به استفاده از ابزارها در بستر آنلاین برای افزایش فروش و برندسازی، دیجیتال مارکتینگ میگویند. به کسی که هم دانش استفاده از این ابزارها را بلد باشد، دیجیتال مارکتر گفته میشود؛ اما این تعریف کلی است. در واقع وظیفه دیجیتال مارکتر خیلی گستردهتر از این حرفها است. آشنا بودن و دانستن کاربرد ابزارها فردی را به این موقعیت شغلی نمیرساند. او باید بتواند به صورت حرفهای از ابزارها برای رسیدن به اهداف یعنی برندسازی اینترنت استفاده کند.
تعریف دیجیتال مارکتر
باز در قدم اول به همان تعریف بالا اکتفا میکنیم؛ اما حالا کمی آن را بسط میدهیم. دیجیتال مارکتر به شخصی گفته میشود که مسئول استفاده از کانالهای دیجیتال برای افزایش آگاهی برند در فضای آنلاین و حتی آفلاین است. به عبارتی دیگر، شخصی است که مسئول برنامهریزی و استفاده از ابزارهای موجود آنلاین است تا بتواند شرکت را در دنیای اینترنت مطرح کند.
محمدعلی میلانی صدر، بنیانگذار و مدیرعامل جزوه نویس، دیجیتال مارکتر را به صورت زیر برای ما تعریف کرده است:
«دیجیتال مارکتر فردی است که باید در قدم اول اصول مارکتینگ را بداند. علاوه بر این باید به روشها و ابزارهای اندازهگیری، تسهیل کننده، سنجش و آماری که مبتنی بر رفتار مشتری یا مشتریان احتمالی در فضای آنلاین هستند، تسلط داشته باشد.»
سایت digitalmarketinginstitute همچنین موقعیت کاری را به صورت زیر تعریف کرده است:
«دیجیتال مارکتر شخصی است که مسئول هدایت کاربران مرتبط به فروشگاه یا شرکت شما برای افزایش آگاهی برندتان است. در واقع هدف او این است که بتواند برند شما به افراد بیشتری شناخته شود. او باید به غیر دانش بازاریابی اینترنتی، دانش مارکتینگ و روانشناسی فروش را هم بلد باشد. همچنین باید بتواند به خوبی اعضای تیم و وظیفه هرکدام را مشخص کند.»
در واقع دیجیتال مارکتر بیشتر از کار عملی باید بتواند آنها را مدیریت میکند. این نوع مدیریت بر اساس دادههایی است که او از فعالیتها به دست میآورد. البته این مسئله به اندازه شرکت شما بستگی دارد. در شرکتهای کوچک اصولاً فعالیتهای عملی را هم دیجیتال مارکتر انجام میدهد؛ اما در شرکتهای بزرگ تمامی وظایف تقسیم میشود.
مسئولیت کانالها با دیجیتال مارکتر
دیجیتال مارکتر فقط مسئول بهینه سازی برای سایت نیست. با اینکه هدف نهایی افزایش رتبه سایت و فروش از آن میرسد؛ اما باید ابزارهای دیگر را هم در نظر گرفت. بازاریاب دیجیتال موارد زیر را هم بداند:
- بازاریاب اینترنتی؛
- طراحی کمپین؛
- شبکههای اجتماعی؛
- تبلیغات در بستر اینترنت؛
- ایمیل مارکتینگ
- بازاریابی محتوا؛
او باید با همه این موارد آشنا و تجربه کار کردن با آنها را داشته باشد. مسلماً هرکدام از اینها یک تخصص به حساب میآیند؛ اما مدیر دیجیتال مارکتینگ باید بداند که از کدام ابزار، در چه زمانی، برای چه هدفی و چگونه استفاده کند. بیشتر از همه اینکه او بخواهد خود را وارد فاز عملیاتی کند، باید بتواند برای استفاده از آنها، استراتژی درستی تنظیم کند.
