۶ روش افزایش رتبه سایت که نادیده گرفته می­شوند

واقعاً افزایش رتبه سایت در گوگل این روزها که فروشگاه‌های اینترنتی و وب‌سایت‌های دیگری با موضوعات مختلف در هر ثانیه ایجاد می‌شوند، بسیار سخت شده است؛ اما این سختی دلیل نمی‌شود که شما از سئو و قرار گرفتن در صفحه اول ناامید شوید. اگر سر به زیر باشید و هیچ کار خلافی از شما سر نزند، گوگل عاشقتان می‌شود و شما را بین سایت‌های محبوب خود در کلمه کلیدی مرتبطش قرار می‌دهد؛ در غیر این صورت باید همیشه با او بجنگید و مانند خواستگاری که از در بیرون می­رود و از پنجره وارد می­شود، با سماجت خود را برای حداقل چند روز در رتبه‌های مناسب قرار دهید. هرچند در گوگل با این کار هیچ‌وقت جواب بله را نخواهید گرفت.

کار در گوگل واقعاً سخت است. زمان‌بر است. نیاز به انرژی دارد؛ اما تکنیک‌های آن خیلی ساده‌تر از آن چیزی است که شما از آینه بغل خودروی خود می‌بینید. حتی اگر سخت هم باشد، سخت‌تر از بافتن فرش در یک هفته برای یک جشنواره ژاپنی فیلم فرش باد ساخته کمال تبریزی نیست. فقط لازم است که نکات و تکنیک‌های آن را به خوبی یاد بگیرید. هرروز اطلاعات خود را به روز کنید. در واقع دانش سئو سخت نیست، بلکه تلاش شبانه روزی صفحه اول قرار گرفتن، آن را سخت‌تر کرده است. اگر خوب تلاش و از همه مهم‌تر هزینه کنید، مطمئن باشید که آخر جواب تلاش خود را خواهید گرفت.

یادگیری تکنیک‌های گوگل آسان است؛ اما اینکه تکنیک‌ها را به درستی به کار ببرید و تلاش شبانه روزی داشته باشید، آن را سخت کرده است.

متاسفانه بعضی از این تکنیک­‌های ساده در گوگل نادیده گرفته می­شوند. در واقع از سادگی آن­ها است که کسی توجهی ندارد؛ اما خیلی مهم هستند. به کار بردن آن­ها علاوه بر اینکه برای یک سایت ضروری است، حتی می‌تواند در کنار دیگر عوامل در افزایش رتبه سایت اثر چشم‌گیری داشته باشد.

۶ تکنیک پایه و اصلی گوگل

۱٫ کلیدواژه‌های صفحه اول گوگل خود را بهبود بخشید

واقعاً رقابت در گوگل خیلی سخت شده است. شاید شما در همان اول طراحی فروشگاه اینترنتی به خودتان بگویید که با این همه سایت قوی مانند دیجی کالا، زنبیل، ارزان کده و غیره، آیا شانسی برای دیدن شدن و فروش ما وجود دارد؟ ما به شما می‌گوییم که بله. نه تنها شانس دارید، بلکه حتی می‌توانید بهتر از آن‌ها هم باشید؛ اما چگونه؟

شما باید قبول کنید که رقابت در کلمه‌های ساده و تک بخشی یا حتی دوبخشی پر جست‌وجو بسیار سخت و در واقع نشدنی است؛ برای مثال، یک فروشگاه اینترنتی تازه طراحی شده، نمی‌تواند در خود کلمه کلیدی «فروشگاه اینترنتی» رقابت کند. برای اینکه سایت‌های بزرگی جلوی او قرار دارند که برای این کار بودجه‌های میلیاردی صرف کرده و بسیار تیمی قوی دارند؛ اما کلمات کلیدی دیگری وجود دارد که شما در آن در صفحه اول گوگل هستید. فرض کنید که در کلمه کلیدی محصولی خاصی در رتبه ۵ صفحه اول گوگل هستید. سایت‌های بالاتر از شما هم آن‌چنان پرقدرت نیستند. پس به جای اینکه خودتان را حرص بدهید تا در یک عبارت نشدنی رشد کنید، رتبه خود در این کلمه بهبود ببخشید. مسلماً آوردن رتبه از ۵ به ۴ هم راحت نیست؛ اما خیلی آسان‌تر از عبارت‌های کلیشه‌ای است.

