چگونه باید برای برند خود کمپین تبلیغاتی راه‌اندازی کنیم؟

کمپین‌های تبلیغاتی، یکی از مواردی هستند که باعث می‌شوند یک برند در ذهن مخاطب ماندگار شود. جالب است بدانید کمپینی که طراحی می‌کنید تقریبا در تمام مراحل، همراه مشتریانتان خواهد بود؛ حتی پس از اتمام مرحله خرید. طراحی کمپین تبلیغاتی شما بر روی یک هدف خاص تمرکز و سعی می‌کند کاربران را به یک مسیر مشخص سوق دهد. یکی از نقش‌های موثر دیگری که ایجاد کمپین تبلیغاتی در برند دارد، تاثیرگذاری در هویت برند است. تا به اینجای کار احتمالا متوجه اهمیت راه‌اندازی کمپین‌های تبلیغاتی و تاثیر آنها در برند خود شده‌اید. اما چه نوع کمپینی می‌تواند تاثیر بیشتری برای شما داشته باشد؟ با انواع کمپین های تبلیغاتی آشنا هستید؟ در ادامه این مقاله سعی کردیم با توضیح هر مدل کمپین تبلیغاتی و شیوه‌های راه‌اندازی آن به برند شما کمک کنیم.

کمپین تبلیغاتی چیست؟

کمپین تبلیغاتی (marketing campaign) تلاش‌های سازمان‌یافته و براساس استراتژی برای در معرض دید کاربر قرار دادن یکی از اهداف شرکت است. اگر بخواهیم مثالی بزنیم تا بهتر متوجه آن شوید، می‌توانیم به افزایش آگاهی از یک محصول خاص یا دریافت فیدبک‌های کابران اشاره کرد. عموما هدف از راه‌اندازی این پویش‌ها، دسترسی بیشتر به مخاطبین از طریق کانال‌های مختلف بازاریابی است و به وسیله استفاده از محتوای چندرسانه‌ای، ایمیل، تلویزیون، تبلیغات کلیکی (PPC) و شبکه‌های اجتماعی صورت می‌گیرد.

البته بعضی فکر می‌کنند که یک کمپین تبلیغاتی، کل برند را تبلیغ می‌کند. باید به شما بگوییم که این تفکر اشتباه است. یک پویش تبلیغاتی تمرکز خود را بر روی یک موضوع خاص قرار می‌دهد و حول محور یک محصول، ایده، خدمت و … می‌چرخد. باید بدانید که یک پویش، به عنوان “مجموعه‌ای از عملیات تبلیغاتی متصل به هم برای به دست آوردن یک نتیجه خاص” به وجود می‌آید.

توانایی میزبانی از تبلیغات افراد را در رسانه خود دارید؟ دوست دارید با خیال راحت از رسانه خود درآمدزایی کنید؟ اگر اینگونه حس می‌کنید، پیشنهاد می‌کنیم به صفحه “صاحبان رسانه” رفته و همکاری خود را با ما آغاز کنید.

a man is talking strategy
کمپین تبلیغاتی شیوه‌ای از برنامه ریزی برای افزایش آگاهی از برند است.

اجزای موثر در ایجاد کمپین تبلیغاتی

1.اهداف و KPI

مشخص کردن هدف نهایی کمپین، تعیین کمیتی آن و تدوین فرمتی برای اندازه‌گیری نتیجه، بخش مهمی در ایجاد کمپین تبلیغاتی موفق محسوب می‌شود. به طور مثال اگر پویشی برای بازاریابی محتوایی خود دارید، “افزایش ترافیک ارگانیک” می‌تواند فرمت خوبی برای رصد نتیجه آن باشد.

2.کانال‌های بازاریابی

محتوایی که تولید می‌کنید در کدام کانال بازاریابی منتشر خواهد شد؟ اگر یک کمپین سوشال مدیا راه‌اندازی کردید، باید قبل از آغاز آن، فضای مورد نیاز و کانالی که مخاطبینتان بیشتر در آن حضور دارند را شناسایی کنید و مطابق جو موجود در آن، استراتژی محتوای خود را تولید کنید. اگر به تازگی قصد مخاطب‌سازی در شبکه‌های اجتماعی را دارید، باید خصوصیات اخلاقی آنها را بدانید. این کار به وسیله روانشناسی مخاطب صورت می‌گیرد. پیشنهاد می‌کنیم مقاله “روانشناسی مخاطب در شبکه‌های اجتماعی” ما را مطالعه کنید.