مهارتهای مورد نیاز
برای مهارتهایی که در ادامه مینویسیم، لازم نیست که دیجیتال مارکتر به همه آنها تسلط داشته باشد. شاید واقعاً نویسنده خوبی نباشد یا تجربه بالایی در استفاده از شبکه اجتماعی توییتر نداشته باشد؛ اما باید بداند که محتوا مبتنی بر سئو چگونه نوشته میشود و زمان مناسب پست گذاری توییتر کی است و همچنین ترندها را بشناسد. در واقع باید مهارتها را به خوبی بشناسند، چالشها و از همه مهمتر چگونه استفاده درست از تکنیکها را بداند.
- سئو
سئو اولین دانشی است که دیجیتال مارکتر باید داشته باشد. در واقع در این حوزه باید همه چیز را بداند؛ از تعریف و عاملهای خارجی و درونی تا چگونگی استفاده از ابزارهای آن. در واقع او باید تکنیکهای بهینه سازی سایت، الگوریتمهای گوگل، ابزارهای گوگل و هرچه در سئو را به خوبی بداند. همچنین باید همیشه دانش خود را در این زمینه به روز نگه دارد.
- محتوا و بازاریابی محتوا
هرچه شما در اینترنت و در قالبهای مختلفی از جمله گزارش، ویدئو، پادکست و غیره مشاهده میکنید، محتوا است. هدف محتوا این است که بتواند با استفاده از مطلب به کاربران اطلاعاتی داده شود. این روزها هم بحث تولید محتوا بسیار داغ است. دیجیتال مارکتر باید با انواع محتوا آشنا باشد. دقت کنید که آشنا باشد؛ یعنی بداند که هدف هر محتوا چیست، الآن باید شما چه نوع محتوایی به کار ببرید، قالبها و فرمتها را به خوبی بشناسد و در حالت برنامهریزی مناسبی داشته باشد.
لازم نیست که او تولیدکننده ویدئو باشد، برای اینکه فعالیت کاملاً تخصصی است؛ اما باید بداند که شما چه زمانی به ویدئو نیاز دارید. مسئله دیگر بازاریایی آنها است. اینکه بتواند به صورتی برنامهریزی کند که محتوا به درستی به دست کاربران هدف برسد.
- شبکههای اجتماعی
مدیر بازاریابی دیجیتال باید علاوه بر شناخت تمامی شبکههای اجتماعی مورد نیاز، لازم است که بتواند به خوبی آنها را مدیریت کند. در واقع باید درک عمیقی از ساختار کارکردی پشت آنها داشته باشد. باید بتواند استراتژی تدوین کند تا از طریق شبکهها میزان آگاهی و فروش شرکت را افزایش دهد. از همه مهمتر اینکه بداند کدام شبکه باید مورد استفاده قرار بگیرد.
-
ایمیل مارکتینگ
اگر از ایمیل به درستی استفاده شود، بهترین ابزار ارتباطی بین شرکت و مشتریان خواهد بود. شناخت این ابزار از جمله هدف آن، چگونگی نوشتن متن آن، پنل های ارسال ایمیل و غیره را مسئله خیلی مهمی است.
-
ابزارهای تحلیلی
مهمترین دانش دیجیتال مارکتر در خصوص ابزارهای تحلیلی است. این ابزارها میتواند برای گوگل باشد مانند گوگل آنالیتیکس یا دیگر ابزارهای مرتبط برای شبکههای اجتماعی و غیره. مدیر این واحد باید با تمامی ابزارهای مرتبط به خوبی آشنا بوده و بتواند از آنها استفاده کند. دانش این ابزارها به او در برنامهریزی و همچنین دریافت نتیجه فعالیتها کمک زیادی خواهد کرد.
