روابط عمومی (Public Relations) یک رویه ثابت و تکراری در سازمان و برندها نیست و نیاز به بروزرسانی مداوم، مطالعه کتاب، رصد اخبار و بررسی رخدادهای پیرامون برند دارد. اگر روابط عمومی سازمان در رصد اخبار و بروزرسانی خود کوتاهی کند، ضربه بزرگی به برند وارد میشود. در مقاله پیشرو کتابهای خواندنی، پادکستهای شنیدنی و وبسایتهای دیدنی را برای فعالان روابط عمومی گردهم آوردیم.
چه کتابهایی در حوزه روابط عمومی منتشر شدهاند؟
کتابهای ترجمه شده:
۱. سقوط تبلیغات و ظهور روابط عمومی:

پرفروشترین کتاب سال ۲۰۰۴ در حوزه روابط عمومی است، که توسط ال ریس و لورا ریس، استراتژیستهای بازاریابی نوشته شده است. و سنبل بهمنیار آنرا به فارسی ترجمه کرده است. نویسندگان در این کتاب به بررسی کمپینهای موفق PR و مقایسه آنها با کمپینهای ناموفق تبلیغاتی پرداختهاند. نویسندگان بر این باورند که عمر تبلیغات به پایان رسیده و روابط عمومی جای آنرا گرفته است.
۲. جایگاهسازی (نبردی در ذهن):

این کتاب انفجار بمب ۲۰ تنی در دنیای تبلیغات است و بعد از دو دهه از زمان انتشار، هنوز تازگی داشته و برای فعالان حوزه تبلیغات و روابط عمومی نکات کاربردی جذابی دارد. این کتاب که توسط ال ریس و جک ترات نوشته شده است، بررسی میکند که چرا جایگاه سازی محصول در ذهن مشتریان، هنوز یکی از مهمترین استراتژیهای بازاریابی است و باید به آن توجه کرد.
۳. بازسازی جایگاه برند:

کتابی که تکمیل کننده کتاب جایگاهسازی (نبردی در ذهن) است. این کتاب به شما نشان میدهد که در بازار بسیار شلوغ امروز به عنوان یک برند، چگونه بهینه عمل کرده، رقابت کنید و پیروز شوید. جک ترات، متخصص بازاریابی، کاربردیترین تجربیات و استراتژیهای خود، در حوزه بازسازی جایگاه برند را در اختیار شما قرار داده است.
کتابهای زبان انگلیسی:
۱. روابط عمومی (Public Relations):

“تاثیر گذارترین مرد در دنیا” ،”اوج بگیرید و معشوقه خود را ملاقات کنید” ، “انگشتانتان را بخورید” اصطلاحاتی که به بخشی از فرهنگ آمریکا تبدیل شدهاند و هر کدام از آنها سالانه در بسیاری از تبلیغات محصولات مختلف آمریکایی استفاده میشوند.
زمانی که در آمریکا، هیچکس حتی به تبلیغات فکر نمیکرد؛ نظرات ادوارد برنایز، شروعی بزرگ و تاثیرگذار در صنعت تبلیغات شد. ادوارد لوئیس جیمز برنایز (به اختصار ادوارد برنایز) (Edward Louis Bernays) در آگهی درگذشتش پدر علم PR نامیده شد.
ادوارد در یکی از کتابهای خود به نام روابط عمومی (Public Relations) تجربیات شخصی و همکاری خود با سازمانهای مختلف را طی چهار دهه فعالیت در حوزه روابط عمومی بیان میکند.
لینک کتاب Public Relations در سایت آمازون
۲. پروپاگاندا (Propaganda):

ادوارد در کتاب دیگر خود با نام تبلیغات (Propaganda) تجربیات خود از حضور در کمیته اطلاعات عمومی جنگ جهانی اول و تکنیکهای کنترل اذهان عمومی در روابط عمومی را بیان میکند.
لینک کتاب Propaganda در سایت آمازون
۳. به من اعتماد کن، من دروغ میگویم (Trust Me, Im Lying):
(اعترافات یک متخصص رسانه)

رایان هالیدی (Ryan Joliday) نویسنده و کارآفرین آمریکایی و اسراتژیست رسانه است. کتاب رایان اولین کتابی است که پرده از راز سرعت انتشار اخبار دروغ و تاثیر بالای آن بر عامه مردم برداشته و بیان میکند که اخبار دروغ چگونه میان مردم دهان به دهان منتقل شده و بخشی از واقعیت میشوند تا توجه همه را به خود جلب کنند.
او همچنین در کتاب خود با نام به من اعتماد کن، من دروغ میگویم (Trust Me, Im lying) بیان میکند که بازاریابان و مدیران روابط عمومی، چگونه در فضای سمی اخبار دروغ تحت تاثیر قرار میگیرند.
لینک کتاب Trust Me, Im Lying در سایت آمازون
چه پادکستهایی در حوزه روابط عمومی منتشر میشوند؟
۱. Inside PR

