چگونه برای اینستاگرام تقویم محتوایی درست کنیم؟

یکی از مسائل مهم و تاثیرگذار برای پیشرفت بازاریابی محتوایی، تولید منظم محتوا حول یک موضوع خاص و کاربردیست. در واقع تولید محتوای مستمر، مخاطب و موتورهای جستجو را متقاعد می‌کند که شما ارزش دنبال کردن را دارید و اگر محتوایی که تولید می‌کنید پیرامون موضوعی کاربردی درمورد کسب و کار شما باشد، سرعت شما را در جذب مخاطب چند برابر می‌کند. اما سوال اینجاست نظم و استمرار چگونه به وجود می‌آید و حفظ می‌شود؟ درست حدس زدید، تدوین یک تقویم محتوایی خوب و جامع، همان ابزاریست که به شما کمک می‌کند محتوای خوبی تولید کنید.

تقویم محتوایی چیست؟


یکی از اشتباهات رایج درباره تقویم محتوایی یا تقویم سردبیری، این باور است که تقویم محتوایی فقط یک برنامه براساس تاریخ و موضوع برای انتشار محتواست در صورتی که تقویم محتوایی به شکل حرفه‌ای یک برنامه مکتوب بر اساس اهداف کسب و کار شما و برای ایجاد ارتباط بین مخاطب و برند شماست. به عبارت دیگر تقویم محتوایی نقشه راه رساندن مخاطب به نقطه‌ای است که هدف کسب و کارتان است.

a map
تقویم محتوایی فقط یک برنامه براساس تاریخ و موضوع برای انتشار محتوا نیست.

تقویم محتوایی نقشه راه رساندن مخاطب به نقطه‌ای است که هدف کسب و کارتان است.

چرا تقویم محتوایی مهم است؟

دوران تحصیل اولین چیزی که ابتدا سال تحصیلی در اختیار دانش آموزان یا دانشجویان قرار می‌گیرد برنامه هفتگی ارائه دروس است؛ می‌توان گفت بدون برنامه درسی نه محصل و نه استاد قادر به ادامه فرآید آموزشی به درستی نیستند.

ضرورت وجود تقویم محتوایی در بازریابی محتوایی دقیقا مشابه برنامه درسی برای دانش‌آموزان و دانشجویان است.

وجود تقویم محتوایی سرعت و کیفیت تولید محتوا را بالا می‌برد به این دلیل که به شکل مکتوب به شما نشان می‌دهد دقیقا در کدام نقطه از فرآیند بازاریابی محتوایی خود هستید و چه مسیری برای رسیدن به اهداف خود پیش رو دارید.

مواردی که باید قبل از نوشتن تقویم محتوایی اینستاگرام بدانیم.

در ادامه به طور خاص درباره نوشتن تقویم محتوایی برای اینستاگرام صحبت می‌کنیم به این دلیل که اینستاگرام به عنوان یک شبکه اجتماعی بیشترین کاربر ایرانی را دارد و کسب و کارهای زیادی در این شبکه اجتماعی فعالیت دارند. اما نکات گفته شده قابل استفاده برای تولید محتوا وب و دیگر شبکه‌های اجتماعی نیز هست.

a hand holding a phone

آیا حضور در اینستاگرام برای کسب و کار ما مفید است؟

قبل از اینکه بخواهیم یک تقویم محتوایی برای حضور در اینستاگرام تدوین کنیم باید مطمئن شویم آیا اینستاگرام جایی برای مخاطب هدف کسب و کار ما دارد؟

از آنجایی که وجود اینستاگرام به عنوان یک شبکه اجتماعی بر پایه تصویر برای ایجاد سرگرمی برای مخاطب است، طبیعی‌ست که دنبال کردن مطالب علمی سطح بالا از حوصله مخاطب خارج است؛ در واقع می‌توان گفت فضای اینستاگرام مناسب کسب و کارهایی‌ست که برای جذب مخاطب به ارائه تصویر احتیاج دارند مثل فروشگاه‌های لباس و زیورآلات و یا محتواهایی که نیاز کمتری به فکر کردن و تحلیل کردن دارند.

پس اگر محتوای مد نظر مخاطب کسب و کار شما نیاز به تحلیل و دقت دارد مخاطب شما در اینستاگرام حضور ندارد و بهتر است بستر دیگری برای انتشار محتوای خود پیدا کنید.

نیاز مخاطب خود را بشناسید

بعد از اینکه مطمئن شدید که مخاطب شما در اینستاگرام حضور دارد حالا نوبت آن است که بر اساس پرسونای مخاطب خود نیازهای او را شناسایی کنید. یعنی با دنبال کردن رفتار مخاطب در شبکه‌های اجتماعی به یک دید کلی درباره نیازهای مخاطب برسید. به عبارت دیگر از زاویه دید مخاطب به محتوا و کسب و کار خود نگاه کنید و به سوال «چرا تولید محتوا می‌کنید؟» پاسخ دهید.

writing on paper

از زاویه دید مخاطب به محتوا و کسب و کار خود نگاه کنید و به سوال «چرا تولید محتوا می‌کنید؟» پاسخ دهید.