-
تبلیغات اینترنتی
اینکه در کدام سایتها یا صفحههای اجتماعی، محصولات یا خدمات شرکت را تبلیغ کند؟ چه استراتژی تبلیغاتی به کار گرفته شود؟ چه نوع تبلیغاتی استفاده شود؟ هرماه چه تعداد تبلیغ انجام شود؟
-
دانش بازاریابی
بازاریابی دیجیتال فقط فنی نیست. قبلتر از آن باید دیجیتال مارکتر با علم بازاریابی و مدیریت به خوبی آشنا باشد. بحث چگونگی استفاده از ابزارهای دیجیتال یک طرف، بحث مدیریت کردن آنها و شناخت بازار هم طرف دیگر که بیشتر باید مورد توجه قرار بگیرد. در واقع باید یک بازاریاب دیجیتال اول از همه دانش مدیریتی کسب کند بعد وارد این حوزه کند. او کار عملی به آن صورت انجام نمیدهد، بلکه باید بتواند تمامی ابزارها را در راستای رسیدن به هدف با هم مدیریت کند.
-
مدیریت تیم
سیستم دیجیتال مارکتینگ شرکت زمانی موفق میشود که همه افراد به خوبی وظایف خود را انجام دهند. تعیین وظایف و اینکه چه فعالیتهایی انجام شود، بر عهده دیجیتال مارکتر است. همچنین او باید بتواند افراد باتجربهای را در این حوزه به کار بگیرد. برای انجام این کار، دیجیتال مارکتر باید دانش مدیریت تیم داشته باشد. اینکه به خوبی بتواند با دیگر اعضا ارتباط دوستانه برقرار کند و بر روند فعالیتها نظارت داشته باشد.
-
دانش تکنولوژی
باید قبول کنیم که دیجیتال مارکتر کار سختتری نسبت به بقیه دارد. اطلاعات او باید در خصوص همه ابزارهای دیجیتال به روز باشد. برای همین باید همیشه مطالعه کند. این مطالعه نباید محدود به بخشهای سطح خودش باشد. بلکه باید نسبت به آخرین تغییرات تکنولوژی، اخبار و اتفاقات جهان و از همه مهمتر آخرین تغییرات حوزه فعال کاری خود آگاه باشد.
-
قدرت تصمیمگیری
در بالا هم نوشتیم که همه چیز فنی و اطلاعات نیست. دیجیتال مارکتر باید بتواند در بدترین شرایط بهترین تصمیمگیری را شرکت بگیرد. هزاران اتفاق ممکن است که برای سایت یا سیستم فروش اینترنتی شرکت بیفتد. حفظ تمرکز و قدرت تصمیمگیری در آنجا خیلی مهم است. برای همین همیشه توصیه میشود که مدیر دیجیتال باید علاوه بر افزایش سطح دانش فنی و مدیریتی، اصول روانشناسی را هم بداند. تا به حال فکر کردهاید که چرا دانشجویان مدیریت، واحدهای روانشناسی را هم باید بخوانند؟
دیجیتال مارکتر چه مواردی را باید درک کند؟
دانش و تخصص فقط به موارد بالا محدود نمیشود. دیجیتال مارکتر توانایی زیر را هم داشته باشد:
- بتواند فرصتها یا بهتر بگوییم ترندهای روز را بشناسد؛
- اهل مطالعه باشد و هر روز زمانی را به افزایش دانش خود در تمامی موارد اختصاص دهد؛
- بتواند با دیگر اعضای تیم ارتباط دوستانه برقرار کرده و آنها را به ارتباط با یکدیگر تشویق کند؛
- نقدپذیر باشد و به جای توجیه اشتباهات خود، آنها را قبول کرده و در سریعترین زمان اصلاح کند؛
- دانش او باید نسبت به بقیه اعضای خود به روز باشد؛
- ارتباط با مشتریان را بداند و بتواند بر اساس نیاز آنها بهترین استراتژی را تدوین کند.
دیجیتال مارکتر چه کارهایی باید انجام دهد؟
دیجیتال مارکتر به غیر داشتن تخصص و دانشهای بالا و همچنین توانایی نوشته شده، باید موارد زیر را هم رعایت کند.
