ایمیل مارکتینگ چیست؟

 

اشتباه نکنید! ایمیل مارکتینگ به معنای ارسال انبوه ایمیل به کاربران مختلف نیست. این تعریف غلط متأسفانه از همان اول وارد این حوزه بازاریابی شد و از همه بدتر اینکه بسیاری از متخصصان دیجیتال مارکتینگ هم در همان اوایل به استفاده از آن اشاره کردند. این تأکید غلط، بیشتر به دلیل ناآگاهی افراد به این سیستم بازاریابی بود؛ اما واقعاً ایمیل مارکتینگ چیست؟

تعریف ایمیل مارکتینگ

تعریف ایمیل مارکتینگ خیلی ساده است. به استفاده از ایمیل برای تبلیغ و گسترش برند به کاربران هدفمند است. در واقع بازاریابی ایمیل را یک ابزار ارتباطی مستقیم می‌نامند. ابزاری که شما می‌توانید با استفاده از آن با کاربران به صورت تک و مستقیم ارتباط برقرار کنید. کاربرانی که فهرست ایمیل آن‌ها از قبل مشخص شده‌ است.

خیلی از شرکت‌ها، ایمیل مارکتینگ را ابزار منسوخ شده‌ای به حساب می‌آورند. مدیر شرکت یا مسئول بازاریابی اصلاً اعتقادی به استفاده از این ابزار ندارد. یکی از مهم‌ترین دلایل این است که خود آن افراد به هیچ وجه از ایمیل استفاده نمی‌کنند، برای همین فکر می کنند که کسی هم استفاده نمی­کند. البته کمی هم باید حق را به آن‌ها داد. برای اینکه در ایران به دلیل استفاده نادرست از این روش، باعث شده تا کاربران به اشتباه ایمیل مارکتینگ را ابزار اشتباه تبلیغاتی به حساب بیاورند؛ اما باید به این افراد گفت که بر اساس سایت Lyfermarketing، بیش از ۸۵ درصد کسب‌وکارهای خرده در آمریکا از ایمیل برای تبلیغات و معرفی کسب‌وکارهای محصولات جدید خود استفاده می‌کنند.

ایمیل مارکتینگ به معنای معرفی و افزایش آگاهی برند به کاربران هدفمند است.

مزایای ایمیل مارکتینگ چیست؟

ایمیل مارکتینگ خود به دو بخش تقسیم می‌شود. بخش اول ارسال ایمیل به کاربرانی است که در بخش خبرنامه سایت شما ثبت‌نام کرده‌اند و بخش دوم ارسال ایمیل به کاربران جدید اما هدفمند و مرتبط با کسب‌وکارتان است. اگر کاربران این دو فهرست به درستی تهیه شوند، شما به مزیت‌های بازاریابی ایمیل دست پیدا خواهید کرد؛ در غیر این صورت، فقط انبوهی ایمیل‌ها را ارسال کرده‌اید.

فرض می‌کنیم که شما تکنیک‌های ایمیل مارکتینگ را به درستی انجام داده‌اید. مزیت‌هایی که به دست خواهید آورد، شامل:

  • ارسال مناسب و زمان‌بندی ایمیل باعث می‌شود تا آگاه‌سازی برند در ذهن کاربران بهتر تثبیت شود؛
  • ۴۰ برابر بیشتر از حالت معمولی و دیگر روش‌ها مشتریان جدیدی به دست خواهد آورد؛
  • به راحتی می‌توان با دیگر ابزارهای بازاریابی یکپارچه کرد؛
  • هر ورودی از ایمیل به سایت شما تأثیری بالایی در سئو دارد؛
  • به راحتی می‌توانید با کاربران به صورت محرمانه و البته مستقیم ارتباط برقرار کنید؛
  • از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ است که باعث فروش مستقیم برای شما می‌شود؛
  • اگر به خوبی برای آن برنامه ریزی شده و انجام شود، سرمایه اختصاص داده شده قابل بازگشت خواهد بود؛
  • بیشتر کاربران هر روز ایمیل خود را برای بررسی آخرین اخبار بررسی می‌کنند؛
  • به سؤالات کاربران می‌توان به صورت اختصاصی و خودکار جواب داد. به این صورت هیچ پیام کاربری بدون پاسخ نخواهد ماند؛
  • می‌توان آخرین و محصولات را به کاربران معرفی کرد. به این صورت آن‌ها همیشه در خصوص آخرین تغییرات کسب‌وکار شما مطلع خواهند بود.

ایمیل مارکتینگ چیست

روش درست بازاریابی ایمیل چگونه است؟

در خصوص اینکه چگونه ایمیل مارکتینگ را انجام دهیم، نیاز به یک مقاله جدا و کامل است؛ اما به هر حال سعی می‌کنیم که در این مقاله کمی به آن اشاره کنیم. در مقاله‌های بعدی به صورت کامل چگونگی انجام دادن تکنیک و روش­های آن را خواهیم نوشت.

