چه اصولی را در استفاده از هشتگ اینستاگرام رعایت کنیم؟

هشتگ‌­های اینستاگرام می‌­توانند در جهت استراتژی بازاریابی محتوایی پیج اینستاگرام شما هم تاثیر مثبت و هم منفی داشته باشند. شما می­‌توانید با استفاده از هشتگ­ درست، محتوای خود را به افراد بیشتری که به محصولات یا برند شما علاقه‌مند هستند نمایش دهید و هم با استفاده از هشتگ اشتباه باعث جذب مخاطب اشتباه یا با درج هشتگ غیر مرتبط توسط الگوریتم‌­های اینستاگرام جریمه شوید. برای استفاده موثر از هشتگ‌ها باید دقیقاً نحوه عملکرد آنها را بدانید و از این دانش در جهت ایجاد یک استراتژی درست کمک بگیرید. در این مقاله قصد داریم درباره نحوه عملکرد دقیق هشتگ­ اینستاگرام و اصول استفاده درست از آنها صحبت کنیم.

هشتگ اینستاگرام چیست؟

هشتگ­‌ها در شبکه­‌های اجتماعی بسته به فضای آن، کاربرد مخصوص خود را دارند.

اما در اینستاگرام هشتگ‌­ها کاربرد وسیع‌­تری دارند. هشتگ­‌ها در اینستاگرام کمک می­‌کنند تولید کنندگان محتوا، محتوای خود را راحت‌­تر به دست مخاطب اصلی خود برسانند و به مخاطب کمک می­‌کند محتوا مورد نظر خود را با سرچ هشتگ پیدا کند.

be curious
هشتگ‌­ها در اینستاگرام کمک می­‌کنند تولید کنندگان محتوا و مخاطب راحت‌­تر یکدیگر را پیدا کنند.

نحوه عملکرد صفحه هشتگ به چه صورت است؟

صفحه هشتگ، تمام محتواهایی که با یک هشتگ خاص منتشر می­‌شود را با دو دسته‌­بندی تازه­ت‌رین‌­ها و محبوب‌­ترین­‌ها نمایش می­‌دهد. به این صورت که در لحظه انتشار پست اگر کاربری هشتگ‌­های پست را جستجو کند می­‌تواند پست شما را به عنوان جدیدترین محتوا آن هشتگ ببیند.

توجه داشته باشید حضور در بخش آخرین پست­ها در یک هشتگ کمتر محبوب یا واقعاً خاص بسیار آسان­‌تر است. پس بهتر است از هشتگی استفاده کنید که دقیقا به موضوع محتوای شما اشاره می‌­کند؛ هرچند که هشتگ کم‌­طرفداری باشد.

فراموش نکنید قرار گرفتن در بخش تازه‌­ترین‌­ها، براساس زمان انتشار پست است و ارتباطی با زمان ویرایش محتوا یا اضافه کردن هشتگ ندارد.

instagram posts
صفحه هشتگ، تمام محتواهایی که با آن هشتگ منتشر می­شود را با دو دسته­‌بندی تازه‌ترین‌­ها و محبوب­‌ترین­‌ها نمایش می‌­دهد.

ضرورت ایجاد هشتگ برند


بهترین هشتگ برای شما می‌­تواند هشتگی باشد که خودتان ایجاد کرده‌­اید. هشتگ برند می­‌تواند نام برند، شعار یا هدف برند شما باشد و با قرار دادن آن در بیو اینستاگرام و برجسته کردن آن در کپشن­‌ها و استوری‌­های اینستاگرام، مخاطبان خود را همراه کنید. همچنین می‌توانید برای افزایش محبوبیت هشتگ، مسابقه‌ای با هشتگ برند خود برگزار کنید و محتوای تولید شده توسط کاربر را نیز جمع‌آوری کنید.

hubspot profile on instagram
با قرار دادن هشتگ برند در بیو اینستاگرام، مخاطبان خود را مطلع و همراه کنید.

هشتگ ربایی چیست؟

به تمام روش­‌هایی که باعث استفاده نادرست از یک هشتگ چه با هدف جذب مخاطب و چه با هدف آسیب به هشتگ باشد، هشتگ ربایی (hashtag Hijacking) گفته می­شود.

به عنوان مثال بعضی افراد برای استفاده از محبوبیت هشتگ­‌های ترند روز محتوای خود را با آن­ها منتشر می­‌کنند، در حالی که آن هشتگ هیچ ارتباطی با موضوع محتوا ندارد یا درمورد برخی برندهای محبوب گاهی رقبا با هدف تخرب برندشان محتوا خود را با هشتگ برند رقیب منتشر می­‌کنند. به همین دلیل ما توصیه می‌­کنیم هشتگ برند خود را روزانه چک کنید و از محتوای منتشر شده با هشتگ برند خود مطلع باشید.

