وظایف ادمین اینستاگرام چیست؟

چه شغل‌هایی به واسطه شبکه اجتماعی اینستاگرام به وجود آمده؟ قطعا تعداد این مشاغل آنقدر هست که بعضی از آنها را ندانید. از بلاگر و ولاگر گرفته تا بازیگر و فیلم‌ساز و … اما یکی از مهم‌ترین این شغل‌ها، ادمین پیج اینستاگرام است. اگر جستجویی در زمینه ادمین اینستاگرام داشته باشید، احتمالا دیدید که اکثر کسب و کارهای به دنبال چنین شخصی هستند.
در ابتدا کمی تعجب‌برانگیز خواهد بود؛ اینکه آیا اینستاگرام هم نیاز به ادمین دارد؟ بله. نه تنها اینستاگرام، بلکه تمامی شبکه‌های اجتماعی برای خودشان نیاز به یک ادمین و مدیر دارند. حالا از آنجا که اینستاگرام بیشتر استفاده می‌شود، برای همین تقاضای ادمینی آن هم زیاد است.
برای آن‌هایی که به دنبال ادمین برای این شبکه هستند یا قصد ورود به این موقعیت شغلی را دارند، اول از همه باید ماهیت این کار را بشناسند؛ اینکه چیست، فرد چه وظایفی برعهده دارد و چه مدت باید فعالیت کند؟ در ادامه این مقاله به طور کامل وظایف ادمین اینستاگرام را برای شما نوشته‌ایم.

ادمین اینستاگرام کیست؟

ادمین اینستاگرام چیزی جدا از خود ادمین نیست؛ کسی که مسئولیت صفر تا صد یا مدیریت یک صفحه را از پست گذاشتن تا اجرای برنامه برعهده دارد. کسی که اگر فقط یک اشکال در صفحه به وجود بیاید، باید پاسخگو باشد.

وظیفه ادمین اینستاگرام بسیار سنگین است. با توجه به اینکه این شبکه دیگر فقط یک سوشیال عادی نیست و هر صفحه برای خود رقبای زیادی دارد، پس ادمین از همان اول باید بدانید که مسئولیت سنگینی روی دوشش گذاشته شده است.

ادمین اینستاگرام در حقیقت مدیر اصلی صفحه است. کسی که باید تمامی مراحل اجرایی تعیین شده از طرف تیم بازاریابی و دیجیتال مارکتینگ را پیاده سازی کند. همچنین همیشه باید صفحه را فعال نگه دارد و مراقب تمامی کامنت و پیام‌ها باشد. کسی که فروش و بازاریابی و تبلیغات اینستاگرام بر عهده او است.

ادمین پیج اینستاگرام کیست؟

حالا در این بین شما ممکن است که موقعیت شغلی ادمین پیج اینستاگرام را هم بشنوید. اول این نکته را به شما بگوییم که هر کاربر اینستاگرام، ادمین صفحه خودش است. پس به تعداد صفحات فعال در این شبکه، ادمین وجود دارد.

حالا تفاوت خود Admin با ادمین پیج چیست؟ اگر بخواهیم که کمی تخصصی‌تر نگاه کنیم، ادمین را با مدیر یکسان می‌گیرند؛ یعنی وظیفه تدوین استراتژی برای اینستاگرام، هماهنگی بین اعضای تیم برای تولید پست و استوری، برنامه‌ریزی محتوایی و غیره را بر عهده دارد. ادمین پیج بیشتر وظیفه پست گذاشتن و پاسخ به دایرکت و کامنت تا را دارد. در بعضی از شرکت تا ادمین اصلی (مدیر) و پیج جدا هستند و در تعدادی دیگر، وظایف هر دو را یک نفر انجام می‌دهد.

a cell phone

وظایف ادمین اینستاگرام چیست؟

اصولاً وظایف مدیر اینستاگرام توسط مدیر دیجیتال مارکتینگ مشخص می‌شود. در ادامه ما تمامی وظایف ادمین اینستاگرام را برای شما نوشته‌ایم؛ اما ممکن است که تمرکز روی بعضی از آن تا بیشتر و روی تعدادی دیگر کمتر باشد. این دیگر به استراتژی شرکت بستگی دارد.

