۱۴ روش که آمار بازدید ویدئو یوتیوب را در سال ۲۰۱۹ می‌ترکاند

در بازاریابی دیجیتال امروزی هرچه المان­های تصویری خود را بیشتر کنید، خیلی راحت‌تر و سریع‌تر می‌توانید با کاربران خود ارتباط برقرار کرده و در نتیجه فروش و برندینگ خود بهبود بخشید. بعد تصویری مسائل زیادی را شامل می‌شود؛ عکس، اینفوگرافیک، موشن و غیره؛ اما هیچ‌کدام مانند ویدئو نمی‌تواند توجه کاربر را حداقل ۳۰ ثانیه هم که شده به خود جلب کند.

این روزها ویدئوهای بسیاری زیادی در شبکه‌های اجتماعی مختلف آپلود می‌شود. ویدئوهایی که اگر موضوع ‌ترند روز را تحت پوشش قرار دهند، به راحتی بازدید بالایی به دست می­آورند.

بهترین مکان برای آپلود ویدئو، یوتیوب و سایت آپارات فارسی است. به هرحال، هر شبکه‌ای برای نوع پست خاصی طراحی شده است؛ برای مثال، در اینستاگرام و توییتر شما قابلیت آپلود ویدئو دارید؛ اول از همه اینکه چنین ویدئوهایی دارای محدودیت بوده و اینکه کسی برای دیدن فیلم به این شبکه‌ها مراجعه نمی‌کند. همه اول به سراغ آپارات یا یوتیوب می‌روند که البته یوتیوب محبوب‌تر است.

مهم‌تر از بارگذاری ویدئو در یوتیوب، افزایش بازدید آن است. اینکه چه کار کنیم تا ویدئوی شما بیشتر از بقیه مورد بازدید قرار بگیرد. برایان دین از بزرگان بازاریابی دیجیتال، ۱۴ روش افزایش بازدید ویدئو در یوتیوب را پیشنهاد کرده است. تمام این ۱۴ روش از تجربیات برایان دین است که خودش آن را مورد بررسی قرار داده است.

۱۴ روش افزایش بازدید در یوتیوب

  1. Thumbnail خود را حرفه‌ای کنید

بر اساس آخرین نتایج که خود یوتیوب منتشر کرده است، از هر ده ویدئو، نه مورد از تامبنیل پیش‌فرض استفاده می‌کنند.

Thumbnail خود را حرفه‌ای کنید

یوتیوب روی استفاده از تامبنیل غیرپیشفرض تأکید زیادی دارد. اولین توصیه مدیران این شبکه‌های اجتماعی پربازدید این است که:

«تامبنیل اولین تصویری است که کاربر از ویدئوهای شما می‌بیند.»

اما سؤال اصلی اینجا است که چگونه یک تامبنیل ایجاد کنیم که بتواند توجه کاربران را نسبت به حالت پیش‌فرض جلب کند. بهترین پیشنهادی که خود مدیران یوتیوب و برایان دین در این خصوص داده‌­اند، استفاده از تامبنیل Bogy است.

تامبنیل باگی در واقع صفحه یا عکسی است که از چهار رنگ اصلی زیر در ترکیب آن استفاده می‌شود:

  • آبی
  • نارنجی
  • سبز
  • زرد

اما چرا به کار بردن این ترکیب رنگی اهمیت زیادی دارد؟

اگر شما به صفحه یوتیوب نگاهی بیندازید، سه رنگ قرمز، مشکی و سفید را در ترکیب آن مشاهده خواهید کرد.

 استفاده از تامبنیل Bogy است.

حالا اگر در ترکیب رنگی تامبنیل شما از این سه رنگ استفاده شود، در واقع هیچ نقطه تمایزی در عکس و پشت زمینه وجود نخواهد داشت و به عبارتی تشخیص آن‌ها ازهم سخت می‌شود. در طراحی سایت اولین اصل، قابلیت تشخیص المان‌ها از یکدیگر است.

قابلیت تشخیص المان‌ها از یکدیگر

اما اگر از ترکیب رنگی Bogy در تصویر پیش‌زمینه ویدئو خود استفاده کنید، به دلیل داشتن رنگ‌های متضاد و خیره کننده، به راحتی می‌توانید توجه کاربر را جلب کنید.

