در دنیای سئو خیلی خبرها است. هرروز بهروزرسانی؛ تغییر الگوریتم؛ به وجود آمدن یک تکنیک و از رده خارج شدن دیگری. این روزها، آنهایی که در سئو فعالیت میکنند و حتی سایت هم دارند، فقط کافی است که یک غفلت کوتاه داشته باشند، به راحتی خود را از گوی این مسابقه خارج خواهند کرد.
یکبار به سایتهای مرجع آموزش سئو و خود گوگل مراجعه کنید. امروز خبر میرسد که فلان تکنیک مرده و فردا میگویند فلانی جای آن را گرفته است. واقعاً فعالیت در سئو سخت شده است. به ویژه اینکه گوگل هوشمندتر شده و نمیتوان با به کار بردن چهارتا تکنیک ساده خود را محبوب دلها کرد. بسیاری از سئوکاران این شبها با استرس میخوابند؛ اما این استرس شیرین است. اگر شما گامبهگام با سئو و تغییرات آن پیش بروید و خیلی خوب تکنیکهای آن را پیادهسازی کنید، بهترین نتیجه را به دست خواهید آورد.
در واقع، خوبی سئو نتیجهبخش بودن آن است. اگر به سئو علاقهمند نباشید، ممکن است که آن را شامل تکنیکهای بیهوده و سرد ببینید؛ اما سئو ماهیت خود را به بچههای صبور نشان میدهد. به ویژه اینکه در آخر نتیجه مثبت کار خود را میبینید و میگویید آهاااان.
حالا واقعاً در دنیای سئو چه خبر است؟
سئو چیست؟
سئو که به آن بهینهسازی برای موتورهای جستوجو هم میگویند، یک تکنیک نیست. در واقع سئو شامل تکنیکها و روشهایی است که به کار بردن همه آنها در کنار، شما را به هدف میرساند. در تعریف این دانش چنین آمده است:
«مجموعهای از تکنیکها و روشهایی که باعث افزایش رتبه و جایگاه سایت در گوگل میشود.»
این تعریفی است که شما میتوانید در هر سایت امروزی پیدا کنید. فقط یک نکته اساسی این وسط وجود دارد. سئو این روزها دیگر برای گوگل نیست. با اینکه این موتور جستوجو هدف نهایی هر وبسایت و فروشگاه اینترنتی است؛ اما اگر برای گوگل کار کنید، بازنده خواهید بود. سئو بخشی از دیجیتال مارکتینگ است.
گوگل هوشمندتر شده است. در واقع تا چند سال پیش مدیران این شرکت، فقط برای خود ارزش قائل بودند؛ اما آنها سیستم خود را تغییر دادهاند و به سمت کاربر رفتهاند. از نظر آنها سایتی ارزشمند است که به کاربران بها میدهد. هرچه این بها بیشتر باشد، امتیاز بالاتری سایت دریافت خواهد کرد.
چرا سئو اهمیت دارد؟
بیش از ۳ بیلیون جستوجو در ماه! بیش از میلیونها سایت ثبت شده در گوگل که بیشتر آنها به دنبال جایگاه اول گوگل هستند. واقعاً خیلی سخت است. رقیبها به شدت در این حوزه با هم رقابت میکنند. آنهایی هم که دستشان به دهنشان میرسد، بودجههای کلانی را برای این کار اختصاص دادهاند. در واقع رقابت اینقدر سخت شده است که یک سایت جدید، مجبور است که از روشهای دیگری برای نشان دادن خود در گوگل استفاده کند. در اینجاست که سئو خود را نشان میدهد.
سئو اهمیت دارد. این روزها که تا این حد جستوجو در گوگل ثبت میشود، بیش از هر چیزی مهم است. فرقی ندارد که شما سایت بزرگ و قدیمی دارید یا تازه وارد این راه شدهاید، باید برای همه جدی گرفته شود.
رعایت تکنیکهای سئو به سایت شما کمک میکند تا در کلمهها یا عبارات کلیدی خاص در صفحه اول گوگل قرار بگیرد. به عبارتی دیگر باعث میشود تا حداقل سایت شما در یکی از تکنیکها یا روشها دیده شود. با اینکه خیلی سخت است؛ اما کار نشد ندارد. به هرحال، بین این همه تکنیک و معیار، نقطهای پیدا میشود که شما بتوانید از طریق بهینهسازی، سایت خود را نمایش دهید.