این اشتباه را نکنید

برخی مدیران به خودشان می‌گویند که ما در فلان عبارت صفحه اول هستیم و دیگر نیازی برای بهبود آن نداریم، پس تمرکز خود را به سمت کلمات در رتبه عقب‌تر مانند ۲۰ می­بریم تا آن را به ۱۰ بیاوریم. آوردن لینک سایت از ۲۰ به ۱۰ خیلی راحت است؛ اما یک سؤال؟ چند نفر واقعاً از صفحه یک گوگل به صفحه دیگری می‌روند؟

بر اساس بررسی که در سایت aherfs.com منتشر شده است، میزان بازدیدی سایتی که لینک آن از رتبه ۵ به ۴ می‌آید، حداقل ۲۰۰ بار زیاد می‌شود که این تعداد برای بهبود رتبه ۲۰ به ۱۰ برابر ۸ است؛ یعنی در عمل هیچ. بیشتر کاربران فقط ۵ لینک اول را مشاهده می‌کنند. اگر خواسته آن‌ها در آنجا بود، کلیک می‌کنند؛ در غیر این صورت، کلید واژه خود را تغییر می‌دهند. پس به جای اینکه روی رتبه‌های عقب‌تر سرمایه گذاری کنید، توجه خود را بیشتر سمت بهبود کلمات کلیدی در ۵ لینک اول ببرید.

در عکس، تعداد کلیک کلمه CTR در رتبه‌های ۱ تا ۲۰ نشان داده شده است. هرچه به لینک‌های عقب می‌رویم، این تعداد کاهش چشمگیری پیدا می‌کند.

۲٫ روی کلمه کلیدی با نرخ بالای کلیک سرمایه گذاری کنید

 برای یک سایت می‌توان هزاران کلمه کلیدی تعریف کرد؛ اما واقعاً همه این کلمات مهم نیستند؟ مسلماً خیر. اول از همه اینکه بسیاری از این کلمات اصلاً جست‌وجوی بالایی ندارند و نیازی نیست که حتی به آن­ها هم فکر کرد، چه برسد به اینکه شما وقتتان را هم اختصاص بدهید. مورد دوم اینکه کار کردن روی همه این‌ها نیاز به سرمایه مالی و زمانی زیادی دارد. مورد سوم که اینکه بسیاری از این کلمات مشتقات همدیگر هستند؛ یعنی شما با بهبود جایگاه یک عبارت باعث افزایش رتبه بقیه کلمات به صورت غیرمستقیم می‌شوید. پس برای اینکه هم در زمان، سرمایه و غیره صرفه‌جویی کنید و بتوانید بهترین نتیجه را بگیرید، بهترین راه این است که روی کلمات کلیدی اصلی و پربازدید خود سرمایه گذاری کنید. کلماتی که می‌تواند بازدید بالایی برای شما بیاورد.

برای مثال، سایت Ahrefs گزارشی تهیه کرده که در آن ۴ کلمه کلیدی، جایگاه و تعداد ترافیک هرکدام مشخص شده است. مدیران این سایت خیلی راحت کلمات کلیدی و صفحه مربوطه را مشخص کرده‌اند و سپس بر اساس بهترین استراتژی را تدوین می‌کنند.

افزایش رتبه سایت

شما هم باید چنین چیزی برای خود تهیه کنید. اینکه کدام کلمات برای شما اول از همه در اولویت هستند، بعد جایگاه هرکدام در هر صفحه کجا است و خیلی موارد دیگر که به تدوین استراتژی بازاریابی کمک بسیار زیادی کند.

۳٫ چرا رتبه سایتتان افزایش پیدا نمی‌کند

 گاهی شما کلی فعالیت برای افزایش رتبه سایت خود افزایش می‌دهید؛ اما نمی‌توانید نتیجه دلخواه خود را بگیرید. پس مسلماً این وسط یک جای کار می‌لنگد وپیدا کردن این مسئله کار راحتی نیست. این مسئله برای آن‌هایی که به تازگی سایت خود را طراحی کرده‌اند و با هر فعالیتی تغییری در رتبه آن‌ها دیده نمی‌شود، باید بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد.

