6 گام مهم پیش از راه‌ اندازی برند

به عنوان یک مخاطب، اولین فاکتوری که از برندها به خاطر می‌سپارید چیست؟ چه نکاتی باعث می‌شود که شما نسبت به یک برند حس بهتری داشته باشید؟ عموما برندها دارای ویژگی‌هایی هستند که آنها را نسبت به سایر رقبا متمایز می‌کند و در ذهن عموم مردم ماندگار می‌شوند. معمولا برندی در زمینه مخاطب سازی موفق‌تر عمل می‌کند که ارتباط خود را با احساسات مخاطبانش پیوند بزند. هر چقد این شرکت احساس بهتری به مخاطب خود بدهد، شانس بالاتری برای تبدیل یک کاربر به مشتری خواهد داشت. اما آیا صرفا با طراحی لوگو و ارائه خدمات می‌شود در ذهن کاربر ماندگار شد؟ خیر، اینگونه نیست. در ادامه این مقاله سعی کردیم اصول برندینگ و پیش‌نیازهای داشتن یک برند موفق را به شما توضیح دهیم.

برندینگ چیست؟

برندسازی یا برندینگ به فرآیند تحقیق، توسعه و به کارگیری ویژگی‌هایی گفته می‌شوند که برند شما را نسبت به رقبایتان متمایز می‌کنند. در دنیای کسب و کار، اصطلاحا به این عوامل، صفات یا ویژگی رقابتی گفته می‌شود. نکته جالب اینجاست که این پروسه، از کارهای تکراری تشکیل می‌شود که در تقریبا در اکثر برندها صورت می‌گیرد. پس چگونه یک برند از سایر شرکت‌ها ماندگارتر و مشهورتر می‌شود؟ سوال خوبی است! در اینجا باید به این نکته اشاره کنیم که طوری باید فرآیند برندسازی را جلو ببرید تا بتوانید ارتباط احساسی با مخاطب خود ایجاد کنید تا در نهایت بتوانید جایگاه خود را در قلب آن شخص بسازید. هر چقدر ارتباط احساسی عمیق‌تری با مخاطب خود ایجاد کنید، شانس شما برای تبدیل مخاطب به مشتری افزایش می‌یابد.

چگونه برندینگ کنیم؟ (اصول برندینگ)

1.جایگاه خود را در بازار مشخص کنید

قبل از اینکه هرگونه تصمیمی در رابطه با برند خود بگیرید، باید شرایط بازار را درک کنید. منظور این جمله چیست؟ اگر بخواهیم واضح‌تر بگوییم، باید مخاطبان هدف خود را بشناسید و رقبای حاضر در زمینه کاری خود را بررسی کنید. برای انجام این کار، موارد زیر به شما کمک خواهند کرد:

  • کلمات کلیدی مرتبط با خدمات و محصولات مورد نظرتان را گوگل کنید و ببینید چه شرکت‌هایی در آن زمینه فعالیت می‌‌کنند.
  • اگر می‌خواهید محصولی را به کاربر خود ارائه دهید، سعی کنید دیدگاه مخاطبان را زیر محصولات سایت‌های دیگر مطالعه کنید.
  • با کسانی که در بازار هدف شما فعالیت می‌کنند صحبت کنید و از آنان اطلاعات کسب کنید.
  • رقبایتان را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

همچنین سعی کنید حین انتخاب و آنالیز بازار هدف، منشور هویت برند خود را اولویت قرار دهید و طبق آن پیش بروید. اما منشور هویت برند چیست؟ این منشور یک مدل شناخته شده درمورد هویت بخشیدن به یک برند است. یکی از معروف‌ترین مدل‌های این منشور، منشور برند کاپفرر می‌باشد. در این مدل، 6 بخش اصلی وجود دارد که برند ما را تقسیم‌بندی می‌کند:

  • فیزیک (چیزی که کاربران از شما مشاهده می‌کنند)
  • شخصیت
  • فرهنگ
  • روابط شرکت
  • بازتاب
  • تصویر خود

اگر می‌خواهید به صورت کامل این موارد را مطالعه کنید و با منشور برند کاپفرر بیشتر آشنا شوید، پیشنهاد می‌کنیم مقاله زبان انگلیسی “منشور برند و چگونگی کارکرد آن” را بخوانید.

