مشکلات رایجی با سئوی فنی می‌توان حل کرد؟

آیا تاکنون برایتان پیش آمد است که مرتباً محتوای مناسب با کلمات کلیدی مربوط به موضوع را ایجاد کرده‌ باشید، اما همچنان هیچ رتبه‌ای در رتبه بندی SERP (صفحه نتیجه موتور جستجو) در سایت‌های خود مشاهده نکرده باشید؟

بسیاری از وب‌سایت‌ها سرنوشت مشابهی متحمل می‌شوند و مشکل قابل قبول در این مورد سهل انگاری نسبت به سئو فنی است.

سئوی فنی چیست؟

سئوی فنی متمرکز بر ارائه مسیرهای دقیق‌تر و تمیزتر برای موتورهای جستجو به صفحه‌های خزنده و بهینه‌سازی وب‌سایت شما بدون مواجه شدن با مشکلی است.

سئوی فنی مربوط به بهینه سازی محتوای وب‌سایت شما یا پیوندهای ساختنی نیست. این بدان معناست که نه با بهینه سازی صفحه مرتبط است و نه به بهینه سازی خارج از صفحه مرتبط می‌باشد. سئوی فنی قصد دارد با کارکردن روی عناصری مانند سرعت بارگذاری سایت، تغییر مسیرها، رفع خطاهای 404 و… ساختار درست را در وب‌سایت ایجاد کند.

در این مقاله به لیست مشکلات فنی سئو پرداخته می‌شود، اما معمولاً توسط متخصصان سئو انجام می‌شود.

مشکلات رایج سئوی فنی

1. سرعت بارگیری و پیمایش وب‌سایت

از ژوئیه سال 2018 سرعت صفحه به طور رسمی به عاملی تبدیل شده است که در رتبه بندی وب سایت تأثیر می‌گذارد. گوگل آن را “بروزرسانی سرعت سایت” می‌نامد.

موتور جستجو پیشرو، سرعت صفحه را به عنوان یكی از مهم‌ترین عوامل رتبه بندی برای دستیابی به هدف نهایی می‌باشد و همچنین به کاربران کمک می‌کند که پاسخ سؤالات خود را در سریع‌ترین زمان ممکن‌ بیابند.

اگر صفحه وب‌سایت وقت شما را می‌گیرد، این باعث می‌شود که GoogleBot از هر صفحه وب خزنده نشود، درنهایت منجر به فهرست‌بندی تعداد محدودی از آنها می‌شود.

ایجاد سرعت در وب‌سایت شامل از بین بردن مشکلات مربوط به عناصر بی‌شماری از جمله تراکم کد، تصاویر فوق العاده بزرگ و محدودیت در سرور و… است، اما یک راه حل برای همه این مشکلات Google Page Speed Insights. است، که نه تنها نسخه دسکتاپ وب‌سایت شما را به صورت رایگان آنالیز می‌کند، بلکه برای نسخه موبایل نیز همین کار را می‌کند. بنابراین، در عرض چند ثانیه، اطلاعات دقیقی از موانع سرعت و کندی سرعت بارگیری خود دریافت می‌کنید.

  1. با لینک‌های خراب مشکل دارید

اگر با پیوندهای شکسته شده در صفحات وب خود روبه رو شدید، نگران نباشید. تقریباً در هر وب‌سایت متون لنگری وجود دارد که منجر به خطای 404 می‌شود.

اما اگر تعداد از این نسبت افزایش یابد، به مشکلی تبدیل می‌شود که نیاز به حل ASAP دارد. پیوندهای شکسته بیش از حد بازدیدکننده را ناراحت می‌کند و نظر ذهن بازدید کننده را منفی می‌کند.

