عوامل تعیین کننده کیفیت لینک در ۲۰۱۹ و چگونگی دریافت آن

بعضی تکنیک‌­های دیجیتال مارکتینگ با این‌که اهمیت زیادی دارند و بیشتر متخصصین سئوکار باتجربه هم کاملاً به آن‌ها آشنا هستند؛ اما واقعاً هنوز برای ما این سؤال وجود دارد که چرا در به کاربردنشان آن‌چنان دقت لازم و کافی صرف نمی‌شود. یکی از همین موارد با توجه به تأکید بسیار زیاد بر استفاده اصولی از آن، باز هم شاهد سستی و اشتباهاتی در به کار بردن هستیم، تکنیک لینک بیلدینگ است.

لینک، راه ارتباطی

لینک‌ها مانند خیابان‌های شهر درسایت هستند که باعث ارتباط کاربران بین صفحات سایت و محتوای آن‌ها می‌شود. در واقع لینک‌ها به غیر از اینکه به کاربران در پیدا کردن مطالب مرتبط و پیمایش در سایت کمک می‌کند، از نظر گوگل اهمیت ویژه‌ای دارد. البته فقط ارتباط داخلی از طریق کلمه کلیدی مهم نیست؛ بلکه بیشتر از هر چیزی که در این موتور جست‌وجو مورد توجه قرار می‌گیرد، لینک‌های ورودی از دیگر سایت‌ها است که به آن‌ها بک لینک می‌گویند.

متأسفانه در این خصوص نظر اشتباهی وجود دارد و از این رو تمامی اقدامات انجام شده برای آن هم بدون مشکل نیست. اینکه در بک لینک به جای تأکید بر کیفیت، به تعداد توجه می‌شود. برخی صاحبان کسب‌وکار اینترنتی از آن‌جا که به فکر فروش بالا هستند، روش های اینترنتی هم مثل فعالیت خود در نظر می‌گیرند؛ اینکه هر تعداد بیشتر باشد، در برندینگ آن‌ها تأثیرگذارتر است. در صورتی که این تکنیک حداقل در بک لینک جوابگو نیست.

تا چند سال پیش که گوگل هنوز به این پیشرفت امروزی خود نرسیده بود، به راحتی می‌توانستید با دریافت هر نوع بک لینک و با هر تعدادی، رتبه سایت خود را افزایش دهید؛ اما این مسئله زیاد دوام نیاورد و گوگل بعد از تغییر الگوریتم خود، همه سایت‌هایی را که از این روش استفاده می‌کردند، جریمه سختی کرد. البته با استفاده از تکنیک سئو کلاه خاکستری می‌توان تا حدی خود را دیدرس گوگل دور کرد؛ اما اگر واقعاً به فکر فعالیت اصولی در گوگل هستید و اینکه بتوانید از طریق بک لینک اصولی، رتبه سایت خود را به صورت بهینه افزایش دهید، بهتر است که به فکر دریافت و ارتباط لینک باکیفیت باشید و روی تعداد تمرکز نکنید.

این مسئله در سال ۲۰۱۹ که تعداد سایت‌ها به مراتب بیشتر از گذشته شده و همه به دنبال ارتباط با یکدیگر و دریافت بک لینک هستند، باید بیشتر مورد توجه قرار بگیرد.

اولین سؤالی که باید به آن پاسخ دهیم، چه عواملی کیفیت لینک را مشخص می‌کند؟

عوامل تعیین کننده کیفیت لینک در 2019

معتبر بودن صفحه لینک داده شده

هر صفحه‌ای نمی‌تواند به شما لینک بدهد. دامنه صفحه باید معتبر باشد. این اعتبار از دو طریق تعیین می‌شود: یکی اینکه محتوای آن به محتوا و موضوع سایت شما ارتباط داشته باشد و دوم و از همه مهم‌تر اینکه با استفاده ابزارهای گوگل متوجه شوید که آیا قبلاً جریمه شده است. اصولاً سایت‌هایی با موضوعات زرد که به شما امکان قرار دادن لینک سایت در بخش نظرات را می‌دهند، صفحه معتبری نیستند. نکته دیگر اینکه به شما در معتبر بودن می‌تواند کمک کند، رتبه سایت است. هرچه رتبه سایت عدد بالاتری داشته باشد؛ یعنی صرفاً فقط یک صفحه است و هیچ اعتباری از نظر گوگل ندارد.

