در قسمت اول مقاله سهم صدای برند در مورد چیسیتی صدای برند، اهمیت توجه به آن و نحوه محاسبه آن توضیحاتی ارائه کردیم. در قسمت دوم این مقاله به سهم صدای برند در شبکههای اجتماعی، اهمیت آن و نکاتی برای افزایش سهم اجتماعی از صدای برند میپردازیم.
اشتراک صدا در شبکه های اجتماعی
همه چیزهایی که مردم در مورد برند شما در شبکههای اجتماعی می گویند، به سهم شما در صدای برندتان کمک میکند. این معیار نشان میدهد که چقدر خوب با مخاطبان خود ارتباط برقرار میکنید و در گفتگوهایی که برای آنها مهم است شرکت میکنید.
سهم بالای صدای شبکههای اجتماعی میتواند در موارد زیر به شما کمک کند:
- مشتریان جدید به دست آورید
- آگاهی از برند را افزایش دهید
- افزایش فروش

سهم صدای برند و تاثیر آن بر سئو
اگر میخواهید بدانید که در موتورهای جستجو چقدر خوب عمل میکنید، باید سهم سئوی خود را از صدای برندتان محاسبه کنید. این معیار میزان بازدید وبسایت شما را در نتایج جستجوی ارگانیک در مقایسه با رقبای شما اندازهگیری میکند. برای محاسبه سهم صدا برای سئو، به فهرستی از کلمات کلیدی مرتبط در صنعت نیاز دارید. اینها میتوانند کلمات کلیدی باشند که بیشترین کلیک را روی یک موضوع خاص دارند یا کلمات کلیدی مرتبط با محصول یا خدمات شما باشند. شما میتوانید از ابزارهای صوتی مانند Ahrefs’ Rank Tracker برای مقایسه میزان دید وبسایت خود در این کلمات کلیدی با رقبای خود استفاده کنید. تب Competitors به شما نشان میدهد که وبسایت شما چقدر در صفحات نتایج موتورهای جستجو (SERP) در مقایسه با رقبای شما نمایش داده میشود.
سهم بالای صدای برند در جستجوی ارگانیک میتواند به شما در موارد زیر کمک کند:
- بازدیدکنندگان بیشتری را جذب کنید
- از وب سایت خود سرنخ و فروش بیشتری دریافت کنید
- ایجاد آگاهی از برند و ارزش ویژه
- سهم صدا برای PPC
اشتراک صدا برای رسانه

سهم رسانهای شما از صدای برندتان، تعداد دفعاتی است که نام تجاری شما در وبسایتهای خبری و وبلاگها ذکر شده است. به عنوان مثال، اگر نام تجاری شما در ۴۰ مقاله ذکر شده باشد و رقیب شما در ۱۰۰ مقاله ذکر شده باشد، شما ۴۰% سهم صدا دارید. ابزارهای شنیداری اجتماعی، مانند Hootsuite Streams، میتوانند به عنوان ابزار صوتی سهم صدای برند شما را دو برابر کنند. با این ابزارها میتوانید به سادگی نام برند و نام رقبای خود را جستجو کنید، سپس نتایج را در طول زمان پیگیری کنید تا ببینید سهم صدا چگونه تغییر میکند.
درک سهم رسانه از صدای برندتان میتواند به شما در موارد زیر کمک کند:
- ایجاد روابط با رسانههای تاثیرگذار
- تولید پوشش رسانهای
- بهبود سئو
نکاتی برای افزایش سهم اجتماعی خود از صدای برند
هنگامی که درک خوبی از نحوه رشد برند خود به دست آوردید، میتوانید روی بهبود تمرکز کنید. چند راه برای افزایش سهم اجتماعی شما از صدای برند در پایین ارائه شده است:
۱. حضور فعال خود را حفظ کنید
یک راه آزمایش شده و واقعی برای به دست آوردن سهم برندتان این است که در تمام کانالهای شبکه های اجتماعی خود فعال بمانید. اگر مشتریانی بدانند که در آنجا حضور دارید، احتمال بیشتری برای تماس و تعامل از سوی آنان خواهید داشت.

