چگونه یک مسابقه اینستاگرامی موفق برگزار کنیم؟

با توجه به اینکه اینستاگرام ماهیت سرگرمی دارد، یکی از روش­‌های تاثیرگذار برای جذب مخاطب، برگزاری مسابقات اینستاگرامی است. با برگزاری یک مسابقه موفق در پیج اینستاگرام خود می­‌توانید در زمان کمتر، بیشترین تعامل با مخاطب را داشته باشید. در مقاله پیش رو قصد داریم درباره استانداردهای برگزاری یک مسابقه اینستاگرامی موفق صحبت کنیم.

چرا اجرای مسابقه اینستاگرامی مهم است؟

به طور کلی هر مسابقه اینستاگرامی برای استفاده از همراهی مخاطب در جهت تحقق هدف مسابقه و با انگیزه پاداش برای مخاطب طراحی می‌­شود. در واقع می‌­توان گفت مسابقات با این هدف طراحی می­‌شوند که مخاطب با خواست خود در مسیر تحقق اهداف برند حرکت کند.

اکثر مسابقات اینستاگرامی به منظور تشویق مخاطب اجرا می‌شوند.

برای اجرای یک مسابقه اینستاگرامی چه چیزهایی لازم است؟

هدف را مشخص کنید

قبل از شروع برنامه‌­ریزی برای مسابقه باید مشخص کنید هدف شما از برگزاری این مسابقه چیست؟

می­‌خواهید فالوورهای پیج‌تان را بیشتر کنید یا دنبال ارتباط بیشتر با مخاطبان صفحه خود هستید یا اصلا می­‌خواهید میزان فروش محصول را بیشتر کنید. برای هرکدام از این اهداف، راهکار و روش متفاوتی در اجرای مسابقه وجود دارد؛ به همین دلیل ضروریست قبل از هر کاری هدف از برگزاری مسابقه را مشخص کنید.

میزان بودجه کمپین را مشخص کنید

قدم بعدی مشخص کردن بودجه برای برگزاری مسابقه است. در شروع لازم است میزان بودجه منطقی برای مسابقه به نسبت بازخورد و اهداف مسابقه را مشخص کنید. مشخص بودن بودجه قبل از اجرای کمپین این امکان را به شما می­‌دهد برنامه‌ه­ای دقیق و بهینه برای برگزاری مسابقه داشته باشید. دقت کنید هزینه کمپین فقط مربوط به هزینه جایزه نمی‌شود؛ بخشی از هزینه­‌ها شامل تبلیغات برای شرکت در مسابقه خواهد بود.

در ابتدا بهتر است در ابتدا بهتر است

سلیقه مخاطب را مدنظر قرار دهید

طراحی مسابقه طبق نظر و سلیقه مخاطب یکی از نکات مهم در موفقیت مسابقات اینستاگرامی­ است؛ زیرا مخاطب به عنوان کامل­‌کننده چرخه تعامل در یک مسابقه، درصورتی که جذب محتوا نشود عملا همه برنامه‌­ریزی‌­ها و طراحی­‌ها بی‌­فایده خواهد بود. حتما قبل از طراحی مسابقه اطمینان حاصل کنید محتوای مسابقه برای مخاطب هدف شما جذابیت لازم را داشته باشد.  

روش مناسب را انتخاب کنید

بعد از مشخص شدن هدف، بودجه و سلیقه مخاطب به روشی نیاز داریم که به ما کمک کند مخاطب را در طول مسابقه به سمت هدف هدایت کنیم. با توجه به هدف مسابقه، راه‌­های متفاوتی برای اجرا وجود دارد که در ادامه به بیان روش­‌ها برای اجرای مسابقه اینستاگرامی می­‌پردازیم.

لایک، کامنت و فالو در مسابقه اینستاگرامی

یکی از روش­‌های رایج برای مسابقه، درخواست تعامل از مخاطب است که این تعامل می­‌تواند لایک، کامنت، فالو و یا همه این موارد باشد. اگر هدف‌تان از برگزاری مسابقه فقط دیده شدن و جذب مخاطب است می­توانید از این روش استفاده کنید. به عنوان مثال می‌­توانید در یکی از مناسبت­‌های خاص، مسابقه­‌ای طراحی کنید. به این صورت که از مخاطب بخواهید پست مسابقه را لایک کرده یا کامنت بگذارد و شرط اهدا جایزه فالو کردن پیج باشد.

تگ کردن دوستان

یکی از ساده‌­ترین روش‌­ها برای جذب مخاطب درخواست تگ کردن دوستان برای شرکت در مسابقه است. این روش با توجه به ساده بودن، مخاطب خاص خود را دارد؛ اما در برخی از موارد مخاطب مایل به تگ کردن دیگران نیست به همین دلیل استفاده از این روش، با پذیرش و سلیقه مخاطب شما ارتباط مستقیم دارد.

