منابع آموزشی روابط عمومی

روابط عمومي (Public Relations) يک رويه ثابت و تکراري در سازمان و برندها نيست و نياز به بروزرساني مداوم، مطالعه کتاب‌، رصد اخبار و بررسي رخدادهاي پيرامون برند دارد. اگر روابط عمومي سازمان در رصد اخبار و بروزرساني خود کوتاهی کند، ضربه بزرگي به برند وارد مي‌شود. در مقاله پیش‌رو کتاب‎های خواندنی، پادکست‌های شنیدنی و وبسایت‌های دیدنی را برای فعالان روابط عمومی گردهم آوردیم.

چه کتاب‌هایی در حوزه روابط عمومي منتشر شده‌اند؟

کتاب‌هاي ترجمه شده:

1. سقوط تبليغات و ظهور روابط عمومي:

کتاب سقوط تبلیغات و ظهور روابط عمومی

پرفروش‌ترين کتاب سال 2004 در حوزه روابط عمومي است، که توسط ال ريس و لورا ريس، استراتژيست‌هاي بازاريابي نوشته شده است. و سنبل بهمنيار آن‌را به فارسي ترجمه کرده است. نويسندگان در اين کتاب به بررسي کمپين‌هاي موفق PR و مقايسه آن‌ها‌ با کمپين‌هاي ناموفق تبليغاتي پرداخته‌اند. نويسندگان بر اين باورند که عمر تبليغات به پايان رسيده و روابط عمومي جاي آن‌را گرفته است.

2. جايگاه‌سازي (نبردي در ذهن):

کتاب جایگاه سازی (نبردی در ذهن)

اين کتاب انفجار بمب 20 تني در دنياي تبليغات است و بعد از دو دهه از زمان انتشار، هنوز تازگي داشته و براي فعالان حوزه تبليغات و روابط عمومي نکات کاربردي جذابي دارد. اين کتاب که توسط ال ريس و جک ترات نوشته شده است، بررسي مي‌کند که چرا جايگاه سازي محصول در ذهن مشتريان، هنوز يکي از مهم‌ترين استراتژي‌هاي بازاريابي است و بايد به آن توجه کرد.

3. بازسازي جايگاه برند:

کتاب بازسازی جایگاه برند

کتابي که تکميل کننده کتاب جايگاه‌سازي (نبردي در ذهن) است. اين کتاب به شما نشان می‌دهد که در بازار بسیار شلوغ امروز به عنوان یک برند، چگونه بهینه عمل کرده، رقابت کنید و پیروز شوید. جک ترات، متخصص بازاریابی، کاربردی‌ترین تجربیات و استراتژی‌های خود، در حوزه بازسازی جایگاه برند را در اختیار شما قرار داده است.

کتاب‌هاي زبان انگليسي:

1. روابط عمومی (Public Relations):

public relations book

“تاثیر گذارترین مرد در دنیا” ،”اوج بگیرید و معشوقه خود را ملاقات کنید” ، “انگشتانتان را بخورید” اصطلاحاتی که به بخشی از فرهنگ آمریکا تبدیل شده‌اند و هر کدام از آن‌ها سالانه در بسیاری از تبلیغات محصولات مختلف آمریکایی استفاده می‌شوند.

 زمانی که در آمریکا، هیچ‌کس حتی به تبلیغات فکر نمی‌کرد؛ نظرات ادوارد برنایز، شروعی بزرگ و تاثیرگذار در صنعت تبلیغات شد. ادوارد لوئیس جیمز برنایز (به اختصار ادوارد برنایز) (Edward Louis Bernays) در آگهی درگذشتش پدر علم PR نامیده شد.

ادوارد در یکی از کتاب‌های خود به نام روابط عمومی (Public Relations) تجربیات شخصی و همکاری خود با سازمان‌های مختلف را طی چهار دهه فعالیت در حوزه روابط عمومی بیان می‌کند.

لینک کتاب  Public Relations در سایت آمازون

2. پروپاگاندا (Propaganda):

propaganda book

ادوارد در کتاب دیگر خود با نام تبلیغات (Propaganda) تجربیات خود از حضور در کمیته اطلاعات عمومی جنگ جهانی اول و تکنیک‌های کنترل اذهان عمومی در روابط عمومی را بیان می‌کند.

لینک کتاب Propaganda در سایت آمازون

3. به من اعتماد کن، من دروغ می‌گویم (Trust Me, Im Lying):

(اعترافات یک متخصص رسانه)

کتاب به من اعتماد کن، من دروغ می‌ گویم

رایان هالیدی (Ryan Joliday) نویسنده و کارآفرین آمریکایی و اسراتژیست رسانه است. کتاب رایان اولین کتابی است که پرده از راز سرعت انتشار اخبار دروغ و تاثیر بالای آن بر عامه مردم برداشته و بیان می‌کند که اخبار دروغ چگونه میان مردم دهان به دهان منتقل شده و بخشی از واقعیت می‍‌شوند تا توجه همه را به خود جلب کنند.

او همچنین در کتاب خود با نام به من اعتماد کن، من دروغ می‌گویم (Trust Me, Im lying) بیان می‌کند که بازاریابان و مدیران روابط عمومی، چگونه در فضای سمی اخبار دروغ تحت تاثیر قرار می‌گیرند.

لینک کتاب Trust Me, Im Lying در سایت آمازون

چه پادکست‌هايي در حوزه روابط عمومي منتشر می‌شوند؟

1. Inside PR

podcast network

پادکستی هفتگی، پیرامون PR و شبکه‌های اجتماعی است که توسط جینی دتریچ، جوزف تورنلی و مارتین واکسمن میزبانی می‌شود. این پادکست، با تمرکز بر روابط عمومی در کسب و کار و تکنولوژی تولید می‌شود.

