agsdix-fas fa-square-full

smt1 email icon 02184415666 – 05131634634

smt1 email icon info@dm360.ir

.

.

.

.

.

اینفلوئنسر مارکتینگ چیست؟

 

اگر تا به حال توانسته باشید که کالای خود را از طریق یک شخص معروف و البته محبوب در کشور خود به فروش برسانید، باید بگوییم که شما تا حدی معنای اینفلوئنسر مارکتینگ را فهمیده‌اید. نمی‌گوییم کامل برای اینکه معلوم نیست که بین شخصی که تبلیغ می‌کند و محصول شما چقدر ارتباط وجود داشته و اینکه آیا خیلی از موارد تکنیکی دیگر هم رعایت شده است یا خیر.

به هرحال، اینفلوئنسر مارکتینگ که در ادامه آن را تعریف خواهیم کرد، فقط تبلیغ محصول و خدمات با کمک یک سلبریتی نیست. برای اینکه خیلی از افراد به دلیل معرفی کالا و خدمات توسط اینفلوئنسر محصول شما خریداری می‌کنند و این مسئله موقتی است. باید دید که آیا دیگر موارد هم در آن رعایت شده است یا خیر.

تعریف اینفلوئنسر مارکتینگ

واژه غریبی نیست؛ اما متأسفانه خیلی بد تعریف شده است. شاید یکی از دلایل آن هم نبود نظارت یا جدید بودن این سیستم تبلیغاتی است. البته که اینفلوئنسر مارکتینگ جدید نیست و از گذشته هم وجود داشته است؛ اما با روی آمدن شبکه‌های اجتماعی مختلف، توجه بیشتری به آن شده است.

در نگاه اول و ساده، اینفلوئنسر مارکتینگ یعنی استفاده از یک شخص معروف و البته محبوب (متأسفانه همیشه هم به این صورت نیست) برای تبلیغ محصول یا خدمات در شبکه‌های اجتماعی است. فرقی ندارد که کدام شبکه باشد. در حوزه دیجیتال مارکتینگ به فردی که فالوور بالایی دارد، اینفلوئنسر گفته می‌شود. باید گفت عامل اولیه برای ورود به این گروه است. در واقع فالوور بالا نشان دهنده این است که شما در آن شبکه محبوب هستید و افرادی زیادی شما را دنبال می‌کنند. (حالا ما فرض می‌کنیم که تعداد فالوورها ارگانیک باشد.)

این یک جنبه تعریف است، اما صورت دیگر آن، نمونه‌ای است که در سایت hubspot نوشته شده است. به نظر ما این تعریف هم دقیق و هم علمی است.

اینفلوئنسر مارکتینگ یعنی استفاده از یک شخص معروف در یک حوزه برای تبلیغ محصولات و خدمات شما است. هدف از این تکنیک بیشتر به منظور افزایش آگاهی مخاطبان نسبت به برند شما، ترافیک سایت و از همه مهم‌تر انتقال پیام شما به کاربران هدفتان است. اینکه اینفلوئنسر در کدام شبکه یا کانال فعالیت دارد، مهم نیست؛ بلکه هدف این است که او کاربران درست را به سمت برند شما هدایت کند.

تعریف اینفلوئنسر مارکتینگ در سایت hubspot

چرا باید ازاینفلوئنسرمارکتینگ استفاده کرد؟

هدف اینفلوئنسر مارکتینگ این نیست که شما با کمک یک فرد محبوب در شبکه‌های اجتماعی محصول خود را بفروشید. برای تبلیغ فروش محصول راه‌های ارزان‌تر بسیار زیادی وجود دارد. بلکه باید به دنبال این باشید که برند خود را محبوب کنید. اینفلوئنسرها در تبلیغات خود ادعا می‌کنند که از مشتریان اصلی شما هستند و در واقع برندتان را تضمین می‌کند. همین مسئله اگر به درستی انجام شود، در دنیای اینترنت که اعتمادسازی بسیار سخت است، یک مرحله رو به جلو خواهد بود.