اعتبار سایت شما چقدر است؟

مسئله لینک بیلدینگ باید دوطرفه باشد. برخی فکر می‌کنند که اگر از طرف سایت‌های بزرگ و معتبر لینک دریافت کنند، کافی است؛ اما باید گفت هرچقدر که شما با بزرگان بگردید، خودتان هم باید خوی بزرگی داشته باشید. دامنه سایت شما هم باید معتبر باشد و نباید از قبل توسط گوگل جریمه شده باشد. درواقع هرچه که یک سایت باکیفیت باید داشته باشد، شما هم باید در سایت خود به کار ببرید؛ مانند محتوای ارگانیک یا ساختار سایت مناسب. البته نیاز نیست که رتبه سایت شما بالا باشد. سئوکار این کار را انجام می‌دهد تا بتواند بهینه‌سازی سایت خود را انجام دهد؛ اما حداقل لازم است تا خود طراح و مدیر اصول اولیه سایت خود را رعایت کنند.

ارتباط محتوایی

بهترین بک لینک، نوعی است که بین محتوای هر دو سایت ارتباطی وجود داشته باشد. وقتی شما درخواست رپرتاژ در سایت پربازدیدی را می‌دهید، زمانی پست مهمانی را در سایتی منتشر می‌کنید و بودجه‌ای برای تبلیغات کنار می‌گذارید یا به هر روش دیگری بک لینک دریافت می‌کنید، بهتر است که بین محتوای هر دو سایت ارتباطی وجود داشته باشد. البته قرار نیست که چنین ارتباطی صد درصد باشد؛ اما حداقل موضوعات سایت یا صفحه‌ها بهتر است که در ارتباط باشند؛ برای مثال، اگر سایتی به صفحه خدمات تبلیغات کلیکی شما لینک می‌دهد، بهتر است که خود آن سایت یا لینک، حداقل در خصوص تبلیغات اینترنتی باشد.

معتبر بودن صفحه لینک داده شده

اما چگونه در سال ۲۰۱۹ که ما آن را جنگ بک لینک‌ها می‌نامیم، لینک‌های دریافتی باکیفیتی را دریافت کنیم؟

با استراتژی تولید محتوا کنید

یکی از دلایل اصلی که سایت‌های بقیه ممکن است به شما به صورت ارگانیک لینک بدهند، محتوای باکیفیت سایت‌تان است. هرچه شما انواع مختلف محتوای باکیفیت بیشتری تولید کنید، کاربران بیشتری سمت شما می‌آیند. البته به شرط اینکه خودتان هم تبلیغاتی داشته باشید و سئو سایت‌تان را بهینه کنید تا در جست‌وجوی کاربران نمایش داده شود. اگر کاربری از هر طریقی وارد سایت شما شود و مطالب را مفید ببیند، آن را در شبکه‌های اجتماعی خود به اشتراک می‌گذارد و اگر مدیر مجموعه‌ای دیگر باشد، به شما برای همکاری در نوشتن مطالب و پست مهمان پیام می‌دهد.

اما مهم‌تر از تولید محتوا باکیفیت، داشتن استراتژی زمانی است. اینکه شما بر اساس یک تقویم اقدام به تولید محتوا کنید. هرچه شما با نظم تر پیش بروید، اول از همه اینکه از نظر گوگل امتیاز ویژه‌ای کسب می‌کنید و رتبه سایت شما افزایش پیدا می‌کند و به این صورت کاربران زیادی شما را خواهند دید که شانس بک لینک و اشتراک مطالب شما نیز بیشتر خواهد شد. دوم اینکه کاربران می‌دانند که شما هر موضوع خاصی را در چه روزی منتشر خواهید کرد و از این رو بر اساس برنامه از پیش تعریف شده برای خودشان اقدام به بازدید از سایت و اشتراک یا هدایت لینک به مطالب شما می‌کنند.

