چگونه نوشتن را شروع کنیم؟ کمال گرایی را بیخیال شوید

بعضی تولیدکنندگان محتوا برای نگارش متن چالش‌های زیادی دارند. استارت نوشتن متن شاید سخت‌ترین چالشی است که همه آنها با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. تولید کنندگان محتوا بهترین هدف برای کمال گرایی و سخت‌گیری‌های بیش از اندازه هستند.

چرا شروع به نوشتن نمی‌کنید؟

زمانی که متنی را برای نوشتن شروع نمی‌کنید تا اطلاعات بیشتر و بیشتری به دست بیاورید، تولید محتوا را به رقبایی می‌سپارید که مشتاق ریسک کردن‌اند و وارد چالش مبارزه با کمال‌گرایی می‌شوند. همزمان که شما وسواس خود را توسعه می‌دهید، عده‌ای در حال نوشتن متن شما هستند.

شما بیشتر از آن که به غلبه بر کمال گرایی نیاز داشته باشید، به چیزی نیاز دارید که ما به آن “به اندازه کافی خوب است” می‌گوییم.

“به اندازه کافی خوب” دقیقا چیست؟

نویسنده‌های حرفه‌ای با نگرش مثبت مطالب خود را منتشر می‌کنند و اجازه نمی‌دهند که وسواس مانع اقدامات آنها شود.

دائما بنویسید و منتشر کنید و اجازه دهید تا مخاطبان بازخورد دهند و براساس بازخوردها متن‌های بعدی را اصلاح کنید.

این مقاله را در نظر بگیرید؛ به طور قطع این مقاله هم اشکالاتی دارد اما ما آن را منتشر کردیم.

به اندازه کافی خوب به شما کمک می‌کند تا جریان تولید محتوای خود را به حرکت بیندازید و ترس وجود اشتباه یا خطا در متن‌هایتان را کنار بگذارید.

چگونه با آرامش شروع به نوشتن کنیم؟

برای کنار آمدن با کمال گرایی و شرو نوشتن متن نکات زیر را در نظر بگیرید:

1.شما برای همه نمی‌نویسید:

اگر دوست دارید متنتان را هیچکس نخواند، آن را برای همه بنویسید. بهترین برندها هم برای سلیقه‌ها و افراد مختلف محصولات متنوع دارند و یکسان تولید نمی‌کنند. شما هیچوقت نمی‌توانید همه خوانندگان، شنوندگان یا بینندگان را مخاطب خود کنید.

مشخص کردن پرسونا و نگاه کردن از جانب مخاطب به شما کمک می‌کند تا برای نوشتن مقاله تنها روی افرادی خاص تمرکز کنید و راحت‌تر بنویسید. همیشه به یاد داشته باشید: محتوای خوب، مخاطب خودش را پیدا می‌کند.

هرچه سریعتر به این موضوع دقت کنید که ممکن است تعدادی از افراد هیچوقت متن شما را نخوانند؛ سریعتر به این نتیجه می‌رسید که باید سخت‌گیری را کنار گذاشته و بنویسید.

مخالفان را کنار بزنید و به موافقان اعتماد کنید.

برای این که کسی متن شما را دوست داشته باشید حتما نیازی نیست فوق‌العاده perfect باشید؛ فقط باید بنویسید و اجازه دهید تا خواننده تصمیم بگیرد.

2. فقط برای مخاطبان خودتان آغوش باز کنید

دقت کنید که این موضوع مربوط به شما نیست. این موضوع فقط به مخاطبان شما مربوط می‌شود. حتما لازم نیست فقط روی نقاط ضعف خود تمرکز کنید تا مخاطبان بیشتری پیدا کنید. همیشه دلیلی برای نخواندن یا انتقاد کردن از متن‌هایی که می‌نویسید وجود دارد.

اگر مخاطبان فعلی شما از محتوایی که می‌نویسید لذت برده و چیزی یاد می‌گیرند، توقف در نوشتن و درگیر کمال گرایی شدن آن ها را ناامید می‌کند و از شما دور می‌شوند.

وقتی روی مخاطبان فعلی تمرکز می‌کنید، نظرات منفی و انتقادات دیگران وزن کمتری می‌گیرند.

