گوگل آنالیتیکس را بشناس و بعد شروع کن

همه آن‌هایی که دارای سایت فروشگاهی یا شرکتی هستند، خیلی علاقه دارند که اطلاعاتی در خصوص روند فعالیت سایت خود داشته باشند. در واقع، اطلاعاتی درباره و میزان ورودی و چگونگی و دلیل بالا و پایین رفتن رتبه سایت در گوگل به دست بیاورند. اگر تا به حال به دنبال یافتن جواب این مسئله بوده باشید، حتماً نام گوگل آنالیتیکس را شنیده‌اید. باید بگوییم اولین چیزی که شنیده‌اید، همین نام بوده و خواهد بود.

سؤالی که خیلی از افراد و شرکت‌های تازه‌وارد می‌پرسند، اینکه گوگل آنالیتیکس چیست و چه کاری انجام می‌دهد؟ اصلاً چرا این‌قدر مهم است که برای آن دوره‌های آموزشی تشکیل می‌شود؟

گوگل آنالیتیکس چیست؟

شناخت گوگل آنالیتیکس خیلی راحت است؛ حتی کار با آن هم شیرین است؛ اما به هرحال ریزه‌کاری‌هایی دارد. همین رعایت و فهمیدن موارد ریز باعث تفاوت کیفیت کار دو متخصص می‌شود.

گوگل آنالیتیکس یک ابزار، سایت و سرویسی است که از طرف خود گوگل برای بررسی اطلاعات ورودی کاربران به سایت عرضه شده است. اطلاعاتی شامل چگونگی ورودی کاربران، مشخصات کاربران، مکانی ورودی آن‌ها و هر آنچه به شما در تحلیل میزان ورودی سایت برای تدوین استراتژی دیجیتال مارکتینگ می‌تواند کمک کند.

در واقع، شما با این سرویس می‌توانید کاربران سایت خود را بر اساس معیارهای مختلف تقسیم و بررسی کنید؛ به بررسی میزان ورودی در تبلیغات و کمپین‌های برگزار شده بپردازید؛ ارتباط سایت با شبکه‌های اجتماعی خود تحلیل کنید. در واقع، اطلاعات کاملی از نتیجه تمامی فعالیت‌هایی تا به حال برای افزایش رتبه سایت خود و برندینگ انجام داده‌اید، به دست بیاورید.

چرا باید گوگل آنالیتیکس را نصب کنیم؟

هنوز خیلی از کاربران با ماهیت و وظیفه اصلی این سرویس رایگان گوگل آشنایی ندارند. اینکه اصلاً چه کاری انجام می‌دهد و چرا باید آن را نصب کنیم. شما به دلایل زیر باید از این سرویس استفاده کنید:

  • پیدا کردن تعداد بازدیدهای هر صفحه و کل سایت؛
  • زمان متوسط بودن هر کاربر در سایت؛
  • مناسب بودن مطالب سایت برای کاربران؛
  • بررسی موضوعات مورد علاقه و با کلیک بالا در سایت؛
  • بررسی موقعیت، جنس و دیگر اطلاعات مربوط به کاربران؛
  • بررسی نرخ تبدیل سایت؛
  • بررسی اطلاعات رفتاری کاربران؛
  • بررسی بهترین روش تبلیغاتی برای جذب کاربران؛
  • بررسی میزان بازگشت کاربران قدیمی به سایت؛
  • بررسی روش‌های هدایت کاربران به سایت؛
  • بررسی ابزارهای استفاده در بازدید از سایت؛

در واقع، گوگل آنالیتیکس به شما کمک می‌کند که تا نسبت به روش‌های استفاده و کاربران خود شناخت کاملی به دست بیاورید. در نهایت، بتوانید یک استراتژی دیجیتال مارکتینگ مناسب برای افزایش سئو سایت خود تنظیم کنید.

حالا بد نیست که اطلاعاتی در خصوص این سرویس به دست بیاوریم. اینکه اطلاعات را چگونه جمع‌آوری و تحلیل می‌شود. در مقاله‌های بعدی به سراغ دیگر بخش‌های این ابزار خواهیم رفت.

مطالعه مقاله زیر به شما در تدوین استراتژی بازاریابی دیجیتال کمک خواهد کرد:

۶ روش برای انفجار استراتژی بازاریابی دیجیتال

چگونه گوگل آنالیتیکس داده‌ها را جمع‌آوری می‌کند؟

گوگل آنالیتیکس از یک کد پیگردی (Tracking) جاوااسکرپیت برای جمع‌آوری داده در خصوص بازدیدکنندگان و تعامل آن‌ها با سایت شما استفاده می‌کند. این خط کد که در هر صفحه سایت باید قرار بگیرد، شبیه به نمونه زیر است:

چگونگی جمع آوری داده توسط گوگل آنالیتیکس

البته اول از همه شما باید یک حساب کاربری در این سرویس عرضه شده ایجاد کنید. سپس با معرفی سایت خود به آن و قرار دادن خط دستوری کد بالا در هر صفحه، آن را به اصطلاح نصب کنید. پس از نصب، گوگل آنالیتیکس کوکی را در مرورگر کاربر یا همان بازدیدکننده قرار می‌گیرد. این کوکی کمک می‌کند تا بتواند اطلاعات تحلیلی دقیق‌تری از رفتار او در سایت شما به دست بیاورد.