پادکستی هفتگی، پیرامون PR و شبکههای اجتماعی است که توسط جینی دتریچ، جوزف تورنلی و مارتین واکسمن میزبانی میشود. این پادکست، با تمرکز بر روابط عمومی در کسب و کار و تکنولوژی تولید میشود.
برای دنبال کردن و گوش دادن به این پادکست در اسپاتیفای، کست باکس یا آی تیونز روی نرم افزار مورد نظر خود کلیک کنید.
۲. The PR Week

این پادکست اخبار، نظرات و بررسیهای اعضا را که فعالین حوزه روابط عمومی، کسب و کار و ارتباطات هستند برای شما بیان میکند.
برای دنبال کردن و گوش دادن به این پادکست در اسپاتیفای، کست باکس یا آی تیونز روی نرم افزار مورد نظر خود کلیک کنید.
۳. Pitching PR

در این پادکست لزلی لوس، میزبان آن، کلیشههای روابط عمومی را میشکند و صنعت روابط عمومی را با نگاهی جدید بررسی میکند. در این پادکست که بهصورت ماهیانه منتشر میشود لزلی با متخصصان Public Relations که در این حوزه تجربیات فراوانی دارند گفتگو کرده و به شما کمک میکند تا دانش خود را افزایش دهید.
برای دنبال کردن و گوش دادن به این پادکست در کست باکس یا آی تیونز روی نرم افزار مورد نظر خود کلیک کنید.
۴. PR Hangover

این پادکست که هر دوهفته یکبار منتشر میشود، به بررسی اخبار و گفتگو با متخصصان حوزه روابط عمومی میپردازد.
برای دنبال کردن و گوش دادن به این پادکست در کست باکس یا آی تیونز روی نرم افزار مورد نظر خود کلیک کنید.
مقالات حوزه روابط عمومی را از چه وبلاگی مطالعه کنیم؟
۱. وبلاگ Muck Rack:
این برند، در واقع پلتفرم استفاده از روابط عمومی است، همچنین در مقالات خود به سازمانها کمک میکند، تا از ظرفیتهای روابط عمومی در جهت پیشبرد اهداف خود استفاده کنند.
۲. وبلاگ PRSay:
امکان ندارد صحبت از مقالات وبلاگ بشود و نام این وبلاگ در لیست نباشد. به عنوان یکی از بزرگترین تجمع متخصصین روابط عمومی، این وبلاگ مشکلات مختلف مدیران روابط عمومی را بیان کرده و برای آنها راه حل ارائه میکند؛ اخبار حوزه روابط عمومی را نمایش میدهد و برای کسب و کارها برنامه ریزی میکند.
هدف این وبلاگ جمع آوری و ارائه بهترین منابع، برای یادگیری و توسعه افراد فعال در حوزه روابط عمومی است.
۳. PR in your pajamas:
هدف اصلی این وبلاگ کمک به کسب و کارها، با استراتژیهای هوشمندانه بازاریابی است. کمک به دانشجویان حوزه کسب و کار، کارآفرینان، کسب و کارهای کوچک و کسب و کارهای عام المنفعه برای استفاده از روابط عمومی در مسیر پیشبرد اهدافشان از دیگر اهداف این وبلاگ است.
۴. That PR Dud:
تجربیات متخصصان حوزه Public Relations را در این وبلاگ بخوانید. مدیر این وبلاگ تلاش میکند تا برای ارتقا دانش خود و فعالان حوزه روابط عمومی، مصاحبههای خود با فعالین این حوزه را در وبلاگ منتشر کند.
۵. Cision:
شرکت روابط عمومی Cision از سال ۲۰۱۷ فعالیت خود را در ایلینویز آمریکا آغاز کرده است. فعالیت اصلی Cision فراهم سازی نرم افزارهایی برای روابط عمومی سازمانها است. مقالات این وبسایت در بازههای زمانی کوتاه مدت بروزرسانی میشود.
۶. PR Daily:
این وبسایت، یک وبسایت خبری است که اخبار، توصیهها و نظرات حوزه روابط عمومی، بازاریابی، شبکههای اجتماعی و دنیای رسانه را منتشر میکند. همچنین در بخشهای دیگر سایت، مقالاتی در حوزههای مدیریت بهتر سازمان، اعتماد به نفس کارمندان و رهبری سازمانی مطالعه کنید.
۰ دیدگاه