از تحلیل رقبا غافل نشوید.

آلن دیب در مقدمه کتاب طرح بازاریابی کسب و کارهای کوچک درباره رمز موفقیتش می‌گوید: «بجای تلاش برای اختراع دوباره چرخ، از چیزهایی که به کارآمدی و اطمینان معروف بودند الگوبرداری کردم.»

این سخن آلن دیب به این معنا نیست که خلاقیت را کنار بگزارید و پشت سر موفق‌ها حرکت کنید بلکه به این نکته اشاره می‌کند که اگر می‌خواهید با سرعت بیشتری حرکت کنید سراغ کسانی بروید که قبلا این راه را رفته‌اند و با تحلیل نقاط ضعف و قدرت‌شان مسیر حرکت خود را برنامه‌ریزی کنید.

ظرفیت‌های خود را برای تولید محتوا در نظر بگیرید.

قبل از اینکه بخواهید برای تولید و انتشار محتوا برنامه‌ریزی کنید لازم است واقع‌بینانه ظرفیت‌های تیم خود را برای تولید محتوا بررسی کنید. به عنوان مثال اگر قرار است هر روز یک پست در پیج اینستاگرام‌تان منتشر کنید آیا نیرو انسانی کافی برای این‌ کار در تیم خود دارید؟ اگر قرار است محتوای تصویری یا ویدئویی منتشر کنید نیروی متخصص در این زمینه را کنار خود دارید؟

این نکته کمک می‌کند تقویم محتوایی که تدوین می‌کنید عملی و کاربردی‌تر باشد.

writing on white board
بهتر است قبل از نوشتن هرگونه استراتژی، ظرفیت‌های تیم تولید خود را در نظر داشته باشید.

بخش‌های مهم در تدوین تقویم محتوایی

موضوع محتوا

یکی از مواردی که سرعت تولید محتوا را بیشتر می‌کند و تولیدکننده محتوا را از سردرگمی نجات می‌دهد مشخص بودن موضوع محتواست.

تاریخ تحویل و انتشار محتوا

آماده بودن محتوا پیش از انتشار از مواردی‌ست که تاثیر مستقیم بر کیفیت محتوا دارد. مشخص بودن تاریخ ددلاین‌ها برای انتشار و تحویل محتوا باعث می‌شود تیم تولید محتوا بتواند برنامه‌ریزی و زمان‌بندی درست برای تولید و انتشار محتوا داشته باشد.

مسئول تولید محتوا

مشخص و مکتوب بودن مسئولیت اعضای تیم تولید محتوا باعث می‌شود فشار کاری بطور مناسب بین افراد تقسیم شود و درصورتی که در طول فرآیند تولید اتفاقی غیر قابل پیش‌بینی برای هر فرد در تیم محتوا رخ دهد، بتوان با تقسیم وظایف بین بقیه افراد شرایط را مدیریت کرد.

مناسبت‌های مهم

مشخص کردن مناسبت‌های خاص مرتبط با مخاطب و کسب و کار شما باعث می‌شود هیچ موقعیتی را برای جلب توجه مخاطب از دست ندهید و همیشه محتوا آماده به روز داشته باشید.

calendar
بهتر است برای مناسبت‌های خاص، محتوای خاص آماده کنید.

Kpi های مهم در بازخورد محتوا تولیدی:

Kpi ها در واقع شاخص‌هایی هستند که درمورد تاثیر محتوای برای ما مهم است به عنوان مثال تعداد کلیک برای لینک استوری یک kpi محسوب می‌شود.

یکی از نکاتی که تاثیر مستقیم بر ارتباط مخاطب با محتوا دارد این است که هنگام تولید محتوا بدانیم می‌خواهیم محتوای ما دقیقا چه اثری بر مخاطب داشته باشد. به عنوان مثال، اگر هدف از انتشار یک پست اینستاگرامی گرفتن کامنت هست باید حتما در کپشن از مخاطب بخواهیم نظرش را در کامنت بنویسد.

قالب محتوا

مشخص بودن نوع محتوا (پست، استوری یا ویدئو) سرعت انتشار محتوا را بالا می‌برد و از بروز اتفاقات غیر منتظره جلوگیری می‌کند. به عنوان مثال وقتی تولید کننده محتوا بداند باید محتوا را در قالب پست اینستاگرام ارائه کند محتوای تصویری و متنی را براساس اندازه‌های قالب پست اینستاگرام ارائه می‌کند؛ این کار از رفت و برگشت و ویرایش مجدد محتوا جلوگیری می‌کند.

مواردی که تقویم محتوایی شما را حرفه‌ای می‌کند.

از محتواهای آماده غافل نشوید

داشتن آرشیوی از محتواهای از پیش تهیه شده به شما در بازیافت محتوا برای زمان هایی که می‌خواهید وقت و انرژی کمتری برای تولید محتوا صرف کنید کمک می‌کند. مثلا اوقاتی پیش می‌آید که تیم تولید محتوا بنا به دلایلی توانایی لازم برای تولید و انتشار محتوا را ندارد، در این موقعیت می‌توانید با ایجاد تغییرات کوچک در محتوای‌های از پیش تهیه شده، از خالی ماندن صفحه اینستاگرام خود جلوگیری کنید.

post archieve
سعی کنید محتوایی که تولید می‌کنید را آرشیو کنید تا بتوانید مجددا از آن استفاده کنید.

