خدمات شبکه های اجتماعی چیست و چه تأثیری در برند دارد؟

طبق آمار منتشر شده توسط وبسایت omnicoreagency امروزه اینستاگرام میزبان بیش از 200 میلیون کسب و کار است. این عدد شاید بهتر از هر توضیح دیگری اهمیت حضور در اینستاگرام را بیان کرده باشد. این در حالی است که روزانه بیش از 500 میلیون انسان در این پلتفرم اجتماعی فعالیت می‌کنند. این کاربران چه کسانی هستند؟ مخاطبان هدف شما! پس از ظهور کرونا، میزان استفاده و نیاز به خدمات شبکه های اجتماعی از سوی مردم، رشد چشمگیری داشت. بر اساس گزارش وبسایت Socialmediatoday که در سال 2017 صورت گرفت ، کاربران بیشتر از اینکه وقت خود را به فعالیت‌های روزمره مانند غذا خوردن و معاشرت اختصاص دهند، در شبکه‌های اجتماعی سپری می‌کردند. در سال 2019 بررسی‌ها مجددا صورت گرفت و نشان داد این آمار به این زودی‌ها قصد پایین آمدن را ندارد. اگر می‌خواهید فعالیت خود را در سوشال مدیا آغاز کنید، بهتر است استراتژی‌ شبکه های اجتماعی مناسبی را تدوین کنید.

daily average use of social media
در تصویر بالا میانگین استفاده روزانه کاربران از پلتفرم‌های مختلف اجتماعی را مشاهده می‌کنید.

یکی از روش‌های مناسب بالابردن میزان بازدهی، استفاده از خدمات شبکه های اجتماعی آژانس دیجیتال مارکتینگ است. چرا؟ برای اینکه تیم مارکتینگ و به ویژه بخش سوشیال آن‌ها همیشه در حال تحقیق و بررسی شبکه ها و ترندهای آن‌ها هستند. آن‌ها بهتر می‌توانند برای هر کسب‌وکاری تعیین کنند تا چه نوع استراتژی تدوین شود. چگونه مخاطبان را تحلیل کنند و هم اینکه به چه صورت پیش بروند تا بتوانند بهترین نتیجه را برای کسب‌وکار به وجود بیاورند. در حقیقت انواع خدمات شبکه های اجتماعی را برای هر مشتری خود، تحلیل و حساب شده انجام دهند. اما این خدمات شبکه های اجتماعی چیست که تا این حد روی آن تأکید می‌شود؟

social media use

اگر می‌خواهید برای برند خود یک کمپین تبلیغاتی کامل تشکیل دهید، پیشنهاد می‌کنیم مقاله “چگونه باید برای برند خود کمپین تبلیغاتی راه‌اندازی کنیم؟” را مطالعه کنید.

انواع خدمات شبکه های اجتماعی

فعالیت سوشال مدیا

یکی از اولین خدمات شبکه های اجتماعی مربوط به فعالیت در انواع پلتفرم‌های اجتماعی است. البته هر آژانسی ممکن است که در یک شبکه بتواند به خوبی فعالیت کند. به عبارتی تیم قوی برای فعالیت در آن شبکه دارد. بعضی از آژانس‌ها هم در تمامی شبکه ها دارای تیم هستند.

فعالیت در شبکه های اجتماعی شامل موارد زیر خواهد بود:

  • تدوین استراتژی فعالیت
  • ساخت انواع محتوا و نوشتن متن و کپشن
  • ساخت انواع پست (ویدئو و عکس)
  • مدیریت اکانت ها
  • تبلیغات در شبکه ها
  • افزایش فالوور
  • اجرای کمپین

تدوین استراتژی

تدوین استراتژی را در بالا نوشتیم؛ اما باید گفت که بیشتر مربوط به انتخاب مناسب برای فعالیت بود. وقتی اسم استراتژی می‌آید، بسیاری فکر می‌کنند که هدف، چگونگی فعالیت است، در صورتی که بحث خیلی گسترده‌تر از این حرف‌ها است:

  • تدوین استراتژی محتوایی و بازاریابی آن
  • تدوین استراتژی تبلیغات شبکه های اجتماعی
  • تدوین استراتژی فعالیت در شبکه های اجتماعی
  • تدوین استراتژی کمپین

ایجاد حساب کاربری حرفه‌ای

شاید فکر کنید که ساخت حساب کاربری در شبکه های اجتماعی دیگر کار آسانی است؛ اما باید گفت که اولین و پایه‌ترین قدم این است که یک حساب قوی ایجاد کرد. در اینستاگرام چندین نوع حساب کاربری وجود دارد که هر کسی بنا بر شرایط و نوع فعالیت خود می‌تواند آن‌ها را انتخاب کند. حتی لینکدین، دیگر پلتفرم اجتماعی مهمی است که صفحه پروفایل باید خیلی حساب شده تکمیل شود. مسئله‌ای که اغلب توسط کاربران نادیده گرفته می‌شود. در آژانس‌های دیجیتال مارکتینگ به این مورد در همان اول توجه می‌شود؛ اینکه هر پروفایل در هر سوشیال به چه صورت تکمیل شود.