نی آهن مدیر عملیاتی CPS Strategy در خصوص استفاده از اینفلوئنسر مارکتینگ بیان می‌کند که:

«با استفاده از اینفلوئنسر شما می‌توانید خدمات و محصولات خود را به صورت مستقیم به کاربران مختلف نمایش دهید. این روش اگر به درستی انجام شود، خیلی بهتر و سریع‌تر از بقیه روش‌ها می‌تواند محصول را به کاربر درست برساند.»

چرا باید از اینفلوئنسر مارکتینگ استفاده کرد

اینفلوئنسرها کسانی هستند که در حوزه فعالیت خود شناخته شده‌اند. کاربران زیادی در شبکه‌های اجتماعی آن‌ها را دنبال می‌کنند. آن‌ها این‌قدر در حوزه خود فعال و قوی هستند که هر حرف آن‌ها حجت و دستوری برای بسیاری از طرفدارانشان خواهد بود. گاهی اعتمادی که یک کاربر به اینفلوئنسر خودش دارد، به دوست خود ندارد.

افزایش آگاهی از برند مهم‌ترین دلیلی است که از این تکنیک استفاده می‌شود.

چند نمونه ‌اینفلوئنسر مارکتینگ در ایران

متأسفانه معرفی کردن اینفلوئنسر خیلی سخت است. بسیاری از کاربران فلان شخص را اینفلوئنسر نمی‌دانند، در صورتی که تعدادی هم او را قبول دارند. همیشه این مسئله بین دیجیتال مارکترها هم اختلاف بوده است. متأسفانه فرهنگ غلطی که در این خصوص به وجود آمده است، این است که هر کسی تعداد فالوور بالایی دارد، اینفلوئنسر است. در صورتی که فقط این نیست. اینفلوئنسر واقعی در یک حوزه تخصصی فعال است و در آن حوزه طرفداران زیادی را دارد.

این روزها هر کسی که توانسته با هر حرکتی فالوور بالایی جذب کند، به یک اینفلوئنسر تبدیل شده است. به هرحال، ما در ادامه تعدادی از این افراد را معرفی می‌کنیم. شاید بعضی از آن‌ها از دید شما جزو اینفلوئنسرها به حساب نیایند؛ اما به هرحال برای تبلیغ محصول عمومی می‌توان روی کمک آن‌ها حساب باز کرد.

  • محمد امین کریم پور
  • عرفان رضایی
  • محسن ایزی
  • میلاد قاسمی خواه
  • صدف بیوتی
  • مبین
  • جواد خواجوی
  • علی صبوری
  • حاج احسان
  • نگین عابدزاده
  • کامیار ۶۹۶
  • سهیل مستجابیان
  • حسین شاهرخ نیا
  • مهیار حسن
  • پانیذ
  • کامی ها
  • شبنم نظیف
  • ماهی مائده
  • شبنم شاهرخی
  • مهدی محمودی
  • هومن ایرانمنش
  • محمد معماریان
  • سحر پناهی
  • هدی باقری
  • مونا کاکاوند
  • آیدین اشکانی
  • اینستاگرام سمی
  • محمد قلی پور
  • مهسا رحیمی
  • پرستو جباری
  • میلاد تیستر
  • آیدا نادری
  • ملینا تاج
  • خانم و آقای میم
  • علی سلطانی

بیشتر این افراد در حوزه‌های مختلفی واقعاً اینفلوئنسر هستند و بقیه هم فقط ویدئوهای فان نمایش می‌دهند. البته فقط این‌ها نیستند، بازیگران هم می‌توانند جزو اینفلوئنسر معرفی شوند. بسیاری از آن‌ها شاید در اینستاگرام خود خیلی طرفداری نداشته باشند؛ اما مردم آن‌ها را می‌شناسند و محبوب جامعه هستند. می‌توانید از آن‌ها برای تبلیغ در صفحه خود استفاده کنید.

نگاهی به آمار جهانی اینفلوئنسر مارکتینگ

حالا بد نیست که نگاهی هم به آمارهای جهانی در این خصوص بیندازیم. فعلاً ما آمار دقیقی در خصوص اینفلوئنسر مارکتینگ در ایران نداریم. هرچه هست، مواردی است که بزرگان این حوزه در آن‌سوی مرزها نوشته‌اند. آماری که در ادامه می‌نویسیم، در سایت Hubspot نوشته شده است.

