افراد زیادی هستند که شاید این ادعا را داشته باشند که در زمینه روابطعمومی عالی هستند اما در بیشتر مواقع، این حرف یک ادعا بیشتر نیست! افرادی که در این زمینه واقعاً نخبه و حرفهای هستند، دارای استعدادهای ذاتی و مهارتهایی هستند که این استعدادها در همه انسانها وجود ندارد. در واقع شما برای کاهش و صرفهجویی در بودجه نمیتوانید یک فرد معمولی را بهعنوان کارشناس روابطعمومی خود معرفی کنید!
کارشناسان راهبردهای ارتباطی خلاق بهخوبی بر روی این موضوع مسلط هستند که چه زمانی محتواهای داستانگونه خود را بنویسند و منتشر کنند. آنها میدانند این افراد که ویژگیهای آنها را در ادامه بهصورت کامل بررسی میکنیم، قادر هستند با محتوای خود و انتشار صحیح آن در یک رسانه، کسبوکار شما را به سمت قله موفقیت پرتاب کنند!
قبل از خواندن این ویژگیها فقط در نظر داشته باشید که اکثر این ویژگیها خوشبختانه قابل آموختن است. پس اگر خودتان میخواهید که یک کارشناس روابطعمومی حرفهای شوید، این ویژگیها را یکجا یادداشت کنید و در مورد نحوه آموختن آنها برنامهریزی کنید.
کارشناس روابطعمومی سازمان همیشه آماده است!
افراد حرفهای در این زمینه همیشه یک موبایل هوشمند، ضبط صوت و یا لپ تاب همراه خود دارند! آنها همیشه مسلح هستند و در پی فرصتی لازم برای به ثمر رساندن اهداف بخش روابط عمومی سازمان خود هستند. این افراد میتوانند همیشه بهصورت لحظهای با اهالی رسانه ارتباط برقرار کنند.
از جمله کارهایی که در زیرمجموعه همیشه آماده بودن قرار میگیرد، میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- نظارت بر رسانههای رقیب
- بررسی دورهای اهداف روابطعمومی رقبا
- نظارت اجتماعی و ایدهپردازی راجع به شیوههای جدید انجام کار
- و …
یکی از مصادیق گذشتن فرصتها مانند باد، همین فرصتهایی است که در رسانه برای مطرحشدن یک کسبوکار به وجود میآید. بخش روابطعمومی شما اگر بهاندازه کافی فعال نیست، بهتر است که یک تصمیم جدی راجع به این موضوع بگیرید!
کارشناس PR قادر است که خود را در جای مخاطب بگذرانند!
یکی از مهمترین ویژگیهای یک کارشناس روابطعمومی حرفهای این است که میتواند خود را جای مشتریان، مخاطبان و افراد دیگر قرار دهد و بر اساس نیاز آنها اقدام به ایدهپردازی و داستانسرایی کند تا یک محتوای خوب برای رسانههایش ایجاد کند. در نظر بگیرید که ممکن است حتی یک کارشناس روابطعمومی حرفهای و باتجربه در این زمینه اشتباه کند و یا ایدههای بدی را ارائه دهد، اما درهرصورت این ویژگی بسیار مهم است.
از مصادیقی که این ویژگی میتواند به کار یک کارشناس بخش راهبردهای ارتباطی خلاق بیاید، میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- دادن سوژههای جدید به روزنامهنگاران برای ایجاد یک خبر جنجالی
- ترساندن روزنامهنگاران
- نگهداشتن مخاطبان قدیمی و جذب مخاطبان جدید
- و …
خودتان هم میتوانید در این زمینه کمی تفکر کنید و به این نتیجه برسید که چطور یک کارشناس روابطعمومی بدون داشتن این ویژگی میتواند وظایف خود را در سازمان یا شرکت شما به سرانجام برساند؟ در واقع نبود این ویژگی در بخش روابطعمومی یک سازمان یا شرکت، نشاندهنده این است که آن سازمان هیچوقت به اهداف خود در این زمینه نمیرسد!
مهارت داستاننویسی آنها زبانزد است!