- داده در دیجیتال مارکتینگ نقش پادشاه را دارد. همه چیز در برنامهریزی باید بر اساس دادههای واقعی باشد. در واقع دیجیتال مارکتر نباید بر اساس حدس و گمان خود پیش برود. وقتی شما شروع به تدوین استراتژی دیجیتال مارکتینگ برای شرکتی میکنید، این فرض را در نظر بگیرید که اطلاعاتی ندارید. پس دیجیتال مارکتر باید به دنبال پیدا کردن داده از منابع معتبر باشد.
- قبل از شروع به کار باید به صورت کامل تحقیق انجام شود. هدف از تحقیق باید شناخت بیشتر بازار باشد؛ شامل کلمات کلیدی تا شبکههای اجتماعی است که مورد استفاده قرار میگیرد. دیجیتال مارکتر باید زمانی کار خود را شروع کند که اطلاعات او در خصوص کسبوکار کامل شده باشد.
- باید گزارشگیری کند. دیجیتال مارکتر باید بداند که فعالیت او چه نتیجهای داشته است. در واقع تغییرات در دنیای اینترنت بسیار زیاد است. یک روش ممکن است که برای هر کسبوکاری جواب ندهد. در فرم گزارشگیری باید مشخص شود که روشهای استفاده شده چقدر در پیشبرد اهداف شرکت مؤثر بودهاند.
- جلسات هفتگی داشته باشد. البته هر هفته هم مهم نیست؛ اما بدون جلسه نباید فرآیند دیجیتال مارکتینگ شرکت پیش برود. در این جلسه دیجیتال مارکتر علاوه بر ارائه گزارش، باید روشهایی را برای بهبود عملکرد سیستم بیان کند.
- فعالیتهای رقیبان را بررسی کند. در واقع دیجیتال مارکتر باید قبل از شروع به بررسی فعالیت رقیبان خود بپردازد. اینکه دقیقاً آنها چه کاری انجام میدهد؟ از چه شبکههایی استفاده میکنند؟ چه سیستمی دارند؟ در واقع تا جایی که میتواند سر در از سیستم دیجیتال مارکتینگ آنها در بیاورد.
- اعضای گروه را به هم نزدیک کند. نه اینکه آنها را با هم دوست کند، بلکه باید به صورتی برنامهریزی کند که تمامی گروههای مختلف مانند گروه تولید محتوا و گروه تولید ویدئو بتوانند با هم برای پیشبرد اهداف ارتباط برقراری کنند.
مطالعه مقاله زیر را از دست ندهید
دیجیتال مارکتر با چند نوع کاربر در ارتباط است
دیجیتال مارکتر با چه گروه افرادی در ارتباط است؟
دیجیتال مارکتینگ شرکت فقط با مدیر بازاریابی دیجیتال پیش نمیرود. بلکه همکاری صددرصدی اعضا است که میتواند هر کسبوکاری را به اهداف خودش در دنیای اینترنت برساند. دیجیتال مارکتر برای اینکه بتواند به هدف اصلی خود دست پیدا کند، باید افراد زیر را در تیم خودش داشته باشد:
- متخصص سئو
- متخصص طراحی گرافیک
- متخصص تولیدکننده ویدئو
- متخصص تولیدکننده محتوا یا نویسنده
- مدیر محتوا
- مترجم
- متخصص شبکههای اجتماعی
- متخصص تحلیلگر داده
- متخصص تولید پادکست
- خبرنگار
- اپراتور و ادمین سایت و شبکههای اجتماعی
البته اینکه چه تعداد افراد بالا در تیم باشند، بستگی به ماهیت و اندازه خود شرکت هم دارد.
خلاصه کلام
دیجیتال مارکتر باید چندین وظیفه را به خوبی انجام دهد. او فقط مسئول کنترل و مدیریت ابزارهای آنلاین نیست. در واقع این ظاهر قضیه است. او باید علاوه بر دانش دیجیتال، علم مدیریت و روانشناسی و از همه مهمتر برنامهریزی را به خوبی بداند.
اين مقاله توسط میلاد قارونی در وبسایت DM360 تالیف گردیده است. کپی با ذکر منبع بلامانع است.
0 دیدگاه