هشتگهای اینستاگرام میتوانند در جهت استراتژی بازاریابی محتوایی پیج اینستاگرام شما هم تاثیر مثبت و هم منفی داشته باشند. شما میتوانید با استفاده از هشتگ درست، محتوای خود را به افراد بیشتری که به محصولات یا برند شما علاقهمند هستند نمایش دهید و هم با استفاده از هشتگ اشتباه باعث جذب مخاطب اشتباه یا با درج هشتگ غیر مرتبط توسط الگوریتمهای اینستاگرام جریمه شوید. برای استفاده موثر از هشتگها باید دقیقاً نحوه عملکرد آنها را بدانید و از این دانش در جهت ایجاد یک استراتژی درست کمک بگیرید. در این مقاله قصد داریم درباره نحوه عملکرد دقیق هشتگ اینستاگرام و اصول استفاده درست از آنها صحبت کنیم.
هشتگ اینستاگرام چیست؟
هشتگها در شبکههای اجتماعی بسته به فضای آن، کاربرد مخصوص خود را دارند.
اما در اینستاگرام هشتگها کاربرد وسیعتری دارند. هشتگها در اینستاگرام کمک میکنند تولید کنندگان محتوا، محتوای خود را راحتتر به دست مخاطب اصلی خود برسانند و به مخاطب کمک میکند محتوا مورد نظر خود را با سرچ هشتگ پیدا کند.
نحوه عملکرد صفحه هشتگ به چه صورت است؟
صفحه هشتگ، تمام محتواهایی که با یک هشتگ خاص منتشر میشود را با دو دستهبندی تازهترینها و محبوبترینها نمایش میدهد. به این صورت که در لحظه انتشار پست اگر کاربری هشتگهای پست را جستجو کند میتواند پست شما را به عنوان جدیدترین محتوا آن هشتگ ببیند.
توجه داشته باشید حضور در بخش آخرین پستها در یک هشتگ کمتر محبوب یا واقعاً خاص بسیار آسانتر است. پس بهتر است از هشتگی استفاده کنید که دقیقا به موضوع محتوای شما اشاره میکند؛ هرچند که هشتگ کمطرفداری باشد.
فراموش نکنید قرار گرفتن در بخش تازهترینها، براساس زمان انتشار پست است و ارتباطی با زمان ویرایش محتوا یا اضافه کردن هشتگ ندارد.
ضرورت ایجاد هشتگ برند
بهترین هشتگ برای شما میتواند هشتگی باشد که خودتان ایجاد کردهاید. هشتگ برند میتواند نام برند، شعار یا هدف برند شما باشد و با قرار دادن آن در بیو اینستاگرام و برجسته کردن آن در کپشنها و استوریهای اینستاگرام، مخاطبان خود را همراه کنید. همچنین میتوانید برای افزایش محبوبیت هشتگ، مسابقهای با هشتگ برند خود برگزار کنید و محتوای تولید شده توسط کاربر را نیز جمعآوری کنید.
هشتگ ربایی چیست؟
به تمام روشهایی که باعث استفاده نادرست از یک هشتگ چه با هدف جذب مخاطب و چه با هدف آسیب به هشتگ باشد، هشتگ ربایی (hashtag Hijacking) گفته میشود.
به عنوان مثال بعضی افراد برای استفاده از محبوبیت هشتگهای ترند روز محتوای خود را با آنها منتشر میکنند، در حالی که آن هشتگ هیچ ارتباطی با موضوع محتوا ندارد یا درمورد برخی برندهای محبوب گاهی رقبا با هدف تخرب برندشان محتوا خود را با هشتگ برند رقیب منتشر میکنند. به همین دلیل ما توصیه میکنیم هشتگ برند خود را روزانه چک کنید و از محتوای منتشر شده با هشتگ برند خود مطلع باشید.
چگونه بهترین هشتگ اینستاگرام را برای محتوا خود پیدا کنیم؟
از سرچ اینستاگرام کمک بگیرید
برای یافتن هشتگهای پرمخاطب با موضوع محتوا خود کافیست، موضوع اصلی خود را در قسمت سرچ اینستاگرام وارد کنید؛ با این کار اینستاگرام هشتگهای پرطرفدار و مرتبط به موضوع شما را پیشنهاد خواهد داد.
ببینید مخاطبان شما چه هشتگهایی را دنبال میکنند
هدف بازاریابی محتوایی دیده شدن محتوا توسط مخاطب هدف و دریافت تعامل با مخاطب است و هشتگها نقش کاتالیزر را در این مسیر ایفا میکنند. به همین دلیل یکی از راههای یافتن هشتگ مناسب با محتوا، زیر نظر گرفتن سلیقه مخاطب در دنبال کردن هشتگهاست.
از هشتگهای مرتبط اینستاگرام استفاده کنید
یکی دیگر از راههای پیدا کردن هشتگ مناسب محتوا، استفاده از هشتگهای مرتبط پیشنهادی در صفحه هشتگ توسط اینستاگرام است. به این صورت که به صفحه هشتگ در اینستاگرام مراجعه کنید. اینستاگرام در این صفحه هشتگهای مرتبط را به شما پیشنهاد میدهد. میتوانید برای محتوا خود به نسبت موضوع از این هشتگها استفاده کنید.
