به عنوان یک نویسنده، مسئولیت اصلی شما نوشتن محتوا به صورتی ساده، روان و جذاب است به طوری که کاربر با مطالعه آن به آسانی متوجه موضوع بشود. تصور کنید که شما مسئول نوشتن نسخه بعدی “در انتظار گودو (کتابی از ساموئل بکت)” هستید؛ به همین دلیل تمام تمرکز خود را بر روی پیدا کردن کلمات ساده میگذارید. اما بعضی اوقات تلاش زیاد برای ساده نوشتن مقاله، نه تنها محتوا را جذاب نمیکند، بلکه آن را تبدیل به نسخهای کودکانه میکند. رنگ و لعاب دادن به متن عالی است؛ اما به اندازه. سوالی که در این میان بدون پاسخ مانده، این است که چگونه باید با کیفیت بالا تولید محتوا کنیم.
مهمترین نکته در تولید محتوا
پیش از شروع، باید نکتهای را به شما بگوییم:”ما آنچه را که برای مخاطبان شما مفید است، تعیین نمیکنیم.” ما میتوانیم تعدادی از نقاط مشترکمان را بگوییم؛ اما این نظر مشتریان شماست که اهمیت دارد. اکنون نوبت به آن رسیده که به شما توضیح دهیم چگونه باید محتوای جذاب تولید کنید.
لحن دوستانه مناسب
به طور کلی هر محتوایی نیاز به لحن مناسب و مختص به خود دارد. اگر درمورد زندگی کاری خود فکر کنید، متوجه خواهید شد که میتوانید حین رسمی بودن، با مخاطبان خود ارتباط دوستانه برقرار کنید. تولید محتوا هم از این قاعده مستثنا نیست. اهمیتی ندارد که چه نوع محتوایی تولید میکنید؛ مهم این است که مخاطبان شما انسان هستند و باید با لحن مناسب با آنها صحبت شود. به طور مثال تصور کنید که با یکی از دوستان خود مشغول نوشیدن قهوه هستید و با او از آخرین محتوایی که نوشتید صحبت میکنید. در چنین شرایطی باید لحن معمولی خود را داشته باشید و اگر دوستتان در حرفه شما سر رشته ندارد، نکات حرفهای کار خود را در مکالمه به زبان نیاورید.
اما همین شرایط را با یکی از مشتریان خود تصور کنید. شخصی که رو به روی شما نشسته، آدم حرفهای است و میخواهد تمام جزئیات کار شما را بداند تا تصمیم به همکاری با شما بگیرد. در این شرایط باید لحنی رسمی داشته باشید و تک تک جزئیات کار را برای وی شرح دهید. البته تعدادی از برندها هستند که سعی میکنند با استفاده از لحن طنز، رابطهای دوستانه با مشتریان و مخاطبین خود ایجاد کنند. اگر چنین برندی هستید، باید بدانید چه زمان و چگونه از این مدل محتوا استفاده کنید. به همین دلیل، پیشنهاد میکنیم مقاله “محتوای طنز؛ چه زمان و چگونه؟” را مطالعه کنید.
کلیشههای اینترنتی
فرمتهای اینترنتی مثل: BFF، BTW، TFW و … تمام ما شهروندان شبکه جهانی اینترنت هستیم و این فرمتها جزوی از هویت اینترنتی هر شخص محسوب میشود. این شبکه زبانی مخصوص به خود دارد که شهروندان آن به خوبی با آن آشنا هستند. استفاده از کلیشههای اینترنتی میتواند به محتوای شما رنگ و لعاب دهد. اما به خاطر داشته باشید که به اندازه از آن استفاده کنید. معمولا در چنین شرایطی استفاده از یک یا دو کلیشه اینترنتی پیشنهاد میشود.
اگر میخواهید بدانید چگونه باید نوشتن یک مقاله را به صورت اصولی و حرفهای شروع کنید و چه مراحلی را برای نوشتن آن طی کنید، مقاله “قبل از انتشار مقاله چه مراحلی را باید طی کنیم؟” را مطالعه کنید.
توازن بین محتوای بصری و متنی
روزانه تعداد زیادی محتوا تولید میشود. چیزی که در تمامی آنها یکسان است، رقابت بینشان است. برای مشخص کردن کیفیت محتوا، عوامل زیادی دخیل هستند. اما یادتان باشد که فضای رقابتی مناسبی را انتخاب کنید. شما نمیتوانید با ویکیپدیا رقابت کنید؛ این یک نکته واضح است. پس از انتخاب فضای مناسب برای فعالیت، نوبت به تولید محتوا میرسد. در این مرحله علاوه بر نوشتن محتوای با کیفیت، توصیه میکنیم از تصاویر، الگوها، استوری تلینگ و … استفاده کنید تا به مخاطب خود کمک کنید درک بهتری از محتوا پیدا کند.
سعی کنید با استفاده از ترکیب مناسب، خوانایی مقالات خود را بالاتر ببرید. تصاویر شما باید طوری باشد که ترکیب مناسبی بین محتوا ایجاد کند. همچنین محتوای بصری شما باید از نظر رنگ هم تعاملی بین متن و عکس ایجاد کند تا کاربر را به خود جذب کند.
انتخاب به موقع کلمه در تولید محتوا
همانطور که بالاتر گفته شد، استفاده از زرق و برق زیاد باعث پایین آوردن کیفیت محتوای شما میشود. سعی کنید کلمات را حین نوشتن متن انتخاب کنید و از قبل برای خود کلمات را مشخص نکنید. اگر شما پیش از شروع پروژه، کلمات خود را انتخاب کنید، باعث به همریختگی متن شما میشود و مغز شما به دنبال کلماتی که با سایر بخشهای محتوا همخوانی داشته باشد نمیگردد. محتوا مانند رودخانه است؛ شما باید در مسیر آن حرکت کنید. اگر جزئیاتی را پیش از شروع نوشتن انتخاب کنید، مانند این میماند که بجای شنا کردن، در رودخانه راه بروید.
برای مطالعه موارد بیشتر در خصوص نوشتن محتوای جذاب، میتوانید مقاله زبان انگلیسی “چگونه بدون خسته کردن کاربر به نوشته خود رنگ و لعاب دهیم؟” را مطالعه کنید.
در پایان باید گفت که مردم دوست دارند درمورد مشکلات و راهحلهای آن بشنوند. سعی کنید در مقالات خود مشکلاتی را پوشش دهید که کاربران به صورت روزانه با آن دست و پنجه نرم میکنند. این ترفند نه تنها باعث جذابتر شدن محتوای شما میشود، بلکه شما را به عنوان یک منبع در ذهن کاربران نگه میدارد.
0 دیدگاه