اگر بخواهیم که در خصوص الگوریتمهای گوگل بنویسیم، نیاز به یک صفحه بلند بیپایان داریم؛ برای اینکه الگوریتم های این موتور جستوجو و از همه مهمتر بهروزرسانیهای آنها تمامی ندارد. در این صورت، صفحه هم چیزی شبیه به صفحه سایت اخبار زنده و دنبالهدار میشود که هر دقیقه اتفاقاتی را مینویسند. در حال حاضر، مهمترین چیزی که شما باید در گام اول یاد بگیرید، الگوریتم های گوگل است.
ساختارهای الگوریتمهای گوگل
ساختارهای الگوریتم های گوگل تا الآن تغییرات کلی نداشتهاند. البته بهروزرسانیهایی در بعضی از فاکتورهای آنها شاهد بودهایم؛ اما ماهیت الگوریتم همان بوده است. برای همین شما اول از همه باید با ماهیت آنها آشنا شده و سپس خود را نسبت به تغییرات به روز نگه دارید. به هرحال برای فردی که در حوزه سئو فعالیت میکند، در جریان بودن آخرین تغییرات گوگل برای بهینهسازی رتبه سایت باید بیش از همه چیز مورد توجه قرار بگیرد.
برای همین ما در این مقاله قصد داریم تا نگاهی کلی و جامع به الگوریتم های گوگل داشته باشیم. سپس در مقالههای بعدی به بررسی و آخرین تغییرات هرکدام میپردازیم. البته بهتر است که اول از همه بدانیم که الگوریتم گوگل چیست.
الگوریتم گوگل چیست؟
اینکه دقیقاً چه چیزی پشت موتور جستوجوی گوگل است، برای هیچ سئوکاری مشخص نیست. گوگل بر اساس یک الگوریتم و قوانین خاص تصمیم میگیرد که در یک کلمه کلیدی چه نتایجی را نمایش دهد. در واقع اینکه ساختار دقیق دستورالعملهای آن چگونه است، فقط متخصصان گوگل میدانند؛ اما خود این شرکت عواملی را مشخص کرده است تا متخصصین سئو و دیجیتال مارکتینگ بتوانند با کمک آنها سایت خود را در صفحه اول قرار بدهند. کلمات کلیدی، بک لینک، محتوای باکیفیت، رعایت ساختار سایت و غیره از جمله عوامل مهم در افزایش رتبه سایت هستند.
الگوریتم گوگل در واقع شامل دستورالعملهایی است که گوگل بر اساس آنها تصمیم میگیرد که صفحه شما در کدام رتبه لینک قرار بگیرد.
انواع الگوریتم های گوگل
اوایل که گوگل به وجود آمد، خیلی ساختار منظمی نداشت. هر سایتی به راحتی میتوانست با تکنیک به کار بردن کلمات زیاد در متن خود در صفحه اول قرار بگیرد. رقیبها خیلی قوی نبودند که شما را نگران کنند؛ اما کم کم این رویه تغییر پیدا کرد. گوگل بعد از مدتی شروع به بهبود ساختار خود کرد. به غیر از معرفی ابزارهای مفید و مهم برای سئو سایت، گوگل عوامل خود را برای بهینهسازی سایت تغییر داد. برای همین بعد از آن ما شاهد تغییرات پیوسته عوامل مختلف در افزایش رتبه سایت بودهایم.
این تغییرات را گوگل سعی کرد که در هر الگوریتمی معرفی کند. در واقع هر الگوریتمی روی یک عامل تمرکز میکند که بیشتر شامل تولید محتوا و کلمات کلیدی است. گوگل با این کار مدیریت ساختار بهینهسازی سایت را مناسبتر کرده است.
الگوریتم های گوگل شامل:
-
الگوریتم پاندا
این الگوریتم در ۲۴ فوریه ۲۰۱۱ معرفی شد. این الگوریتم دشمن محتوای کپی شده و تکراری است. فرقی ندارد که این محتوا از سایت دیگران کپی شده باشد یا اینکه رونوشتی با کمی تغییر از دیگر صفحات سایت باشد. هرچه باشند، از نظر پاندا جریمه خواهند شد.
این الگوریتم را افرادی که مطالب خود را از دیگر سایتها کپی میکنند، دوست ندارند. مسئلهای که تا قبل از ۲۰۱۱ به چالشی برای نویسندگان سایت تبدیل شده بود. برای اینکه پاندا شما را جریمه نکند، باید روی تولید محتوا یونیک و باکیفیت سرمایهگذاری کنید. اینکه محتوای شما به هیچ وجه نباید چه از دیگر سایتها و حتی صفحات دیگر خود یک سایت هم برداشته شوند. البته پاندا روی چگالی کلمات کلیدی هم حساس است. در واقع اگر شما از کلمهای بیش از حد استاندارد استفاده کنید، این الگوریتم مطلب سایت شما غیراستاندارد حساب کرده و آن را جریمه خواهد کرد.