3.بودجه پویش

همه کمپین‌های تبلیغاتی نیاز به بودجه زیاد ندارند؛ اما عده‌ای از آنها همچنان نیازمند پول زیادی برای شروع هستند. به طور مثال اگر بخواهید برای تبلیغات از فریلنسرها، آژانس‌های تبلغاتی یا تبلیغات محیطی استفاده کنید، باید هزینه قابل توجهی را برای انجام این کار کنار بگذارید. همچنین اگر نیاز به تبلیغات حرفه‌ای در پلتفرم‌های مختلف شبکه‌های اجتماعی را دارید، پیشنهاد می‌کنیم به صفحه “تبلیغ دهندگان” بروید.

calculator and notebooks
بهتر است پیش از آغار کمپین، مبالغ موردنیاز پروژه را حساب کنید.

4.فرمت محتوا

بهتر است زمانی را برای تصمیم‌گیری درمورد فرمت محتوایی خود در نظر بگیرید. یکی از شیوه‌های محتوایی محبوب بازاریابان، محتوای چندرسانه‌ای است. در این مدل از ویدیو، تصویر، متن و… استفاده می‌شود. البته این نکته را باید در نظر گرفت که در مواقعی ممکن است سلایق کاربران دچار تغییر شود. این بدان معناست که بازاریابان محتوایی باید به صورت مداوم رفتار مخاطبین خود را رصد کنند و در صورت تغییر، استراتژی‌های جدیدی بچینند. جدا از محتوای چندرسانه‌ای، شیوه‌های دیگر محتوا مانند پادکست، کتاب الکترونیکی و موشن گرافیک نیز محبوبیت زیادی بین کاربران پیدا کرده‌اند. اگر قصد دارید مقاله را به عنوان فرمت محتوایی اصلی خود انتخاب کنید، باید طوری آن را بنویسید که کاربر را ترغیب به مطالعه بیشتر کند. برای انجام این کار، باید رفتار کاربران در شبکه‌های اجتماعی را بدانید. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم مقاله “سفر مشتری و شبکه‌های اجتماعی” را مطالعه کنید.

مراحل مهم در ایجاد کمپین تبلیغاتی

ایجاد کمپین تبلیغاتی کامل ممکن است کار پیچیده‌ای به نظر برسد اما اگر مراحل آن را پشت سر هم و درست اجرا کنید، به کاری ساده تبدیل خواهد شد. قبل از ایجاد چیزی که کاربران می‌بینند، باید مشخص کنید چه توقعی از آنها دارید. چه کاری باید با محتوا انجام دهند؟

برای کمپین تبلیغاتی خود برنامه ریزی کنید

1.هدف پویش شما چیست؟

بذارید شروع آسانی داشته باشیم. چرا این پویش را آغاز می‎کنید؟ دوست دارید چه دستاوردی برای برند به همراه داشته باشد؟ اگر نمی‌توانید هدف خود را مشخص کنید، بهتر است لیست پایین را مشاهده کنید.

  • تبلیغ محصول یا خدمت
  • افزایش آگاهی برند
  • جمع‌آوری فیدبک مشتریان
  • افزایش درآمد
  • افزایش درگیری کاربران
  • تبلیغ یک رویداد جدید

این لیست صرفا برای بدست آوردن ایده جمع‌آوری شده است.

a few people are talking strategy
بهتر است برای مشخص کردن هدف، با همکاران خود همفکری کنید.

2. چگونه کمپین خود را ارزیابی می‌کنید؟

جواب این سوال برای هر کمپین متفاوت است. شاید بخواهید به وسیله آن نرخ باز کردن ایمیل توسط کاربران را افزایش دهید؛ یا بخواهید تعداد لایک‌‌های اینستاگرام خود را بیشتر کنید. این پاسخ‌‌ها به هدف کلی کمپین بستگی دارد. اگر کمپین شما شامل کانال‌های مختلف بازاریابی می‌شود، بهتر است که برای هر کدام از آنها شیوه جداگانه‌ای از نتیجه‌گیری را مشخص کنید.

3. چه کسی را هدف قرار دادید؟

این بخش، اهمیت زیادی برای برند شما خواهد داشت. رفتار شما با مخاطب باعث پیروزی یا شکست شما در کمپین تبلیغاتی خواهد شد. در مواقعی شاید شرایطی پیش آید که فکر کنید استراتژی اشتباهی را برای بازاریابی انتخاب کردید یا به اندازه کافی خلاقیت نداشتید. اما باید بدانید همه چیز به مخاطبین شما بستگی دارد.