هدف مدیران یوتیوب این است که ویدئوهای شما بتواند توجه کاربران را بیشتر از بقیه جلب کند.

استفاده از رنگ سبز در ویدیوهای یوتیوب

برایان دین خودش یک مثال برای این بخش زده است. او برای اینکه بتواند تفاوت بین این دو پالت رنگی را نشان دهد، از رنگ سبز در تمامی ویدئوهای پشت زمینه خود استفاده کرده است.

پس زمینه مناسب برای ویدیوهای یوتیوب

او حتی برای اینکه بتواند گفته خود را ثابت کند، عکسی از ویدئوی خود در کنار بقیه نشان داده است. در واقع او با استفاده از رنگ سبز دو هدف را دنبال کرده است:

  • رنگ سبز در پس‌زمینه می‌تواند بیشتر توجه کاربر را به خود جلب کند.
  • استفاده از یک تم رنگی خاص می‌تواند در برندینگ شخص کمک زیادی کند.

در عکس زیر شما خیلی راحت و در اولین نگاه متوجه ویدئوی آپلود شده برایان دین خواهید بود.

 متن توضیحی ویدئو یوتیوب
  • از این الگوی متن توضیحی ویدئو یوتیوب کپی کنید

ویدئوها مانند صفحات سایت و عکس‌ها دارای بخش Description هستند. این بخش کمک می‌کند تا ویدئوی شما علاوه بر گوگل، در خود این شبکه هم در نتایج بالاتری نمایش داده شود. برایان دین برای نوشتن متن توضیحی ویدئو یک ساختار تنظیم کرده است:

 معرفی ویدئو یوتیوب

بخش اول مربوط به معرفی ویدئو است. این بخش اهمیت زیادی در نمایش جست‌وجو ویدئوی یوتیوب دارد. مهم‌ترین دلیل این است که یوتیوب در آخرین تغییرات الگوریتم خود مانند گوگل روی استفاده از کلمات کلیدی به ویژه در عنوان اهمیت زیادی قائل شده است.

عبارات کلیدی مهم و متناسب با ویدئوی

از این رو، مدیران این شبکه اجتماعی به متخصصان بازاریابی دیجیتال توصیه می‌کنند تا از عبارات کلیدی مهم و متناسب با ویدئوی خود برای نمایش بالای آن‌ها استفاده کنید.

اجازه بدهید تا بیشتر توضیح دهیم.

اولین چیزی که کاربر در نمایش جست‌وجوی ویدئو در فهرست یوتیوب مشاهده می‌کند، تصویر پشت زمینه، عنوان و توضیحات آن است. در واقع متن آن اولین چیزی است که کاربر را تشویق می‌کند تا روی ویدئو کلیک می‌کند. کاربر که از ماهیت ویدئوی شما خبر ندارد، پس سعی می‌کند تا در قدم اول با خواندن آن متوجه متناسب بودن ویدئو با نیاز خود شود. پس به غیر از استفاده از کلمات کلیدی، نوشتن متن ساده که ماهیت ویدئو را به خوبی نشان دهد، اهمیت بیشتری دارد.

 ویدئوی یوتیوب

اما این فقط کافی نیست. در واقع نمی‌توان با دو جمله توضیح کافی در خصوص ویدئو داد. بهتر است که متنی نسبتاً بلندتری هم برای آن بنویسید. این متن بهتر است که متوسط ۱۵۰ کاراکتر و کاملاً توضیحی باشد؛ یعنی به گونه‌ای باشد که کاربر بعد از خواندن آن متوجه ساختار کامل فیلم شود؛ برای مثال، ممکن است که بازدید کننده هم‌زبان با فیلم نباشد. این متن حداقل به او در فهم ساختار کمک زیادی خواهد کرد.

بخش بعدی، قرار دادن لینک به سایت یا دیگر صفحات اجتماعی شما است. در واقع هدف از تمامی این شبکه‌ها هدایت کاربر به سایت و فروش است. هرچه کیفیت ویدئو شما بهتر باشد، کاربر بیشتر ترغیب می‌شود تا محصول یا خدمات بیشتری را در سایت بررسی کند.