تعامل یا interaction چیست؟

به هرگونه عملیاتی که کاربر در سایت شما انجام می‌دهد، می‌گویند. حالا این عملیات می‌تواند خیلی ساده مانند باز کردن صفحه و بررسی محتوا یا کلیک روی لینک یا دانلود فایل باشد. با هر تعامل، کد پیگردی اطلاعاتی را در خصوص کاربر و نوع تعامل آن به آنالیتیکس ارسال می‌کند. به این اطلاعاتی که از طریق کد ارسال می‌شود، hit می‌گویند.

یک hit در واقع رشته‌ای URL با پارامترهایی از اطلاعات مفید در خصوص کاربران است. شکل این اطلاعات به چیزی شبیه به نمونه زیر است:

اطلاعات نشان داده شده توسط hit در گوگل آنالیتیکس

رشته URL بالا، چندین اطلاعات مفیدی را به گوگل آنالیتیکس در خصوص کاربر hit شده نشان می‌دهد. مواردی که در شکل دور آن خط قرمز کشیده شده است، اطلاعاتی هستند در گام اول به آن‌ها توجه می‌شود که شامل:

  • زبان مورد استفاده؛
  • نام صفحه بازدید شده؛
  • ابزار مورد استفاده و رزولوشن آن؛
  • ID آنالیتیکس.

علاوه بر این، گوگل آنالیتیکس اطلاعات جمع‌آوری شده را با استفاده از دیگر منابع توسعه می‌دهد. این اطلاعات شامل: آدرس IP، فایل‌های server-log و داده‌های مربوط به ad-serving. با استفاده از این اطلاعات توسعه داده شده، می‌توان اطلاعاتی در خصوص موقعیت، سن، جنسیت، مرورگر و نوع سیستم‌عامل مورد استفاده، منبعی که باعث هدایت او به سایت شده است و غیره به دست آورد.

البته داستان این بخش همین‌جا تمام نمی‌شود. اطلاعات منتقل شده از طریق hit، توسط انواع تعامل کاربر به بخش‌های مختلفی تقسیم می‌شود. سه بخش رایج شامل:

  • Pageview hit: رایج ترین نوع hit که به آنالیتیکس ارسال می‌شود. زمانی که کاربر صفحه سایتی را بارگذاری می‌کند، این hit تحریک (فعال) می‌شود.
  • ·         Even hit: زمانی که کاربر با المان خاصی در سایت تعاملی برقرار می‌کند، اطلاعاتی را به آنالیتیکس ارسال می‌شود؛ مانند کلیک روی دکمه اجرای ویدئو یا دکمه submit برای ارسال اطلاعات تماس به مدیر.
  • Transaction hit: که به آن eCommerce hit هم می‌گویند. در واقع اطلاعاتی در خصوص خریدهای ایکامرس مانند محصول خریداری شده و غیره که به آنالیتیکس ارسال می‌شود.

چگونه گوگل آنالیتیکس اطلاعات را پردازش می‌کند؟

گوگل آنالیتیکس پردازش اطلاعات را با دسته‌بندی کردن داده‌ها به Users و Sessions شروع می‌کند. اول از همه این سرویس تعیین می‌کند که کاربر جدید است یا بازگشتی. هنگامی که کاربر کامل صفحه‌ای را با کد پیگردی بارگذاری کرد، آنالیتیکس یک ID واحد و رندم مرتبط با کوکی مرورگر کاربر ایجاد می‌کند. اگر شماره ID از قبل در سیستم وجود نداشته باشد، کاربر جدید شناخته می‌شود؛ در غیر این صورت به عنوان کاربر بازگشتی شناخته شده و روی آن hit تنظیم می‌شود.

نکته اینکه اگر کاربر بازگشتی کوکی مرورگر خود را پاک کند یا از یک ابزار دیگری برای ورود استفاده کند، کاربر جدید شناخته می‌شود.

در مرحله بعدی، گوگل آنالیتیکس hit ها را به Sessions طبقه‌بندی می‌کند. هدف از این کار تعیین سطح درگیری (انگیجمنت) کاربر با سایت است. یک Session گروهی از کاربران hit است که در یک قالب زمانی داده شده اتفاق می‌افتد.

