اگر سری به گوگل ترند بزنید، متوجه خواهید شد که از ژانویه 2017 چه تعداد کاربر در سرتاسر دنیا کلمات کلیدی مرتبط با سوشال مدیا را جستجو کردند. نکتهای که حائز اهمیت است، موضوعاتی است که کاربران به دنبال آن گشتند. کلمات کلیدی مانند “مدیریت شبکه های اجتماعی”، “مهارت های مدیر شبکه اجتماعی” و …. بیشترین میزان جستجو را داشته. به همین دلیل در این مقاله اطلاعات مفیدی درباره مسئولیتها و مهارتهایی که یک مدیر شبکههای اجتماعی را از سایرین متمایز میکند در اختیار شما قرار دادیم.
3 مسئولیت مهم در مدیریت شبکه های اجتماعی
مدیریت پروفایلهای اجتماعی
اگر میخواهید تلاشهای شما در سوشال مدیا ثمر بخش باشد، باید به طور مداوم پروفایلهای اجتماعی خود را رصد کنید. در اینجا باید بدانید درصورتی که محتوای شما آپدیت نباشد و یا اطلاعات پروفایلتان مربوط به گذشته باشد و آپدیت نشده باشد، کمکم باعث از رده خارج شدن برندتان میشود.
یادتان باشد که کاربران فعال در این شبکهها به دنبال یافتن آخرین اخبار، ترندها و سرگرمی هستند؛ پس این مسئولیت در مدیریت شبکه های اجتماعی است تا کاربران را به سمت برند جذب کند.
یافتن آخرین ترندها
ترندهای موجود در سوشال مدیا به سرعت تغییر میکنند. این وظیفه مدیر است تا با رصد دقیق این ترندها، استراتژیهای جدید بچیند و برند را در شبکههای اجتماعی به اهداف خود برساند. همچنین شخصی که به عنوان مدیر مشغول به فعالیت است، مسئولیت تجزیه و تحلیل سایر پلتفرمها را نیز دارد.
آنالیز فعالیتها
زمانی که حرف از آنالیز و دادهیابی در شرکتی به میان میآید، احتمالا گزینههای “مدیریت شبکه های اجتماعی” و “متخصص سئو” اولین نامهایی است که به ذهن میخورد. آنالیز دادههای صفحه باعث میشود دریابید چه میزان در پیاده کردن استراتژیهای خود موفق عمل کردهاید. باید بدانید که یک مدیر باید درک درستی از دادههای شبکههای اجتماعی (رشد لایکها، رشد صفحه و …) و آنالیز متریکهای بیزینسی (ترافیک دریافتی، lead generation و …) داشته باشد. در این مرحله مدیر باید همه چیز را در نظر بگیرد. از رصد کامنتهای اینستاگرام و فیس بوک تا آنالیز فعالیت توییتری (تعداد توییتها، میزان رشد صفحه و …).
مهارت های مدیر شبکه اجتماعی
- گرافیک و زیبایی شناختی را بدانند
تحقیقات نشان داده پستهایی که از محتوای بصری استفاده میکنند، بازدید بیشتری دریافت میکنند. طبق نظرسنجی وبسایت هاب اسپات، کاربران پستهای شبکههای اجتماعی، مقالات خبری و ویدئوها را به عنوان محبوبترین محتوای حال حاضر انتخاب کردهاند.
با تکیه بر این سند، به خوبی درک خواهید کرد که چرا باید گرافیک محتوایی که میخواهید در شبکههای اجتماعی منتشر کنید را جدی بگیرید. اگر اطلاعات دقیق درمورد انجام کارهای گرافیکی ندارید، بلاگ وبسایتهای کانوا، سوشال مدیا اکزماینر و بافر به شما کمک خواهند کرد.
- ارائه خدمات به مشتریان
تا به حال از طریق شبکههای اجتماعی با یک محصول آشنا شدهاید؟
امروزه شبکههای اجتماعی به یکی از منابع مهم برای مشتریان تبدیل شده اما تنها 21% از برندها استراتژی مناسبی برای ارائه خدمات به مشتریان در شبکههای اجتماعی دارند. این به آن معناست که برند شما شانس زیادی دارد تا از طریق ارائه خدمات به مشتری در شبکه اجتماعی، تجربه فوقالعاده خوبی را برای وی بسازد. در اینجا مدیریت شبکه های اجتماعی social media manager باید توانایی پاسخ دادن به سوالات کاربران را داشته باشد.