  • ۸۹ درصد کسب‌وکارها ادعا کرده‌اند که نرخ درگیری سایت آن‌ها با اینفلوئنسر مارکتینگ افزایش داشته است.
  • ۸۰ درصد مارکترها این روش‌ها مؤثر می‌دانند.
  • ۸۲ مصرف‌کنندگان بیان کرده‌اند که فقط به دلیل اینفلوئنسرها محصولی را مصرف کرده‌اند.
  • ۷۲ درصد بازاریابان ادعا کرده‌اند که افزایش رتبه سایت و سئو از این روش خیلی بهتر بقیه بوده است.
  • خرید محصولات ۴۹ درصد مصرف‌کنندگان به اینفلوئنسرها بستگی دارد.
  • این صنعت به درآمد ۱۰ میلیارد دلار تا ۲۰۲۰ خواهد رسید.
  • ۷۷ درصد بازاریابان از کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ استفاده می‌کنند.

انواع اینفلوئنسرها

اینفلوئنسرها خودشان به چند حوزه تقسیم می‌شوند. تقسیم‌بندی این حوزه‌ها بر اساس قدرت و نفوذشان بین طرفداران است.

  • میکرو اینفلوئنسرها یکی از مناسب‌ترین دسته‌ها برای کسب‌وکارها به منظور افزایش آگاهی برندشان است. طرفداران این گروه بین هزار تا ده هزار است و هرکدام بسته به تخصصشان در شبکه اجتماعی فعالیت می‌کنند. در واقع پست‌های این گروه متناسب با فعالیت خود و همچنین طرفدارانشان است. از این رو با هر پست و معرفی محصول، نرخ درگیری بالاتری را ایجاد می‌کنند.
  • سلبریتی ها بزرگ‌ترین گروه طرفداران دارند که به میلیون هم می‌رسد. در مورد همه چیز هم می‌توانند نظر بدهند و تبلیغ کنند. سلبریتی می‌توانند بهترین بازار باشند؛ اما اینکه چقدر سرمایه شما از تبلیغ آن‌ها برمی‌گردد، به محصول و نوع معرفی سلبریتی بستگی دارد.
  • بلاگ نویس ها همان‌هایی هستند که فقط به دلیل انتشار محتوای باکیفیت و مناسب معروف هستند. بیشتر این گروه را نویسندگان یا افراد فعال در این حوزه تشکیل می‌دهد. طرفداران آن‌ها هم با اینکه کم است؛ اما همانند خودشان فکر می‌کنند. از این رو می‌تواند بهترین بازار برای معرفی پست‌ها باشد. فقط اینکه با بلاگ نویس ها نمی‌توان محصول یا خدماتی را به صورت گسترده معرفی کرد.
  • فعالان شبکه‌های اجتماعی که فقط در یک شبکه طرفدار دارند. نمونه‌های آن را در فهرست بالا می‌توانید مشاهده کنید. افرادی که طرفداران آن‌ها به چند ده هزار نفر می‌رسد؛ اما اعتبار آن‌ها فقط در یک شبکه است. در بیرون شبکه‌های اجتماعی، ممکن است که کسی آن‌ها نشناسد. به هر حال بهترین بازار برای تبلیغ در یک شبکه هستند.
  • متخصصین افرادی بین میکرو و سلبریتی ها هستند. البته این افراد کمتر تبلیغ محصولی را قبول می‌کنند. فقط در صورتی محصول یا خدماتی را معرفی خواهند کرد که خودشان از قبل آن‌ها را استفاده کرده باشند. این افراد به دلیل تخصصشان طرفداران نسبتاً بالایی دارند و بسیار حساب شده فعالیت می‌کنند.