هنگامی که نوبت به خزنده GoogleBot می‎رسد، کارشناسان سئو در تلاش هستند که خزنده نتواند از طریق صفحه‌های وب وارد شود. اما هنگامی که آنها را به صفحات بسیار شکسته منتقل می‌کنند، آنگاه شروع به خزیدن در یک سایت می‌کند و بنابراین تعداد معدودی از صفحات وب شما را در SERP فهرست بندی می‌کنند که همچنین تأثیر منفی بر دامنه وب‌سایت دارد.

اکنون، یک بار دیگر در اینجا ما از خود گوگل کمک می‌خواهیم. از Google Search Console، ابزاری که توسط گوگل تهیه شده است برای بهبود عملکرد سایت، اضافه کردن وب‌سایت خود و در داشبورد به بخش “خزیدن” بروید. در این بخش خاص می‌توانید اطلاعات دقیقی در مورد هر پیوندی در سایت خود داشته باشید که بازدید کنندگان به Error 404 منجر می‌شوند. شما می‌توانید یک استراتژی برای رفع آن لینک‌ها تهیه کنید.

سئوی فنی

3. توضیحات متا

بعضی اوقات شما در بهینه سازی کلمه کلیدی محتوای وب‌سایت خود سرمایه‌گذاری چشم‌گیری می‌کنید و امیدوار هستید که رتبه‌های SERP بهتر شود، اما این‌گونه نیست. این اتفاق می‌افتد زیرا شما در مورد بهینه‌سازی سایر عناصر فنی وب‌سایت خود را فراموش کرده‌اید، که این امر حتی اثر بهتری در بهبود رتبه بندی SERP و موارد دیگر خواهد داشت. همانند موارد زیر:

  • Alt Tags – این متون متناوب برای تصاویری هستند که اگر تصویری در دستگاه خود بارگیری نشود، به کاربر نمایش داده می‌شود.
  • عنوان – این به عنوان یک صفحه وب خاص اشاره دارد.
  • برچسب H1 – این عنوان اصلی عنوان در یک صفحه وب است.
  • URL – به نام صفحه در URL اشاره دارد.

بعد از اینکه کلمات کلیدی را استخراج کردید، آنها را در قسمت محتوای خود به صورت آزادانه استفاده کنید، اما وقتی نوبت بهینه‌سازی صفحه شما می‌رسد، باید یک کلمه کلیدی اصلی را انتخاب کرده و بیشتر از سایرین از آن استفاده کنید. کلمه کلیدی اصلی بیشترین حجم جستجو را در مقایسه با کلمات کلیدی دیگر دارد.

شما باید به طور ارگانیک از آن کلمه کلیدی اصلی نه تنها در محتوای خود بلکه در برچسب‌های alt، برچسب عنوان، برچسب h1 و URL صفحه استفاده کنید. شما باید این را در کدگذاری صفحات وب پردازش کنید.

  1. نقشه سایت

نقشه، منبع اطلاعات مربوط به وب‌سایت شماست که موتورهای جستجو از آنها برای مطالعه ماهیت وب‌سایت شما از آن استفاده می‌کنند. خطاها در نقشه‌ها اطلاعات اشتباه را به موتور جستجو تحویل می‌دهند و شما را به درد سر می‌اندازند.

شما باید نقشه سایت را از یک افزونه مورد اعتماد ایجاد کنید و دوباره آن را بررسی کنید تا خطاهای مرتکب شده در نقشه های سایت را برطرف کنید. گوگل اطلاعات مفصلی از نقشه سایت را ارائه داده است. گوگل آموزش ساخت و ارسال نقشه و همچنین نحوه مدیریت آن‌ را با کمک گزارش نقشه سایت در کنسول جستجو راهنمایی می‌کند.

5. بهینه‌سازی وب‌سایت با نسخه موبایل

در مارس 2018، گوگل برای اولین بار از فهرست بندی موبایل استفاده کرد تا اینترنت کاربر پسندتر شود. juggernaut ادعا كرد كه اكثريت كاربران موتورهای جستجو از طريق تلفن‌هاي هوشمند جستجو می‌کنند. بنابراين بهینه سازی وب‌سایت با نسخه موبایل به قرار گرفتن در رتبه اول بسیار کمک می‌کند.