-
الگوریتم پنگوئن
گوگل در گذشته به سایتهایی که از دیگر سایتها لینک دریافت میکردند، ارزش بیشتری قائل میشد. همین مسئله باعث شده بود تا بسیاری از سایتها از هر روش ممکن برای دریافت لینک استفاده کنند. بسیاری از این روشها از نظر گوگل اسپم هستند. گوگل بک لینکهایی را دوست دارد که به صورت کاملاً طبیعی و بر اساس محتوا به دست آمده باشند؛ نه اینکه شما با تبلیغات، پول یا قرار دادن لینک زیاد در دیگر سایتها به دست آورده باشید.
گوگل برای بررسی معتبر بودن لینکهای ورودی از الگوریتم پنگوئن استفاده میکند. یکی از مهمترین الگوریتم های گوگل که از ۲۴ آوریل ۲۰۱۲ معرفی شد. پنگوئن با خزیدن در سایت و بررسی لینکها چه از بیرون و همچنین بررسی لینک دهی داخلی صفحات، به بررسی معتبر و اسپم نبودن آنها میپردازد. اگر انجام آنها برخلاف قوانین گوگل باشد، خیلی راحت سایت شما جریمه خواهد شد.
-
الگوریتم مرغ مگس خوار
بارها برای شما اتفاق افتاده است که با نوشتن کلمه کلیدی خاصی وارد سایتی شدهاید که مطالب آن هیچ ارتباطی با موضوع ندارد. در واقع چیزی که به شما نمایش داده میشود، تعداد متن بیارتباط و تبلیغات پاپ آپ زیاد است. این مسئله در گذشته خیلی اذیت کننده بود. برای اینکه گوگل ساختار و الگوریتمی نداشت و صاحبان صفحات سایت با به کار بردن تعداد کلمات زیاد، رتبه صفحه خود را به این صورت افزایش میدادند. حالا دیگر با لطف تغییرات به وجود آمده و به ویژه الگوریتم مرغ مگس خوار کمتر شاهد این اتفاق هستید؛ فقط در صفحات دانلود آهنگ.
الگوریتم مرغ مگس خوار به مبارزه علیه سایتهایی آمد که سعی کردهاند تا به کار بردن کلمات کلیدی زیاد خود را در صفحه اول قرار دهند. البته فقط این نبود. بلکه هدف این الگوریتم نمایش سایتهایی با محتوای مناسب بر اساس کلمه کلیدی کاربر بود. گوگل با کمک این الگوریتم توانست جستوجوی معنایی را به وجود بیاورد. بر این اساس، لازم نیست که در صفحه حتماً از خود کلمه استفاده شود. اگر عبارتهای همخانواده و هممعنا و همچنین تعریف هم به کار برده شود، گوگل آنها را هم در نظر میگیرد.
-
الگوریتم کبوتر
حتماً برای شما این اتفاق افتاده است که نتیجه جستوجو در یک شهر نسبت به شهر دیگر متفاوت بوده باشد؟ بله این مسئله خیلی وقت است که توسط گوگل انجام میشود و به آن نتیجه سرچ بر اساس موقعیت کاربر میگویند.
کاربران همیشه اعتراض داشتند که وقتی به دنبال رستورانی هستند، آدرس ده لینک اول هیچ نزدیکی به مکان جغرافیایی آنها ندارد. گوگل برای اینکه بتواند نمایش نتایج خود را بهینه کند، از الگوریتم کبوتر استفاده کرد. کبوتر پرندهای است که خیلی علاقه سفر به نقاط دوردست را ندارد. در همان محدوده زندگی خود پرواز میکنند. برای همین با استفاده از این الگوریتم و بر اساس موقعیت کاربر، وبسایتهایی را نمایش میدهد که به مکان سرچ ثبت شده نزدیک باشند.
برای اینکه وبسایت شما بتواند در نتایج جستوجو بر اساس موقعیت نمایش داده شود، بهتر است که حتماً سئو محلی را رعایت کنید. سئو محلی تکنیکهایی دارد که در مقالات بعدی به بررسی آن خواهیم پرداخت.
-
الگوریتم موبایل
البته اسم دقیق این الگوریتم mobilegeddon است. گوگل خیلی وقت بود که یکی از عاملهای سایت موفق در صفحه نتایج را داشتن صفحات رسپانسیو بیان کرده بود. این قضیه تا جایی پیش رفت که در سال ۲۰۱۵ این الگوریتم را به صورت رسمی رونمایی کرد. بر اساس این الگوریتم اگر سایت شما به خوبی در موبایل و تبلت نمایش داده نشود و واکنش گرا نباشد، جایگاه خود را درنتیجه جستوجوی موبایل از دست خواهد داد.