Playlist خود را ترکیبی کنید

۳٫ Playlist یوتیوب خود را ترکیبی کنید

در یوتیوب شما می‌توانید دو نوع Playlist را برای نمایش ویدئوهای خود انتخاب کنید: افقی و عمودی. متأسفانه برخی فقط از یک نوع برای نمایش تمامی ویدئوها استفاده می‌کنند؛ این مسئله باعث می‌شود تا اول همه ساختار صفحه از بالا تا پایین یکسان و مانند بقیه باشد و دوم به دلیل نداشتن تفاوت، توجه کاربر را کمتر جلب می‌کند. بهتر است که شکل ترکیبی از افقی و عمودی را در فهرست نمایش ویدئوهای خود در یوتیوب رعایت کنید.

Cusomize channel

برای تغییر لایه، در قسمت بالای روی صفحه روی عبارت Cusomize channel کلیک کنید.

 Cusomize channel

سپس روی مداد یا همان قسمت Cusomize channel کلیک کنید.

ویدیوی یوتیوب

بعد نوع لایه مورد نظر خود را انتخاب کنید.

انتخاب لایه ویدئوی یوتیوب

۴٫ عنوان خود را حرفه‌ای‌تر کنید

در آخرین گزارشی که خود یوتیوب منتشر کرده است، عنوان بیشتر از دیگر موارد می‌تواند در تصمیم کاربر برای کلیک کردن اثر بگذارد؛ برای اینکه اولین مورد از ویدئو است که توسط کاربر دیده می‌شود.

 نرخ کلیک ویدئو

سه نکته در نوشتن عنوان وجود دارد که با به کار بردن آن‌ها می‌توانید نرخ کلیک ویدئو خود را افزایش دهید:

در آخر ویدئوهای خود، پرانتز یا براکت به کار ببرید. در این پرانتز یا براکت فقط کافی است که دو کلمه اصلی و ترغیب کننده را به کار ببرید؛ برای مثال، چگونه در لینکدین بهتر دیده شویم (آخرین نکته‌های ۲۰۱۹)

بر اساس گزارشی که در Hubspot منتشر شده است، به کار بردن همین یک پرانتر می‌تواند تا ۳۳ درصد نرخ کلیک ویدئو شما را افزایش دهد.(در واقع توجه کاربر را بیشتر جلب می­کند.)

نکته بعدی به کار بردن عدد است. یک عدد صد برابر هزار لغت در جلب توجه اولیه کاربران اثر دارد، در واقع کاربر عاشق عدد است و دوست دارد که بیشتر اطلاعات را عددی دریافت کند؛ برای مثال، در مورد بالا عبارت زیر را به بنویسید:

«چگونه در لینکدین بهتر دیده شویم (۱۰ نکته سال جدید)»

مورد بعدی، تعداد کاراکترهای عنوان است. عنوان‌هایی با کاراکتر کمتر از ۵۰، رتبه بالاتری از بقیه می‌گیرند؛ برای اینکه کاربر برای خواندن عنوان خیلی زمان نمی‌گذارد و فقط به دنبال این است که با یک نگاه چند ثانیه سریع به ویدئو مورد علاقه خود برسد.

 تعداد کاراکترهای عنوان

۵٫ در بخش Suggested Video قرار بگیرید

بخش پیشنهاد ویدئو، در واقعی بخشی است که در کنار ویدئو نشان داده شده و بر اساس الگوریتم خود این شبکه قرار می‌گیرد. نکته جالب اینکه شانس دیده شدن ویدئو در این بخش خیلی بیشتر از نمایش آن در نتایج جست‌وجو است. برای اینکه کاربری ویدئویی را مشاهده می­کند، بعد به دنبال این است تا بتواند ویدئوهای بیشتری را ببینید، پس چه بهتر از فهرست خود پیشنهادی یوتیوب که با ماهیت مورد قبلی هم یکسان است.

برای اینکه در این بخش قرار بگیرید، دو راهکار خیلی ساده را باید استفاده کنید:

  • ویدئوهای با رتبه بالای حوزه کاری خود را پیدا کرده و از متاتگ‌های یکسان آن‌ها استفاده کنید.
  • در نوشتن توضیح ویدئو از ساختار مشابه با ویدئوهای با رتبه بالا استفاده کنید؛ به ویژه، کلمات کلیدی که آن‌ها به کار می‌برند.

