تا به حال در خصوص موبایل مارکتینگ چیزی شنیدهاید؟ اینکه چیست و دقیقاً چه مزیتهایی برای کسبوکارها دارد؟ اصلاً چرا این روزها به بازاریابی موبایل توجه زیادی میشود؟
الآن که شما این مطلب را مطالعه میکنید، به احتمال زیاد گوشی موبایلتان کنار دستتان قرار دارد. تا همین دو دقیقه پیش در حال ارسال پیامی به یکی از دوستان خوب بودید. حالا اگر پیامی هم ارسال نمیکردید، حداقل در حال استفاده از آن مانند بازی یا بررسی اپلیکیشن خرید بودهاید. اینکه معتاد به گوشی شدهاید یا خیر، ما نمیدانیم. اصلاً هم بحث اصلی ما در این مقاله نیست. چیزی که باید دقت کنید، این است که موبایل برای شما دیگر ابزار ارتباطی ساده نیست. بلکه چیزی شبیه به یک همراه است که با آن میتوانید تمامی خدمات خود را انجام دهید.
این نوع همراهی با موبایل برای کسبوکار به یک مزیت عالی تبدیل شده است. مزیتی که به برندینگ آنها کمک زیادی خواهد کرد؛ البته به شرط اینکه به درستی استفاده شود. برای اینکه بتوان از مزیت موبایل در راستای برندینگ استفاده کرد، باید با اصطلاح موبایل مارکتینگ آشنا شد. اصطلاحی که اگر کسبوکار اینترنتی داشته باشید، به احتمال زیاد شنیدهاید. جالب اینجا است که حتی اگر هم نامی از آن به گوشتان نخورده باشد، بارها از تکنیکهای آن استفاده کردهاید.
برای اینکه با موبایل مارکتینگ و مزیت و روشهای آن آشنا شوید، خواندن ادامه این مقاله را به شما توصیه میکنیم.
تعریف موبایل مارکتینگ
به استفاده از موبایل و تبلت برای تبلیغات محصول و خدمات و در حالت کلی برندینگ را موبایل مارکتینگ میگویند. در واقع هر عملیاتی برای تبلیغات با استفاده از این ابزارها را در گروه فعالیتهای بازاریابی موبایل میگویند.
در واقع موبایل مارکتینگ شاخه ای از دیجیتال مارکتینگ است. این روش ترکیب هنر بازاریابی و استفاده از موبایل و تبلت است. این ترکیب اگر به درستی به کار گرفته شود، میتواند سهم بسیار بزرگی از کاربران دارای گوشیهای هوشمند را به سمت خود جذب کند. به هرحال باید قبول کنید که تکنولوژی امروزی بر پایه موبایل تنظیم شده است. اتفاقاً به نظر ما خیلی خوب است. این روش به شما امکان میدهد تا خدمات شما به تک تک کاربران هدفتان در موقعیت تعریف شده برسد.
این روزها همه از موبایل برای انجام تمامی خدمات خود استفاده میکنند. در شکل زیر که در سایت wordstream قرار داده شده است، نشان داده میشود که زمان اختصاص داده کاربران به گوشی موبایل در حال افزایش است. البته این نمودار برای ۲۰۱۵ است؛ مسلماً الآن که خیلی هم بیشتر شده است.
موبایل مارکتینگ چگونه کار میکند؟
پایه اولیه بازاریابی موبایل در تبلیغات است. این نوع بازاریابی با استفاده از تبلیغات در حالتهای مختلف کار میکند: وبسایت، تبلیغات اپلیکیشن، تبلیغات موقعیت بر مکان و غیره. در واقع هدف از این نوع تبلیغات افزایش آگاهی برند با استفاده از روشهای مختلف در موبایل است.
در موبایل مارکتینگ شما موضوع تبلیغ خود را انتخاب میکنید. سپس بعد از مشخص کردن روش و ابزار مناسب، تبلیغ خود را در کانالهای مرتبط موبایل پخش میکنید.