2. برند شما بر روی چه عواملی تمرکز دارد و چه شخصیتی خواهد داشت؟

باید قبول کنید که در آغاز، برند شما نمی‌توانید به مرجعی برای تمامی کاربران تبدیل شود. در این مرحله باید نخست، شخصیت و هدف اصلی خود را مشخص کنید و جزئیات برند را بر پایه آن بسازید. البته باید بدانید که سلایق افراد متفاوت است و ممکن است همه کاربران و مخاطبان شما را به عنوان یک برند معتبر نشناسند. به طور مثال، شاید شخصی لحن محتوای شما را دوست نداشته باشد، دیگری طراحی شما را دوست نداشته باشد و… کاری که باید انجام دهید این است که تمرکز خود را بر روی آن دسته از افراد بگذارید که شما را دوست دارند. البته ساختن شخصیتی واحد برای برند، می‌تواند تا حدی مشکلات شما را حل کند. این نکته را به خاطر بسپارید که شخصیت شامل هر چیزی می‌شود؛ از فونت مقالات گرفته تا لحن صحبت کردن شما با مشتریان.

به طور مثال برند نایکی شخصیتی انگیزشی برای مخاطبان خود دارد. این برند معمولا در پوسترهای خود از یک ورزشکار مشهور استفاده می‌کند و زیر تصویر وی جمله‌ای انگیزشی به همراه لوگوی خود را قرار می‌دهد. همچنین اگر به شعارهای کمپین‌های تبلیغاتی آن دقت کنید، تمام پیام‌هایی که به شما می‌دهد باعث ایجاد انگیزه‌ای جدید در شما می‌شود.

two coworkers talking
سعی کنید در بازه‌های زمانی کوتاه مدت به صورت مداوم برند خود را آنالیز کنید

3. نام برند را انتخاب کنید

انتخاب نام برند، بر عهده شماست و یک مورد دل به خواهی است. البته توجه داشته باشید که اسمی را برای شرکت خود انتخاب کنید که با حیطه کاری‌تان مطابقت داشته باشد. به طور مثال اگر یک می‌خواهید یک آژانس دیجیتال مارکتینگ راه‌اندازی کنید، نام “رز” ربط کمتری به این حیطه دارد.

توجه داشته باشید که اسم شما اهمیتی زیادی در ساخت سایر عوامل بازاریابی شما خواهد داشت. زیرا اسم شما در لوگو، ست اداری، قراردادها و … به کار گرفته خواهد شد.

4. رنگ سازمانی و فونت مناسبی طبق اصول برندینگ انتخاب کنید

زمانی که اسم خود را طبق اصول برندینگ پیدا کردید، نوبت به انتخاب و تکمیل مراحل اولیه المان‌های بصری می‌رسد. در اینجا باید برای خود یک رنگ سازمانی و فونت مناسب با شخصیت برند انتخاب کنید. این مورد حین طراجی سایت به کمک شما خواهد آمد. سعی کنید رنگ خود را با دقت انتخاب کنید. باید بدانید که رنگ سازمانی تنها جنبه زیباسازی ظواهر سایت را ندارد؛ بلکه در القا کردن احساس مثبت به کاربر نیز کمک زیادی به شما خواهد کرد. سعی کنید حتما قبل از انتخاب رنگ و فونت مناسب، درمورد روانشناسی رنگ‌ها تحقیق کنید. اگر می‌خواهید در زمینه رنگ‌شناسی و تاثیر آن در برند اطلاعات جامع‌تری بدست آورید، پیشنهاد می‌کنیم مقاله “رنگ سازمانی چه تاثیری در هویت برند دارد؟” را مطالعه کنید.

colorful walls

5. شعاری طبق اصول برندینگ برای خود در نظر بگیرید

یک شعار جذاب، ابزاری است که می‌تواند کاربران را به سمت شما بکشاند. سعی کنید آن را پیچیده نکنید و پیام خود را به صورت کاملا واضح و شفاف به مخاطبین خود انتقال دهید. پس از انتخاب شعار مناسب، آن را در وبسایت و پلتفرم‌های اجتماعی که می‌خواهید در آن فعالیت کنید منتشر کنید. با این کار، کاربرانی که وارد سایت می‌شوند در عرض چند ثانیه با کلیت کار شما و ارزش‌هایی که دارید آشنا خواهند شد.

