نقش رسانه‌های آفلاین در روابط عمومی چیست؟

روابط عمومی به معنای ایجاد ارتباط بین سازمان و افراد چه بیرون و چه درون سازمان است. افرادی واقعی که شما در خیابان، شرکت‌ها، فروشگاه‌ها و دیگر نقاط می‌بینید. افرادی که حضوری فیزیکی دارند. روابط عمومی آفلاین که بحث این مقاله هم است در گذشته بیشتر از الآن مورد استفاده قرار می‌گرفت و شامل برقراری ارتباط یک طرفه بین سازمان و افراد بود. ارتباطی که فقط سازمان در نقش پیام دهنده بود و افراد در نقش پیام گیرنده و هیچ دریافت بازخوردی وجود نداشت. در خیلی از موارد، مدیر روابط عمومی هم مطلع نمی‌شد که آیا رسانه‌های آفلاین مورد استفاده شده نقشی در اطلاع رسانی داشته‌اند یا خیر. احتمالاً برای شما پیش آمده که به سازمانی رفته‌اید و در سازمان بسته بوده. نگهبانی هم به شما می‌گوید که ما اطلاع رسانی کرده‌ایم که از فلان تاریخ بسته است؛ اما چگونه؟ از طریق نصب بنر سرکوچه که فقط تعدادی دیده‌اند.

تغییر سبک زندگی مردم و برقراری ارتباط مستقیم

باید گفت که سبک زندگی مردم عوض شده است. دیگر ارسال پیام به صورت مستقیم و آن هم تنهایی تأثیرگذار نیست. در واقع باید گفت که نقش رسانه‌های آفلاین در روابط عمومی به همان صورت قبل نخواهد بود. مردم خواهان برقراری ارتباط هستند. آن‌ها می‌خواهند که با برند یا سازمان خود یک تماس مستقیم برقرار کنند. رابطه‌ای که از طریق آن نیاز و مشکلات خود را مطرح کنند. این روزها سازمان و کسب‌وکاری موفق است که با کاربرانش پیوند مستقیم برقرار کند.

اما اهمیت رسانه‌های آفلاین

اما این وسط یک مسئله‌ای وجود دارد و آن اعتمادسازی است. فکر می‌کنید که اعتمادسازی چگونه به وجود می‌آید؟ شما با ارسال پیام در شبکه‌های اجتماعی و دیگر بسترهای آنلاین فقط می‌توانید پیوندی را حفظ کنید؛ اما اعتماد آنچنانی به وجود نخواهد آمد. مردم از شبکه‌ها برای دریافت اطلاعات استفاده می‌کنند؛ اما وقتی می‌خواهند چیزی بخرند، به صورت فیزیکی به فروشگاه می‌روند. چرا؟ برای اینکه رودررو با طرف مقابل صحبت کنند. این صحبت کردن با طرف و گرفتن مشاوره است که به آن‌ها حس اعتماد می‌دهد. حتی با اینکه بسیاری از خدمات مانند بانک‌ها به صورت اینترنتی انجام می‌شود؛ اما وقتی صحبت از سؤال یا بحث تخصصی باشد، مردم دیگر به شبکه اجتماعی اعتماد نمی‌کنند، بلکه به نزدیک‌ترین شعبه می‌روند.

رسانه های آفلاین باعث ارتباط مستقیم بین افراد و سازمان می شود

روابط عمومی آفلاین که فقط نصب بنر یا کاغذ و غیره بر سر در و روی دیوار و اطلاع رسانی نیست. برخی کارشناسان اعتقاد دارند که دوره آفلاین تمام شده و باید همه چیز به حالت آنلاین دربیاید؛ اما باید گفت که اعتماد از طریق ارتباط فیزیکی و رودررو به وجود می‌آید. چرا هنوز بسیاری از قراردادها و مذاکرات و خیلی از صحبت‌ها از طریق فیزیکی انجام می‌شود؟ مگر آنلاین و از طریق اسکایپ نمی‌شود؟ بله همه این‌ها می‌شود؛ اما این ارتباط فیزیکی است که یک شرکت می‌تواند تأثیر زیادی روی مخاطب بگذارد.

حالا سؤالی که الآن در ذهن شما پیش می‌آید، این است که از کدام رسانه‌های آفلاین برای تأثیرپذیری در روابط عمومی استفاده کنیم؟ جواب این سؤال را می‌خواهیم در ادامه به شما بدهیم.

رسانه های آفلاین مؤثر در روابط عمومی

  • برگزاری سمینار

برگزاری سمینار یا در قالب‌های دیگر، خود یک رسانه آفلاین است. رسانه‌ای که شما در آنجا می‌توانید به چندین هدف متفاوت برسید: افزایش آگاهی از برندتان، رساندن پیام‌تان به گوش افراد به صورت مستقیم، ارتباط مستقیم با افراد شرکت کننده به صورت مذاکره یا صحبت. الآن باید گفت که بهترین راه برای یک سازمان، شرکت، کسب‌وکار و هر دفتر روابط عمومی دیگر همین برگزاری سمیناری است. کاربران اینترنت  سایت را می‌خوانند؛ اما می‌خواهند که جواب سؤالات خود را به صورت مستقیم بگیرند. شاید چیزی باشد که نتوانند بگویند. یکی از سمینارهای موفق مربوط به رویداد TechCrunch Disrupt بود که توسط New Relic برگزار شده بود. این شرکت تولیدکننده نرم‌افزار است که از شرکت کننده می‌خواهد که در مدت زمان کم، یک اپلیکیشن بسازند و در نهایت به نفر برگزیده جایزه می‌دهد. فکر می‌کنید که این کار چه مزیتی برای او دارد؟