به هرحال، بیشتر کاربران این روزها از موبایل برای پیدا کردن سؤالات خود از گوگل استفاده میکنند. سایتی برنده است که ساختار آن بر اساس اندازه تبلت و موبایل تنظیم شده باشد.
-
الگوریتم رنک برین
رنک برین در ۲۶ اکتبر ۲۰۱۵ رونمایی شد و در آن زمان خیلی هم مورد توجه قرار گرفت. البته رنک برین الگوریتم جداگانهای نیست، بلکه از نظر عملکرد زیرمجموعه مرغ مگس خوار به حساب میآید. رنک برین بیشتر روی جستوجوی معنایی تأکید دارد. بر اساس این الگوریتم، اگر شما قصد داشته باشید تا محتوای صفحهتان نشان داده شود، به جای تأکید روی کلمه کلیدی خاص، روی عبارتهای هم معنی و تعریفها تمرکز داشته باشید. استفاده از کلمات همخانواده، تعریف و توضیح باعث میشود تا مطلب شما در صفحه اول نمایش داده شود.
برای اینکه الگوریتم رنک برین صفحه سایت شما را دوست داشته باشد، بهتر است که مطالب خود را ویرایش کنید. در ویرایش، از کلمات کلیدی مرتبط و همخانواده استفاده کنید. همچنین محتوای خود غنیتر کرده و بیشتر در خصوص مطلب توضیح دهید.
-
الگوریتم گورخر
الگوریتم گورخر را میتوان ناظر بر فروشگاههای اینترنتی به حساب آورد. این الگوریتم به بررسی فروشگاههای اینترنتی میپردازد و در صورتی که نکات مهم چه در طراحی و چه در عملیات خرید در آنها رعایت شده باشد، از نظر الگوریتم گورخر امتیاز بالایی به دست خواهند آورد. نکاتی مانند دستهبندی مناسب، داشتن مراحل مشخص برای خرید، کوپن تخفیف و هرچه سایتی را شبیه به فروشگاه اینترنتی میکند.
-
الگوریتم پاسم
الگوریتم شبیه به کبوتر است؛ اما نتایج را دقیقتر نشان میدهد. فرض کنید که شما به دنبال دندانپزشکی در منطقه خودتان هستید؛ به منطقه کناری هم کاری ندارید. خیلی راحت با روشن کردن موقعیت خود، سایتها و مراکزی نمایش داده میشوند که به آدرس شما نزدیکتر هستند. البته برای اینکه بتوانید در این نوع الگوریتم نتیجه بهتری به دست بیاورید، باید مانند کبوتر روی سئو محلی خود سرمایهگذاری بیشتری کنید.
-
الگوریتم پیج لایوت
تبلیغات یکی از راههای به دست آوردن بک لینک و افزایش فروش و در نهایت برندینگ است؛ اما این مسئله نباید باعث اذیت کاربر شود. قرار دادن تبلیغات در گوگل، برخلاف نظریه بعضی از کارشناسان سئو، اشکالی ندارد؛ اما به شرط اینکه بیش از حد نباشد. شما باید در نهایت یک یا دو تبلیغ در صفحه و آن هم به صورت ساده و نه فلش استفاده کنید. در غیر این صورت، پیج لایوت صفحه شما جریمه خواهد کرد.
-
الگوریتم فرد
این الگوریتم که در سال ۲۰۱۷ معرفی شد، روی سایتهایی با متنهای تبلیغات تمرکز میکند. از نظر این الگوریتم، سایتهایی که با نوشتن انواع محتوای ضعیف و قرار دادن لینک زیاد در آن قصد تبلیغات دارند، مورد جریمه قرار خواهند گرفت. نوشتن متن تبلیغاتی یا همان رپرتاژ آگهی به هیچ وجه بد نیست؛ اما مشکل از جایی شروع میشود که نویسنده قصد فریب گوگل را داشته باشد. گوگل خیلی باهوشتر از این حرفها است و هوش مصنوعی قوی پشت الگوریتم آن قرار دارد. سعی نکنید تا با نوشتن متنهایی که هدف نهایی آنها تبلیغات و کسب درآمد از آن است، خود را جامع نشان دهید. الگوریتم فرد (Fred) به راحتی متوجه تقلبی بودن این محتوا شده و سایت شما را جریمه خواهد کرد.
این مقاله توسط میلاد قارونی در وبسایت DM360 تالیف گردیده است.
0 دیدگاه