۶٫ از فرمول MVC استفاده کنید

تگ‌ها مهم‌ترین عامل برای دسته‌بندی مطالب در شبکه‌های اجتماعی و حتی خود سایت است. موضوعات تگ‌ها بیشتر بر اساس خود کلمات کلیدی یا یک دسته خاص کلی تنظیم می‌شود.

بر اساس بررسی که برایان دین روی بیش از یک‌میلیون ویدئو انجام داده است، هرچه ماهیت تگ با ویدئوها بیشتر باشد و به عبارتی از تگ‌های مرتبط استفاده کند، رتبه صفحه در یوتیوب افزایش پیدا خواهد کرد:

 رتبه صفحه در یوتیوب

اما چگونه از تگ‌ها در یوتیوب بهینه‌تر استفاده کنیم؟ بهترین راهکار استفاده از فرمول MVC است.

ساختار این فرمول به صورت زیر است:

  • تگ با کلمه کلیدی اصلی
  • تگ با کلمه کلیدی مشتق شده
  • تگ با کلمه کلیدی گروه

با یک مثال ساختار بالا را توضیح می‌دهیم. ساختاری که حتی می‌توانید در دیگر شبکه‌ها هم به کار ببرید؛ فقط یوتیوب پایه انگلیسی دارد، برای همین ما هم مثال انگلیسی می‌زنیم.

ویدئو ما در خصوص لینک بیلدینگ است، پس تگ اصلی ما «Link Building» می‌شود.

تگ بعدی، مشتقات یا عبارت مرتبط با آن است؛ مانند backlink، seo Linkbuilding

تگ‌های بعدی معرفی گروه کاری می‌تواند باشد؛ برای مثال لینک بیلدینگ زیرمجموعه‌ای از فعالیت‌های سئو است، پس تگ‌های Seo یا حتی online marketing را به کار ببرید.

در این فرمول شما در واقع می‌توانید تمامی حوزه‌های یک تگ را به طور کامل پوشش دهید و بهترین راه برای پیدا کردن آن‌ها بررسی ویدئوهای دیگران است.

۷٫ اشتراک‌ گذاری ویدئو در دیگر شبکه‌های اجتماعی

به هرحال یوتیوب یک شبکه است. ممکن است که کاربران همیشه به آن سر نزنند. در واقع بیشترین زمانی که یک کاربر از یوتیوب استفاده می‌کند، موقعی است که به اطلاعاتی در خصوص موردی خاص نیاز دارد. حداقل در ایران که به دلیل فیلتر بودن چنین مسئله‌ای رایج است. پس بهتر است که کاربران از طریق دیگر روش‌هایی از وجود ویدئوهای جدید خود باخبر کنید. بهترین راهکار به اشتراک‌گذاری آن در شبکه‌های اجتماعی خود است. شبکه‌هایی که درصد تعامل شما با آن‌ها بالا است.

۸٫ نتایج جست‌وجوی یوتیوب گوگل را جدی بگیرید

در چند سال گذشته اگر دقت کرده باشید، به ازای کلمات کلیدی چه فارسی و چه انگلیسی، ویدئوهای مرتبط با آن هم در یوتیوب نمایش داده می‌شود. سؤالی که حتماً در ذهن شما وجود دارد، چگونگی قرار گرفتن یک ویدئو در صدر نتایج گوگل است؟

گوگل برای نمایش ویدئوهای یوتیوب تقریباً از ساختار متفاوتی نسبت به خود این شبکه استفاده می‌کند. در واقع ویدئوی قرار گرفته با کلمه کلیدی خاص و در صفحه اول گوگل با ویدئو صفحه اول نتایج خود یوتیوب متفاوت است و دلیلی برای یکسان بودن آن وجود ندارد. اگر هم تشابهی وجود داشته باشد، خیلی کم است.