مزایای سئو
- افزایش رتبه سایت در گوگل؛
- افزایش بازدید کاربران؛
- افزایش برندینگ اینترنتی؛
- افزایش فروش واقعی از طریق اینترنت؛
- افزایش تعامل واقعی با کاربران؛
- بهترین ابزار تبلیغات یونیک اینترنتی؛
- دستیابی به کاربران مستقیم.
انواع تکنیکهای سئو
سئو همانطور که در بالا نوشتیم، شامل تکنیکها و روشهای مختلفی است. متأسفانه در تعریف تکنیکهای سئو همیشه تناقضاتی وجود دارد. برخی سئو را شامل رعایت اصول تکنیکی میدانند و برخی دیگر فقط استفاده از ابزارها را برای بهینهسازی در نظر میگیرند. باید گفت که سئو خیلی گستردهتر از این حرفها است.
سئو خود به سه بخش تقسیم میشود:
- سئو تکنیکی
- سئو درون صفحه (on-page seo)
- سئو برون صفحه (off –page seo)
سئو تکنیکی
سئو تکنیکی یک فعالیت تخصصی و گام اول در بهینهسازی سایت در گوگل است. متأسفانه بسیاری از سایتها از این نوع غافل میشوند و توجه خود را بیشتر سمت دیگر روشها میبرند. گوگل در قدم اول به ساختار سایت شما نگاه میکند. آیا در ساختار و تگهای به کار رفته، اصول سئو تکنیکی به کار رفته است یا خیر؟
سئو تکنیکی شامل:
- بهینهسازی تگهای سایت (به کار بردن صحیح تگهای متا، تگهای عنوان و غیره)
- استفاده درست از ابزارها و معرفی سایت به آنها
- رعایت اصول سئو در طراحی و ساختاربندی صفحه
در حالت کلی، سئو تکنیکی بیشتر شامل کدنویسی و ساختاربندی است. این روش همراه با طراحی سایت باید انجام شود. گوگل استانداردهایی را در طراحی سایت و به کاربردن کدها تعریف کرده است که رعایت آنها نه تنها مهم است، بلکه باعث افزایش سریعتر رتبه سایت میشود. سئو تکنیکی فونداسیون سایت شما است. باید اول از همه به موارد آن که در بالا نوشتیم، توجه شود، سپس به سراغ بقیه موارد رفت.
سئو درون صفحه
متأسفانه این روش با قبلی اشتباه گرفته میشود. برخی هر دو را در یک گروه قرار میدهند؛ اما در عمل با هم متفاوت هستند. سئو تکنیکی به بررسی کدها میپردازد؛ اما سئو درون صفحه شامل اقداماتی است که درون سایت به منظور بهتر شدن رتبه انجام داده میشود. فقط نقطه مشترک آنها این است که هر دو برای گوگل در قدم اول باارزش هستند؛ یعنی اول شما باید به بهینهسازی این دو تکنیک بپردازید و بعد به سراغ سئو برون صفحه بروید.
حالا سئو درون صفحه شامل چه چیزی میشود:
- بهینهسازی عکسها از نظر اندازه و به کار بردن تگهای ALT و Title
- بهینهسازی URL های صفحه
- بهینهسازی عنوان صفحه و متا تگها بر اساس کلمات کلیدی
- بهینهسازی ساختار نوشتاری متن و به کار بردن تگهای عنوان لازم مانند H1، H2 و H3
- به کاربردن کلمات کلیدی در بخشهای لازم و رعایت چگالی آنها
- لینک سازی داخلی و خارجی با استفاده از کلمات کلیدی مرتبط
- به کار بردن اسکیماها
- بررسی رسپانسیو بودن سایت و نمایش درست آن در قالب تبلت و گوشی موبایل
در حالت کلی، اقداماتی که باید درون یک صفحه وبسایت، به غیر از بررسی ساختار و کد، انجام شود تا آن صفحه را از نظر سئو بهینه کند، سئو درون صفحه خواهند گفت.
سئو برون صفحه
سئو برون صفحه کاملاً متفاوت با دو تکنیک قبلی است. در واقع این تکنیک شامل اقداماتی است که بیرون از صفحه سایت به منظور افزایش بازدید انجام میشود. هدف نهایی آن کمک به رتبه سایت و آن هم به صورت غیرمستقیم است. فقط شیوه اجرایی آن کمی متفاوت است.
در سئو برون صفحه به جای تأکید بر اصلاح ساختار و کدهای درون صفحه، از تکنیکها و روشهایی استفاده میشود تا کاربر جذب سایت است. این روزها پیدا کردن یک سایت با استفاده از یک کلمه کلیدی خیلی است، به ویژه اینکه آن کلمه بار جستوجوی بالایی داشته باشد. هزینه و زمان زیادی که شما باید صرف این کار کنید، گاهی ممکن است که شما را تا رسیدن به هدف عقب بیندازد. پس بهترین راه جذب کاربر از دیگر روشها است.