برای دنبال کردن و گوش دادن به این پادکست در اسپاتیفای، کست باکس یا آی‌ تیونز روی نرم افزار مورد نظر خود کلیک کنید.

2. The PR Week

the pr week podcast

اين پادکست اخبار، نظرات و بررسي‌هاي اعضا را که فعالين حوزه روابط عمومي، کسب و کار و ارتباطات هستند براي شما بيان مي‌کند.

برای دنبال کردن و گوش دادن به این پادکست در اسپاتیفای، کست باکس یا آی تیونز روی نرم افزار مورد نظر خود کلیک کنید.

3. Pitching PR

pitching pr podcast

در اين پادکست لزلي لوس، ميزبان آن، کليشه‌هاي روابط عمومي را مي‌شکند و صنعت روابط عمومي را با نگاهي جديد بررسي مي‌کند. در اين پادکست که به‌صورت ماهيانه منتشر مي‌شود لزلي با متخصصان Public Relations که در اين حوزه تجربيات فراواني دارند گفتگو کرده و به شما کمک مي‌کند تا دانش خود را افزايش دهيد.

برای دنبال کردن و گوش دادن به این پادکست در کست باکس یا آی تیونز روی نرم افزار مورد نظر خود کلیک کنید.

4. PR Hangover

pr hangover podcast

اين پادکست که هر دوهفته يک‌بار منتشر مي‌شود، به بررسي اخبار و گفتگو با متخصصان حوزه روابط عمومي مي‌پردازد.

برای دنبال کردن و گوش دادن به این پادکست در کست باکس یا آی تیونز روی نرم افزار مورد نظر خود کلیک کنید.

مقالات حوزه روابط عمومي را از چه وبلاگی مطالعه کنیم؟

1. وبلاگ Muck Rack:

اين برند، در واقع پلتفرم استفاده از روابط عمومي است، همچنين در مقالات خود به سازمان‌ها کمک مي‌کند، تا از ظرفيت‌هاي روابط عمومي در جهت پيش‌برد اهداف خود استفاده کنند.

2. وبلاگ PRSay:

امکان ندارد صحبت از مقالات وبلاگ بشود و نام اين وبلاگ در ليست نباشد. به عنوان يکي از بزرگترين تجمع متخصصين روابط عمومي، اين وبلاگ مشکلات مختلف مديران روابط عمومي را بيان کرده و برای آن‌ها راه حل ارائه می‌کند؛ اخبار حوزه روابط عمومی را نمایش می‌دهد و برای کسب و کارها برنامه ریزی می‌کند.

هدف این وبلاگ جمع آوری و ارائه بهترین منابع، برای یادگیری و توسعه افراد فعال در حوزه روابط عمومی است.

3. PR in your pajamas:

هدف اصلی این وبلاگ کمک به کسب و کارها، با استراتژی‌های هوشمندانه بازاریابی است. کمک به دانشجویان حوزه کسب و کار، کارآفرینان، کسب و کارهای کوچک و کسب و کارهای عام المنفعه برای استفاده از روابط عمومی در مسیر پیش‌برد اهدافشان از دیگر اهداف این وبلاگ است.

4. That PR Dud:

تجربیات متخصصان حوزه Public Relations را در این وبلاگ بخوانید. مدیر این وبلاگ تلاش می‌کند تا برای ارتقا دانش خود و فعالان حوزه روابط عمومی، مصاحبه‌های خود با فعالین این حوزه را در وبلاگ منتشر کند.

5. Cision:

شرکت روابط عمومی Cision از سال 2017 فعالیت خود را در ایلینویز آمریکا آغاز کرده است. فعالیت اصلی Cision فراهم سازی نرم افزارهایی برای روابط عمومی سازمان‌ها است. مقالات این وبسایت در بازه‌های زمانی کوتاه مدت بروزرسانی می‌شود.

6. PR Daily:

این وبسایت، یک وبسایت خبری است که اخبار، توصیه‌ها و نظرات حوزه روابط عمومی، بازاریابی، شبکه‌های اجتماعی و دنیای رسانه را منتشر می‌کند. همچنین در بخش‌های دیگر سایت، مقالاتی در حوزه‌های مدیریت بهتر سازمان، اعتماد به نفس کارمندان و رهبری سازمانی مطالعه کنید.

احمدرضا تیزابی

احمدرضا تیزابی

0 دیدگاه

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مطالب مرتبط

ویژگی‌های یک کارشناس روابط عمومی حرفه ای

ویژگی‌های یک کارشناس روابط عمومی حرفه ای

افراد زیادی هستند که شاید این ادعا را داشته باشند که در زمینه روابط‌عمومی عالی هستند اما در بیشتر مواقع، این حرف یک ادعا بیشتر نیست! افرادی که در این زمینه واقعاً نخبه و حرفه‌ای هستند، دارای استعدادهای ذاتی و مهارت‌هایی هستند که این استعدادها در همه انسان‌ها وجود...

ویژگی‌های یک کارشناس روابط عمومی حرفه ای

ویژگی‌های یک کارشناس روابط عمومی حرفه ای

افراد زیادی هستند که شاید این ادعا را داشته باشند که در زمینه روابط‌عمومی عالی هستند اما در بیشتر مواقع، این حرف یک ادعا بیشتر نیست! افرادی که در این زمینه واقعاً نخبه و حرفه‌ای هستند، دارای استعدادهای ذاتی و مهارت‌هایی هستند که این استعدادها در همه انسان‌ها وجود...