تمامی وظایف مدیر یا ادمین پیج اینستاگرام شامل موارد زیر است:

  • طراحی و آپلود کردن استوری
  • به اشتراک گذاری پست‌های عکس و انواع ویدئو به ویژه IGTV
  • پاسخ به کامنت تا و دایرکت تا و ارجاع به واحد مربوطه
  • فالو و آنفالو کردن صفحات مرتبط و برقراری ارتباط با آن تا
  • نوشتن متن کپشن
  • پیدا کردن هشتگ های مرتبط
  • نوشتن کامنت در زیر پست‌های تخصصی
  • حذف کامنت های منفی یا دارای الفاظ رکیک
  • واکنش مناسب به کامنت تا
  • بررسی صفحات رقبا از نظر محتوا، کپشن، هشتگ و برنامه‌ریزی
  • ایده یابی برای تولید محتوا
  • ایده یابی برای تقویم محتوا
  • شرکت در جلسات تدوین استراتژی اینستاگرام و بیان نظرات
  • تهیه گزارش ماهانه از عملکرد صفحه
  • انجام تبلیغات در صفحات و اینفلوئنسرها
  • افزایش تعداد لایک، ویو، کامنت و ذخیره پست تا
  • انجام اقداماتی برای جلوگیری از هک شدن صفحه
  • طراحی ابتدایی عکس تا (آشنایی اولیه به فتوشاپ برای ادمین اینستاگرام ضروری است)
  • آشنایی و تسلط به اپلیکیشن های ساخت پست و استوری
  • تسلط به زبان انگلیسی برای بررسی صفحات خارجی
  • اجرای برنامه تقویم محتوایی
  • ارتباط با دیگر اعضای شرکت برای تولید و بارگذاری پست (گاهی باید پست توسط واحد محتوایی تولید شود. ادمین پیج باید موضوع را به آن واحد داده و بعد در زمان تعیین، از آن تا پست را دریافت کند.)

حقوق ادمین پیج اینستاگرام چقدر است؟

حقوق ادمین اینستاگرام بازه مشخصی ندارد. به اصطلاح هرچی کرمه، فرد می‌گیرد. برخی ثابت کار می‌کنند و حقوق می‌گیرند و برخی هم به صورت پروژه‌ای و ساعتی کار می‌کنند. اینکه چه مبلغی دریافت شود، بر اساس تسلط و تجربه و همچنین میزان کار ادمین متفاوت است. مسلماً هرچه تسلط و تجربه فرد بیشتر باشد، حقوق دریافتی او بالاتر خواهد بود. پس اگر به دنبال دریافت حقوق بالا در موقعیت شغلی ادمین اینستاگرام هستید، به دنبال افزایش دانش و تسلط خود باشید.

مهم­ترین شاخص­هایی که می­توان با آن حقوق ادمین را مشخص کرد، شامل:

  • مدت زمان اختصاص داده شده
  • تعداد پست، استوری و ویدئو
  • نوع فعالیت انجام شده
  • انجام دادن تبلیغات

همچنین اینکه آیا ادمین وظیفه طراحی و تولید ویدئو را بر عهده دارد یا خیر. این مورد بیشتر از بقیه روی میزان حقوق ادمین اینستاگرام تاثیرگذار خواهد بود. اگر می‌خواهید یک بازه مشخصی از درآمد را بدانید، پیشنهاد می‌کنیم سری به سایت‌های کاریابی بزنید. وبسایت‌های کارلنسر، جابینجا و پونیشا از بهرین سایت‌های کاریابی در ایران هستند.

a man working with tablet

چگونه ادمین شویم؟

برای ادمین شدن اینستاگرام باید مراحلی را سپری کنید. این مراحل نه خیلی سخت و نه خیلی آسان است؛ اما اگر می‌خواهید در کارتان موفق باشید، باید همه آن تا را به صورت حرفه‌ای و تخصصی در نظر بگیرید. البته در طی آن باید همیشه به یک نکته مهم توجه داشته باشید و آن به روز کردن دانشتان در خصوص اینستاگرام و مطالعه است.

  1. در گام اول، باید به تمامی جزئیات و ویژگی‌های اینستاگرام کاملاً آشنا شوید؛ از ثبت‌نام گرفته تا برطرف کردن باگ تا و مشکلاتی که هر کاربری در هنگام استفاده با آن برخورد می‌کند.
  2. چگونگی کار با اینستاگرام از طریق سایت را به خوبی یاد بگیرید. اخیراً اینستاگرام امکان مدیریت راحت و پست گذاشتن از طریق وبسایت را هم ایجاد کرده است.
  3. با هشتگ تا و چگونگی استفاده حرفه‌ای آن تا آشنا شوید. البته آشنا شدن کافی نیست، بلکه باید دید حرفه‌ای به آن تا داشته باشید.
  4. اپلیکیشن های حرفه‌ای ساخت پست، ویدئو و استوری اینستاگرام بشناسید و چگونگی کار کردن با آن تا را یاد بگیرید.
  5. چگونگی کپشن نویسی حرفه‌ای و ساختار آن را یاد بگیرید.
  6. از یاد گرفتن نرم افزارهای گرافیکی مانند ایلاستریتور و فتوشاپ غافل نشوید.
  7. مقالات مرتبط با اینستاگرام را در اینترنت پیدا کرده و هر روز آن تا را مطالعه کنید.
  8. انواع پروفایل تا و چگونگی نوشتن بیو برای هر کدام کامل بشناسید و یاد بگیرید.
  9. ایده‌های خلاقانه در اینستاگرام را پیدا کنید. اگر در اوایل شروع کارتان هستید، سعی کنید از ایده تا الگوبرداری کنید؛ البته فقط حواستان باشید که کپی نکنید.
  10. چگونگی پاسخ به کامنت تا و دایرکت تا را بر اساس نوع پروفایل و اهداف شرکت یاد بگیرید.

