این روزها که بازار دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی آنلاین داغ است، شاهد این هستیم که بازاریابی موتورهای جستجو از جمله گوگل یا همان SEM بسیار رواج پیدا کردهاست، اما کمتر کسی را میتوان پیدا کرد که در این زمینه بتواند تعریف درست و صحیحی به ما ارائه بدهد و بگوید که واقعاً تعریف درست SEM چیست؟ یا این روش به عنوان زیر مجموعه استراتژیهای دیجیتال مارکتینگ چه تفاوتی با SEO دارد؟ امروز با ما در آژانس دیجیتال مارکتینگ DM360 همراه باشید تا اطلاعات کاملی در این زمینه به شما ارائه دهیم.
پیش نیازهای آشنایی با بازاریابی موتورهای جستجو
قبل از پرداختن به تعریف صحیح و درست بازاریابی موتورهای جستجو باید پیش نیازهایی برای آشنایی با آن را برای شما فراهم کنیم. این پیش نیازها در درک مفاهیم و علت وقوع آنها تا حد زیادی به شما کمک میکنند.
بازاریابی جستجو یا سرچ چیست؟
بهتر است ابتدا به این مفهوم بپردازیم که اصلاً بازاریابی جستجو یا سرچ چیست؟ اگر به دنبال تعریف این کلیدواژه باشیم به تعریف زیر برخورد میکنیم:
“به هر تاکتیک و استراتژی که به شما کمک کند که در نتایج موتورهای جستجو ظاهر شوید و با این شیوه افزایش ترافیک سایت و ورودی به سایت خود داشته باشید، SERP یا بازاریابی جستجو گفته میشود!”
در دستهبندی بازاریابی جستجو دو نوع اصلی وجود دارد که شامل موارد زیر است:
- سئو و بهینهسازی سایت (SEO)
- بازاریابی موتورهای جستجو (SEM)
شاید اصلیترین تفاوتی که بین این دو شیوه یعنی SEM و SEO وجود داشته باشد، این است که با استفاده از سئو شما به صورت ارگانیک و بدون هزینه پرداختی به موتورهای جستجو از جمله گوگل به نتایج و رتبههای بالا دست پیدا میکنید، در حالی که شیوه بازاریابی موتورهای جستجو مستلزم هزینههایی است که در این زمینه باید پرداخت کنید. در واقع SEM استراتژیهای پولی بازاریابی جستجو است.
با توجه به پیشرفتهتر شدن و تکامل پیدا کردن همه چیز در جهان، تعریفات و شیوههای این نوع از بازاریابی هم پیشرفتهتر شدهاست. اگر با برخی از کارشناسان و افراد حاذق در این زمینه صحبت کنید، متوجه میشوید که آنها اعتقاد دارند، SEM ظرفی است که تمامی استراتژیهای پولی در این زمینه به کار برده میشوند، اما آیا واقعاً این چنین است؟
بهتر است در این زمینه قبل از ورود و پرداخت هرگونه هزینهای با کارشناسان ما تماس بگیرید و از آنها کمک بخواهید. کارشناسان DM360 به شما مشاوره رایگان میدهند تا در این زمینه اطلاعات کاملی برای گرفتن یک تصمیم هوشمندانه داشته باشید.
بازاریابی موتورهای جستجو یا SEM چیست؟
SEM به عنوان زیرمجموعه پولی بازاریابی جستجو یا SERP قرار میگیرد که در آن میتوانید تمامی استراتژیهای پولی را برای گرفتن رتبهها و نتایج برتر را ملاحظه کنید! به عنوان مثال متدهای بازاریابی مانند پرداخت به ازای هر کلیک کاربران یا PPC در زیر مجموعه این شیوه بازاریابی قرار داد که میتوانید از آن استفاده کنید.