ثبت بازخورد محتواهای منتشر شده

ثبت بازخورد مخاطب به محتوای منتشر شده براساس اهداف محتوا، باعث می‌شود با دقت بیشتری نقاط قوت و ضعف محتوا را بررسی کنید و بیشتر با سلیقه مخاطب آشنا شوید. با ثبت kpi های مورد نظر برای هر محتوا تولید و منتشر شده می‌توانید یک دید کلی نسبت به کیفیت و کاربرپسندی محتواهای تولید شده پیدا کنید.

لیست ایده برای تولید محتوا

خیلی از ایده‌های تیم تولید محتوا ممکن است در لحظه قابل اجرا و مناسب نباشد اما برای محتواهایی که در آینده منتشر می‌شود کاربردی باشند. به همین دلیل تهیه آرشیوی از ایده‌های تولید محتوا، به بالا بردن سرعت تولید محتوای پیج شما کمک می‌کند. اگر نمی‌دانید چه محتوایی برای اینستاگرام خود تهیه کنید، پیشنهاد می‌کنیم مقاله “چه ایده‌هایی برای محتواسازی در اینستاگرام مناسب هستند؟” را مطالعه کنید.

بسترهای پیاده سازی تقویم محتوایی

بستر‌های آفلاین و آنلاین زیادی برای پیاده سازی تقویم محتوایی وجود دارد مانند: مجموعه آفیس (Excel, word, powerpoint )، Trello و سرویس‌های گوگل که هرکدام براساس اهداف و گستردگی تیم تولید محتوا شما قابل استفاده است.

پیشنهاد ما این است که اگر تیم تولید محتوا شما از 2 نفر بیشتر است حتما از پلتفرم‌های آنلاین برای تقویم محتوایی استفاده کنید که دسترسی درلحظه به محتوا آپدیت تقویم محتوایی برای همه اعضا امکان پذیر باشد.

writing on paper 
تقویم محتوایی


موارد مهم در شخصی‌سازی تقویم محتوایی


یک تقویم محتوایی خوب باید برای اعضای تیم تولید محتوا شفاف و در دسترس باشد. یعنی نه انقدر کلی گویی داشته باشد که افراد دچار ابهام شوند و نه توضیحات زیاد و خسته‌کننده ارائه دهد و حجم زیادی داشته باشد.
توجه داشته باشید تقویم محتوایی کاربردی باید قابلیت ویرایش و بروز شدن را داشته باشد که این مورد احتمال خطا برای افراد در صورت استفاده آفلاین از تقویم محتوایی را بالا می‌برد، به همین دلیل در دسترس بودن تقویم محتوایی برای اعضای تیم تولید محتوا مهم است.
 
در نظر داشته باشید داشتن تقویم محتوایی صرفا یک روش خوب برای تولید محتواست و قرار نیست با صرف داشتن تقویم محتوایی، معجزه‌ای در تولید محتوا برند شما اتفاق بیفتد. در واقع می‌توان گفت، تقویم محتوایی یک عضو تاثیرگزار از مجموعه ابزارهایی هست که به موفقیت شما در بازاریابی محتوایی برندتان کمک می‌کند.
 پیشنهاد ما این است تهیه تقویم محتوایی با حضور همه اعضای تیم تولید محتوا به همراه مدیر محتوا صورت گیرد. این موضوع تاثیرگزاری تقویم محتوایی را چند برابر و تقویم محتوایی شما را به یک برنامه کاربردی و قابل پیاده‌سازی تبدیل می‌کند.

فهیمه شوشتری

فهیمه شوشتری

0 دیدگاه

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مطالب مرتبط

ویژگی‌های یک کارشناس روابط عمومی حرفه ای

ویژگی‌های یک کارشناس روابط عمومی حرفه ای

افراد زیادی هستند که شاید این ادعا را داشته باشند که در زمینه روابط‌عمومی عالی هستند اما در بیشتر مواقع، این حرف یک ادعا بیشتر نیست! افرادی که در این زمینه واقعاً نخبه و حرفه‌ای هستند، دارای استعدادهای ذاتی و مهارت‌هایی هستند که این استعدادها در همه انسان‌ها وجود...

ویژگی‌های یک کارشناس روابط عمومی حرفه ای

ویژگی‌های یک کارشناس روابط عمومی حرفه ای

افراد زیادی هستند که شاید این ادعا را داشته باشند که در زمینه روابط‌عمومی عالی هستند اما در بیشتر مواقع، این حرف یک ادعا بیشتر نیست! افرادی که در این زمینه واقعاً نخبه و حرفه‌ای هستند، دارای استعدادهای ذاتی و مهارت‌هایی هستند که این استعدادها در همه انسان‌ها وجود...