برای اینکه دچار این مشکل نشوید، باید این موارد را قبل از طراحی در نظر بگیرید:

و خیلی موارد دیگر که شما سئوکار باید به خوبی بر آن‌ها مسلط شوید؛ اما گاهی همه این‌ها به خوبی در کنار هم قرار گرفته‌اند، در صورتی که هیچ تغییری باز هم در رتبه سایتتان مشاهده نمی‌شود. در اینجا باید روی کیفیت فعالیت خود تمرکز کنید. ممکن است که محتوا کپی یا ضعیف یا به خوبی سئو بیس نباشد، لینک‌های داخلی به خوبی قرار داده نشده باشند، پیج آتوریتی سایت بسیار پایین باشد، سایت از طرف گوگل جریمه شده باشد و موارد دیگر. به هرحال، از قبل عواملی که فکر می‌کنید روی سئوی سایت شما تأثیر مخرب داشته باشند، تعیین کنید. سپس در هنگام فعالیت خود بیشتر از هر چیزی روی این فهرست تأکید و نظارت داشته باشید.

۴٫ لینک‌دهی سایت خود را افزایش دهید

همه دردسرهایی که برای بهینه سازی سایت و سئو کشیده می‌شود، فقط برای افزایش لینک و در نهایت فروش است. تکنیک افزایش لینک نه کار خیلی راحت و نه خیلی سخت است. خرید بک لینک، شبکه‌های اجتماعی و تبلیغات اینترنتی از روش‌های افزایش بازدید از طریق لینک هستند؛ اما یک اصلی در سئو وجود دارد- البته این اصل برای سئو نیست، در همه‌جا می‌تواند کاربرد داشته باشد – اینکه یا کار نکنید یا درست و اصولی و ماندگار پیش بروید.در واقع این فعالیت­­ها بیشتر موقتی هستند و در یک زمان معین رتبه سایت شما را افزایش می­دهند.

بهترین راهکار تولید محتوای وب‌سایت است؛ اما صرف خود نوشتن مطلب نمی‌تواند لینک‌دهی سایت شما را افزایش دهد، حتی اگر باکیفیت‌ترین مطلب باشد. البته قبول داریم که تولید محتوای باکیفیت بهترین روش برای افزایش لینک است؛ اما به هرحال اصولی این وسط وجود دارد که شما با رعایت کنید، دیمی که نمی‌شود این راه بپیمایید.

محتوای شما تا اصول گوگل در آن رعایت نشود و در جایی آن را نشر دهید، خیلی رک بگوییم، هیچ ارزشی نخواهد داشت. صرفاً از دید ما فقط یک متن است. پس باید چه کاری کرد؟ جواب خیلی ساده است، آن را به اشتراک بگذارید تا لینک دریافت کنید. حتماً شنیده‌اید که مردم برای کار خوب هزینه می‌کنند؛ این قضیه در اینترنت هم صادق هست. کاربران وقتی مطلب خوب و باکیفیتی را در شبکه یا سایت دیگری مشاهده می‌کنند، برای خواندن ادامه آن به مرجع اصلی مراجعه می‌کنند. به همین راحتی!

بهترین راه برای افزایش لینک، اشتراک گذاری محتوای باکیفیت از طریق:

  • شبکه‌های اجتماعی
  • پست مهمان
  • نوشتن مطلب جدید و خاص در سایت‌های اشتراک گذاری محتوا مثل ویرگول
  • رپرتاژ آگهی

نکته مهم اینکه اول از همه محتوای شما واقعاً باید باکیفیت باشد؛ این کیفیت هم باید در نوشتن و گفتن مطلب جدید باشد و هم اینکه اصول سئو در آن رعایت شود.

در ادامه خواندن مقاله زیر به شما کمک می‌کند

عوامل تعیین کننده کیفیت لینک در ۲۰۱۹ و چگونگی دریافت آن

۵٫ فعالیت‌های خود را رصد کنید

شما کلی زحمت می کشید و فعالیت‌های زیادی برای دیجیتال مارکتینگ و افزایش رتبه سایت خود انجام می‌دهید؛ اما اگر هیچ رصدی از نتیجه فعالیت‌های خود نداشته باشید، در واقع باید گفت که هیچ کاری نکرده‌اید. شما باید بدانید که تا الآن تمام فعالیت‌هایی که انجام داده‌اید، چه تأثیری در رتبه و بازدید سایتتان داشته است.