گوگل عاشق این است که کاربران از روشهایی غیر از ورود مستقیم وارد سایت شوند. روشهایی که به گوگل میفهماند این صفحه ارزش بالایی دارد و توانسته کاربران را از روشهای دیگر جذب سایت خود کند.
سئو برون صفحه شامل:
- لینک سازی خارجی ( ورود از دیگر سایت)
- فعالیت در شبکههای اجتماعی
- تهیه گواهی SSL و فعالیت در ابزارهای برونی گوگل
- رپورتاژ آگهی
- پست مهمان
- کامنت مارکتینگ
- فعالیت در فروم های تخصصی
انواع سئو در بازار
سئو به غیر از تکنیکها به انواع مختلفی تقسیم میشود. متأسفانه این مسئله همانند بلیت فروشیهای بازیهای لیگ برتر دارای بازار سیاهی است که بسیاری از متخصصین آن را برای افزایش رتبه سایت خود به کار میبرند. هرچند که درنهایت گوگل متوجه میشود و آنها را جریمه سختی میکند.
سئو کلاه سیاه
گوگل تا متوجه شود، ما به خواسته خود رسیدهایم. این جملهای است که بسیاری از سئوکاران کلاه سیاه به کار میبرند تا عمل خود را توجیه کنند. سئو کلاه سیاه شامل اقداماتی غیرقانونی است که افراد تازهکار یا متقلب برای افزایش سریع رتبه سایت به کار میبرند.
اصولاً این افراد با چنین تبلیغی به دنبال جذب مشتری هستند: در یک شب سایت خود را در صفحه اول قرار دهید. بله یک شب می توان لینک را در صفحه اول گوگل قرار داد؛ اما وای به روزی که جریمه شوید، باید به فکر خرید دامنه جدید باشید.
سئو کلاه سفید
تمامی اقداماتی که گوگل دوست دارد تا شما برای افزایش رتبه سایت به کار ببرید. تمامی اقداماتی که در بالا گفتیم، شامل سئو کلاه سفید میشود. به کار بردن این تکنیکها تضمین کننده صد در صد افزایش رتبه سایت شما در گوگل است. فقط باید در سئو صبر داشته باشید. هرچه صبر و تلاشتان بیشتر باشد، نتیجه بهتری دریافت خواهید کرد.
سئو کلاه خاکستری
این تکنیک به نوعی دور زدن گوگل است. به کار بردن این نوع نیاز به تبحر خاصی دارد، برای اینکه یک اشتباه کوچک، میتواند تمامی زحمات شما را بر باد دهد. سئو کلاه خاکستری استفاده از تکنیکهای کلاه سیاه است؛ اما به طوری که گوگل متوجه نشود. به کار بردن این روش خیلی حساس است. باید خیلی مراقب باشید. به نوعی لب تیغ راه رفتن است.
از چه روشی استفاده کنیم؟
در قدم اول شما باید در طراحی سایت خود اصول سئو را رعایت کنید. این مسئله بین همه مشترک است. فرقی ندارد که حالا سایت شما قرار است در چه حدی فعالیت کند؛ فروشگاهی است یا شرکتی. گوگل اول ساختار و رعایت کردن اصول سئو در طراحی را بررسی میکند. تفاوتها بیشتر در تکنیکهای سئو برون صفحه است.
برای اینکه بدانید تا از کدام روش استفاده کنید، باید هدف و نوع کسبوکار خود را مشخص کنید. برای آنهایی که دامنه بزرگی از کاربران را تحت پوشش قرار میدهند، باید از بیشتر روشهای سئو استفاده کرد. به هرحال، رقابت برای چنین سایتهایی بسیار سخت است؛ اما برای سایتهایی با تعداد محدود و تعریف شده کاربر، همان گوگل میتواند بهترین مسیر برای رشد باشد.
برای یک فروشگاه اینترنتی یا سایت خبری، فعالیت در شبکههای مجازی از نان شب هم واجبتر است؛ اما برای یک شرکت یا تعداد مشتریان خاص، فعالیت برونی خیلی مؤثر نیست و بیشتر هدر رفت سرمایه خواهد بود.
این مقاله به دست میلاد قارونی در سایت DM360 تالیف گردبده است. کپی با ذکر منبع بلامانع است.
0 دیدگاه