در جهت شناخت بیشتر ماهیت برند راهنمایی کند.

برای خواندن نکات بیشتر در رابطه با چگونگی پیدا کردن رنگ سازمانی، می‌توانید مقاله زبان انگلیسی “چگونه رنگ درست برای سازمان انتخاب کنیم؟” را مطالعه کنید.

برای انتقال احساسات مختلف باید از چه رنگی استفاده کنیم؟

برای القای حس آرامش و اعتماد در مخاطب

اگر کسب‌وکاری دارید که بر پایه اعتماد متقابل مخاطب استوار است یا نوع کسب و کارتان به گونه‌ای است که حضورش باعت ایجاد آرامش بیشتر در مخاطب می‌شود، مانند بانک، بیمه و کسب‌وکار های خدماتی 24 ساعته بهتر است از رنگ آبی در لوگو و یا هویت دیجیتال برند خود استفاده کنید.

نزدیک 100 برند در دنیا از این رنگ استفاده کرده‌اند. و می‌توان گفت پرمصرف‌ترین رنگ در طراحی لوگو و هویت بصری رنگی سازمان‌ها و شرکت‌ها می‌باشد. این رنگ باعث ایحاد حس آرامش و تداعی دریا و آسمان می‌شود. و حس اعتماد و قوی بودن و قابل‌اطمینان بودن را به مخاطب ارائه می‌دهد.

از جمله برندهای فیس بوک – توئیتر – والمارت – آی بی ام – اورال بی – دل و در ایران نیز می توانیم بانک سامان – آبسال – ایران‌ایر را مثال بزنیم که از این رنگ در هویت دیجیتال برند خود استفاده کرده‌اند.

two chairs in beach with blue color
اگر می‌خواهید حس اطمینان و آرامش را به کاربران خود منتقل کنید، رنگ آبی را در لوگو خود به کار ببرید.

برای ایجاد شور و هیجان در مخاطب

اگر کسب‌وکاری دارید که ارتباط مستقیم با ایجاد شور و هیجان و ایجاد حس نوع‌دوستی در مخاطب دارد توصیه ما به شما این است که برای رنگ سازمانی خود از رنگ قرمز استفاده کنید.

بیش‌ترین کاربرد این رنگ در تولید‌کننده‌های اسباب‌بازی، پیتزا و غذاهای فست‌فود و نیز اعلام حراج و خرید فوری، سرعت، و همچنین کمک به دیگران است که در صلیب سرخ و هلال احمر کاربرد پیدا کرده‌است.

برای مثال می توانیم به برندهای ویرجین – کنون – کوکاکولا – سی ان ان و و برندهای ایرانی مثل گلرنگ – بهران – اشی مشی – استیل البرز و… اشاره نماییم که از رنگ قرمز در برند خود استفاده می‌کنند.

a wall with red color
با استفاده از رنگ قرمز، حس شور، هیجان و نوع‌دوستی را به کاربرانتان منتقل کنید.

برای ایجاد حس امید و خوش‌بینی در مخاطب

اگر مخاطب برند شما جوانان هستند یا حس امید و خوش‌بینی جزٍ جدایی ناپذیر کسب‌وکار شماست، بهتر است بیشتر از
رنگ زرد در هویت دیجیتال برند خود استفاده کنید.

رنگ زرد تداعی‌گر طلوع خورشید بوده، رنگی متمایل به خوش‌بینی و امید و گرماست. به گفته برخی صاحب‌نظران، رنگ زرد در پس‌زمینه سیاه، می‌تواند حس تنفر را ایجاد کند و در پس زمینه سبز، حس امید. برای مثال رنگ سازمانی شل – ساب وی – نیکون، رنگ زرد می‌باشد و در زمینه برندهای ایرانی نیز ارج و ایرانسل از آن استفاده کرده‌اند.

a headphone on yellow color background
رنگ زرد به کاربران حس خوش‌بینی و امید را منتقل می‌کند و بهتر است برای جوانان به کار گرفته شود.
برای ایجاد احساس صمیمیت  در مخاطب

