محتوای طنز؛ چه زمانی و چگونه؟

همه از شنیدن یک لطیفه زیبا لذت می‌بریم؛ اما زمانی که می‌خواهیم شوخ طبعی را به محتوای خود اضافه کنیم، دچار شک می‌شویم. به هر حال ما صرفا به دنبال وقت گذراندن نیستیم و از بازاریابی محتوایی به عنوان ابزاری برای رسیدن به یک هدف تجاری استفاده می‌کنیم. همین موضوع باعث شده تا عده‌ای تصور کنند اگر شوخ طبعی را در متن خود بگنجانند، کسی برند آنان را جدی نخواهد گرفت و میزان فروششان کاهش می‌یابد. اما این باور درست نیست! شما می‌توانید در حین شوخ طبعی، نسبت به مسائل، سخت‌گیر هم باشید. سوال اصلی این است که کِی و چگونه باید شوخ طبعی را به استراتژی‌های بازاریابی محتوایی خود اضافه کنیم؟ در این مقاله چگونگی نوشتن محتوای طنز و نحوه نوشتن آن را خواهید خواند.

چه زمانی می‌توانیم شوخ طبعی را به کار بگیریم؟

مغز انسان چیزهای جدید را دوست دارد؛ از آنجایی که هدف شما جذب مخاطب است، شما باید محتوای باکیفیت و در عین حال سرگرم‌کننده را با شیوه‌های جدید به آنها ارائه دهید. کلیدی که شما در دست دارید، محتوای طنز است! می‌توانید در ابتدای متن، با یک شوخی ساده مخاطبان را ترغیب به خواندن مطلب خود کنید و سپس در بخش‌هایی از متن، شوخ طبعی را به کار ببرید تا کاربر را علاقه‌مند به متن و برند خود کنید. با این کار می‌توانید نوع جدیدی از ارتباط احساسی با مخاطب را تشکیل دهید. به دلیل اینکه اکثر رقبای شما از همان شیوه‌های رایج استفاده می‌کنند و اکثر برندها مقالاتشان را به طور رسمی می‌نویسند؛ شما می‌توانید اینگونه کاربران را سورپرایز کنید.

a man reading humor content
سعی کنید در ابتدای متن خود از یک شوخی ساده استفاده کنید

رابطه محتوای طنز و پرسونا!

قبل از آغاز کار تولید محتوا، باید پرسونای مخاطب را در نظر بگیرید. پرسونا، توضیحی کامل از مشتری موردنظر شماست. بسته به نوع کسب‌وکارتان می‌توانید یک یا چند پرسونا را در نظر بگیرید. زمانی که پرسونای مخاطبین خود را متصور شدید، روش‌های برقراری ارتباط با آن‌ها را متوجه خواهید شد. به عبارت دیگر، شما خصوصیات اخلاقی، سِمَت و حیطه کاری مشتری خود را در دست دارید و الان زمان تولید محتوا است. محتوایی که شما تولید می‌کنید باید پرسونا محور باشد. یعنی محتوا، با خصوصیاتی که شما از مشتری خود در اختیار دارید، مطابقت داشته باشد و به گونه‌ای باشد که با لحن خودشان، با آن‌ها ارتباط برقرار کند. به عنوان مثال اگر مخاطبین شما مدیران برندها باشند، نمی‌توانید برای آن‌ها محتوای طنز تولید کنید؛ اما اگر عام مردم مخاطبین هدف شما هستند، طنزپردازی می‌تواند استراتژی خوبی برای تعامل با آن‌ها باشد.

two humor men greeting
پیش از نوشتن محتوای طنز به پرسونای مخاطبین خود توجه کنید.

4 قانون مهم که باید رعایت کنید

  • در طنزپردازی، سخت‌گیر نباشید!

در کمدی کلاسیک، قانونی وجود داشت که می‌گفت “همیشه قبل از لطیفه‌گویی، توضیح دهید” که البته قانون خوبی نبود. چه کسی دوست دارد قبل از شنیدن یک متن طنز، توضیحات بشنود؟ توضیحات، عموما لذت آن لطیفه را از بین می‌برد. طنزی که در متن به کار می‌برید باید ساده و شفاف باشد تا کاربران به خوبی متوجه منظور آن شوند. اگر از شوخی‌های ساده استفاده کنید، دیگر لازم نیست درمورد آن شوخی توضیحات اضافه دهید و اینگونه برای کسانی که محتوای شما را مطالعه می‌کنند، جذاب‌‌تر خواهد بود.

charlie chaplin
بهترین طنزها، ساده‌ترین‌ها هستند.
  • ریسک نکنید!

شاید بعضی از برندها توانایی بیشتری در استفاده از لطیفه را از خود نشان دهند؛ اما باید در طنزپردازی، حساسیت داشته باشید و از جک‌های تحقیر آمیز و نامناسب استفاده نکنید. به شما پیشنهاد می‌کنیم تحت هیچ شرایطی با مسائل فرهنگی، مذهبی، سیاسی و یا وقایع مهمی که در گذشته رخ داده است، شوخی نکنید. به طور کلی، ریسک نکنید!

  • از ایده های خودتان استفاده کنید!