اگر میخواهید در مورد کاربردهای استفاده از هشتگ در دیجیتال مارکتینگ بیشتر مطالعه کنید، پیشنهاد میکنیم مقاله “کاربرد هشتگ چیست؟” را مطالعه کنید.
نکات کاربردی برای استفاده از هشتگ ها
تعداد قابل قبول برای هشتگ در یک پست چند عدد است؟
اینستاگرام به شما اجازه میدهد تا 30 هشتگ در پست و حداکثر 10 هشتگ در استوری قرار دهید. اما این امکان به این معنی نیست که این عدد، تعداد مناسبی برای درج هشتگ است. تعداد هشتگهای مناسب برای هر کسب و کار یا حتی برای هر پست به نسبت موضوع و نوع محتوا متفاوت است.
گفته میشود تعداد مناسب هشتگ برای هر پست بین 10 تا 30 هشتگ است، اما رایجترین تعداد هشتگهایی که در اینستاگرام استفاده میشود بین 1 تا 3 است.
با این حال میتوان گفت میزان تاثیرگذاری هشتگ، ارتباطی با تعداد هشتگهای درج شده ندارد. گاهی میتوان با یک هشتگ درست مخاطب بیشتری نسبت درج تعداد بیشتر هشتگ جذب کرد. نکته مهم کیفیت هشتگ درج شده است، نه تعداد آن.
از تکرار هشتگها بپرهیزید
ممکن است وسوسهانگیز باشد که به سادگی همان فهرست طولانی هشتگها را در هر پست کپی و جایگذاری کنید، اما این کار باعث میشود الگوریتمهای اینستاگرام نسبت محتوای شما حساس شوند و پست شما از نتایج اکسپلور حذف شود.
دستورالعملهای اجتماعی اینستاگرام به وضوح بیان میکند که اگر برای هر پست از هشتگهای مشابه استفاده کنید، محتوای شما توسط الگوریتم جریمه میشود.
در نظر داشته باشید مهم دیده شدن محتوا توسط افراد زیادی نیست، مهم این است که توسط مخاطب هدف دیده شوید. به همین دلیل لازم است کلمات کلیدی مناسب را برای هر پست را جداگانه جستجو و انتخاب کنید.
حتما از هشتگ مناسب موضوع پست استفاده کنید
یکی دیگر از مواردی که باعث میشود توسط الگوریتمهای اینستاگرام جریمه شوید، استفاده از هشتگ نامناسب نسبت به محتواست. الگوریتمهای اینستاگرام به شدت درباره این موضوع حساس هستند و عواقب این کار میتواند تا مدتها گریبان شما را بگیرد.
ازاستفاده هشتگهای بیمحتوا و اسپم خودداری کنید
استفاده از هشتگهای تبلیغاتی و بیمحتوا صرفا با هدف جذب فالور و دیده شدن محتوا این ذهنیت را در مخاطب ایجاد میکند که شما برای جذب مخاطب هرکاری میکنید و نگاه مخاطب را نسبت به برند و محتوا شما تغییر میدهد.
از هشتگهایی که راحت سرچ می شوند استفاده کنید
یکی از مواردی که در محبوبیت هشتگهای ساخته شده برای برند یا کمپین خاص مهم و حیاتیست این است که هشتگ خوانا و با قابلیت سرچ سریع باشد. رعایت این نکته ارتباط مستقیم با محبوبیت هشتگ و همراهی مخاطب دارد.
از کار کردن هشتگها اطمینان حاصل کنید
توصیه ما این است بعد از درج هشتگ و آپلود محتوا، حتما با چند اکانت دیگر هشتگهای درج شده را چک کنید و مطمئن شوید پست یا استوری شما در قسمت محتواهای اخیر باشد تا اگر دچار جریمههای الگوریتم اینستاگرام شده باشید، متوجه شوید.
بازخورد هشتگها را بررسی کنید
بعد از درج محتوا حتما از قسمت اینسایت، تعداد مخاطبانی که توسط هشتگ از پست شما بازدید کردهاند را چک کنید و به نسبت بازخورد هشتگ،
نسبت به تکرار آن در محتوای آینده تصمیم بگیرید.
لیستی مکتوب از هشتگهای مورد استفاده تهیه کنید
درست است شما نباید از مجموعه هشتگهای مشابه استفاده کنید. اما داشتن فهرستی از هشتگهای مرتبط با انواع مختلف محتوایی که منتشر میکنید، مفید است. شما حتی میتوانید لیستهای جداگانهای از هشتگهای مرتبط با انواع مختلف محتوای خودت تهیه کنید.
فقط به یاد داشته باشید که هر یک از هشتگهای اینستاگرامی که در یک پست استفاده میکنید باید با محتوا مطابقت داشته باشد و نباید خیلی تکراری باشد. کل لیست ذخیره شده خود را در هر پست کپی و جایگذاری نکنید.
در نهایت میتوان گفت در استفاده از هشتگها سعی کنید بیشتر از معیار قرار دادن کمیت کیفیت هشتگ انتخابی مهم است. انتخاب هشتگ درست برای محتوا باعث میشود تاثیر استفاده هشتگ برای محتوا شما چند برابر شود و از جریمه شدن توسط الگوریتمهای اینستاگرام جلوگیری شود.
0 دیدگاه