میخواهید در زمینه مدیریت شبکه های اجتماعی فعالیت کنید؟ این فعالیت چالشها و مهارتهای زیادی را دارد. در فضای بازاریابی امروز، مسئولیت مدیران شبکههای اجتماعی به سه دسته تبلیغات، انتشار محتوا و تعیین استراتژی فعالیت برند در سوشال مدیا، تقسیم میشود. از آنجایی که تقریبا 90% کاربران شبکههای اجتماعی به صورت مستقیم با برند در ارتباط هستند، مدیران با چالشهای مهمی روبرو خواهند شد. اما برای اینکه در مواجهه با این چالشها، موفق عمل کنند به چه مهارتهایی نیاز دارند؟ در این مقاله به بررسی مهمترین چالشهای مدیران شبکههای اجتماعی و مهارتهای مورد نیاز برای فعالیت در این زمینه پرداختیم.
مهارتهای مورد نیاز برای فعالیت به عنوان مدیر سوشال مدیا
- مهارت بالایی در برقراری ارتباط دارند
در مدیریت شبکه های اجتماعی نخست باید مهارتهای ارتباطی خود را تقویت کنید تا بتوانید در هر پلتفرم، مخاطبین خود را پیدا کنید. ارتباط برای مدیران، به دو دسته “ارتباط با کاربران” و “ارتباط با اعضای تیم یا مدیر” تقسیم میشود.
- ارتباط با کاربران
به عنوان صدای برند برای کاربران موجود در شبکههای اجتماعی، باید آپدیت باشید و بتوانید به سرعت، به کاربران پاسخ دهید. این نکته را به خاطر داشته باشید که نباید تنها به کلمات برای برقراری ارتباط بسنده کنید؛ زیرا شما ایموجی، تصویر، ویدئو و انواع گیفها را هم در اختیار دارید.
- ارتباط با مدیر و اعضای تیم
به جز برقراری ارتباط با کاربران، شما باید قابلیت گفتوگو و ایجاد یک رابطه خوب با مدیر و همکاران خود را داشته باشید. اگر اینطور باشد، شما به راحتی میتوانید ایدهها، استراتژیها و طرحهای خود را با آنان به اشتراک بگذارید و از نظرات آنها استفاده کنید. قابلیت ارائه ایدهها و کاربرد هر یک از آنها در استراتژیهای مارکتینگ تیم، یکی از مهمترین مهارتهای یک مدیر خوب محسوب میشود.
2. نویسندگان خوبی هستند
درست است که میتوانید از طریق روشهای مختلف با کاربران ارتباط برقرار کنید، اما کلمات، گزینه اول در مدیریت شبکه های اجتماعی محسوب میشوند. اگر صفحات برندهایی که توسط مدیران مشهور مدیریت میشود را دنبال کنید، به این نکته پی خواهید برد که کپی رایتینگ را به خوبی انجام میدهند و اینگونه میتوانند مخاطبان زیادی جذب کنند. از نوشتن متن یک تبلیغ تا نوشتن کپشن یک پست اینستاگرامی؛ شما باید بدانید که چگونه برای هر یک از آنها محتوا تولید کنید که نظر کاربران را جلب کند.
3. خلاق هستند
تفاوت، چالشی است که تقریبا تمام مدیران شبکههای اجتماعی با آن درگیر هستند. هر مدیر دوست دارد که محتوایی ارزشمند، هیجان انگیز و متناسب
با شخصیت برند تولید کند؛ اما لازمه این کار، خلاقیت است. خلاقیت به شما کمک میکند:
- کمپینهای اجتماعی موثرتر تولید کنید.
- محتوای مولتی مدیا تهیه کنید.
- از تمام جزئیات برای زیبایی پست استفاده کنید.
اگر قصد ارائه خدمات خود را در شبکههای اجتماعی دارید، مقاله “نحوه ارائه خدمات در شبکههای اجتماعی” را مطالعه کنید.
مدیریت شبکه های اجتماعی چه چالشهایی دارد؟
- نوشتن استراتژی
این کار، با تهیه لیستی از اهداف و ابزارهای موجود در مدیریت شبکه های اجتماعی آغاز میشود. هرچه جزئیات بیشتری را به کار ببرید، احتمال موفق شدن در آن بیشتر میشود. استراتژیای که مینویسید، باید با اهداف بازاریابی شما تطابق داشته باشد. سعی کنید برای تهیه این استراتژی، از آنالیزورها نیز کمک بگیرید.