تولید محتوا توسط کاربر

طراحی مسابقه به این ترتیب که مخاطب برای رسیدن به جایزه، محتوایی مطابق خواست شما تولید و متتشر کند، یک روش برد-برد برای برند و مخاطب محسوب می­‌شود. در این روش می‌­توانید از مخاطب بخواهید محتوایی با مفهوم مد نظر شما را با درج هشتگ مسابقه یا با تگ پیج شما به شکلی که برای شما قابل مشاهده باشد منتشر کند. این روش به نوعی هم یک تبلیغ وسیع و کم هزینه برای برند شما محسوب می‌­شود و هم باعث صمیمیت و تعامل بیشتر با مخاطب می­شود. همچنین پیشنهاد می‌کنیم مقاله “چه محتوایی برای اینستاگرام تولید کنیم؟” را مطالعه کنید تا متوجه شوید چه مدل محتوایی برای شما و کسب و کارتان مناسب‌تر است.

به عنوان مثال یک مجله شهری و سبک زندگی مستقر در دالاس، از گرمای تابستان تگزاس برای ایجاد یک مسابقه موثر استفاده کرد. در این مسابقه از شرکت کنندگان خواسته شده بود تا عکس­‌هایی از راه‌­های خنک ماندن در گرمای دالاس را با هشتگ مخصوص مسابقه #StayCoolDallas منتشر کنند. موارد ارسالی شامل همه چیز از  جمله نوشیدنی­‌های سرد در رستوران­‌های مختلف گرفته تا فعالیت­‌های سرگرم کننده تابستانی بود.
در حالی که هشتگ کاملاً مختص برند نبود اما موضوع بسیار مطابق سلیقه مخاطب بود و در نتیجه مسابقه با تعداد زیادی محتوای جدید و تعامل گسترده مخاطب برگزار شد.

از مخاطب بخواهید محتوایی تولید کند که مرتبط با کسب و کار و هدفتان باشد.

انتشار در صفحه شخصی

بازخورد و هدف این روش را می­توان مشابه روش تولید محتوا توسط مخاطب دانست با این تفاوت که مخاطب به جای تولید محتوا، محتوای شما را در صفحه شخصی خود منتشر می­کند.

دقت داشته باشید با توجه به اینکه در این روش حتما مخاطب باید محتوا شما را در صفحه شخصی خودش منتشر کند، ممکن است با عدم همراهی مخاطب مواجه شوید به همین دلیل برای این نوع از مسابقه باید توجه خاص به سلیقه مخاطب داشته باشید.

نظرسنجی از مخاطب

این روش را می­‌توان تکمیل­‌کننده روش تولید محتوا توسط مخاطب دانست؛ به این صورت که با انتشار محتوای تولید شده توسط مخاطب، از دنبال کنندگان صفحه می­خواهیم در نظرسنجی برای انتخاب برنده شرکت کنند.

همکاری برای برگزاری مسابقه اینستاگرامی

یکی دیگر از راه‌های موثر برای دیده شدن بیشتر و تعامل با مخاطب، همکاری با یک برند مشابه یا یک اینفلوئنسر با مخاطب مشابه در یک مسابقه است. با استفاده از این روش می­‌توانید با هزینه کمتر، مخاطب بیشتری جذب کنید. اگر در ابتدای راه هستید این روش به شما کمک می­کند با وام گرفتن از اعتبار شریک خود در این مسابقه خود را به مخاطب معرفی کنید.

بازی و مسابقه

استفاده از بازی و مسابقه و حتی قصه­‌گویی برای همراهی مخاطب در مسابقه یک راه پرهیجان محسوب می‌­شود اما برای استفاده از این روش لازم است چند نکته را مد نظر قرار دهید؛ اول اینکه دقت کنید حتما میزان سختی و آسانی مسابقه متناسب با سطح مخاطب باشد و دوم اینکه توجه داشته باشید طراحی بازی و مسابقه برای همراه کردن مخاطب در یک کمپین متناسب با سلیقه مخاطبان شما باشد.

مخاطب طرفدار هیجان است به همین دلیل توصیه می­‌کنیم این روش را برای برندهای با مخاطب جوان استفاده کنید.

چالش آفلاین

انتشار خبر یک مسابقه در اینستاگرام و ارتباط با مخاطب از طریق آن دلیل کافی برای برگزاری صفر تا صد یک مسابقه در فضای آنلاین نیست. می‌­توانید مخاطب خود را برای انجام کاری در فضای باز، شرکت در یک چالش تناسب اندام یا انجام برخی فعالیت­‌های دیگر تشویق کنید و از آنها بخواهید تصویری از این فعالیت را با شما به اشتراک بگذارند.

به عنوان مثال یکی از کمپین­‌های اخیر سامسونگ با عنوان «هم­قدم با سلامتی» از مخاطبان خود خواسته بود تعداد قدم‌­های خود را به صورت ماهانه و روزانه با استفاده از اپلیکیشن Samsung Health محاسبه کرده و در مسابقه شرکت کنند.

