
بررسی بازار تبلیغات در شبکههای اجتماعی
گزارش عملکرد ۶ ماه DM360
۶ ماهه اول سال ۹۹، به دلیل کرونا و مشکلات اقتصادی اوضاع سخت و متفاوتی را برای کسبوکارها رقم زد. این اوضاع متفاوت تاثیر خودش را بر حوزه تبلیغات دیجیتال نیز گذاشته است. در این گزارش ابتدا وضعیت دو شبکه اجتماعی تلگرام و اینستاگرام را بررسی کردیم و سپس به آمار و ارقام آژانس دیجیتال مارکتینگ DM360 در حوزه تبلیغات دیجیتال پرداختیم.
با توجه به کمبود اطلاعات و گستردگی موضوعات در این حوزه، تلاش کردیم تا با این گزارش بخشی از خلا آماری موجود در این حوزه را پر کنیم. امیدواریم که این گزارش به تصمیمگیری بهتر مدیران کسبوکارها و رسانهها کمک کند. همچنین برای بهتر شدن گزارشهای بعدی، خوشحال میشویم که نظرات خود را در همین صفحه با ما به اشتراک بگذارید.
در این گزارش چه خواهید دید؟
۱. وضعیت تلگرام در ایران
جهت بررسی بهتر فضای تلگرام، به سراغ ۳۰ کانال برتر تلگرام فارسی رفتیم. پس از دستهبندی موضوعی کانالها، دریافتیم که کانالها سرگرمی و خبری، هرکدام با ۷ کانال بیشترین سهم را در بین کانالهای پرمخاطب دارند.

اطلاعات شش ماهه مربوط به ۵ کانال برتر خبری، ۵ کانال برتر سرگرمی و ۴ کانال برتر ورزشی را به صورت جزئی بررسی کردیم. به دلیل فیلترینگ و مشکلات پروکسیها، بیشتر این کانالها در تعداد بازدید و ممیر روندی نزولی داشتند.
همچنین میزان درآمد این کانالها دید بهتری نسبت به تاثیر تلگرام در اقتصاد ایران را نشان میداد. جدول درآمدی کانالهای برتر تلگرام فارسی به همراه اطلاعات متنوع دیگری در مورد فضای تلگرام فارسی در گزارش آمده است.
۲. وضعیت اینستاگرام در ایران
در بررسی وضعیت اینستاگرام به سراغ ۵۰ اکانت اینستاگرام فارسی با بیشترین فالوئر رفتیم. پس از دستهبندی موضوعی مشخص شد که بازیگران، بزرگترین اعضای خانواده برترینهای اینستاگرام فارسی هستند. همچنین در ۵۰ اکانت برتر فقط دو مورد وجود دارد که فرد حقیقی نیست. باشگاه پرسپولیس و سوریلند. ۴۸ اکانت دیگر همگی افراد حقیقی هستند.

با بررسی صفحات برتر خبری اینستاگرام و روند رشد آنها، مشخص شد که خبرخوانها در حال مهاجرت از تلگرام به اینستاگرام هستند.

۳. وضعیت تبلیغات دیجیتال در ۶ ماه نخست سال ۹۹
بعد از گذشتن از موج اول کرونا و فعالیت مجدد کسبوکارها، موج تبلیغات هم شدت گرفت. به شکلی که تیرماه، پرکارترین ماه ما در آژانس دیجیتال مارکتینگ DM360 بود.
همچنین با توجه به آمارهای تبلیغات اینستاگرامی، مشخص شد که تبلیغات در اینستاگرام از پست تبلیغاتی به سمت استوری اینستاگرامی میرود.

همچنین با بررسی دستهبندی مشتریان، مشاهده میکنید که کدام سازمانها و کسبوکارها وضعیت بهتری برای تبلیغات دیجیتال دارند. این آمار دید خوبی به مدیران رسانهها و فعالین شبکههای اجتماعی میدهد.
۴. آخرین خبر ۶ ماه نخست سال ۹۹
در این گزارش به بررسی میزان تبلیغات آخرینخبر، به عنوان رسانه انحصاری DM360 پرداختیم. در تیم فروش DM360، تعدادی از بازاریابان به صورت اختصاصی برای ظرفیتهای تبلیغاتی آخرین خبر فعالیت میکنند. به همین دلیل تمامی بسترهای رسانه آخرین خبر با رشد در تعداد آگهی همراه بود. هم در اینستاگرام و هم در تلگرام.


این موارد بخشی از آمار و نمودارهای موجود در گزارش بود. با مطالعه گزارش جامع DM360 میتوانید از وضعیت تبلیغات در شبکههای اجتماعی بیشتر آگاه شوید.
0 دیدگاه