smt1 email icon 02184415666 – 05131634634

smt1 email icon info@dm360.ir

پرنفوذترین آژانسِ تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی

۵ تکنیک مهم در نوشتن کپشن اینستاگرام

تب لایک و کامنت گرفتن در اینستاگرام این‌قدر بالا رفت که دست آخر مدیران این شبکه مجبور به تغییرات گسترده شدند. بسیاری از افراد سعی می‌کنند تا به هر ترفندی شده تعداد لایک ها و کامنت خود را افزایش دهند. به این صورت می‌توانند به بقیه تعداد طرفداران خود را نشان دهند تا چقدر ما در این شبکه هوادار داریم که با هر پست تعداد زیادی لایک و کامنت دریافت می‌کنیم. حالا می‌خواهد آن پست محتوای درستی داشته باشد یا خیر.

همین تب کاذب در بسیاری از شرکت‌ها مدیران اینستاگرام را بر این داشت تا تعداد لایک را از دید دیگران مخفی کنند. در واقع آن‌ها به دنبال این هستند تا کاربران بیشتر روی تولید محتوا باکیفیت تمرکز کنند تا حواشی آن. حواشی یعنی اینکه بسیاری از کاربران وقتی تعداد لایک پستی را بالا می‌بینند، آن را لایک می‌کنند. در واقع توجهی به محتوا ندارند. حالا در آینده چه تغییراتی به وجود بیاید، در حال حاضر مشخص نیست.

حالا دغدغه نکته این است که چگونه متنی بنویسیم که توجه کاربران را به سمت خود جلب کند. البته این مسئله چالش خیلی از افراد بوده است؛ اما در حال حاضر و با توجه به تغییرات اینستاگرام بیشتر خواهد شد. در واقع یکی از چالش‌ها، نوشتن متنی است که کامنت و لایک بیشتر بگیرد، نه به دلیل توجه به تعداد لایک‌ها.

در ادامه قصد داریم تا تکنیک‌های نوشتن متن برای کپشن اینستاگرام بیان کنیم. البته بیو هم خیلی مهم است. کاربری وقتی صفحه‌ای را محتوای خوب مشاهده می‌کند، به سراغ بیوی او می‌رود تا تخصصش را هم بررسی کند. حالا نکات نوشتن بیو را در مقاله بعدی برای شما خواهیم نوشت.

تکنیک‌های نوشتن متن در اینستاگرام

  1. سؤالات با پاسخ کوتاه بپرسید

پرسیدن سؤال تکنیک جدیدی نیست که بخواهیم روی آن تأکید کنیم. از همان اول هم چه در تولید محتوا متنی وبلاگ و دیگر بخش‌ها، رسم بر این بوده که از کاربران سؤال بپرسند. سؤال برای چه می‌پرسند؟ برای اینکه کاربر را تشویق به پاسخ دادن کنند.

در وبلاگ‌ها وقتی شما در آخر متن با سؤالی نظر کاربری را می‌خواهید، او سعی می‌کند با تایپ چند خط نظر خود را بیان کند؛ اما در گوشی این مسئله کاملاً متفاوت خواهد بود. تایپ در گوشی برای خیلی از کاربران سخت است.

کاربران حوصله نوشتن متن بلند را ندارند. شاید نهایت یک خط صفحه گوشی که در کامپیوتر نصف خط هم نخواهد شد؛ اما تایپ همین هم برای خیلی از کاربران سخت است. برای همین پرسیدن سؤالات نظرخواهی خیلی در این شبکه‌ها مناسب نیست.

سؤالاتی با پاسخ کوتاه بپرسید؛ البته نه هر پاسخ کوتاهی. پاسخ باید علاوه بر کوتاه بودن، باید معنا هم داشته باشد. بیشتر کاربران برای کامنت گذاری ابتدا پاسخ بقیه را بررسی می‌کنند. برای همین نوشتن پاسخ‌های کوتاه مانند بلی یا خیر و عدد و غیره، خیلی مناسب نیست. از این رو سؤالاتی بپرسید که پاسخ کوتاه و معناداری بخواهد؛ مانند پرسیدن اسم، نام مکان و هرچه که بیشتر از سه کلمه نباشد.

اگر به صفحات اینستاگرام انتشارات مانند نشر چشمه دقت کرده باشید، آخر هفته از کاربران خود در خصوص آخرین کتاب مطالعه شده سؤال می‌پرسند. آن‌ها در کپشن پست خود فقط از دنبال کنندگان سؤال می‌پرسند که شما در آخر هفته چه کتابی را مطالعه کردید؟ هرکسی هم نام کتاب خود را می‌نویسد؛ خیلی کوتاه و سریع. فقط کافی است که در آخر کپشن خود سؤالی را بنویسید که کاربر نیازی به تایپ زیاد نداشته باشد.