پیشنهاد می‌کنیم مخاطب خود را برای انجام کاری تشویق کنید.

سامسونگ با طراحی این مسابقه چندین هدف مهم را محقق کرده است:

در قدم اول به معرفی و جذب مخاطب اپلیکیشن Samsung Health پرداخته است و در قدم بعدی سعی کرده تصویر زیباتری از برند خود در ذهن مخاطب ایجاد کند.

مسیر رسیدن به جایزه را شفاف بیان کنید

بعد از انتخاب روش متناسب با هدف مسابقه و سلیقه مخاطب، باید به طور شفاف مسیر رسیدن به جایزه را برای مخاطب شرح دهید. شرح ساده و شفاف مسیر با روشی که مخاطب ترغیب به همراهی در مسابقه شود تاثیر زیادی بر موفقیت مسابقه دارد؛ به این صورت که حتی اگر تمام مواردی که تا این قسمت اشاره کردیم را درست عملی کنید اما در بیان مسیر ضعیف عمل کنید درصد موفقیت کمپین شما کاهش چشمگیری خواهد داشت.

جایزه را مشخص کنید

یکی از مواردی که باعث ایجاد انگیزه در مخاطب برای همراهی می‌­شود، میزان جذابیت جایزه است. به همین دلیل لازم است در قدم اول پاداش مسابقه در سطح و سلیقه مخاطب باشد و در قدم بعدی تبلیغات و تولید محتوا برای معرفی جایزه باید به شکلی باشد که توجه مخاطب را به خود جلب کند.

دقت کنید، اعلام جایزه به اندازه اعلام مسابقه و مسیر اهمیت دارد.

داده‌­های مسابقه اینستاگرامی را بررسی کنید

در طول زمان برگزاری کمپین، از بررسی میزان تعامل مخاطب و نظر مخاطب نسبت به کمپین غافل نشوید. این کار باعث می­‌شود در صورت اشتباه در طراحی یا اجرا، سریع متوجه اشتباه خود شوید و از شکست خوردن کمپین جلوگیری کنید.

به عنوان مثال اگر برای پیاده­‌سازی مسابقه از هشتگ خاص استفاده کرده‌­اید ضروریست در لحظه از وضعیت انتشار پست و استوری­‌ها در هشتگ با خبر باشید و این مورد برای روش­‌های دیگر متفاوت است.

در طول زمان برگزاری کمپین، از بررسی میزان تعامل مخاطب و نظر مخاطب نسبت به کمپین غافل نشوید.

نتیجه مسابقه اینستاگرامی را بولد کنید

آخرین قدم برای داشتن یک مسابقه موفق اینستاگرامی انتشار درستِ نتیجه، وضعیت اهدا جوایز و معرفی برندگان است. آخرین قدم از این جهت از اهمیت بالایی برخوردار است که می‌­تواند آن دسته از مخاطبانی که در این مسابقه شرکت نکرده‌­اند را برای شرکت در مسابقات بعدی ترغیب کند.

در نظر داشته باشید هر مسابقه اینستاگرامی از سه بخش آگاه کردن مخاطب، مسیری که مخاطب باید برای رسیدن به جایزه طی کند و پاداش برنده تشکیل شده است و ضعف در پیاده‌­سازی هر قسمت می‌­تواند به صورت مستقیم روی میزان رسیدن به هدف مسابقه تاثیر بگذارد به همین دلیل لازم است برای طراحی و پیاده سازی هر کدام از بخش‌­های مسابقه وقت و دقت لازم را به خرج دهید.

تیم تولید محتوا

تیم تولید محتوا

0 دیدگاه

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مطالب مرتبط

ویژگی‌های یک کارشناس روابط عمومی حرفه ای

ویژگی‌های یک کارشناس روابط عمومی حرفه ای

افراد زیادی هستند که شاید این ادعا را داشته باشند که در زمینه روابط‌عمومی عالی هستند اما در بیشتر مواقع، این حرف یک ادعا بیشتر نیست! افرادی که در این زمینه واقعاً نخبه و حرفه‌ای هستند، دارای استعدادهای ذاتی و مهارت‌هایی هستند که این استعدادها در همه انسان‌ها وجود...

ویژگی‌های یک کارشناس روابط عمومی حرفه ای

ویژگی‌های یک کارشناس روابط عمومی حرفه ای

افراد زیادی هستند که شاید این ادعا را داشته باشند که در زمینه روابط‌عمومی عالی هستند اما در بیشتر مواقع، این حرف یک ادعا بیشتر نیست! افرادی که در این زمینه واقعاً نخبه و حرفه‌ای هستند، دارای استعدادهای ذاتی و مهارت‌هایی هستند که این استعدادها در همه انسان‌ها وجود...