 قرار گرفتن ویدئو شما صفحه اول گوگل

اما برای اینکه ویدئو شما در صفحه اول گوگل قرار بگیرد، دو نکته مهم را باید رعایت کنید:

  • گوگل به راحتی می‌تواند محتوای ویدئو را بخواند. الگوریتم و ربات گوگل این روزها خیلی باهوش شده‌اند. کلمه کلیدی که در نظر دارید تا در صفحه اول گوگل قرار بگیرید، به تعداد مجاز در ویدئوی ضبط شده خود به کار ببرید.
  • ساختار سئو ویدئو را رعایت کنید. متن تگ توضیحات و متن توضیحی زیر ویدئو را بر اساس اصول سئو بنویسید. گوگل روی این مسئله خیلی حساس است.

۹٫ درگیری کاربر را افزایش دهید

در یوتیوب هرچه تعداد کامنت، لایک و ویو ویدئوها بالاتر باشد، شانس قرار گرفتن آن در صفحه اول نتیجه خود این شبکه افزایش پیدا خواهد کرد. در واقع، هرچه افزایش درگیری بیشتر باشد، به موتور یوتیوب می­فهماند که این پست ارزش بیشتری از دید کاربران داشته است. در گزارشی که برایان دین منتشر کرده است، رابطه بین تعداد سه مورد بالا با رتبه صفحه نشان داده شده است:

آمار کامنت در ویدئوی یوتیوب
آمار لایک در ویدئوی یوتیوب
ویو ویدئوی یوتیوب

بهترین راه برای افزایش درگیری کاربر در هر سه مورد، درخواست تقاضا با شیوه‌های متفاوت است. برای مثال از آن‌ها سؤال بپرسید، سئو محتوای متن خود بهینه کنید، از آن‌ها درخواست لایک در خصوص پسندیدن ویدئو کنید و چندین روش دیگر. مراقب باشید، کاربر را مجبور نکنید!

۱۰٫ مراقب Session Time کانال خود باشید

Session Time زمانی است که کاربر در صفحه ویدئو شما بعد از دیدن فیلم سپری می‌کند و یکی از مهم‌ترین عامل‌هایی است که یوتیوب برای رتبه دهی کانال‌ها در نظر می‌گیرد.

اگر کاربر بعد از دیدن صفحه ویدئو شما، صفحه یوتیوب را ترک کند، به Session Time و در حالت کلی به رتبه کانال شما آسیب می‌رساند؛ اما اگر کاربر بعد دیدن ویدئو به سراغ بقیه رفته و روی آن‌ها کلیک کند، باید بگوییم که شما در اینجا بهترین برد را از نظر سئو یوتیوب کرده‌اید.

 suggested Video

برای اینکه اتفاق بالا یعنی ترک کردن صفحه نیافتد، باید تکنیک ۵ یعنی suggested Video را اجرا کنید. این نکته را در نظر داشته باشید که حتی اگر ویدئوی شما از نظر محتوا باکیفیت باشد، با ترک صفحه باز هم یک نقطه منفی برای شما به حساب می‌آید. در واقع با این کار نشان می­دهید که تمام ویدئوهای شما ارزشمند است و کاربر علاقه دارد تا آن­ها را دنبال کند.

۱۱٫ سئو پایه یوتیوب را رعایت کنید

هر شبکه‌ای برای خودش ساختار مخصوص در سئو دارد. البته تمامی اصول در شبکه‌ها از نظر پایه یکسان است؛ اما به هرحال، اصولی وجود دارد که تأثیر بیشتر برای نمایش بهتر مطالب در آن شبکه دارد. در یوتیوب هم نکاتی وجود دارد که به آن سئو یوتیوب می‌گویند و شامل موارد زیر است:

  • به کار بردن کلمات کلیدی در عنوان و متن
  • نوشتن متن با توضیح کافی
  • استفاده از متاتگ‌ها
  • افزایش درگیری کاربر

۱۲٫ Case-Study کنید

یکی از نکات ریز اما قابل توجه در جلب توجه کاربر، استفاده از عبارت‌های Case-Study در عنوان است. کاربران امروزه از یوتیوب برای پیدا کردن پاسخ نیاز خاص استفاده می‌­کنند و اول از همه عنوان را مطالعه می‌کنند.