همچنین تبلیغات گوگل ادز (Google Ads) یا همان کلمات کلیدی که باید به ازای به دست آوردن رتبه پول پرداخت کنید، در زیر مجموعه SEM قرار میگیرد. البته قبل از پرداختن به ادامه این مقاله باید این نکته را برای شما بیان کنیم که استفاده از این شیوه بازاریابی به شدت حساس است و باید تمامی نکات مهم در این زمینه را به خاطر داشته باشید؛ زیرا که اگر کلیدواژههای اشتباه برای این کار انتخاب کنید، در نهایت منابع مالی شما به باد میروند و شما هیچ سودی کسب نمیکنید.
استفاده از این شیوه هنگامی صحیح است که این نوع بازاریابی و تبلیغات برای شما سود و منابع مالی بیشتری نسبت به هزینه انجام شده، فراهم کند. در غیر این صورت شما شکست خواهید خورد. کارشناسان ما در این زمینه میتوانند به شما مشاوره بدهند و در انتخاب کلیدواژههای صحیح به شما کمک کنند.
سئو (SEO) یا بهینهسازی سایت برای موتور جستجو چیست؟
سئو یا بهینهسازی سایت یکی از بخشهای اصلی و ارگانیک بازاریابی جستجو یا SERP است که شما به عنوان مکمل بازاریابی موتورهای جستجو میتوانید به آن نگاه کنید. در این شیوه از بازاریابی شما هزینهای به گوگل یا دیگر موتورهای جستجو پرداخت نمیکنید بلکه شما با استفاده از اصول و قوانین الگوریتمهای گوگل رتبهها و نتایج صحیح را بدست میآورید.
البته شناختن این قوانین هم کار ساده ای نیست و شما در این زمینه نیاز دارید که با یک کارشناس سئو مشورت کنید یا از یک آژانس دیجیتال مارکتینگ معتبر که بتواند راهنماییهای خوبی ارائه بدهد، کمک بگیرید.
چون بحث اصلی ما در این مقاله سئو و بهینهسازی ارگانیک سایت نیست، به شما توصیه میکنیم که اگر میخواهید در این زمینه اطلاعات بیشتری داشته باشید به مقاله حضور در اولین صفحه گوگل به میزبانی سئو سری بزنید!
تفاوتها و تشابههای بازاریابی موتورهای جستجو و بهینهسازی سایت
اگر بخواهیم به تفاوتها و شباهتهای SEO و SEM بپردازیم، شاید حالا که با تعریف این دو به صورت کامل آشنا شدید، وقت مناسبی باشد. در نظر داشته باشید که معمولاً بیشتر به تفاوتهای این دو شیوه پرداخته میشود، اما امروز سعی کردیم که در این زمینه اطلاعات کاملی راجع به این موضوع نیز به شما بدهیم که چه شباهتهایی بین این دو شیوه بازاریابی جستجو وجود دارد؟
شباهتهای SEM و SEO که به شما نمیگویند!
مهمترین شباهتهای SEM و SEO :
جذب مخاطبان بیشتر و افزایش ترافیک سایت
در ظاهر هر دوی این شیوه میتوانند باعث شوند که برند و سایت شما در پیش چشمان مخاطبانتان ظاهر شود. در واقع شما از هر شیوهای که در این زمینه استفاده کنید، متوجه خواهید شد که هدف نهایی جذب مشتری و آشنا شدن چشم آن با برند شماست! تمامی استراتژیها و کلمات کلیدی که در این زمینه استفاده میشود به همین منظور استفاده میشوند.
هر دو نیاز به بهبود CTR برای افزایش تأثیرگذاری دارند
هر دوی این روشها باعث میشوند که لید یا سرنخهای بیشتری به سمت سایت شما جذب بشوند و افزایش ترافیک بیشتری را در طول مدت زمان تجربه کنید. البته شما جدا از این موضوع که میخواهید از کدام شیوه استفاده کنید، باید در نظر داشته باشید که بهتر است، صفحاتی که میخواهید در نتایج ظاهر شوند از شیوههای بهبود نرخ کلیک یا همان CTR استفاده کرده باشند. در رابطه با CTR میتوانید در مقاله 7 استراتژی برتر بازاریابی در سال 2020 برای کسب و کارهای آنلاین، اطلاعات دقیقتری پیدا کنید.