استفاده از محتوای طنز که در حد و اندازه برند شما باشد و طوری نباشد که ارزش برند شما را پایین بیاورد، به اندازه تولید محتوا مهم است. سعی کنید تا جایی که در توان دارید، از ایده‌های ذهن خود استفاده کنید زیرا شما کاملا با برند خود آشنایی دارید و مطابق با شرایط موجود در شرکت، ایده‌پردازی می‌کنید؛ اما اگر از ایده سایرین استفاده کنید، جدا از آنکه در گذشته حداقل یک بار این لطیفه شنیده شده است، ممکن است جذاب اما سبک باشد و ارزش برند شما را پایین بیاورد.

creative humor content
هیج‌گاه از ایده دیگران در طنزپردازی استفاده نکنید.
  • با موج های خبری شوخی کنید

همچنین شوخی کردن با موج‌های خبری، می‌تواند ایده‌ای خوب باشد تا کاربران را با برند خود همراه کنید. از آنجایی که هر از چندگاهی در شبکه‌های اجتماعی مانند توییتر، موج‌هایی با عناوین گوناگون به راه می‌افتد، شوخی با اینگونه موضوعات هم فعالیت شما را بالا خواهد برد و هم کاربران را با برندتان درگیر می‌کند و هم قدرت وایرال شدن بیشتری دارد.

با محتوای طنز به چه موفقیت هایی خواهید رسید؟

  • ایجاد رابطه بهتر با کاربران

هر برند در هر اندازه‌ای، به استراتژی نیاز دارد که انتظاراتش را برآورده کند و منجر به افزایش میزان فروش و مشتری شود. کاربران، برندی را انتخاب می‌کنند که علاوه بر ارزش افزوده محتوا، نحوه ارائه خوبی هم داشته باشد. محتوای طنز می‌تواند نحوه خوبی برای ارائه محتوای شما باشد. علاوه بر آن، زمانی که شما متن خود را به طور رسمی می‌نویسید، کاربران احساس می‌کنند که با ربات در تعامل‌اند؛ اما با اضافه کردن طنز، حس تعامل دو طرفه انسانی را به کاربرتان منتقل خواهید کرد.

teamwork
شوخ طبعی باعث بهبود رابطه میان شما و کاربرانتان می‌شود.
  • محتوای طنز برای کاربران دلنشین است

محتوای طنز، به عنوان متداول‌ترین محتوای به اشتراک‌ گذاشته شده در بین کاربران شبکه‌های اجتماعی شناخته می‌شود. به همین دلیل، می‌توانید با این ترفند علاوه بر افزایش میزان بازدید، افزایش نرخ اشتراک‌گذاری مطلب را هم بالا ببرید. اینگونه می‌توانید با کمترین هزینه، بیشترین سود را از سوشال مدیا داشته باشید.

  • شوخ طبعی، باعث درک بهتر کاربران می شود

زمانی که شما متنی را به صورت رسمی می‌نویسید این احتمال وجود دارد که عده‌‌ای از کاربران کامل متوجه منظورتان نشوند. اما زمانی که شما سعی می‌کنید با محتوای طنز پیام موردنظر خود را به دیگران منتقل کنید، نه تنها منظور خود را به خوبی منتقل خواهید کرد، بلکه آن‌ها را با شوخی‌هایتان سرگرم می‌کنید و اینگونه آن‌ها دوباره به سایت شما سر خواهند زد.

اضافه کردن نکات در قالب طنز، معمولا کاری سخت به حساب می‌آید. اما اگر نویسندگان محتوا بتوانند این کار را به خوبی انجام دهند، از مطالب آن‌ها به میزان قابل توجهی استقبال خواهد شد. همانطور که بالاتر گفته شد، پیشنهاد می‎کنیم در ابتدای محتوای خود از یک شوخی ساده استفاده کنید تا به کاربر تفاوت خود را نشان دهید و سپس در سایر اجزای مقاله‌تان، به اندازه کافی طنزپردازی کنید. این نکته را فراموش نکنید که طنز زیاد باعث جدی نگرفتن شما خواهد شد. پس سعی کنید در شوخی‌هایتان، تعادل داشته باشید.

سهیل عابدین پور

سهیل عابدین پور

0 دیدگاه

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مطالب مرتبط

ویژگی‌های یک کارشناس روابط عمومی حرفه ای

ویژگی‌های یک کارشناس روابط عمومی حرفه ای

افراد زیادی هستند که شاید این ادعا را داشته باشند که در زمینه روابط‌عمومی عالی هستند اما در بیشتر مواقع، این حرف یک ادعا بیشتر نیست! افرادی که در این زمینه واقعاً نخبه و حرفه‌ای هستند، دارای استعدادهای ذاتی و مهارت‌هایی هستند که این استعدادها در همه انسان‌ها وجود...

ویژگی‌های یک کارشناس روابط عمومی حرفه ای

ویژگی‌های یک کارشناس روابط عمومی حرفه ای

افراد زیادی هستند که شاید این ادعا را داشته باشند که در زمینه روابط‌عمومی عالی هستند اما در بیشتر مواقع، این حرف یک ادعا بیشتر نیست! افرادی که در این زمینه واقعاً نخبه و حرفه‌ای هستند، دارای استعدادهای ذاتی و مهارت‌هایی هستند که این استعدادها در همه انسان‌ها وجود...