تکنیک‌های کپشن نویسی

  1. تخفیف را درست بنویسید

یکی از مهم‌ترین چالش‌های مدیران نوشتن متن تخفیف است. در متن تخفیف دو موضوع را باید در نظر بگیرید: یکی طراحی عکس و دیگری خود متن است.

  • درصد را به صورت عددی یعنی ۳۰% بنویسید. این نوع نوشتن توجه کاربر را بیشتر به سمت خود جلب می‌کند.
  • در عکس فقط بهتر است که تخفیف را به همراه کالا بنویسید؛ مانند ۳۰% تخفیف شب یلدا.
  • در متن به حاشیه نروید. سریع اصل مطلب را بنویسید. اینکه تخفیف چقدر است؟ تا کی هست؟ کد آن چیست؟ چگونه استفاده شود؟ متأسفانه برخی در نوشتن متن تخفیف، رمان می‌نویسند.

در ادامه خوانئن مقاله زیر به شما پیشنهاد می‌شود

چگونه در اینستاگرام فالوور واقعی جذب کنیم

  1. نقل قول بیارید

کاربران عاشق نقل قول هستند؛ به ویژه نقل قولی که بخواهد موضوعی را در حوزه‌ای مطرح کند؛ مانند اجتماعی، کسب‌وکار، امنیت و غیره. چیزی که برای ما و دیگر آژانس‌های دیجیتال مارکتینگ ثابت شده است، نقل قول بیشتر از بقیه موضوعات لایک و کامنت دریافت می‌کند.

برای اینکه نقل قول شما از نظر کیفیت بهتر از بقیه باشد، بهتر است که نکات زیر را رعایت کنید:

  • اول اینکه کاربر اول عکس را می‌بیند، پس بهتر است که خود نقل خود را به همراه عکسی از خود طرف بنویسید.
  • خود جمله طرف را مثل همان در کپشن تکرار کنید. برای اینکه کمی متن این دو کمی متفاوت باشد، بهتر است که خودتان هم تحلیلی بر جمله با آمارهای دقیق عددی بنویسید.
  • جملاتی را انتخاب کنید که متناسب با کسب‌وکار شما باشد. قرار دادن جملات صادق هدایت برای یک فروشگاه اینترنتی اصلاً مناسب نیست. صفحه شما بیزینیسی است، پس بیزینسی رفتار کنید.
  • همچنین می‌توانید عکس خود طرف را در بالا و جمله او را در کپشن بنویسید. این برای جملات طولانی مناسب است.

البته حتماً نباید نقل قول از یک شخص معروف بیرون سازمان باشد. از رئیس و کارمندان خود سازمان استفاده کنید. کمی متفاوت باشید. از تک‌تک کارمندان خود بخواهید که در خصوص پیشرفت کاری و تکنیک‌های آن توصیه‌ای بیان کنند، سپس آن‌ها را بنویسید. فروشگاه‌های بزرگ اینترنتی مانند دیجی کالا، علی بابا و غیره همین کار را انجام می‌دهند. تولید کننده نقل قول باشید، نه مصرف کننده.

در ادامه مطالعه مقاله‌ی زیر به شما پیشنهاد می‌شود

کامنت مارکتینگ چیست؟

  1. مزیت‌ها را بنویسید، نه ویژگی‌ها را

کاربری محصولی را برای مزیت آن خریداری می‌کند، نه ویژگی. کسی که به دنبال خرید پمپ آب است، می‌داند که این دستگاه چیست و اصلاً برای چه به دنبال آن آمده است. کاربر یا همان مشتری در کپشن به دنبال اطلاعاتی که آن را با بقیه متمایز است. البته که شما باید ویژگی‌های اصلی مانند رنگ، اندازه، کاربرد و غیره را بنویسید؛ اما روی مورد تأکید که کمتر شرکت رقیبی دارد.

یکی از نمونه‌ها پس گرفتن بلیت چارتری است که یک ویژگی متمایز در مستر بلیت و علی بالا است. مسلماً کسی که اهل خرید بلیت هواپیما باشد، با انواع بلیت و مزیت خرید اینترنتی آشنایی دارد. آن‌ها به دنبال مزیتی هستند که در سایت شما وجود داشته باشد.