تقریباً اگر به این ده مرحله تسلط پیدا کنید، می‌توان گفت که شما کم‌کم می‌توانید به یک ادمین حرفه‌ای اینستاگرام تبدیل شوید. کسی که شرکت تا به دنبالش برای مدیریت صفحه‌اینستاگرامشان خواهند بود.

اگر حین کار از کارتان خسته می‌شوید بازدهی‌تان پایین می‌آید، احتمالا دچار burnout شدید. در مقاله “مدیران شبکه‌های اجتماعی چگونه می‌توانند از خستگی بیش از حد جلوگیری کنند؟” این مشکل را برای شما حل کردیم.

working with computer

البته برای ادمین شدن باید چند خصلت یا ویژگی هم داشته باشید که شامل موارد زیر است:

  • فعالیت ادمین پیج اینستاگرام اینستاگرام ۷/۲۴ است؛ یعنی در طول هفته باید ۲۴ ساعته حواستان به صفحه باشد. در هر ساعتی از شبانه روز ممکن است که کاربری کامنتی بنویسد یا سؤالی در دایرکت بپرسد. البته همیشه امکان پاسخ سریع وجود ندارد؛ اما باید در سریع‌ترین زمان ممکن، آن تا را بی‌پاسخ نگذارید. در واقع اولین کار در صبح و آخرین کار قبل از خواب، بررسی کامنت تا و دایرکت تا است.
  • موفقیت در اینستاگرام بالا و پایین دارد. در ابتدای کار، در صفحه رشد زیادی را مشخص خواهید کرد؛ اما در ادامه ممکن است که شاهد افت رتبه صفحه باشید. اگر برای این کاهش آماده بوده و استراتژی داشته باشید، به خوبی می‌توانید صفحه را مدیریت کنید؛ اما اگر بدون برنامه باشید، رشد منفی بیشتری را شاهد خواهید بود. همچنین نکته مهم دیگر اینکه به هیچ وجه نباید در برابر چنین اتفاقی ناامید شوید.
  • شرط اول ورود به این کار علاقه است. شما باید ساعت تا صرف برای فعالیت در اینستاگرام کنید؛ لایک، پاسخ به کامنت، بررسی صفحات رقبا و برقراری ارتباط در دایرکت تا از کارهای روتین ادمین اینستاگرام است. شخصی که می‌خواهد در این موقعیت شغلی فعالیت کند، نباید بابت این مسئله احساس خستگی کند. همچنین اینکه در هنگام کار احتمال اینکه شخصی مانند گرافیست در تحویل به موقع پست خللی ایجاد کند، زیاد خواهد بود. در چنین موقعی هم باید روی اعصاب خود مسلط باشد و بتواند موقعیت را مدیریت کند.
  • یکی از مهم‌ترین وظایف ادمین اینستاگرام تهیه گزارش ماهانه است. برای تهیه این گزارش ماهانه نیاز است که ادمین کمی با تحلیل آماری هم باشد. اینکه فقط مطلبی ساده در دو خط بنویسد، کفایت نخواهد کرد. کمی عاشق ریاضی و آمار بودن به او در پیشرفت کاری کمک زیادی خواهد کرد.

اگر می‌خواهید مطالب بیشتری درمورد ادمین اینستاگرام و وظایف آن مطالعه کنید، پیشنهاد می‌کنیم مقاله زبان انگلیسی “ادمین اینستاگرام کیست و چه وظایفی دارد؟” را مطالعه کنید.

مزایا و معایب ادمین بودن اینستاگرام

ادمین بودن اینستاگرام هم برای خود دارای مزایا و معایب مخصوص به خود است.