حیف نیست مطلبی را منتشر نکنید به این دلیل که شاید یک فرد جدید از آن انتقاد کند؟

3. به ارزش افزوده هم فکر کنید

ارزش افزوده در گذر زمان به متن اضافه می‌شود. بسیاری از اوقات برای این که ایده از ذهنتان بیرون نرود بهتر است فقط آن را روی کاغذ بیاورید و سپس در مرحله دوم به فکر اضافه گردن اطلاعات بیشتر باشید.

برای این کار بهتر است عادت‌های نویسندگی خود را به سمتی ببرید که بعد از نگارش متن سریعا متن را بازخوانی کرده و اگر احساس کردید می‌توانید ارزش افزوده بیشتری به مخاطب بدهید، مطلب خود را غنی‌تر کنید.

همین که متن شما نوشته شود، مطمئن باشید ارزش افزوده added value خواهد داشت. شما اصول تولید محتوا و نگارش حرفه‌ای را یاد گرفته‌اید. حالا قرار است دانش خود را به مخاطبان منتقل کنید. پس خیلی نگران ارزش افزوده نباشید. پیام‌ واضح و صریح با اضافه شدن استایل شخصی و بینش شما چهره دیدنی و خاصی به خود می‌گیرد و مخاطبان شما را توسعه می‌دهد.

4. برای هر چیزی چهارچوب مشخص کنید

بازخوردهای مخاطبان یکی از بهترین راه‌های بهبود و برنامه ریزی متن‌های بعدی شماست. برای دریافت فیدبک باید راه‌های ارتباطی آسان و مشخصی وجود داشته باشد تا خوانندگان بتوانند با شما ارتباط برقرار کنند.

هرچه راه‌های ارتباطی آسان‌تر و سریعتر باشند، حس انتقال بازخورد برای مخاطبان مثبت‌تر خواهد شد. شماره و آیدی مشخص تلگرام و واتس اپ؛ اکانت مشخص اینستاگرام و پاسخگویی در دایرکت؛ حضور و فعالیت در لینکدین و توییتر همه راه‌هایی هستند که می‌توانید در اختیار مخاطبان قرار دهید.

5. با پروسه رشد رفیق باشید

زمانی که قرار است متن خود را قضاوت کنید به این که کیفیت متن چقدر است خیلی توجه نکنید. سخت گرفتن به خودتان در این مواقع بسیار کار آسانی است اما همیشه به یاد داشته باشید: همیشه چیزی که امروز به نظرتان فوق العاده است، ممکن است بعدها خیلی معمولی و ساده به نظر برسد. پس خلی هم به خودتان سخت نگیرید.

توسعه نگرش “به اندازه کافی خوب” به شما کمک می‌کند تا پروژه را تمام کرده و به مسیر پیش رو و کارهای جدید متمرکز شوید. هر زمان که تصمیم به نوشتن متن می‌گیرید، اشتباه داشتن به هیچ وجه دلیل مناسبی برای ننوشتن و منتشر نکردن نیست.

بعدا اگر با خطایی در متن مواجه شدید همیشه می‌توانید آن را اصلاح کرده و از اشتباه خود عبرت بگیرید. اگر هم متن هیچ خطایی نداشته باشد، نمونه کار بی‌نقص و خاص در رزومه شماست.

احمدرضا تیزابی

احمدرضا تیزابی

0 دیدگاه

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مطالب مرتبط

ویژگی‌های یک کارشناس روابط عمومی حرفه ای

ویژگی‌های یک کارشناس روابط عمومی حرفه ای

افراد زیادی هستند که شاید این ادعا را داشته باشند که در زمینه روابط‌عمومی عالی هستند اما در بیشتر مواقع، این حرف یک ادعا بیشتر نیست! افرادی که در این زمینه واقعاً نخبه و حرفه‌ای هستند، دارای استعدادهای ذاتی و مهارت‌هایی هستند که این استعدادها در همه انسان‌ها وجود...

ویژگی‌های یک کارشناس روابط عمومی حرفه ای

ویژگی‌های یک کارشناس روابط عمومی حرفه ای

افراد زیادی هستند که شاید این ادعا را داشته باشند که در زمینه روابط‌عمومی عالی هستند اما در بیشتر مواقع، این حرف یک ادعا بیشتر نیست! افرادی که در این زمینه واقعاً نخبه و حرفه‌ای هستند، دارای استعدادهای ذاتی و مهارت‌هایی هستند که این استعدادها در همه انسان‌ها وجود...