تولید و توزیع محتوا

دستیابی به موفقیت از طریق محتوا به هیچ وجه تصادفی نیست؛ بلکه نیاز به برنامه‌ریزی دارد. البته بعد از برنامه‌ریزی، چگونگی تولید محتوا هم اهمیت دارد. اینکه چه نوع محتوایی بر اساس شبکه و پرسونا تولید شود، چگونه کپشن تولید کنید، از چه هشتگ‌هایی استفاده کنید و… نیز حائز اهمیت است.

حالا چالش دیگر فقط تولید محتوای آن نیست، بلکه توزیع آن هم مهم است. اینکه محتوا در کدام پلتفرم‌ها، چه ساعت‌هایی، با چه مدل هشتگ‌هایی و با چه ساختاری و چه روزهایی توزیع شود. پاسخ به همه این سؤالات را می‌توان زمانی یافت که فرد با ماهیت تک تک شبکه ها به طور کامل آشنا باشد.

در بحث خدمات شبکه های اجتماعی، این مرحله یکی از مهم‌ترین فعالیت‌هایی است که انجام می‌شود؛ برای اینکه همانطور که در بالا هم نوشتیم، همه صفحه را با محتوایش می‌شناسند.

types of content
در استراتژی‌های تولید محتوا، مقالات، ویدیوها، کتاب‌های الکترونیک و … طرفداران زیادی دارند.

تحقیق و تحلیل

بدون تحقیق و بررسی، چگونه می‌خواهید در شبکه های اجتماعی فعالیت کنید؟ اول از همه شما باید بدانید که پرسونای اصلی چه کسانی هستند. رقبای خود و چگونگی فعالیتشان را بشناسید. با ترندها و انواع محتوا و گپ های هر کدام آشنا شوید. تحقیق و بررسی برای انجام این کار، فرآیند کاملاً تخصصی است و نمی‌توان با بررسی یک اینسایت اینستاگرام یا تحلیل لینکدین، به یک تحقیق جامع رسید. فرآیندهای خاصی را باید طی کرد. پروسه‌هایی که می‌توانند همانند تحقیق بازار خود سخت و طولانی باشند.

این کار نیاز به دانش شبکه ها و کمی تحلیل‌های رفتاری دارد. شخص یا تیمی می‌تواند این کار را انجام دهد که به خوبی با ماهیت همه شبکه ها آشنایی کامل دارد. برای همین در خدمات شبکه های اجتماعی این مسئله جایگاه ویژه‌ای دارد. از این رو مدیر تیم بعد از بررسی اولیه، شروع به تحقیق و بررسی می‌کند؛ نتایج این تحقیقات است که می‌تواند مسیر استراتژی را تعیین کند.

آموزش و مشاوره

یکی از خدمات شبکه های اجتماعی که اغلب نادیده گرفته می‌شود، آموزش و مشاوره است. قرار نیست که همه کارها از صفر تا صد دست آژانس تبلیغاتی باشد. برای همین باید گفت که به چند دلیل بحث آموزش و مشاوره در خدمات جدی گرفته می‌شود:

  • یکی از چالش‌های بین آژانس‌ها و مشتریان، آشنا نبودن از روند کار و چگونگی نتیجه گرفتن در شبکه های اجتماعی است. متأسفانه بسیاری از مشتریان فکر می‌کنند که در مدت زمان یک هفته‌ای به راحتی می‌توان بهترین نتیجه را دریافت کرد. در صورتی که اگر به همین راحتی بود، الآن همه یک صفحه موفق داشتند. در حقیقت همه یکسان بودند.
  • بعضی فعالیت‌ها باید توسط خود مشتری انجام شود؛ مانند پاسخ به دایرکت ها. در حقیقت آژانس تبلیغاتی مشتری را تا دم در مغازه یا شرکت می‌آورد. اینکه دیگر آن مشتری جذب شود یا نه به چگونگی پاسخ فروشنده بستگی دارد. در بحث آموزش و مشاوره، چگونگی پاسخ به ویژه در بخش دایرکت به شرکت‌ها آموزش داده می‌شود.