مزایای این موقعیت شغلی شامل موارد زیر است:

  • نیاز نداشتن به مدرک دانشگاهی خاص
  • یاد گرفتن کامل اصول آن در کمترین زمان ممکن
  • ساعت کاری منعطف (به شرط دورکاری بودن)
  • درآمد بالا (در صورت فعالیت برای چندین صفحه)

معایب ادمین

  • نداشتن زمان منسجم برای کار (در حقیقت شما باید همیشه حواستان به صفحه باشد.)
  • نداشتن آینده شغلی (هر لحظه باید منتظر این باشید که مدیر شرکت بخواهد صفحه‌اش را تعطیل کند. پس باید تلاش خود را بکنید تا شرکت بتواند از صفحه به درآمد برسد.)
  • امکان همکاری نکردن دیگر واحدها و دریافت کردن اطلاعات محدود برای تولید پست

چند نکته مهم در خصوص تبدیل شدن به ادمین و موفقیت در آن

  • نقطه شروع را مشخص کنید؛ به عبارتی حوزه فعالیتی خود را مشخص کنید. از قدیم گفته‌اند که با یک دست نمی‌توان چند هندوانه برداشت. نکات فعالیت ادمین اینستاگرام یکسان است؛ اما برای هر صفحه با موضوع متفاوت، باید استراتژی‌های مختلفی در نظر گرفت. اگر به حوزه پیشنهادی تسلط و آشنایی ندارید، توصیه می‌کنیم که ادمین بودن آن صفحه را قبول نکنید. مگر اینکه خود مالک اصلی کسب‌وکار و تیم دیجیتال مارکتینگ به شما در این خصوص کمک زیادی کنند که متأسفانه این مسئله کم اتفاق می‌افتد.
  • تا می‌توانید مهارت‌های خود را افزایش دهید. این مهارت فقط نباید در راستای اینستاگرام باشد. تولید محتوا، بازاریابی و تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی، تدوین استراتژی، شناخت کامل پرسونا و در هر دانشی که در حوزه دیجیتال مارکتینگ است و به شما در فعالیت در اینستاگرام کمک می‌کند، یاد بگیرید. البته لازم نیست که در همه آن تا عمیق مطالعه داشته باشید؛ اما باید اطلاعات اولیه را کسب کنید.
  • اگر برای خود صفحه‌ای دارید، بیشتر از بقیه باید حواستان به آن باشد.
  • برنامه تقویم زمانی برای خود تهیه کنید. اینکه بدانید در چه روزهایی باید پست منتشر کنید، چه مطالبی بنویسید و غیره. به این صورت هر روز صبح می‌دانید که تا آخر شب چه کاری باید انجام دهید.
  • ابزارهای مدیریت اینستاگرام و ویرایش پست و ویدئو را به خوبی یاد بگیرید. یادگیری این ابزار بیشتر از همه چیز باید برای مدیریت باید اهمیت داشته باشد.

وظایف ادمین اینستاگرام در هر شرکتی بنا بر تعریف موقعیت شغلی ممکن است که متفاوت باشد؛ اما در حال کلی یک خط اصلی را سپری می‌کنند. ادمین فقط نباید با وظایفش آشنا باشد؛ بلکه باید بر سیر تا پیاز تک‌تک فعالیت خود تسلط کامل داشته باشید. در این صورت است که موفق‌تر شده و درآمدش نسبت به بقیه بیشتر خواهد شد.

به این محتوا امتیاز دهید

آمار امتیاز دهی: ۰ / ۵. ۰

آوات هوم

آوات هوم

۰ دیدگاه

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

چگونه برندینگ شخصی کنیم؟

چگونه برندینگ شخصی کنیم؟

چگونه باید یک برند شخصی برای خود بسازید؟ چه چالش‌هایی دارید؟ چه مراحلی را باید طی کنید؟ در این مقاله به صورت کامل برندسازی شخصی را برای شما بررسی کردیم.

برای تبلیغات در اینستاگرام از پست استفاده کنیم یا استوری؟

برای تبلیغات در اینستاگرام از پست استفاده کنیم یا استوری؟

تبلیغات در استوری یا پست اینستاگرام؟ کدام یک کدام یک برای ما موثرتر است؟ این سؤال یا بهتر بگوییم چالشی است که بسیاری از صاحبان صفحات کسب‌وکار در اینستاگرام و مدیران شبکه‌های اجتماعی با آن رودررو هستند. اینکه از کدام بستر برای تبلیغات استفاده کنند تا مزیت بیشتری در...

چگونه برندینگ شخصی کنیم؟

چگونه برندینگ شخصی کنیم؟

چگونه باید یک برند شخصی برای خود بسازید؟ چه چالش‌هایی دارید؟ چه مراحلی را باید طی کنید؟ در این مقاله به صورت کامل برندسازی شخصی را برای شما بررسی کردیم.