برگزاری رویداد TechCrunch Disrupt یک نمونه رویداد برای ارتباط مستقیم از طریق مسابقه است

  • ارتباط رادیویی و تلویزیونی

ارتباط همیشه مستقیم نیست. همه امکان ندارند که به صورت حضوری به شرکت شما بیایند یا امکان دسترسی به تلویزیون یا شبکه‌های مجازی هم ندارند؛ اینترنت نیست. رادیو بهترین منبع است. خیلی‌ها رادیو گوش می‌دهند. برگزاری برنامه رادیو در قالب پرسش و پاسخ بهترین منبع برای برقراری ارتباط از طریق صدا است. برای تلویزیون هم همین‌طور. تازه در تلویزیون دست‌تان بازتر است. افراد راحت پیام می‌فرستند و شما هم می‌توانید به صورت مستقیم به آن‌ها پاسخ دهید. همین کاری که برنامه‌های صبح تلویزیونی انجام می‌دهند.

  • چاپ مقالات

کاغذ گران شد؛ اما هنوز طرفداران این حوزه دست از خرید مجله برنمی‌دارند؛ به ویژه اینکه مجله اختصاصی یک حوزه‌ای هم باشد. یک کسب‌وکار خیلی راحت می‌تواند با نوشتن مقاله تخصصی در مجله مرتبط خود، تبحر خود را نشان دهد و با طرفداران ارتباط مستقیم از طریق نشر برقرار کند.

  • رویداد تجاری

رویداد تجاری یکی از بهترین رسانه‌های آفلاین است که بسیاری از برندها برای رونمایی از محصولات خود در قرن 21 استفاده می‌کنند. رسانه آفلاینی که واحد روابط در برگزاری و تنظیم آن نباید غفلت کند. اپل و سامسونگ از این رویداد بسیار استفاده می‌کنند. در چنین رویدادهایی می‌توان ارتباط زنده و مستقیمی با افراد برقرار کرد؛ چه زمانی که مدیر در بالا در حال صحبت است و چه زمانی که در زمان استراحت است.

  • اتیکت، بیلبورد و تابلو

به نظر می‌رسد که استفاده از بیلبورد و تابلوها از مد افتاده است؛ اما باید گفت یکی از بهترین روش‌ها برای انتقال پیام است؛ حتی اگر پیام به صورت یک طرفه باشد. فقط به شرط اینکه به صورت خلاقانه طراحی و ساخته شود. آگهی‌های خلاقانه تا سال‌ها در ذهن مخاطبان خواهد ماند. بازاریابی چریکی هم یکی از بهترین انتقال پیام است که واحد روابط عمومی می‌تواند از تأثیر آفلاین آن در انتقال پیام خود استفاده کند.

  • ورکشاپ

آخرین مورد برگزاری ورکشاپ است. در واقع باید گفت همان کار گروهی که این روزها در حوزه دیجیتال مارکتینگ یا کلاس‌های نویسندگی به‌وفور می‌توانیم ببینیم. دوره‌های که مدرس یا استاد یا مدیر شرکت با حاضرین به صورت گروه‌گروه صحبت کرده و به آن‌ها در خصوص مسئله‌ای آموزش می‌دهد یا صحبت روانشناسانه می‌کند.

رسانه‌های آفلاین که در بالا نوشتیم، هرکدام می‌تواند روی انتقال پیام در واحد روابط عمومی مؤثر باشد. دوره آفلاین شاید نسبت به آنلاین کمتر مورد توجه قرار گرفته است؛ اما باید گفت که اعتمادسازی بیشتری دارد. اعتمادسازی که از طریق ارتباط فیس تو فیس به وجود می‌آید و امروزه از طریق برگزاری رویدادها یا تبلیغات خلاقانه است.

تیم تولید محتوا

تیم تولید محتوا

0 دیدگاه

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مطالب مرتبط

ویژگی‌های یک کارشناس روابط عمومی حرفه ای

ویژگی‌های یک کارشناس روابط عمومی حرفه ای

افراد زیادی هستند که شاید این ادعا را داشته باشند که در زمینه روابط‌عمومی عالی هستند اما در بیشتر مواقع، این حرف یک ادعا بیشتر نیست! افرادی که در این زمینه واقعاً نخبه و حرفه‌ای هستند، دارای استعدادهای ذاتی و مهارت‌هایی هستند که این استعدادها در همه انسان‌ها وجود...

ویژگی‌های یک کارشناس روابط عمومی حرفه ای

ویژگی‌های یک کارشناس روابط عمومی حرفه ای

افراد زیادی هستند که شاید این ادعا را داشته باشند که در زمینه روابط‌عمومی عالی هستند اما در بیشتر مواقع، این حرف یک ادعا بیشتر نیست! افرادی که در این زمینه واقعاً نخبه و حرفه‌ای هستند، دارای استعدادهای ذاتی و مهارت‌هایی هستند که این استعدادها در همه انسان‌ها وجود...