در واقع، آژانس‌های تبلیغاتی با تنظیم جلسات آموزش و مشاوره از چگونگی فعالیت در شبکه ها تا چگونگی مدیریت فالوورها را به مشتریان آموزش می‌دهند. اینکه چگونه از یک فالوور که وارد صفحه شده است، به بهترین شکل ممکن استفاده کنند.

مدیریت عادی کمپین

بعضی برندها تمایلی ندارند که فعالیت‌های مربوط به شبکه های اجتماعی را خودشان انجام می‌دهند. آن‌ها می‌خواهند که صفر تا صد کار را به دست افراد دیگری بدهند خود بدهند؛ چه فریلنسرها و چه آژانس‌ها. آنها می‌خواهند با این کار خیال‌شان بابت تولید محتوا تا تبلیغ و اجرای کمپین‌ها آسوده شود.

مدیریت شبکه های اجتماعی کار راحتی نیست؛ تمامی نتایج فعالیت‌های تحقیق و بررسی و تدوین استراتژی به مدیریت درست وابسته است. اگر به درستی کارها مدیریت نشود، نتیجه عکس و منفی خواهد داشت.

employees analyzing social media performance

خدمات شبکه های اجتماعی چه تأثیری روی برند دارد؟

حالا می‌خواهیم به این سؤال پاسخ دهیم که استفاده از انواع خدمات شبکه های اجتماعی چه کمکی می‌تواند در برندسازی شرکت‌ها داشته باشد.

  • استفاده از خدمات متناسب با موضوع کاری برند، در رشد آن در شبکه های اجتماعی کمک زیادی می‌کند. از آنجا که همه فعالیت‌ها با برنامه‌ریزی از قبل تعیین می‌شوند، پس باید گفت که هر قدم، حساب شده و در راستای پیشرفت صفحه کاری کسب‌وکار خواهد بود.
  • نتیجه نهایی، رشد و افزایش فروش برای مدیر صفحه خواهد بود.
  • کاربرانی که جذب صفحه می‌شوند، دقیقاً متناسب با پرسونایی هستند که از قبل مشخص شده‌اند.
  • تمامی فعالیت‌ها به صورت کنترل و حساب شده خواهند بود. در حقیقت هیچ کاری بدون برنامه‌ریزی از قبل انجام نخواهد شد.
  • از آنجا که شرکت به درستی و بر اساس قواعدی مشخص پیش می‌رود، اعتماد کاربران را به همراه خواهد داشت.
  • از تمامی ظرفیت‌های موجود در سوشیال ها به خوبی می‌توان استفاده کرد.

اگر می‌خواهید سایر جزئیات مهم استفاده از سوشال مدیا را مطالعه کنید، پیشنهاد می‌کنیم مقاله زبان انگلیسی “اهمیت بازاریابی شبکه‌های اجتماعی” را مطالعه کنید.

در حقیقت باید گفت که خدمات شبکه های اجتماعی شامل مدیریت و اجرای درست صفر تا صد تمامی فعالیت‌های تعریف شده در انواع پلتفرم‌های اجتماعی است. اگر این کارها به درستی انجام شوند، می‌تواند باعث رشد صفحه و در نتیجه برندینگ شود؛ اما یک کار اشتباه می‌تواند همه زحمات را به راحتی بر باد دهد. پس خیلی مهم است که از یک آژانس یا شرکتی در این زمینه کمک گرفت که تجربه بسیار بالایی داشته باشد.

آوات هوم

آوات هوم

0 دیدگاه

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مطالب مرتبط

ویژگی‌های یک کارشناس روابط عمومی حرفه ای

ویژگی‌های یک کارشناس روابط عمومی حرفه ای

افراد زیادی هستند که شاید این ادعا را داشته باشند که در زمینه روابط‌عمومی عالی هستند اما در بیشتر مواقع، این حرف یک ادعا بیشتر نیست! افرادی که در این زمینه واقعاً نخبه و حرفه‌ای هستند، دارای استعدادهای ذاتی و مهارت‌هایی هستند که این استعدادها در همه انسان‌ها وجود...

ویژگی‌های یک کارشناس روابط عمومی حرفه ای

ویژگی‌های یک کارشناس روابط عمومی حرفه ای

افراد زیادی هستند که شاید این ادعا را داشته باشند که در زمینه روابط‌عمومی عالی هستند اما در بیشتر مواقع، این حرف یک ادعا بیشتر نیست! افرادی که در این زمینه واقعاً نخبه و حرفه‌ای هستند، دارای استعدادهای ذاتی و مهارت‌هایی هستند که این استعدادها در همه انسان‌ها وجود...