باید به این نکته اشاره کنیم که شعار خوب، در حد چند کلمه، جذاب و واضح است. همچنین باید به گونه‌ای باشد که ذهن کاربر را درگیر خود کند. اگر بخواهیم مثالی از شعار‌های مطرح دنیا بزنیم، می‌توانیم redbull را به شما معرفی کنیم. شعار این برند “ردبول به شما بال پرواز می‌دهد” است. اگر می‌خواهید شعار خوبی را برای برندتان انتخاب کنید، پیشنهاد می‌کنیم مقاله زبان انگلیسی “چگونه یک شعار خوب بنویسیم؟” را مطالعه کنید.

6. لوگوی برند را طراحی کنید

لوگوی یک برند جزو اولین آیتم‌هایی است که در ذهن مخاطب نقش می‌بندد. به جز این مورد، لوگو ظاهر برند شما را تشکیل می‌دهد. در حالت ایده‌آل، شما یک لوگو می‌خواهید که منحصر به فرد، قابل تشخیص و مقیاس پذیر باشد. باید طوری باشد که در تمامی پلتفرم‌ها با هر اندازه‌ای قابل شناسایی باشد.  اگر می‌خواهید در ابتدای کار هزینه زیادی نکنید، می‌توانید از سایت‌های سازنده لوگو مثل wix و canva استفاده کنید. اما بهتر است که طراحی آن را بر عهده شخصی ماهر یا آژانس‌های دیجیتال مارکتینگ قرار دهید تا بهترین کیفیت لوگو را داشته باشید.

people talking strategy
در طراحی لوگو سعی کنید رنگ سازمانی و فونت خود را در آن به کار ببرید.

پس از انجام تمام این کارها، زیرساخت‌های برند شما آماده شده و در اینجا باید به تبلیغات خود برسید. البته باید این نکته را بگوییم که قبل از آغاز تبلیغات برند، سعی کنید جامعه مخاطبان خود را بررسی کنید و طبق آماری که بدست آوردید پلتفرم اجتماعی خود را برای تبلیغ انتخاب کنید. همچنین سعی کنید پیش از شروع پروسه، استراتژی تبلیغاتی مناسبی را برای خود تهیه کنید تا با تمام مراحلی که باید طی کنید آشنا باشید. در پایان اگر می‌خواهید کمپین تبلیغاتی مناسبی برای خود تهیه کنید، پیشنهاد می‌کنیم مقاله “چگونه باید برای برند خود کمپین تبلیغاتی راه‌اندازی کنیم؟” را مطالعه کنید.

سهیل عابدین پور

سهیل عابدین پور

0 دیدگاه

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مطالب مرتبط

ویژگی‌های یک کارشناس روابط عمومی حرفه ای

ویژگی‌های یک کارشناس روابط عمومی حرفه ای

افراد زیادی هستند که شاید این ادعا را داشته باشند که در زمینه روابط‌عمومی عالی هستند اما در بیشتر مواقع، این حرف یک ادعا بیشتر نیست! افرادی که در این زمینه واقعاً نخبه و حرفه‌ای هستند، دارای استعدادهای ذاتی و مهارت‌هایی هستند که این استعدادها در همه انسان‌ها وجود...

ویژگی‌های یک کارشناس روابط عمومی حرفه ای

ویژگی‌های یک کارشناس روابط عمومی حرفه ای

افراد زیادی هستند که شاید این ادعا را داشته باشند که در زمینه روابط‌عمومی عالی هستند اما در بیشتر مواقع، این حرف یک ادعا بیشتر نیست! افرادی که در این زمینه واقعاً نخبه و حرفه‌ای هستند، دارای استعدادهای ذاتی و مهارت‌هایی هستند که این استعدادها در همه انسان‌ها وجود...