پس چه چیزی بهتر از استرداد چارترها. به هر حال به هر دلیلی ممکن است که فرد از خرید پشیمان شده باشد. باید راهی وجود داشته باشد که او بلیت خود را برگرداند یا خیر؟

  1. حس ایجاد کنید

متن کلیشه‌ای مانند این یک غذا با چنین ویژگی‌هایی است، نهایتاً اطلاعات کاربران شما را در خصوص محصول و خدماتتان افزایش می‌دهد؛ اما آن‌ها را ترغیب به خرید نمی‌کند. متن را با حس بنویسید؛ یعنی اینکه طوری کاربر بخواند که احساس کند اگر همین الآن سفارش ندهد، چیز مهمی را از دست داده است. اگر این نبود، حداقل اینکه حس کند با محصول یا خدمات مهمی آشنا شده است.

تکنیک‌های کپشن نویسی

برای مثال، رستوران‌ها می‌توانند به جای اینکه بنویسند این غذا شیرین است، بنویسند که شیرینی این غذا در کنار دیگر نوشیدنی‌ها خوشمزگی آن را چندین برابر می‌کند؛ چیزی شبیه به این. البته این یک تکنیک کپی رایتری است و نباید توقع داشت که در همان پنج دقیقه اول ایده‌ای به ذهن شما برسد. برای این کار بهتر است که:

  • روی یک کاغذ چرک‌نویس، ایده‌های مختلف را بنویسید. سپس آن‌ها را به چند نفر از کارمندان نشان دهید تا ببینید کدام بازخورد بیشتری دارد.
  • صفحات رقبای خود را به ویژه صفحات خارجی را بررسی کنید. ببینید از چه تکنیکی برای نوشتن متن در معرفی محصول استفاده می‌کنند.
  • دانش خود را در خصوص روانشناسی و کپی رایتری افزایش دهید.

مسئله جلب توجه کاربر از سمت تعداد لایک ها به محتوا کار راحتی نیست. خیلی از صفحات به دنبال افزایش تعداد لایک دارند و قصد دارند تا با خودنمایی از این قضیه، اعتبار کاذب خود را نشان دهند. بهترین راه از طریق محتوا است. به هرحال این روزها این‌قدر محتوا زیاد شده است که کاربران دیگر خواندن ندارند. آن‌هایی هم می‌خوانند باید واکنشی نشان بدهند یا خیر؟

۵ تکنیک بالا حداقل به کاربران اهل خواندن کپشن کمک می‌کند تا نسبت به پست‌ها واکنشی نشان بدهند. این واکنش بیشتر کامنت است تا لایک؛ اما این نکته را در نظر بگیرید، ارزش کامنت خیلی بیشتر از لایک است.

این مقاله توسط میلاد قارونی در وب‌سایت DM360 تالیف گردیده است. کپی باذکر منبع بلامانع است.

میلاد قارونی

میلاد قارونی

۲ دیدگاه ها

    • جنان خزرجی

      درود بر شما. ممنونیم از همراهی شما

      پاسخ

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

مدیران شبکه های اجتماعی چگونه می‌توانند از خستگی بیش از حد جلوگیری کنند؟

مدیران شبکه های اجتماعی چگونه می‌توانند از خستگی بیش از حد جلوگیری کنند؟

خستگی حین کار، اتفاقی است که برای اکثر مدیران شبکه‌های اجتماعی رخ داده و یکی از چالش‌های اصلی این شغل است. در این مقاله سعی داریم به شما کمک کنیم تا انرژی خود را احیا کنید.

محتوای طنز؛ چه زمانی و چگونه؟

محتوای طنز؛ چه زمانی و چگونه؟

با طنزپردازی در محتوای متنی خود، می‌توانید کاربران را به مطلب خود علاقه‌مند کنید و منظور خود را بهتر به آن‌ها منتقل کنید. اینگونه نه تنها بازدید مقاله بالا می‌رود، بلکه زمانی که کاربران به محتوای جدید نیاز داشتند، در این مقاله چگونگی استفاده از شوخ طبعی را توضیح داده‌ایم.

مدیران شبکه های اجتماعی چگونه می‌توانند از خستگی بیش از حد جلوگیری کنند؟

مدیران شبکه های اجتماعی چگونه می‌توانند از خستگی بیش از حد جلوگیری کنند؟

خستگی حین کار، اتفاقی است که برای اکثر مدیران شبکه‌های اجتماعی رخ داده و یکی از چالش‌های اصلی این شغل است. در این مقاله سعی داریم به شما کمک کنیم تا انرژی خود را احیا کنید.