سئوی فنی

6. Robots.txt

حریم خصوصی مهم است گوگل به آن احترام می‌گذارد. شما می‌توانید کنترل کنید که کدام صفحات وب‌سایت شما باید خزنده GoogleBot شود. اگر صفحه خاصی از سایت شما دارای Robots.txt است، پس الگوریتم گوگل آن را خزیده نمی‌کند و در نهایت ایندکس نمی‌شود. بعضی اوقات، در کد موجود است و شما از آن آگاه نیستید.

یک راه حل ساده وجود دارد ، URL خود را پس از وارد شدن به این پنجره، به صورت زیر بنویسید:

‘yoursite.com/robots.txt’

اکنون، شما یک حساب کاربری دقیق در مورد فعال بودن Robots.txt در صفحات وب‌سایت خود دارید. اگر اجازه داده‌اید که صفحه خاصی از عنکبوت خزیده نشود، می‌توانید آن را در همان نتایج بررسی کرده و مانع را بردارید.

7.محتوای تکراری

مطالعات نشان داده است که تقریباً 29٪ صفحات در اینترنت دارای محتوای تکراری هستند. این یکی از عمده‌ترین مشکلاتی است که وب‌سایت می‌تواند با آن روبرو شود، زیرا اگر سایت شما دارای مطالب تکراری باشد، رتبه‌های شما دچار افت می‌شود و اگر به نوعی آن را حفظ کند، به یاد داشته باشید که الگوریتم‌های گوگل به طور مداوم در حال خزیدن هستند. اگر تکثیرها را تشخیص دهند، وب‌سایت شما جریمه می‌شود و این باعث می‌شود که امتیاز گرفتن در موتورهای جستجو را از دست بدهد.

به طور کلی

سئوی فنی به اندازه‌ای که ما فکر می‌کنیم پیچیده نیست. هنگامی که بتوانید سئوی فنی را از سئوی کلی تشخیص دهید، از پس چندین کار مورد نیاز خود برای بهبودی رتبه‌های SERP برمی‌آیید.

این هفت مشکل سئوی فنی که به آنها اشاره کردیم، عمده‌ترین مواردی است که هر یک از متخصصین سئو باید در اسرع وقت روی آن‌ها تمرکز کرده و برای بهبودی اقدام ‌نماید. اگر این مشکلات به طور موثری حل شوند، احتمالاً شاهد افزایش رتبه‌های SERP خود باشید.

این مقاله توسط جنان خزرجی در وب‌سایت DM360 تالیف گردیده است. کپی باذکر منبع بلامانع است.

احسان سرایانی

احسان سرایانی

0 دیدگاه

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مطالب مرتبط

ویژگی‌های یک کارشناس روابط عمومی حرفه ای

ویژگی‌های یک کارشناس روابط عمومی حرفه ای

افراد زیادی هستند که شاید این ادعا را داشته باشند که در زمینه روابط‌عمومی عالی هستند اما در بیشتر مواقع، این حرف یک ادعا بیشتر نیست! افرادی که در این زمینه واقعاً نخبه و حرفه‌ای هستند، دارای استعدادهای ذاتی و مهارت‌هایی هستند که این استعدادها در همه انسان‌ها وجود...

ویژگی‌های یک کارشناس روابط عمومی حرفه ای

ویژگی‌های یک کارشناس روابط عمومی حرفه ای

افراد زیادی هستند که شاید این ادعا را داشته باشند که در زمینه روابط‌عمومی عالی هستند اما در بیشتر مواقع، این حرف یک ادعا بیشتر نیست! افرادی که در این زمینه واقعاً نخبه و حرفه‌ای هستند، دارای استعدادهای ذاتی و مهارت‌هایی هستند که این استعدادها در همه انسان‌ها وجود...