این ویژگی که از ابتدای این مقاله چندباری به آن اشاره کردیم، یکی از ویژگیهای این کارشناسان است. این افراد با داستانهای جذاب خود مخاطبان را احساسی میکنند و آنها را به سمت کسبوکار یا استارتاپی که در آن مشغول به کار هستند، میکشانند. شما نمیتوانید یک کارشناس راهبردهای ارتباطی خلاق خوب را پیدا کنید که یک داستاننویس حرفهای نباشد!
آنها بهراحتی میتوانند مخاطبان خود را متقاعد کنند
قدرت جادویی کارشناسان روابطعمومی که باید در مورد آنها بدانید، قدرت متقاعدسازی است. آنها با داستانهای جالب خود با مخاطبان ارتباط برقرار میکنند و آنها را جذب کسبوکار شما میکنند که نتیجه آن فروش بیشتر محصولات و خدمات برای کسبوکار است.
این افراد در این زمینه بهقدری قدرتمند هستند که تمامی استارتاپهای بزرگ و کسبوکارهای موفق به دنبال آنها هستند تا با مخاطبانشان تعامل برقرار کنند. البته متقاعدسازی رسانهها و کانالهای خبری هم زیر مجموعه این ویژگی قرار میگیرد که باید کارشناس روابطعمومی داشته باشد.
کارشناس روابط عمومی بهترین رسانهها را برای هدف خود پیدا میکند!
اگر این مقاله را بادقت خوانده باشید، احتمالاً تا الان متوجه شدید که تا چه میزان این موضوع مهم است که یک کارشناس روابط عمومی دارای روابط خوب و صمیمی با اهالی رسانه و روزنامهنگاران باشد اما هر رسانه یا کانال خبری نمیتواند گزینه مناسبی برای کسبوکار یا سازمان باشد!
کارشناسان حرفهای این بخش از سازمان باید قادر باشند با رسانههایی ارتباط برقرار کنند که مخاطبان آنها مخاطبان هدف شما باشند. مخاطبان هدف شما در واقع مشتریان بالقوه شما هستند که اگر بهصورت مثبت با کسبوکارتان، محصولات و خدمات ارائه شده توسط شما آشنا شوند، تبدیل به یک مشتری ثابت برای شما میشوند. این افراد باتوجهبه ویژگیهای فردی خود ممکن است که به اخبار و رسانههای خاصی علاقهمند باشند. بخش راهبردهای ارتباطی خلاق شما باید این رسانهها را پیدا کند و با آنها تعامل مثبتی برقرار کند تا در صورت بهوجودآمدن یک فرصت خوب از آنها برای تبلیغ کسبوکارتان استفاده کند.
فرصتشناس هستند
کارشناسان حرفهای و خبره همیشه میدانند که مهمترین چیز در این بخش فرصتها و مهلت پرداختن به آنها است! اگر نتوانند در سریعترین زمان ممکن از فرصتها استفاده کنند و یا از آنها بهره بگیرند، باید با موفقیت خداحافظی کنند. البته شناخت فرصت هم خود یک ویژگی بسیار مهم است که اگر اولین ویژگی یعنی آمادگی همیشگی را یک کارشناس روابطعمومی داشته باشد، میتواند فرصتها را برای استفاده پیدا کند.
همیشه در حال یادگیری هستند و در برابر آن گارد ندارند!
افرادی که در برابر یادگیری گارد دارند و یا مایل به این کار نیستند، در هیچ زمینهای مخصوصاً روابطعمومی موفق نمیشوند و نمیتوانند به موفقیت بزرگی دست پیدا کنند. بهترین چیزهایی که ما نمیدانیم، ممکن است در خواندن یک مقاله علمی دیگر، دیدن یک فیلم آموزشی دیگر، گذراندن یک دوره آموزشی دیگر و … برای ما ظاهر شوند!
دنیای public relation در حال پیشرفت و گسترش است و تنها کسانی میتوانند از آن به بهترین شکل و بهترین نحو استفاده کنند که در مورد ویژگیهای جدید و استراتژیهای برتر آن اطلاع کافی داشته باشند. اگر شما هم در این زمینه دارای تجربهها و نظراتی هستید که فکر میکنید میتواند برای دیگران مفید باشد، در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.
۰ دیدگاه