باید مخاطب خود را به صورت کامل بشناسید
فرقی نمیکند که از کدام شیوه استفاده میکنید، در هر صورت لازم است که به صورت کامل مخاطب خود را بشناسید! شما نیاز دارید، مخاطبینی که میخواهید به سایت خود بکشانید را در ویژگیهای زیر بشناسید:
- علاقه و سلایق
- ویژگیهای رفتاری
- هدف از جستجو
- و …
شناخت دقیق باعث میشود که بدانید، مخاطب شما به دنبال چه کلیدواژههایی میرود و چه هدفی دارد! سپس با استفاده از این دو شیوه بازاریابی جستجو، مخاطب را به سمت خود میکشانید و در نهایت هدف شما که میتواند فروش محصولات یا خدمات شما باشد به همین سادگی به وقوع میپیوندد!
اولین گام برای اجرای بازاریابی موتورهای جستجو و بهینهسازی سایت، یکسان است!
در هر دوی این شیوهها برای این که به صورت اصولی و صحیح برنامهریزی شوند، نیاز است که شما بتوانید در ابتدا کلیدواژههای هدف خود را به درستی انتخاب کنید. انتخاب صحیح کلیدواژههای هدف میتواند باعث شود که مخاطبانی که به دنبال کسب و کار شما هستند را به درستی پیدا کنید.
برای پیدا کردن کلیدواژه ابزارهای زیادی وجود دارد که شاید یکی از ابتداییترین آنها همین ابزارهای الکسا یا بهترین آن Kwfinder باشند. این ابزارها به کارشناسان و مشاوران دیجیتال مارکتینگ و بازاریابان آنلاین کمک میکند که بهترین کلمات را برای بازاریابی موتورهای جستجو و بهینهسازی سایت پیدا کنند.
تفاوتهای اساسی بازاریابی موتورهای جستجو و سئو چیست؟
شاید اگر بخواهیم مهمترین لیست از تفاوتهای این دو شیوه تهیه کنیم، موارد زیر باشند:
تفاوت در شکل جایگذاری در گوگل
اگر به نتایج جستجو دقت کنید، متوجه میشوید که جایگذاری تبلیغاتی که با استفاده از SEM به صفحه اول رسیدهاند بر اساس شامل یک اسم یعنی AD است که باعث میشود، کاربران متوجه شوند که افراد با استفاده از این شیوه به جایگاههای خوب رسیدهاند در نقطه مقابل سئو اینگونه نیست!
در واقع فرمت نمایش این شیوه بازاریابی تفاوتهای ظاهری دارد که افراد عادی متوجه آن میشوند، اما در سئو شکل ظاهری ساده است و نشان دهنده این است که شما با پیروی از قوانین و الگوریتمهای گوگل به این جایگاهی که میخواستید، رسیدهاید.
نمایش برای افراد و قشر خاص تنها در SEM
در بازاریابی موتورهای جستجو شما میتوانید تعیین کنید که محتوای شما برای چه دسته از افراد نمایش داده شود! در واقع شما ویژگیهایی از مخاطب هدف خود را که میخواهید به آن بفروشید، انتخاب میکنید. شاید برایتان جالب باشد که ویژگیهای زیر را میتوانید برای گوگل مشخص کنید تا بر اساس آن مخاطبان هدف شما را انتخاب کند:
- سن
- مکان
- درآمد
- تفریحات
- و …
همین موضوع باعث میشود که احساس نیاز کنید که فرد یا گروهی حرفه ای که در این زمینه تجربه کافی دارند، این کار را برای شما انجام دهند تا در نهایت شما به هدف خود که همان فروش بیشتر است در مدت زمان کمی برسید و هزینه ای که برای اینگونه تبلیغات کردید به سرعت به شما بازگردد. در این زمینه میتوانید به تیم حرفهای و باتجربه دی ام 360 (DM360) بسپارید.