مقاله زیر را هم از دست ندهید

دیجیتال مارکتر با چند نوع کاربر در ارتباط است؟

اینفلوئنسر خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟

اگر واقعاً به دنبال تبلیغات درست محصول و خدمات خود از طریق بازاریابی شبکه‌ های اجتماعی هستید، باید اینفلوئنسر مناسب را پیدا کنید. با اینکه بسیاری از آن‌ها هزینه بالایی فقط برای یک پست می‌گیرند، اما مطمئن باشید که اگر همه چیز به درستی پیش برود، میزان افزایش آگاهی و نرخ بازدید سایت شما افزایش به مراتب سریع‌تر و چشمگیری خواهد داشت.

دنبال اینفلوئنسر باشید که:

  • فقط طرفدار نداشته باشد، بلکه محبوب باشد؛ (برخی ایفلوئنسرها هستند که فقط به دلیل مسخره بازی طرفدار زیادی دارند. مراقب این دسته از افراد باشید که با تبلیغ محصولات، اعتبار خود را خراب نکنید.)
  • در یک شبکه به طور اختصاصی فعالیت می‌کند؛
  • فعالیت آن‌ها با نوع محصول یا خدمات شما ارتباطی داشته باشید؛ (البته لازم نیست که این اعتبار صددرصد باشد.)
  • سواد صحبت کردن در خصوص محصول و خدمات شما را داشته باشد؛
  • هر نوع پستی را در صفحه خود منتشر نکرده باشد و یک مسیر واحدی را پیش گرفته باشد.

چگونه اینفلوئنسرها را پیدا کنیم؟

آخرین بحث این است که چگونه اینفلوئنسرها را پیدا کنیم. شرکت‌های تبلیغات زیادی مانند دی ام ۳۶۰ هستند که به شما می‌توانند در پیدا کردن اینفلوئنسر مرتبط و تبلیغ محصول و خدماتتان به شما کمک کنند. البته خودتان هم می‌توانید آن‌ها را پیدا کنید؛ اما مسئله مهم پیدا کردن اینفلوئنسری که فعالیت او با هدف شما سازگار باشد.

این روزها پیدا کردن این افراد اصلاً کار سختی نیست. همین الآن اگر در اینترنت کلمه کلیدی اینفلوئنسرهای ایرانی را جست‌وجو کنید، فهرستی از آن‌ها همراه با نوع فعالیتشان نمایش داده می‌شود. اگر قصد دارید که خیلی تخصصی کار کنید، خودتان می‌توانید با هشتگ های مربوط به دنبال افراد و همکاران خود بگردید؛ حالا یا آن‌ها اینفلوئنسر هستند یا افرادی را در این حوزه می‌شناسند.

ما در مقالات بعدی سعی می‌کنیم تا استراتژی های دقیق‌تری برای اینفلوئنسر مارکتینگ را تعریف کنیم. به هرحال این یک ابزار قدرتمندی است و نباید آن را دست کم بگیرید.

این مقاله به دست میلاد قارونی در سایت دی ام ۳۶۰  تالیف گردیده است. کپی با ذکر منبع بلامانع است.

محدثه انبیائی

محدثه انبیائی

۰ نظر

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

کمپینی ۴ روزه با ۱۰ میلیون بازدید

کمپینی ۴ روزه با ۱۰ میلیون بازدید

عرضه اولیه یکی از نمادهای بورسی نزدیک بود. شرکت پس از استفاده از ظرفیت‌های صداوسیما نیاز داشت که بیشتر توجه مردم را به عرضه اولیه سهامش جلب کند. اینگونه شد که پروژه تبلیغات سهام در فضای دیجیتال، تنها ۴ روز قبل از عرضه اولیه آغاز شد.

داستان کمپینی با ۱۵۵ میلیون بازدید

داستان کمپینی با ۱۵۵ میلیون بازدید

توضیحات: به دلیل درخواست کارفرما، نام برند در گزارش نیامده است. چالش تعداد زیادی از شرکت‌ها و کسب‌وکارهای خصوصی در پیدا کردن نیروی کار مناسب دچار مشکل بودند. این مشکل از جایی شروع می‌شود که فراخوان جذب نیرو را نمی‌توانند به شکل صحیح و گسترده منتشر کنند و به دست...