- انتخاب پلتفرم صحیح
- 74% از مشتریان، از شبکههای اجتماعی برای تصمیمگیری درمورد خرید محصولات مورد نیازشان استفاده میکنند.
- 90% کاربران شبکههای اجتماعی، به طور مستقیم با برندها ارتباط برقرار میکنند.
طبق آماری که در بالا آورده شد، فعالیت برند در شبکههای اجتماعی اهمیت زیادی دارد. اما انتخاب پلتفرم اجتماعی که نیاز برند را برطرف کند، کاری چالش برانگیز خواهد بود. این انتخاب، باید براساس مشتریان گرفته شود. شما باید آمار جمعیتی پلتفرمهای مورد نیاز خودتان را بدانید و بسته به آن، تصمیم بگیرید که کدام یک از آنها برای برند شما سودمند است. این نکته را بخاطر داشته باشید که میزان فعالیت مشتریانتان، اهمیت دارد.
- شیوه برقراری ارتباط با کاربران
شیوه برقراری ارتباط شما با آنها، باعث میشود آنها انتخاب کنند که از محصولات شما استفاده کنند یا نه. جالب است بدانید که 86% کاربران شبکههای اجتماعی، حداقل یک برند را دنبال میکنند. اما جالب اینجاست که به طور میانگین 60% کاربران پس از مشاهده تبلیغات و شیوه برخورد با آنها، از دنبال کردن آنها صرف نظر میکنند. برای تبدیل کاربران به مشتری، شما باید به آنها حس ارتباط انسانی را القا کنید.
یکی از این روشها، استفاده از داستان سرایی است! تمام تلاش شما در سوشال مدیا، نباید درمورد فروش باشد. شما ابتدا باید آنها را با برند خود نگه دارید و برای این اتفاق، باید به آنها دلیلی برای ماندن ارائه کنید. از طریق داستان سرایی، میتوانید برند خود را بهتر به کاربران معرفی کنید و به آنها دلایل استفاده از خدماتتان را ارائه کنید.
- شیوه ارائه محتوا
آمار نشان میدهد که تنها 10% کاربران شبکههای اجتماعی وقت خود را صرف خواندن متن میکنند؛ این در حالی است که اگر از تصویر خوب برای محتوای خود استفاده کنید، این عدد به 65% خواهد رسید. عکسها و ویدئوها تبدیل به دستیاری قدرتمند برای بازاریابانی شدهاند که میخواهند با کاربران خود به خوبی ارتباط برقرار کنند. این نکته تقریبا در تمام پلتفرمهای اجتماعی، صدق میکند؛ محتوای با آیتم بصری (ویژوال)، 94% بازدید بیشتری نسبت به محتوای بدون تصویر دارد.
- پاسخ به تمام سوالات
اگر کسی به سوال شما پاسخ ندهد به ارتباط خود با او ادامه خواهید داد؟ شبکههای اجتماعی، عموما به عنوان یک ابزار ارتباطی دو طرفه شناخته میشود. اما از آنجایی که تقریبا 90% کاربران سوشال مدیا، سعی میکنند به طور مستقیم با برندها ارتباط برقرار کنند. طبق ادعای وبسایت sproutsocial، تقریبا 18% از پیامهای کاربران، به پاسخ نیاز دارد. این درحالی است که برندها تنها قادر به پاسخگویی به 11% این پیامها هستند. اما چگونه باید به تمام آنها پاسخ داد؟
آنالیزورها، راهکار خوبی هستند که اکثر مدیران شبکههای اجتماعی را به سمت خود کشاندند. زمانی که برای شما پیامی ارسال شود، این ابزارها به شما اطلاع میدهند و اینگونه میتوانید شانس خود را برای پاسخدهی به تمام مسیجهای دریافتی بیشتر کنید.
چالشهایی که در این مقاله بیان شد، به عنوان مهمترین چالشهای مدیریت شبکه های اجتماعی شناخته میشود. همچنین به عنوان آخرین نکته باید بگوییم که با گذشت زمان، شیوه صحیح فعالیت را خواهید آموخت. همچنین میتوانید برای خود حساب جداگانه بسازید و استراتژیهای خود را ابتدا برروی آن پیاده کنید.
0 دیدگاه