چگونه بهترین هشتگ اینستاگرام را برای محتوا خود پیدا کنیم؟

از سرچ اینستاگرام کمک بگیرید

برای یافتن هشتگ‌‌­های پرمخاطب با موضوع محتوا خود کافیست، موضوع اصلی خود را در قسمت سرچ اینستاگرام وارد کنید؛ با این کار اینستاگرام هشتگ‌­های پرطرفدار و مرتبط به موضوع شما را پیشنهاد خواهد داد.

bunch of hashtags
برای یافتن هشتگ­‌های پرمخاطب کافیست، موضوع اصلی محتوا خود را در قسمت سرچ اینستاگرام وارد کنید.

ببینید مخاطبان شما چه هشتگ­هایی را دنبال می­کنند

هدف بازاریابی محتوایی دیده شدن محتوا توسط مخاطب هدف و دریافت تعامل با مخاطب است و هشتگ‌­ها نقش کاتالیزر را در این مسیر ایفا می­‌کنند. به همین دلیل یکی از راه­‌های یافتن هشتگ مناسب با محتوا، زیر نظر گرفتن سلیقه مخاطب در دنبال کردن هشتگ‌­هاست.

از هشتگ­های مرتبط اینستاگرام استفاده کنید

یکی دیگر از راه‌­های پیدا کردن هشتگ مناسب محتوا، استفاده از هشتگ­‌های مرتبط پیشنهادی در صفحه هشتگ توسط اینستاگرام است. به این صورت که به صفحه هشتگ در اینستاگرام مراجعه کنید. اینستاگرام در این صفحه هشتگ­‌های مرتبط را به شما پیشنهاد می‌­دهد. می‌­توانید برای محتوا خود به نسبت موضوع از این هشتگ‌­ها استفاده کنید.

a green hashtag
هدف بازاریابی محتوایی دیده شدن محتوا توسط مخاطب هدف است و هشتگ­ها نقش کاتالیزر را در این مسیر ایفا می­کنند.

اگر می‌خواهید در مورد کاربردهای استفاده از هشتگ در دیجیتال مارکتینگ بیشتر مطالعه کنید، پیشنهاد می‌کنیم مقاله “کاربرد هشتگ چیست؟” را مطالعه کنید.

نکات کاربردی برای استفاده از هشتگ ها

تعداد قابل قبول برای هشتگ در یک پست چند عدد است؟

اینستاگرام به شما اجازه می­دهد تا 30 هشتگ در پست و حداکثر 10 هشتگ در استوری قرار دهید. اما این امکان به این معنی نیست که این عدد، تعداد مناسبی برای درج هشتگ است. تعداد هشتگ‌­های مناسب برای هر کسب و کار یا حتی برای هر پست به نسبت موضوع و نوع محتوا متفاوت است.

گفته می‌­شود تعداد مناسب هشتگ برای هر پست بین 10 تا 30 هشتگ است، اما رایج‌­ترین تعداد هشتگ‌­هایی که در اینستاگرام استفاده می‌­شود بین 1 تا 3 است.

با این حال می‌­توان گفت میزان تاثیرگذاری هشتگ، ارتباطی با تعداد هشتگ­‌های درج شده ندارد. گاهی می‌­توان با یک هشتگ درست مخاطب بیشتری نسبت درج تعداد بیشتر هشتگ جذب کرد. نکته مهم کیفیت هشتگ درج شده است، نه تعداد آن.

از تکرار هشت‌گ­ها بپرهیزید

ممکن است وسوسه‌­انگیز باشد که به سادگی همان فهرست طولانی هشتگ‌­ها را در هر پست کپی و جایگذاری کنید، اما این کار باعث می­شود الگوریتم­‌های اینستاگرام نسبت محتوای شما حساس شوند و پست شما از نتایج اکسپلور حذف شود.

دستورالعمل­‌های اجتماعی اینستاگرام به وضوح بیان می­‌کند که اگر برای هر پست از هشتگ‌های مشابه استفاده کنید، محتوای شما توسط الگوریتم جریمه می­شود.

در نظر داشته باشید مهم دیده شدن محتوا توسط افراد زیادی نیست، مهم این است که توسط مخاطب هدف دیده شوید. به همین دلیل لازم است کلمات کلیدی مناسب را برای هر پست را جداگانه جستجو و انتخاب کنید.