اولین قدم برای جواب دادن به این سوال، مشخص کردن این است که کدام مرحله از سفر مشتری را مورد هدف قرار می‌دهید. آیا می‌خواهید مشتری جدید اضافه کنید یا می‌خواهید از مخاطبان سابق خود فیدبک بگیرید؟ آیا برندتان را به کسایی ارائه می‌کنید که شما را می‌شناسند؟ یا سعی دارید خود را به افراد جدید معرفی کنید؟

four people using cellphone.
سعی کنید با مخاطبین خود رابطه دوستانه‌ای در طول کمپین داشته باشید.

4.مفهوم کمپین شما چیست؟

در این بخش نوبت به خودِ کمپین می‌رسد. در مراحل قبل شما متوجه شدید که چرا پویش را راه‌اندازی می‌کنید، چگونه باید آن را  ارزیابی کنید و چه کسانی مدنظر شما هستند. کمپین‌های تبلیغاتی مانند برند هستند. آنها نیاز به ماموریت، چشم‌انداز و هویت بصری دارند.

بهتر است کمپین تبلیغاتی شما از نظر ظاهری با عناصر برندتان فرق داشته باشد. المان‌هایی که استفاده می‌کنید، رنگی که در آن به کار می‌گیرید و… یادتان باشد که آنها در راستای برند حرکت می‌کنند اما نیاز به خصوصیت‌های ویژه خود دارند. جالب اینجاست که عده‌ای از برندها برای ایجاد کمپین تبلیغاتی از افرادی خارج از برند خود استفاده می‌کنند. وبسایت هاب اسپات ادعا می‌کند که شرکت‌هایی که از تیم‌های خارجی استفاده می‌کنند، شانس بیشتری برای شکست خوردن آن کمپین دارند.

کمپین خود را منتشر کنید

5. چگونه مخاطبین خود را پیدا می‌کنید؟

چه نوع کمپینی را می‌خواهید انتخاب کنید؟ پاسخ این سوال به مخاطبان، بودجه و میزان تعامل کاربران با برند بستگی دارد. سعی کنید در ابتدا با 2 یا 3 کانال بازاریابی کمپین خود را شروع کنید و محتوای مناسب آن را تولید کنید. به طور مثال، برند هاب اسپات اوایل کار خود از UGC استفاده کرده است و توانست محبوبیت خوبی بدست آورد.         

6. چه آماری را می‌توانید رصد کنید؟

آماری که بدست می‌آورید و آنها را رصد می‌کنید به نوع فعالیت و کانال‌های بازاریابی که انتخاب می‌کنید بستگی دارد. این بخش اطلاعاتی را در اختیار شما قرار می‌دهد که متوجه خواهید شد برند شما در کمپین تبلیغاتی خود روند رو به رشدی دارد یا خیر. اطلاعاتی که در این بخش به شما ارائه می‌شود، داده‌هایی مانند نرخ کلیک، ترافیک ارگانیک، impression دریافتی و … خواهد بود.

a man is analyzing
سعی کنید این بخش را با دقت زیر نظر بگیرید و تمام جزییات آن را محاسبه کنید.

انواع کمپین‌های تبلیغاتی را بشناسید

1.کمپین تبلیغات محصول

بازاریابی محصول، به فرآیند تبلیغ یا معرفی یک محصول جدید به مشتریان می‌گویند. تمرکز اصلی این مدل کمپین در گام نخست، مشخص کردن تاریخ ارائه کالا و سپس نمایش جزئیاتی است که مخاطب را ترغیب به خرید می‌کند. با استفاده از این تبلیغ می‌توانید میزان تقاضا را افزایش دهید. همچنین در گام بعد از ارائه جزئیات، می‌توانید از مشتریان فیدبک دریافت کنید.

2.کمپین تبلیغات فصلی

کمپین‌های تبلیغات فصلی، پویش‌هایی هستند که برای ارتقای فروش محصولات یا خدماتی که در فصل خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرند، به کار گرفته می‌شوند. این مدل تبلیغات، بیشتر برای برندهای مربوط به پوشاک کاربرد دارد. به طور مثال، یک فروشگاه لباس، به دلیل آغاز فصل زمستان، یک حراج راه می‌اندازد و آن را در اینستاگرام تبلیغ می‌کند.