یک Session در هنگام رسیدن کاربر به صفحه‌ای با کد پیگردی شروع می‌شود. نخست یعنی در هنگام ورود کاربر، یک pageview hit ارسال می‌کند، سپس کاربر می‌تواند چندین تعامل را مانند بارگذاری یا کلیک روی لینک انجام دهد. اگر هیچ فعالیتی تا ۳۰ دقیقه انجام شود، Session پایان میابد. اگر بعد از این بسته شدن، کاربر به صفحه سایت بازگردد، Session جدیدی شروع می‌شود.

هنگامی که داده‌های جمع‌آوری شده توسط Session طبقه‌بندی شدند، تعداد معیارهایی از جمله تعداد کل سشن ها، صفحه در هر سشن، میانگین دوره سشن و بونس ریت می‌تواند محاسبه می‌کند.

گزارش نشان داده شده توسط گوگل آنالیتیکس

در مرحله سوم پردازش داده‌ها، گوگل آنالیتیکس به داده‌های جمع‌آوری شده توسط کد پیگردی با دیگر منابع از جمله پروتکل اندازه‌گیری یا ابزارهای بازاریابی گوگل مانند Google Ads متصل می‌شود.

در مرحله چهارم، داده‌ها را برای فیلترینگ، اهداف، گروه‌بندی و غیره سازماندهی می‌کند. البته این مرحله به صورت پیش‌فرض انجام نمی‌شود، بلکه باید از قبل تنظیماتی را انجام دهید.

چگونه گوگل آنالیتیکس گزارش را تولید می‌کند؟

گزارش‌های گوگل آنالیتیکس با استفاده از دو بخش ساخته می‌شود: dimensions و metrics.

Dimensions ویژگی‌های داده شما هستند؛ برای مثال، کشور یک dimension است.

نمایش اطلاعات کشورها یکی از متریک ها در گوگل آنالیتیکس

رایج ترین dimension هایی که گوگل آنالیتیکس به صورت پیش‌فرض تولید می‌کند شامل کشور، شهر، مرورگر، سیستم‌عامل، تولیدکننده خدمات و زبان است.

Metrics (واحد) اندازه‌گیری کمی دیمنشن ها هستند؛ برای مثال، «متریک سشن ها» تعداد کلی سشن ها است.

پس از اینکه تنظیمات ترکیب روی داده‌ها اعمال شد، گوگل آنالیتیکس dimensions را تولید کرده و برای هر دیمنشن، متریکی را محاسبه می‌کند. سپس هر دیمنشن را در جدول پایگاه داده‌ها ذخیره کرده که ما آن را در قالب گزارش مشاهده خواهیم کرد. بیشتر گزارش‌های گوگل آنالیتیکس از ردیف و ستون برای معیارهای مرتبط با dimension استفاده می‌کند.

در هنگام تولید dimension و metrics در طول فرآیند، آنالیتیکس باید فضایی را برای هر دو تعیین کند. در واقع با تعیین این فضا سطوح مختلف قابل اجرا شناخته می‌شود. dimensions و metrics ها می‌توانند در یکی از سه سطوح زیر قرار بگیرند:

  • Hit-Level
  • Session-Level
  • User-Level

گوگل آنالیتیکس dimensions و metrics فضای یکسان را با هم جفت کرده و سپس تولید گزارش را شروع می‌کند.

تخصیص فضای اختصاصی برای نمایش اطلاعات در گوگل آنالیتیکس

پس از تمام شدن فرآیند، شما می‌توانید از طریق حساب کاربری گوگل آنالیتیکس به گزارش دسترسی پیدا کنید.

در مقاله‌های بعدی به چگونگی دقیق نصب و شناخت بخش‌های مختلف خواهیم پرداخت.

میلاد قارونی

میلاد قارونی

0 دیدگاه

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مطالب مرتبط

ویژگی‌های یک کارشناس روابط عمومی حرفه ای

ویژگی‌های یک کارشناس روابط عمومی حرفه ای

افراد زیادی هستند که شاید این ادعا را داشته باشند که در زمینه روابط‌عمومی عالی هستند اما در بیشتر مواقع، این حرف یک ادعا بیشتر نیست! افرادی که در این زمینه واقعاً نخبه و حرفه‌ای هستند، دارای استعدادهای ذاتی و مهارت‌هایی هستند که این استعدادها در همه انسان‌ها وجود...

ویژگی‌های یک کارشناس روابط عمومی حرفه ای

ویژگی‌های یک کارشناس روابط عمومی حرفه ای

افراد زیادی هستند که شاید این ادعا را داشته باشند که در زمینه روابط‌عمومی عالی هستند اما در بیشتر مواقع، این حرف یک ادعا بیشتر نیست! افرادی که در این زمینه واقعاً نخبه و حرفه‌ای هستند، دارای استعدادهای ذاتی و مهارت‌هایی هستند که این استعدادها در همه انسان‌ها وجود...