شما در شبکههای اجتماعی خود به صورت روزانه با افراد زیادی در ارتباط هستید. مخاطبان شما گسترهای از افراد با رفتارهای گوناگون هستند و علیرغم داشتن علایق مشترک برای دنبال کردن شما، از ویژگیهای منحصر به فرد خود برخوردارند. شما میتوانید با شناخت روانشناسی رفتار مخاطبان خود، کیفیت ارتباط و مدیریت شبکههای اجتماعی خود را افزایش دهید و نتیجه این شناخت افزایش مخاطبان بالفعل شما و افزایش فروش محصولات و درآمدهای بالا برای شماست. با توجه به اهمیت این موضوع، در این مقاله به سراغ روانشناسی مخاطب در شبکههای اجتماعی رفته و شیوه استفاده از آن برای مدیران سوشال مدیا را بررسی کردیم.
چرا روانشناسی مخاطب در شبکههای اجتماعی مهم است؟
از جایی که انسان در ذات اجتماعیست، بودن در گروههای اجتماعی گوناگون برای او احساس پذیرفته شدن را به دنبال دارد.
مطالعات نشان میدهد در استفاده از شبکههای اجتماعی میتوانیم این احساس پذیرفته شدن را به دست بیاوریم.
ما روزانه افکار، خاطرات، رویدادها و بخشهای مختلفی از زندگی خود را با دیگران به اشتراک میگذاریم که این افراد میتوانند دوستان و اطرافیان نزدیک ما و یا حتی گروهی از افراد مختلف جامعه باشند.
اگرچه شبکههای اجتماعی علاوه بر مزایا، اثرات مخربتری از جمله ترک شدن از گروههای اجتماعی، درگیری در روابط نادرست، عادتهایی که باعث فاصله گرفتن و یا ترک کردن اجتماع را دارد اما با گسترش فضای دیجیتال و ورود کسب و کارهای بزرگ و کوچک به شبکههای اجتماعی، به بخشی جدانشدنی از زندگی ما تبدیل شده است.
در نتیجه شناخت روانشناسی در شبکههای اجتماعی به ما کمک میکند تا بدانیم چگونه برای استرس ها و عادات مخرب آن مقابله کنیم و یا قبل از درگیر شدن به این مسائل از انها دوری کنیم.
انگیزه افراد برای تعامل در شبکههای اجتماعی چیست؟
قبل از هرچیز باید به این مطلب پرداخت که چرا افراد به تعامل در این شبکهها میپردازند؟
افراد از تعامل و اشتراک گذاری در شبکههای اجتماعی چه چیزی به دست میآوردند؟
* مهمترین انگیزه مخاطبان برای استفاده از شبکههای اجتماعی میزان مقبولیتیست که در ارتباط با انتشار محتوای خود به دست میآورند.
* قرارگرفتن در گروه های اجتماعی گوناگون تا اندازه زیادی فشارهای روانی افراد را کاهش میدهد. استفاده از شبکه های اجتماعی و بودن در گروههای هم فکر و مشترک، میتواند تا حد زیادی از بین برنده این فشارها باشد. شبکههای اجتماعی میتواند افراد را به گروه های همفکر خود در سراسر جهان متصل کند و آنها را در گروههای اجتماعی و کمپینهای گوناگون قرار دهد.
* آنها میتوانند اطلاعات خاصی در مورد انواع تفریحات، عادات، روشهای زندگی و … افراد مختلف در دنیا دسترسی پیدا کنند و آنها را در راستای بهبود کیفیت زندگی خود به کار بگیرند.
این نکات نشان میدهد که محتوای تولید شده توسط شما نه برای شما، بلکه برای مخاطبان شما تولید میشود. در ادامه مقاله به چرایی آن میپردازیم.
شناخت روانشناسی مخاطب در شبکههای اجتماعی چه تاثیری در کسب و کار شما دارد؟
شناخت روانشناسی شبکههای اجتماعی در قدم اول به شما کمک میکند تا راههای زیادی برای تاثیرگذاری بیشتر در مخاطبان خود پیدا کنید که این راهها با شناخت نیازها، انگیزههای دنبال کردن شما و چرایی آن به دست میآورید.