3.راه‌اندازی برند

این کمپین زمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد که یک کمپانی، برند جدیدی را راه‌اندازی می‌کند و می‌خواهد آگاهی از برند آن را افزایش دهد. به طور مثال، یک شرکت به تازگی برندی را راه‌اندازی کرده که قصد دارد فقط در زمینه بازاریابی فعالیت کند. این سازمان از همین مدل کمپین برای تبلیغات برند استفاده کرد.

4. کمپین بازاریابی مسابقه‌ای

این مدل تبلیغات، شیوه جدیدی در بازاریابی به حساب نمی‌آید اما به لطف شبکه‌های اجتماعی، امروزه یکی از پرطرفدارترین نوع پویش تبلیغاتی به حساب می‌آیند. با استفاده از این کمپین می‌توانید ترافیک ارگانیک بیشتری برای سایتتان دریافت کنید و آگاهی برند یا محصول را به طور چشمگیری افزایش دهید.

به طور مثال برندی به منظور افزایش آگاهی مخاطب از یک محصول، در شبکه اجتماعی مسابقه‌ای به راه می‌اندازد. این برند به کاربران می‌گوید “چند نفر را زیر این پست تگ کنید و به بیشتری تگ جایزه تعلق می‌گیرد.”. اینگونه نه تنها محصول مورد نظر بیشتر دیده می‌شود، بلکه شانس جذب مخاطب جدید هم به طور چشمگیری افزایش می‌یابد. همچنین اگر صاحب رسانه هستید، می‌توانید به راحتی از آن درآمد کسب کنید. اگر نمی‌دانید چگونه باید این کار را انجام دهید، ما به شما کمک می‌کنیم. کافی است به صفحه “صاحبان رسانه” رفته و فرم مربوطه را کامل کنید.

5.کمپین آگاهی از برند

پویش آگاهی از برند، به تلاش‌ها و تبلیغاتی گفته می‌شوند که تمرکز اصلی آن‌ها بر روی بالا بردن شناخت عموم مردم یا مخاطبین هدف است و در گام بعد اقدام به فروش محصول می‌کنند. نکته جالب اینجاست که برندهای شناخته‌شده‌تر، معمولا به صورت مداوم این مدل پویش را برگزار می‌کنند تا تعداد مخاطبین خود را افزایش دهند.

co-workers talking to each other
اگر می‌خواهید آگاهی مردم از برند شما افزایش یابد، سعی کنید تمام زوایای برند خود را به نمایش بگذارید.

6. کمپین تغییر نام تجاری

این پویش معمولا زمانی به کار گرفته می‌شود که یک شرکت سعی دارد نام تجاری خود را تغییر و فعالیتش را با نام دیگری ادامه دهد.  همچنین ایجاد کمپین تبلیغاتی این چنینی می‌تواند برای برندهایی که دیگر مورد تایید مخاطبین هدف خود نیستند، چاره ساز باشد.

7.پویش بازاریابی ایمیلی

کمپینی ایمیلی معمولا برای آگاه کردن مخاطبان فعلی از یک رویداد جدید، مقاله‌ای که به تازگی منتشر شده، خدمتی که می‌خواهید ارائه دهید و… به کار گرفته می‌شود. این مدل پویش شیوه تبلیغاتی خوبی محسوب می‌شود چرا که کاربران، از قبل با برند شما آشنایی دارند.

8.کمپین بازاریابی محتوایی

کمپین بازاریابی محتوایی به مجموعه‌ای از تلاش‌ها گفته می‌شود که حول یک هدف خاص می‌چرخند. بسته به استراتژی‌های برند، این مدل پویش از چند روز تا چند ماه یا بیشتر طول می‌کشد. عده‌ای از برندها فکر می‌کنند بازاریابی محتوایی یعنی راه‌اندازی یک بلاگ در سایت. این عقیده اشتباهی است که بین بازاریابان رواج دارد. ایجاد بلاگ و نوشتن مقاله تنها بخشی از این بازاریابی به شما می‌رود. باید بدانید که تولید کتاب‌های الکترونیک، وبینارها، محتوای ویدیویی و… جزو کمپین بازاریابی ایمیلی محسوب می‌شوند.

a woman is writing
سعی کنید از فرمت‌های مختلف محتوایی برای موفقیت در این کمپین استفاده کنید.