چرا باید به این نوع بازاریابی اهمیت داد؟
اولین کاربرد موبایلها فقط برای تماس یا ارسال پیامک بود. نهایت کار از طریق بازاریابی با تلفن و موبایل، تماس با افراد یا ارسال اس ام اس های تبلیغاتی بود؛ روشی بسیار آزار دهنده. حالا این روزها برای هر کاری از موبایل استفاده میشود؛ خرید، ارسال انواع پیام مختلف، بررسی ایمیل. در واقع هر کاری که شما با کامپیوتر انجام میدادید، به راحتی و خیلی سریعتر میتوان در موبایل انجام داد؛ حتی فعالیتهایی مانند ویرایش عکس و فیلم با نرمافزارهای مخصوص.
سایت marketo نوشته است که ۸۰ درصد کاربران، اینترنت را از طریق موبایل خود استفاده میکنند. عددی که واقعاً غیرقابل چشم پوشی نیست. حالا همین سایت آمارهای دیگری را هم ثبت کرده است:
- ۸۰ درصد کاربران بیشتر وقت خود را به بازیهای موبایلی اختصاص میدهند؛
- ۷۰ درصد کاربران صفحات وب را از طریق موبایل یا تبلت خود باز میکنند؛
- نرخ تبدیل در تبلت ۲٫۲ درصد و موبایل ۰٫۷ درصد است. البته این عدد با اینکه نسبت به کامپیوتر (با ۳٫۳ درصد) کمتر است؛ اما مطمئناً روزی خیلی بیشتر خواهد شد.
- جستوجوهای موبایلی در چند سال گذشته بیش از ۲۰۰ درصد افزایش داشته است.
این آمار را برای اثبات یک چیز نوشتیم. بیشتر کاربران وقت خود را به استفاده از موبایل اختصاص میدهند. حالا برخی پیام میدهند، برخی تلفن میکنند، برخی دیگر بازی میکنند. مهم این است که موبایل از آنها جدا نمیشود. چشم آنها در بیشتر طول روز به صفحات موبایل خیره میشود. پس اگر کمی زرنگ باشید و استراتژی خوبی داشته باشید، خیلی راحت میتوانید از این بازار استفاده کرده و مشتریان خود را پیدا کنید.
انواع روشهای موبایل مارکتینگ
با اینکه پایه بازاریابی موبایل تبلیغات است؛ اما انتخاب ابزار و ارسال پیام بیشتر اهمیت دارد. البته این در حوزه استراتژی موبایل مارکتینگ قرار میگیرد که ما در مقاله بعدی به طور مفصل به آن خواهیم پرداخت. در اینجا ما هدف ما فقط پاسخ به سؤال شما در خصوص ماهیت و روشهای مختلف این نوع بازاریابی است.
- اس ام اس
هدف استفاده از این نوع بازاریابی فقط معرفی محصولات و خدمات جدید نیست. در واقع شما از این روش برای افزایش آگاهی برند و مستمر کردن تعامل با مشتریان خود استفاده میکنید. ارسال پیامک یکی از روشهای ابتدایی در بازاریابی موبایل است. روشی که تکنیکهای خاص خود را دارد.
این روزها دیگر بیشتر کاربران جلوی اس ام اس های تبلیغاتی را میبندند. از طرف وزیر هم که جلوی شرکتهای مخابراتی برای ارسال پیامهای تبلیغاتی گرفته شده است. حتی اگر هم نبندند، کاربران به پیامهای تبلیغاتی هیچ واکنشی نشان نمیدهند. شما دیگر نباید مانند گذشته پیامهای انبوه زیادی ارسال کنید. خودتان را اسپم نکنید.
اس ام اس را ابزار مستمر کردن تعامل مینامند؛ مانند ارسال پیام در خصوص تخفیفهای ویژه به مشتریان قبلی. با پیامک دیگر نمیتوان مشتری جدید گرفت. اگر هم باشد نرخ بازگشت کمی دارد. بهترین کار برای رسیدن به این هدف، دریافت شماره تماس و از همه مهمتر اجازه برای ارسال پیامک است.