معمولاً کسب و کارها با توجه به این که عملیات سئو کمی طولانی، زمانبر و گاهی اوقات خسته کننده است، ترجیح میدهند که در کنار تلاش برای سئو بر روی این موضوع نیز تمرکز کنند تا نتایج خوبی بگیرند. در واقع سئو در زمان ارزش پیدا میکند و نتیجه ی آن موفق میشود، در حالی که این شیوه به صورتی متفاوت به شما نتایج را نمایش خواهد داد.
SEO یا بازاریابی موتورهای جستجو؟ مسئله این است!
این که کدام یکی از این شیوههای بازاریابی جستجو را انتخاب کنید، بسیار مهم و حیاتی است. در واقع دلایل و معیارهایی وجود دارند که میگویند بهتر است از کدام شیوه بازاریابی موتور جستجو استفاده کنید. حالا که به صورت کامل به شباهتها و تفاوتهای این دو شیوه پرداختیم، باید در این رابطه صحبت کنیم که کدام شیوه برای شما بهتر است و میتواند باعث شود که شما موفق شوید؟
برای اینکه جواب این سؤال برای شما کمی واضحتر شود، سعی کردیم که در این قسمت بر اساس تجربیات موفق خود در این زمینه صحبت کنیم و اطلاعات کاملی را به شما انتقال بدهیم که در نهایت بتوانید خودتان تصمیم بگیرید که کدام شیوه در حال حاضر برای کسب و کار یا استارتاپ شما مناسبتر است!
رقبایتان را زیر ذره بین ببرید
شاید اولین کاری که باید انجام دهید، این باشد که به صورت کامل در مورد تمامی رقبای خود و کسانی که در حوزه کاری شما مشغول به فعالیت در اینترنت هستند را شناسایی کنید. ببینید بر روی کدام کلیدواژهها سرمایهگذاری کردهاند و تا چه اندازه در این زمینه تلاش کردهاند! آیا سختی کلمات کلیدی به حدی شدهاست که زمان رسیدن شما به آن کلیدواژه بسیار طولانی شدهاست؟
چه مقدار بودجه برای این کار در نظر دارید
بسته به نوع سیاست شرکت میتواند سرمایهگذاری در این زمینه به صورت بلند مدت یا بلافاصله استفاده شود. به عنوان مثال برای سئو شما ماهیانه باید 2 میلیون تومان هزینه کنید و این کار بعد از 6 ماه یعنی پرداخت 12 میلیون جواب میدهد، اما برای بازاریابی موتورهای جستجو لازم است که شاید این مبلغ را در طی یکماه هزینه کنید. پس در نظر بگیرید که چه مقدار میخواهید در این زمینه هزینه کنید؟
طول چرخه مشتریان خود را در نظر بگیرید
خیلی مهم است که در نظر بگیرید هرچند وقت یکبار مشتریان میخواهند از خدمات و محصولات شما استفاده کنند؟ این موضوع در واقع بسیار حیاتی و مهم است. اگر کسب و کار شما در زمینهای است که هر مشتری باید به صورت ماهیانه از شما استفاده کند، استفاده از بازاریابی موتورهای جستجو گزینهای برای تباه کردن منابع شماست. برای کسب و کارهایی که شاید هر چند 4 یا 5 ماه یکبار به آن نیاز پیدا کنید، این شیوه میتواند کابردی باشد.
همچنین اگر در این زمینه سوالی دارید و یا تجربهای دارید که میتواند به دیگران کمک کند، میتوانید آن را در بخش نظرات با ما و دیگران به اشتراک بگذارید.
این مقاله توسط عرفان خجسته در وبسایتdm360 تالیف گردیده است. کپی باذکر منبع بلامانع است.
0 دیدگاه