 9.کمپین محتوای تولید شده توسط کاربر (UGC)

محتوای تولید شده توسط کاربر به هرگونه متن، ویدیو، تصویر، دیدگاه و… گفته می‌شود‌ که به وسیله کاربران تولید می‌شود. معمولا برندها از این مدل محتوا برای استفاده در شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند. شرکت‌های زیادی ugc را به عنوان پست‌های اینستاگرامی استفاده می‌کنند تا محبوبیت خود را به رخ بکشند. همچنین با استفاده از این روش به سایر کاربران کیفیت محصول را نمایش می‌دهد و اینگونه شانس فروش محصولات افزایش می‌یابد.

10.کمپین تبلیغات اجتماعی

کمپین رسانه‌های اجتماعی یا همان سوشال مدیا، یک تلاش تبلیغاتی است که به وسیله چند پلتفرم اجتماعی به صورت همزمان پیگیری شده و برای کمک به یک هدف تجاری راه‌اندازی می‌شود. باید بدانید که این مدل کمپین، شامل استراتژی‌های مختلف و زیادی می‌شود که باید براساس KPI و خواسته برند، تاکتیک مناسب را انتخاب کنید.

social media icon
سعی کنید در بازه‌های زمانی مختلف داده‌های دریافتی را بررسی کنید تا در صورت نیاز استراتژی خود را تغییر دهید.

11.کمپین روابط عمومی

یک کمپین روابط عمومی (PR)، اهداف مشخصی دارد. افزایش آگاهی از یک محصول خاص، اطلاع رسانی اخبار برند، جذب مخاطبین بیشتر یا افزایش شهرت برند می‌تواند از اهداف این پویش باشد. برای ایجاد کمپین تبلیغاتی روابط عمومی، باید از پیام‌های استراتژیک برای تعامل با مخاطبان خود استفاده کنید. همچنین اگر می‌خواهید اطلاعات بیشتری در زمینه PR بدست آورید، پیشنهاد می‌کنیم مقاله “روابط عمومی چیست و چه کاربردی دارد؟” را مطالعه کنید.

12.افیلیت مارکتینگ (Affiliate Marketing)

در این مدل بازاریابی هم فروشنده و هم شخصی که برای فروشنده تبلیغ می‌کند، سود می‌برند. از سمت دیگر، فروشنده تنها زمانی هزینه می‌کند که محصولات یا خدماتش به فروش برسند. این درحالی است که به صورت رایگان توسط شخصی که مسئولیت تبلیغ محصولات را دارد، محصولاتش دیده می‌شوند و برای برندینگ هم مناسب است. همجنین کسانی که تبلیغ می‌کنند نیز از فروش محصولات درآمد خوبی کسب می‌کنند.

در پایان باید این نکته را ذکر کنیم که برای ایجاد کمپین تبلیغاتی، باید مخاطبین خود را بشناسید. شناختن مخاطب و آشنایی با جامعه آماری آنها به شما کمک می‌کند پلتفرم مناسب اجتماعی برند را انتخاب کنید. جدا از این، اگر اینستاگرام را به عنوان پلتفرم تبلیغاتی خود برگزیدید، استفاده از اینفلوئنسرها می‌تواند گزینه تبلیغاتی خوبی برای پویش شما باشد.

سهیل عابدین پور

سهیل عابدین پور

0 دیدگاه

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مطالب مرتبط

ویژگی‌های یک کارشناس روابط عمومی حرفه ای

ویژگی‌های یک کارشناس روابط عمومی حرفه ای

افراد زیادی هستند که شاید این ادعا را داشته باشند که در زمینه روابط‌عمومی عالی هستند اما در بیشتر مواقع، این حرف یک ادعا بیشتر نیست! افرادی که در این زمینه واقعاً نخبه و حرفه‌ای هستند، دارای استعدادهای ذاتی و مهارت‌هایی هستند که این استعدادها در همه انسان‌ها وجود...

ویژگی‌های یک کارشناس روابط عمومی حرفه ای

ویژگی‌های یک کارشناس روابط عمومی حرفه ای

افراد زیادی هستند که شاید این ادعا را داشته باشند که در زمینه روابط‌عمومی عالی هستند اما در بیشتر مواقع، این حرف یک ادعا بیشتر نیست! افرادی که در این زمینه واقعاً نخبه و حرفه‌ای هستند، دارای استعدادهای ذاتی و مهارت‌هایی هستند که این استعدادها در همه انسان‌ها وجود...