- تبلیغات اپلیکیشنی
به احتمال زیاد در هنگام استفاده از یک اپلیکیشن با انواع تبلیغات مواجه شدهاید. تبلیغاتی که گاهی آزار دهنده خواهند بود. این نوع تبلیغات به چند دسته تقسیم میشوند:
- تبلیغات درون اپلیکیشن هایی مانند بازار یا فیلترشکن ها. در اپلیکیشن های پرکاربرد امکان تبلیغ برای شما وجود دارد. این نوع تبلیغات باعث میشود که کاربران زیادی مشاهده کرده و آنهایی که نیاز به خدمات یا محصولاتتان دارند، از شما درنهایت خرید کنند؛ برای مثال، در اپلیکیشن هایی مانند بازار علاوه بر امکان قرار دادن خود برنامه، حتی میتوانید تبلیغ کنید. در فیلترشکن ها برای وصل شدن باید تعداد تبلیغ را تا آخر مشاهده کنید. اپلیکیشن های ایرانی مانند اسنپ زیاد در این حوزه تبلیغ میکنند. حتی شبکههای اجتماعی علاوه بر اینکه میتوانید در آنجا حساب کاربری داشته باشید و فعالیت کنید، امکان تبلیغ هم خواهید داشت.
مقاله زیر را هم مطالعه کنید
بازاریابی شبکه های اجتماعی چیست؟
- تبلیغات در بازی. اپلیکیشن های بازی پرکاربردترین برنامههای موبایل هستند. امروزه اگر در مترو یا اتوبوس بروید، حداقل یک نفر کنار دستتان در حال بازی با هر برنامهای است. از این رو بهترین بستر برای تبلیغ محصولات و خدمات است. البته این روش مزیتی هم دارد. اینکه میتوان بر اساس نوع سن و جنسیت بیشتر استفاده کنندگان بازی، تبلیغات هدفمندتر قرار داد.
- کد QR
استفاده از این کد در ایران هنوز در اول راه (سال ۹۸) است. البته اپلیکشن هایی مانند بی دود هستند که برای استفاده از آنها باید کد QR را اسکن است؛ اما منظور ما بیشتر جنبه تبلیغاتی این نوع کد است. در بسیاری از کشورهای دنیا، کدهای QR در انواع ایستگاههای مترو، اتوبوس و غیره قرار میدهند. سپس سعی میکنند تا با نوشتن شعار تبلیغاتی، افراد را ترغیب به اسکن کد کنند. در واقع خدماتی قرار میدهند که فقط با اسکن کد قابل استفاده است.
- تبلیغ بر اساس موقعیت
نمیدانیم که آیا به این نوع تبلیغ برخورد کردهاید. این نوع تبلیغ بر اساس موقعیت کاربر ارسال میشود. البته نیاز است که GPS او روشن باشد. در هنگامی که کاربر جی پی اس گوشی خود را روشن کند، برای او تبلیغاتی فرستاده میشود. بعضی از کسبوکارها مانند کافیشاپها به دنبال این هستند تا تبلیغ خود را به افراد نزدیک خود ارسال کنند. موبایل مارکتینگ بر اساس موقعیت بهترین روش تبلیغی برای او خواهد بود. البته اینکه چگونه ارسال شود، خیلی مهم است. باید یک روش مناسبی را انتخاب کرد؛ مانند ارسال پیام در هنگام آمدن کاربر به حوزه انتخابی شما.
- تبلیغات گوگلی
البته این نوع تبلیغات در موبایل مارکتینگ هم بیشتر بر اساس موقعیت انجام میشود. هدف بازاریابی موبایل نشان دادن تبلیغ به کاربران نزدیک است. بهترین روش هم برای دستیابی به این هدف، پیدا کردن موقعیت کاربران است. بیشتر کاربران برای پیدا کردن موقعیت خود از نقشه گوگل استفاده میکنند. در این حالت میتوان با استفاده از ثبت نقشه خود در گوگل یا تبلیغات، برند خود را معرفی کرد. تبلیغات خود گوگل یکی از دیگر از روشهای معروف و قدیمی است که با استفاده از موبایل به راحتی میتوان انجام داد.
نتیجهگیری
روشهای زیادی برای موبایل مارکتینگ وجود دارد. هدف این است که شما خدمات یا محصولات خود را به کاربران به صورت مستقیم معرفی کنید. تمامی روشهای بالا درنهایت منجر به این میشود که تبلیغ شما به کاربران برسد. موبایل مارکتینگ برای آنهایی که به دنبال تبلیغاتی محلی هستند، بهترین گزینه خواهد بود.
این مقاله توسط میلاد قارونی در وبسایت DM360 تالیف گردیده است. کپی با ذکر منبع بلا مانع است.
0 دیدگاه