برای کسب‌وکار هایی که با مخاطب خود رفیق هستند و نیاز به ایجاد حس صمیمیت و هیجان در مخاطب دارند پیشنهاد ما استفاده از رنگ نارنجی در ارتباط با مخاطب است. رنگ نارنجی در رنگ سازمانی برندهایی مثل آمازون، فانتا، هارلی دیویدسون، و دیسکاور در سطح جهانی و برند سایپا در ایران می‌توان مشاهده نمود.

a car with orange color
با رنگ نارنجی، حس صمیمیت را به کاربرانتان القا کنید.

برای دوستی بیشتر با طبیعت

برای کسب‌وکار های دوست‌دار محیط زیست یا کسب‌وکارهای حوزه سلامت و یا برند‌های تولید غذای سالم و طبیعی پیشنهاد ما استفاده از رنگ سبز برای هویت دیجیتال برند است.

رنگ سبز بیان‌گر نشاط و جوانی و صلح و رشد و سلامتی است و بیش از همه طبیعت را به یاد مخاطب می آورد.

green color leaves
رنگ سبز، نشانگر جوانی و شادابی است.

برای ایجاد حس خاص بودن

      اگر کسب‌وکاری دارید که خدمات ویژه و VIP ارائه می‌دهید یا کسب و کار شما بر اساس ایجاد حس خاص بودن در مخاطب است
رنگ‌های بنفش و نقره‌ای مناسب شماست برای استفاده در هویت دیجیتال برندتان.

 برای مثال برندهای مهمی از جمله یاهو – اورکات – وایبر – اپل و در ایران بانک اقتصاد نوین از این رنگ استفاده می‌کنند.

در پایان باید بگوییم که انتخاب رنگ و اشکال تنها بخشی از هویت دیجیتال برند شما را تشکیل می دهند و به دلیل اینکه اولین نقطه مواجهه برند و مخاطب را به وجود می آورند از اهمیت بالایی بر خورداراند. آنچه می‌تواند فرصت شما را برای معرفی خدمات خود به مخاطب را افزایش دهد هویت دیجیتال برند شما و انتخاب هوشمند و خلاقانه رنگ‌ها و اشکال است. نمی‌توان از تاثیر روانشناسی رنگ در این امر غافل شد. به عبارت دیگر قدم اول برای جذب مخاطب به سمت شما خلاقیت و رنگ‌ها هستند اما تضمین کننده حضور مخاطب درکنار شما نخواهند بود و تنها بخشی از جذابیت برند شما را تشکیل می‌دهند.

در ادامه پیشنهاد می‌کنیم مقاله “روانشناسی مخاطبان در شبکه‌های اجتماعی” را مطالعه کنید.

فهیمه شوشتری

فهیمه شوشتری

1 دیدگاه

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مطالب مرتبط

ویژگی‌های یک کارشناس روابط عمومی حرفه ای

ویژگی‌های یک کارشناس روابط عمومی حرفه ای

افراد زیادی هستند که شاید این ادعا را داشته باشند که در زمینه روابط‌عمومی عالی هستند اما در بیشتر مواقع، این حرف یک ادعا بیشتر نیست! افرادی که در این زمینه واقعاً نخبه و حرفه‌ای هستند، دارای استعدادهای ذاتی و مهارت‌هایی هستند که این استعدادها در همه انسان‌ها وجود...

ویژگی‌های یک کارشناس روابط عمومی حرفه ای

ویژگی‌های یک کارشناس روابط عمومی حرفه ای

افراد زیادی هستند که شاید این ادعا را داشته باشند که در زمینه روابط‌عمومی عالی هستند اما در بیشتر مواقع، این حرف یک ادعا بیشتر نیست! افرادی که در این زمینه واقعاً نخبه و حرفه‌ای هستند، دارای استعدادهای ذاتی و مهارت‌هایی هستند که این استعدادها در همه انسان‌ها وجود...