متأسفانه تصور غلطی از رصد کردن فعالیت‌ها در سایت دارد. برخی مدیران ادعا می‌کنند، همین‌که تماس از طریق سایت افزایش پیدا کرده است، خود به معنای بهینه بودن فعالیت‌ها است و دیگر نیازی به موارد فنی نیست؛ فقط کافی است که یک نفر را استخدام کنیم که چند تا کار ساده را انجام دهد. مطمئناً به عنوان شخصی که در حوزه سئو فعالیت می‌کنید، با این دست افراد برخورد زیادی داشته‌اید. شما باید این افراد و حتی خودتان را از هدف «رصد کردن فعالیت‌ها» توجیه کنید.

هدف از انجام این کار، این است که متوجه شوید که آیا واقعاً تمامی فعالیت‌ها مطابق با اصول سئو پیش می‌رود یا خیر؟ در حالت کلی شما تعیین خواهید کرد که کدام فعالیت بیشتر در موفقیت شما تأثیرگذار است تا روی آن سرمایه گذاری کنید و کدام یک نقشی ندارد و وقت خود را بیهوده هدر ندهید.

۶٫ دیگر کلمات کلیدی به روز را هم در نظر بگیرید

با اینکه ما در بالا نوشتیم، شما باید در کلمات کلیدی خود محدودیت هایی را در نظر بگیرید؛ اما این دلیلی نمی‌شود که دیگر کلمات کلیدی را نادیده بگیرید. کلماتی که می‌تواند حتی ارتباط آن‌چنانی با کسب‌وکار شما ندارد؛ اما در بازدید سایت شما تأثیرگذار است.

برای مثال، فرض کنید که شما سایتی در خصوص فروشگاه محصولات اپل دارید. محصولات اپل تحریم شده و کلمه کلیدی «تحریم اپل» ترند روز می‌شود. خب پس شما چرا خود را از این قافله عقب بیندازید. شمایی که سایتتان در خصوص اپل است، باید مطالب و اخبار مرتبط با آن را پوشش دهید؛ حتی اگر در آن کلمه کلیدی در صفحه‌های ابتدایی اصلاً جایگاهی نداشته باشید. از شما درخواست می‌کنیم که چنین جمله‌ای را نگویید:« سایت من مانند خبرگزاری‌ها خیلی قوی نیست و نمی‌تواند جایگاهی نداشته باشد» یا «سایت من فروشگاهی است و قرار دادن اخبار غیر مرتبط به اعتبار حوزه کاری من آسیب جدی می‌زند.» در واقع این طرز تفکر غیر دیجیتال مارکتینگی است.

مهم‌ترین مزیت در نظر گرفتن کلمات کلیدی ترند مانند تحریم اپل (البته در حوزه کاری شما هم باشد) کاربران سایت شما به نوعی مرجع در آن حوزه می‌بینند. سایتی که تمامی اخبار و مطالب آن را پوشش می‌دهد و در واقع همیشه به روز است. شاید در اوایل این مسئله خیلی در بازدید سایت شما کمکی نکند و اصلاً به چشم نیاید؛ اما با نوشتن متن خوب، کاربران می فهمند که شما آخرین اخبار یک حوزه را هم تحت پوشش قرار می‌دهید و از این رو اگر متن خوب باشد، آن را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک می‌گذارند.

این مقاله به دست میلاد قارونی در سایت DM360 به تالیف رسیده است.

میلاد قارونی

میلاد قارونی

0 دیدگاه

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مطالب مرتبط

ویژگی‌های یک کارشناس روابط عمومی حرفه ای

ویژگی‌های یک کارشناس روابط عمومی حرفه ای

افراد زیادی هستند که شاید این ادعا را داشته باشند که در زمینه روابط‌عمومی عالی هستند اما در بیشتر مواقع، این حرف یک ادعا بیشتر نیست! افرادی که در این زمینه واقعاً نخبه و حرفه‌ای هستند، دارای استعدادهای ذاتی و مهارت‌هایی هستند که این استعدادها در همه انسان‌ها وجود...

ویژگی‌های یک کارشناس روابط عمومی حرفه ای

ویژگی‌های یک کارشناس روابط عمومی حرفه ای

افراد زیادی هستند که شاید این ادعا را داشته باشند که در زمینه روابط‌عمومی عالی هستند اما در بیشتر مواقع، این حرف یک ادعا بیشتر نیست! افرادی که در این زمینه واقعاً نخبه و حرفه‌ای هستند، دارای استعدادهای ذاتی و مهارت‌هایی هستند که این استعدادها در همه انسان‌ها وجود...