پیشنهاد میکنیم مقاله “ارائه خدمات در شبکههای اجتماعی” را مطالعه کنید.
- بودجه مشخصی برای فعالیت در نظر بگیرد
به عنوان یک مدیر شبکههای اجتماعی، گاهی ممکن است سازمان بودجهای را در اختیار شما قرار دهد. جدا از هزینههایی که ممکن است برای تبلیغات در کانالهای محتلف صرف کنید؛ در بعضی شرایط ممکن است نیاز به خرید ابزاری برای آنالیز، تصاویر گرافیکی یا حتی دوره آموزشی برای ارتقا دانش خود داشته باشید. در چنین شرایطی، درک درست از مسائل مالی و هزینهها در کاهش هزینههای شرکت بسیار موثر است.
مدیران شبکههای اجتماعی چه خصوصیات اخلاقی دارند؟
- کنجکاوهستند
کنجکاو بودن یکی از ویژگیهای مهمی است که باعث میشود شخص به دنبال استراتژیها و ترندهای جدید بگردد و همواره تلاش برای ارتقا سطح و دانش خود کند. به طور مثال زمانی که محبوبیت ویدئو خصوصا ویدئوهای لایو در بین کاربران بیشتر شد، برایان پیترز توانست با خواندن چند مقاله و نوشتن استراتژی جدید، کلیپهایی تولید کند و آنها را در فیس بوک و توییتر منشتر کند.
اگر میخواهید اطلاعات بیشتری درموردمهارت های مدیریت شبکه های اجتماعی بدست آورید، پیشنهاد میکنیم مقاله زبان انگلیسی “10 مهارت مهم مدیران شبکههای اجتماعی” را مطالعه کنید.
- با تغییرات سازگار میشوند
اگر خود را با تغییرات تطابق ندهید چه اتفاقی خواهد افتاد؟
اگر میخواهید این را بدانید، قطعا برند “نوکیا” میتواند مثالی خوب باشد. اگر شما با تغییرات جدید تطبیق پیدا نکنید، از دور رقابت کنار گذاشته خواهید شد. همین شرایط برای شبکههای اجتماعی هم صدق میکند. اگر مدیر شبکه اجتماعی شما قابلیت سازگار شدن سریع با شرایط را نداشته باشد، نمیتوانید توقعی برای پیشرفت و رقابت داشته باشید.
مارک زاکربرگ، مدیرعامل فیس بوک، در این رابطه گفت:”تا 10 سال گذشته، محبوبترین نوع محتوا، “متن” بود. سپس عکسها جای آن را گرفتند و اکنون ویدئو، محبوبترین نوع محتوا میان کاربران است.”
- درک مدیریتی بالایی دارند
رشد صفحه و افزایش میزان لایک و فالوور، فاکتور مهمی در مدیریت شبکه های اجتماعی محسوب میشود. اما اگر علاوه بر آن دید مدیریتی داشته باشد و بداند سوشال مدیا را در چه طبقهای از استراتژیهای یک برند بگنجاند، از خوب هم بهتر است.
اینگونه مدیران به خوبی درک میکنند که کدام یک از متریکها برای بیزینس آنها مهمتر است و میتوانند استراتژی بهتری برای فعالیت خود بنویسند. به طور مثال شخصی که در یک شرکت B2B فعالیت میکند، باید طوری برنامه ریزی کند تا فعالیتش منجر به افزایش فروش تیم بازرگانی شود. این درحالی است که شرکتهای B2C نیاز به استراتژی متفاوتی دارند.
در پایان این نکته را به خاطر داشته باشید که باید استراتژیهای خود را بر اساس تغییرات شبکههای اجتماعی تنظیم کنید و طبق نیاز، از مهارت های مدیر شبکه اجتماعی که بالاتر به آنها اشاره شد استفاده کنید.
البته این نکته را نیز به خاطر داشته باشید که گاهی ممکن است تمام مهارتهای بالا به کمک شما نیاید؛ اما بهتر است آنها را فرا بگیرید تا در صورت لزوم از آن استفاده کنید و کار را سریعتر پیش ببرید.
0 دیدگاه