حتما از هشتگ مناسب موضوع پست استفاده کنید

یکی دیگر از مواردی که باعث می‌شود توسط الگوریتم­‌های اینستاگرام جریمه شوید، استفاده از هشتگ نامناسب نسبت به محتواست. الگوریتم­‌های اینستاگرام به شدت درباره این موضوع حساس هستند و عواقب این کار می­‌تواند تا مدت­‌ها گریبان شما را بگیرد.

popcorn a toy and a hashtag
یکی از مواردی که باعث می­شود توسط الگوریتم­های اینستاگرام جریمه شوید، استفاده از هشتگ نامناسب نسبت به محتواست.

ازاستفاده هشتگ­‌های بی‌­محتوا و اسپم خودداری کنید

استفاده از هشتگ‌­های تبلیغاتی و بی‌­محتوا صرفا با هدف جذب فالور و دیده شدن محتوا این ذهنیت را در مخاطب ایجاد می­‌کند که شما برای جذب مخاطب هرکاری می‌کنید و نگاه مخاطب را نسبت به برند و محتوا شما تغییر می­دهد.

از هشتگ‌­هایی که راحت سرچ می شوند استفاده کنید

یکی از مواردی که در محبوبیت هشتگ‌­های ساخته شده برای برند یا کمپین خاص مهم و حیاتیست این است که هشتگ خوانا و با قابلیت سرچ سریع باشد. رعایت این نکته ارتباط مستقیم با محبوبیت هشتگ و همراهی مخاطب دارد.

از کار کردن هشتگ‌­ها اطمینان حاصل کنید

توصیه ما این است بعد از درج هشتگ و آپلود محتوا، حتما با چند اکانت دیگر هشتگ‌­های درج شده را چک کنید و مطمئن شوید پست یا استوری شما در قسمت محتواهای اخیر باشد تا اگر دچار جریمه­‌های الگوریتم اینستاگرام شده باشید، متوجه شوید.

بازخورد هشتگ‌­ها را بررسی کنید

بعد از درج محتوا حتما از قسمت اینسایت، تعداد مخاطبانی که توسط هشتگ از پست شما بازدید کرده‌­اند را چک کنید و به نسبت بازخورد هشتگ،
نسبت به تکرار آن در محتوای آینده تصمیم بگیرید.

instagram insight
از قسمت اینسایت، تعداد مخاطبانی که توسط هشتگ از پست شما بازدید کرده­اند را چک کنید

لیستی مکتوب از هشتگ­‌های مورد استفاده تهیه کنید

درست است شما نباید از مجموعه هشتگ­‌های مشابه استفاده کنید. اما داشتن فهرستی از هشتگ‌های مرتبط با انواع مختلف محتوایی که منتشر می‌کنید، مفید است. شما حتی می‌­توانید لیست­‌های جداگان‌ه­ای از هشتگ‌­های مرتبط با انواع مختلف محتوای خودت تهیه کنید.

فقط به یاد داشته باشید که هر یک از هشتگ‌­های اینستاگرامی که در یک پست استفاده می‌­کنید باید با محتوا مطابقت داشته باشد و نباید خیلی تکراری باشد. کل لیست ذخیره شده خود را در هر پست کپی و جایگذاری نکنید.

در نهایت می­‌توان گفت در استفاده از هشتگ‌­ها سعی کنید بیشتر از معیار قرار دادن کمیت کیفیت هشتگ انتخابی مهم است. انتخاب هشتگ درست برای محتوا باعث می­‌شود تاثیر استفاده هشتگ برای محتوا شما چند برابر شود و از جریمه شدن توسط الگوریتم‌­های اینستاگرام جلوگیری شود.

فهیمه شوشتری

فهیمه شوشتری

0 دیدگاه

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مطالب مرتبط

ویژگی‌های یک کارشناس روابط عمومی حرفه ای

ویژگی‌های یک کارشناس روابط عمومی حرفه ای

افراد زیادی هستند که شاید این ادعا را داشته باشند که در زمینه روابط‌عمومی عالی هستند اما در بیشتر مواقع، این حرف یک ادعا بیشتر نیست! افرادی که در این زمینه واقعاً نخبه و حرفه‌ای هستند، دارای استعدادهای ذاتی و مهارت‌هایی هستند که این استعدادها در همه انسان‌ها وجود...

ویژگی‌های یک کارشناس روابط عمومی حرفه ای

ویژگی‌های یک کارشناس روابط عمومی حرفه ای

افراد زیادی هستند که شاید این ادعا را داشته باشند که در زمینه روابط‌عمومی عالی هستند اما در بیشتر مواقع، این حرف یک ادعا بیشتر نیست! افرادی که در این زمینه واقعاً نخبه و حرفه‌ای هستند، دارای استعدادهای ذاتی و مهارت‌هایی هستند که این استعدادها در همه انسان‌ها وجود...