استفاده از تکنیک ایمیل

واقعاً چه کسی گفته است که ایمیل مارکتینگ در ایران مرده است؛ البته آن‌هایی چنین حرفی را می‌زنند که آشنایی کافی با استفاده صحیح از این تکنیک را ندارند و فکر می‌کنند که هنوز باید از ارسال انبوه ایمیل استفاده کنند. اگر ایمیل مارکتینگ به درستی و بر اساس اصول و قواعد آن استفاده شود، بهترین و با اصالت ترین بک لینک از نظر گوگل است.

در انجمن‌ها و شبکه‌ها فعال باشید

یکی از روش های راحت برای دریافت بک لینک، عضویت در شبکه‌های اجتماعی است. سه شبکه اجتماعی از جمله لینکدین، توییتر، فیس بوک جزو بهترین‌ها و معتبرترین‌ها در دریافت لینک است. شبکه‌ها مهم‌ترین ویژگی سایت لینک دهنده یعنی اعتبار را دارند و برای همین است که دریافت یک بک لینک از چنین سایت‌هایی به مراتب ارزش خیلی بیشتری دارد.

بسته به نوع کسب‌وکار خود در سایت و شبکه‌های اجتماعی حضور فعال داشته باشید. برای حضور خود هم استراتژی داشته باشید؛ یعنی اینکه در هفته چه تعداد پست و با چه موضوعاتی قرار دهید.

وب‌سایت خودتان را بهینه کنید

بیشترین میزان ورودی سایت‌های پربازدید از گوگل است. آن‌ها با بهینه‌سازی سایت خود در کلمات کلیدی مرتبط و انجام دیگر فعالیت‌ها، به نوعی لینک ورودی از گوگل دریافت می‌کنند. پس شما هم باید همین کار را انجام دهید. سئو سایت خود را بهینه کنید. هرچه بهینه‌تر باشد، ورودی از گوگل بیشتر شده و این یعنی افزایش بک لینک برای سایت شما. کاربر وقتی از گوگل وارد سایت شما شود و مطالب را باکیفیت ببیند، لینک سایت شما را به اشتراک می‌گذارد و خود این یعنی یک بک لینک ارگانیک.

این مقاله توسط میلاد قارونی در سایت DM360 تالیف گردیده است. کپی با ذکر منبع بلا مانع است.

محدثه انبیائی

محدثه انبیائی

0 دیدگاه

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مطالب مرتبط

ویژگی‌های یک کارشناس روابط عمومی حرفه ای

ویژگی‌های یک کارشناس روابط عمومی حرفه ای

افراد زیادی هستند که شاید این ادعا را داشته باشند که در زمینه روابط‌عمومی عالی هستند اما در بیشتر مواقع، این حرف یک ادعا بیشتر نیست! افرادی که در این زمینه واقعاً نخبه و حرفه‌ای هستند، دارای استعدادهای ذاتی و مهارت‌هایی هستند که این استعدادها در همه انسان‌ها وجود...

ویژگی‌های یک کارشناس روابط عمومی حرفه ای

ویژگی‌های یک کارشناس روابط عمومی حرفه ای

افراد زیادی هستند که شاید این ادعا را داشته باشند که در زمینه روابط‌عمومی عالی هستند اما در بیشتر مواقع، این حرف یک ادعا بیشتر نیست! افرادی که در این زمینه واقعاً نخبه و حرفه‌ای هستند، دارای استعدادهای ذاتی و مهارت‌هایی هستند که این استعدادها در همه انسان‌ها وجود...