اولین قدم خوب این است که یک تقویم محتوای شبکههای اجتماعی ایجاد کنید. بسیاری از تاریخهای مهم، قابلیت ایجاد تعامل بیشتری با مخاطبان را دارند که نباید آنها را از دست بدهید. از تقویم استفاده کنید تا مطمئن شوید که در صورت نیاز محتوا را آماده دارید و در نهایت یک موضوع را به طور مکرر پست نمیکنید. همچنین سعی کنید در زمانهایی که مخاطبان شما در هر شبکه بیشترین فعالیت را دارند، پست ارسال کنید. این موضوع تضمین میکند که محتوای شما بیشترین دسترسی و دریافت احتمالی را داشته باشد.
۲. فضای گفتگو ایجاد کنید
از آنجایی که سهم اجتماعی صدای برند نشاندهنده منشن کردن( اشاره کردن به) نام تجاری است، ایجاد مکالمه آنلاین میتواند راه خوبی برای افزایش این سهم باشد. موضعگیری قاطعانه در مورد یک موضوع داغ، قطعاً منشنهای شما را منفجر میکند. به عنوان نمونه: مشارکت نایک با کالین کپرنیک، یا کمپین #TheBestMenCanBe ژیلت.
اما برندها مجبور نیستند برای برانگیختن گفتگوهای اجتماعی به بحث و جدل نزدیک شوند. کمپین سالانه «بیایید صحبت کنیم» شرکت بل، این شرکت مخابراتی را به عنوان پیشرو در گفتگوهای جهانی بهداشت روان معرفی میکند. درخواستهای سوال نیز در توییتر و دیگر پلتفرمها بسیار محبوب هستند. یا همان کاری را انجام دهید که برایان چسکی، مدیرعامل Airbnb انجام داد و فقط ایده بخواهید. تماس او برای پیشنهادات بیش از ۴۰۰۰ پاسخ دریافت کرد.
۳. محتوای قابل اشتراکگذاری تولید کنید

یکی دیگر از راههای خوب برای افزایش سهم صدای برند در شبکه های اجتماعی، تولید محتوایی است که مردم تمایل دارند به اشتراک بگذارند. تصاویر، گیفها و ویدیوها معمولاً محبوب هستند. هر چه این محتوا اورجینالتر یا با ارزشتر باشد، بهتر است.
اگر به دنبال ایدههایی برای تولید محتوا در اینستاگرام هستید، مقاله “چه محتوایی برای اینستاگرام تولید کنیم؟” را مطالعه کنید.
۴. به مشتریان پاسخ دهید
پیوستن به گفتگوها در مورد برند راه خوبی برای ایجاد روابط با مشتری و ایجاد احساس خوبی در مورد شرکت شما است. نشان دادن همدلی و حس انسانیت نیز میتواند اثرات خوبی در درازمدت به ارمغان بیاورد. مطالعه هاروارد بیزینس ریویو بر روی حسابهای خطوط هوایی در توییتر نشان داد که وقتی کارمندان خدمات مشتری با حروف اول نام خود امضا میکنند، تمایل مشتریان برای پرداخت هزینه پروازهای آینده ۱۴ دلار افزایش مییابد.
۵. بودجه متناسب با آن
با ردیابی سهم صدای برند خود در رسانههای اجتماعی، ایده بهتری در مورد محل سرمایهگذاری در مورد تولید محتوا و محل انتشار آن، مشارکت با اینفلوئنسرهای اجتماعی یا تخصیص منابع پشتیبانی بیشتر خواهید داشت.
به عنوان مثال، آیا صدای برند شما در توییتر کم است اما در اینستاگرام نرمال است؟
داشتن یک استراتژی شبکههای اجتماعی، آگاهانه به شما این امکان را میدهد تا بر روی افزایش سهم خود در جایی که بیشتر به آن نیاز دارید تمرکز کنید. به یاد داشته باشید: سهم اجتماعی از صدای برند در نهایت مربوط به ردیابی مکالمات است و مکالمات الهام بخش تبدیل میشوند. به علاوه، همه مکالمات در شبکههای اجتماعی انجام نمیشود. بسیاری از آنها در دایرکت، کانالهای خصوصی و آفلاین اتفاق میافتند؛ جایی که زیاد دیده نمیشوند. بنابراین برای تعیین موفقیت خود در برابر رقبایتان، تنها به سهم اجتماعی از صدا متکی نباشید. همچنین اندازهگیری آنچه مردم میگویند در مقابل آنچه مردم انجام میدهند بسیار مهم است. سهم اجتماعی صدای برند را در کنار سایر معیارهایی که برای کسب و کار شما مهم هستند، ردیابی کنید.
۰ دیدگاه