هراندازه تاثیر بیشتری در ذهن مخاطبان خود داشته باشید آنها انگیزه بیشتری برای دنبال کردن شما دارند و حتی به انجام کارهایی تشویق میشوند که خواسته شماست. این نکات را در نظر داشته باشید:
* برای مدیریت شبکههای اجتماعی از محتوای تاثیرگذار در مخاطبان خود استفاده کنید. این احساس را به آنها منتقل کنید که بخشی از جامعه شما هستند و با تعداد زیادی از افراد هم فکر خود ارتباطی موثر دارند. در اینصورت آنها فضای دوستانه و اجتماعی شما را ترک نمیکنند.
* این فرصت را به مخاطبان خود بدهید که از همراهی و دنبال کردن شما به حس رضایت از خود دست پیدا کنند.
و آن را به عنوان نوعی پاداش برای خود در نظر بگیرند. مخاطبان خود را تشویق کنید و برای دنبال کردن شما به آنها پاداش دهید. نشان دهید حضورشان برای شما مهم است و بخش مهمی از کسب و کار شما هستند.
پس از صحبت کردن درباره خدمات و یا برند خود دست بردارید و بر نیازها و محتوایی که برای مخاطبان شما جذاب است متمرکز شوید.
اگر دوست دارید درمورد روانشناسی مخاطب در شبکههای اجتماعی اطلاعات بیشتری کسب کنید، میتوانید مقاله زبان انگلیسی “شبکههای اجتماعی و روانشناسی” را مطالعه کنید.
در روانشناسی مخاطبان به چه مواردی میتوان توجه داشت؟
نکاتی که در روانشناسی مخاطبان دارای اهمیت هستند بسیار گسترده است. با تحقیقات و تحلیل کردن رفتار مخاطبان میتوان به شمار زیادی از این نکات
دست پیدا کرد و یا حتی میتوانید به نکاتی منحصر به فرد در کسب و کار خود برسید.
ما در اینجا به چند نکته قابل توجه و کوتاه اشاره میکنیم.
1. برای مخاطبان خود اعتماد به وجود بیاورید
در مغز هورمونی وجود دارد که پاول زاک اقتصاددان، آن را هورمون اعتماد مینامد. این هورمون زمانی آزاد میشود که مخاطب احساس کند صاحب بخشی از چیزی هست و یا مورد پذیرفته شدن قرار میگیرد.
شرایطی را برای مخاطبان خود به وجود بیاورید که احساس بهتری نسبت به خود پیدا کنند. برای مثال از محتوای تولید شده کاربران خود استفاده کنید. با اینکار شما صادقتر به نظر میرسید تا اینکه مرتبا برند خودتان را تبلیغ کنید.
2. از محتوای مثبت استفاده کنید:
تحقیقات نشان میدهد برانگیختن احساس مثبت و جریانهای عاطفی، به اشتراکگذاری بیشتر محتوای شما کمک کند. ضمن اینکه به مخاطبان این فرصت را میدهید تا از تنشها و یا استرسهای زندگی خود فاصله بگیرد.
3. از تجربه شخصی استفاده کنید
با استفاده از تجربه شخصی میتوانید به افراد حس مالکیت بدهید و این باعت افزایش حس ارزشمندی در مخاطبان میشود.
4. به ترس از دست دادن (fomo) در مخاطبان خود توجه داشته باشید
مخاطبان شما علاقهای به از دست دادن فرصتهایی که شما در اختیارشان میگذارید، ندارند. پس برای آنها فرصتهای مناسب و با محدودیت زمانی قرار دهید
و آنها را به استفاده از این فرصتها تشویق کنید.
در نهایت:
نکته مهمی که در استفاده از روانشناسی مخاطب در شبکههای اجتماعی وجود دارد این است که مطمئن شوید از این نکات به صورت درست و با توجه به مخاطبان خود استفاده میکنید چرا که با استفاده بهینه و درست در شناسایی مخاطبان خود، میتوانید نام تجاری خود را تقویت کنید.
برای استفاده از این موارد نیازی نیست روانشناس باشید، تجزیه تحلیلهای به موقع از عادات رسانههای اجتماعی دنبال کنندگان خود، محتوای مورد علاقه آنها و زمان مناسب تعامل، بینشی متناسب در نحوه استفاده از آنها به شما میدهد.
0 دیدگاه