کاربر به دنبال نیاز خود است. آن‌ها حوصله دیدن یک ویدئوی طولانی را ندارد که آیا پاسخ سؤال‌شان در آن وجود دارد یا خیر. پس عنوان‌هایی توجه آن‌ها را جلب می‌کند که حداقل از کلمه‌ای از پاسخ نیازشان در آن نوشته شده باشد. عنوان‌هایی که در آن‌ها حالت کلی بیان شده یا به موارد دیگر پرداخته است، کمتر کلیک می‌شوند.

یکی از مثال­‌های خیلی رایج آن، تکنیک‌های لیسنینگ آیلتس است. کاربر فقط عنوان‌هایی را اول از همه بررسی می‌کند که در آن عبارت Listening به کار رفته شود. حالا اگر ویدئوی شما هم کامل در خصوص امتحان آیلتس توضیح داده باشد؛ اما چون به اصطلاح Case-Study نیست، شانس کمی برای کلیک خوردن دارد.

۱۳٫ ویدئوی یوتیوب را در بلاگ سایت خود قرار دهید

ویدئوهایی که لینک آن‌ها در پست‌های مرتبط سایت قرار داده می‌شوند، ۷۸ درصد کلیک بیشتری نسبت به بقیه ویدئوهای فقط در خود یوتیوب دریافت می‌کنند.

پستهای یوتیوب

بهترین راهکار این است که در ابتدا بخشی از ویدئوی خود را در پست بلاگ خود قرار دهید. به این صورت هم‌حجم سایت خیلی سنگین نمی‌شود و هم اینکه کاربر را تشویق می‌کنید تا برای دیدن ویدئو به یوتیوب یا حتی آپارات برود. فقط نکته مهم اینکه موضوع ویدئو باید اول از همه با خود پست در ارتباط باشد و مهم‌تر از آن در ویدئو شما اطلاعات به صورتی بیان کنید که در پست بلاگ امکان آن سخت باشد؛ برای مثال می‌توانید مصاحبه با یک متخصص حوزه موضوع پست را منتشر کنید.

۱۴٫ ویدئو یوتیوب را در زمان فعال بودن کاربران نشر دهید

بهترین زمان تماشای ویدئو در هر کشوری متفاوت است؛ برای مثال، در کشور x، بیشتر مردم در ساعت ۸ صبح ویدئوها را تماشا می‌کنند که این مسئله ممکن است که در کشور همسایه آن متفاوت باشد. در ایران، بهترین زمان صبح و شب است. عصرها مردم سرکار هستند در هیچ کشوری بازدید بالایی از شبکه‌های اجتماعی وجود دارد و فعالیت در این شبکه‌ها عملاً هدر دادن زمان و انرژی است.

به هر حال بهتر است که با آزمون‌وخطا بهترین زمانی که ویدئوهای شما بیشترین بازخورد را دارند، پیدا کنید و سعی کنید تا فعالیت خود را در چنین زمان‌هایی افزایش دهید.

این مقاله توسط میلاد قارونی درسایت DM360 تالیف گردیده است. کپی با ذکرمنبع بلامانع است.

محدثه انبیائی

محدثه انبیائی

0 دیدگاه

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مطالب مرتبط

ویژگی‌های یک کارشناس روابط عمومی حرفه ای

ویژگی‌های یک کارشناس روابط عمومی حرفه ای

افراد زیادی هستند که شاید این ادعا را داشته باشند که در زمینه روابط‌عمومی عالی هستند اما در بیشتر مواقع، این حرف یک ادعا بیشتر نیست! افرادی که در این زمینه واقعاً نخبه و حرفه‌ای هستند، دارای استعدادهای ذاتی و مهارت‌هایی هستند که این استعدادها در همه انسان‌ها وجود...

ویژگی‌های یک کارشناس روابط عمومی حرفه ای

ویژگی‌های یک کارشناس روابط عمومی حرفه ای

افراد زیادی هستند که شاید این ادعا را داشته باشند که در زمینه روابط‌عمومی عالی هستند اما در بیشتر مواقع، این حرف یک ادعا بیشتر نیست! افرادی که در این زمینه واقعاً نخبه و حرفه‌ای هستند، دارای استعدادهای ذاتی و مهارت‌هایی هستند که این استعدادها در همه انسان‌ها وجود...