ایمیل باید به کاربران هدفمند ارسال شود. کاربران هدفمند یعنی همان‌هایی که در حوزه کسب‌وکار شما فعال یا علاقه‌مند هستند. این نوع کاربران هستند که باعث می‌شود تا شما به مزیت‌های بالا دست پیدا کنید.

همانطورکه در بالا هم نوشتیم، بازاریابی ایمیل به معنای ارسال ایمیل انبوه به کاربران نیست. هدف اصلی این روش، ارتباط مستمر با کاربرانتان است. ارتباطی که باعث ایجاد حس دوستی بین مشتریان شما و برندتان می‌شود. وقتی یکی کاربر از شما خرید می‌کند، شاید برندتان را فراموش کند یا به هر دلیلی دیگر نیازی به محصولات شما نداشته باشد؛ اما وقتی شما هر از چند گاهی ایمیل ارسال می‌کنید و او پیام‌های خود را بررسی می‌کند، با دیدن پیام شما، نام برندتان و خاطره خرید او در ذهنش باز تداعی می‌شود. همین مسئله به راحتی می‌تواند باعث تثبیت برند شما در ذهن او می‌کند. این حداقل مزیت استفاده از این روش بازاریابی است.

برای اینکه این نوع بازاریابی را به درستی انجام دهید، از ارسال ایمیل انبوه به کاربران ناشناخته استفاده نکنید. در واقع بدون اجازه هیچ ایمیلی را ارسال نکنید (البته نه در همه شرایط). برای ارسال ایمیل حتی به مشتریان خود باید اجازه بگیرید. بهترین راه هم دریافت ایمیل او در هنگام ثبت‌نام و اجازه برای ارسال خبرنامه است. اگر هم قصد ارسال ایمیل انبوهی را دارید، باید کاربرانی را انتخاب کنید که هدف آن‌ها با کسب‌وکار شما یکسان است. هرچند این روش اصلاً توصیه نمی‌شود؛ اما اگر واقعاً همه چیز هدفمند و با برنامه پیش برود، مزیت خاص خود را خواهد داشت. در این خصوص در مقاله‌های بعدی توضیح کامل داده خواهد شد.

البته مقاله‌ای را قبلاً در این خصوص نوشته بوده‌ایم، مطالعه کنید:

چگونه در ایمیل با کاربران ارتباط مستقیم برقرار کنیم؟

 

ایمیل مارکتینگ برای چه چیزی باید استفاده شود؟

ایمیل مارکتینگ می‌تواند اهداف متفاوتی برای هر کسب‌وکار داشته باشد: افزایش فروش، افزایش تعداد ورودی سایت و سئو، به دست آوردن مشتریان جدید و غیره؛ اما مهم‌ترین آن افزایش آگاهی برند و وفاداری کاربران است. شما ایمیل را برای این ارسال می‌کنید که جایگاه خود را در گام اول در ذهن کاربرانتان تثبیت کنید. سپس باید به نتایج بعدی فکر کنید. برای همین در هنگام ارسال ایمیل باید خیلی روی موضوع آن فکر کنید. اینکه دقیقاً از چه موضوع، محتوا و قالبی استفاده کنید که بتواند اول از همه توجه کاربران را برای باز کردن خود ایمیل جلب کند.

ایمیل در واقع پیغامی است که شما به کاربرانتان ارسال می‌کنید تا به آن‌ها خدمات و محصولات خود را از طریق هر موضوع یا قالبی یادآوری کنید.

ایمیل مارکتینگ

چه کسب‌وکارهایی به ایمیل مارکتینگ نیاز دارند؟

همه کسب‌وکارها به استفاده از ایمیل برای تبلیغات محصولات یا خدمات خود نیاز ندارند. حتی در خود آمریکا که یکی از پیشتازان ایمیل مارکتینگ است، تعداد خاصی از کسب‌وکارها این ابزار را برای برندسازی به کار می‌گیرند. البته نظر ما قطعی و صددرصد نیست؛ اما با توجه به تجربه‌ای که به دست آوردیم، کسب‌وکارهای خرده مانند فروشگاه‌ها، آموزشگاه‌ها، فریلنسرها و غیره می‌توانند بهترین بهره را از ایمیل ببرند. تنها عمده فروشان یا شرکت‌های محصولات خیلی خاص به مشتریان محدودی را عرضه می‌کنند، نیازی به ایمیل مارکتینگ ندارند.

البته ارسال ایمیل با ایمیل مارکتینگ متفاوت است. به هر حال همه کسب‌وکارها برای ارسال انواع اطلاعات نیاز به ایمیل دارند؛ اما اینکه از این ابزاری برای برندسازی و تثبیت جایگاه در ذهن مشتری و غیره استفاده شود، برای همه نیاز نیست.

توصیه‌هایی برای ایمیل مارکتینگ

  1. به هیچ وجه از ارسال ایمیل‌های انبوه استفاده نکنید. ایمیل یک ابزار ارسال پیام است که باید شخصی سازی شود. کاربران به ایمیل‌هایی که برای همه ارسال می‌شود و صرفاً تبلیغاتی واکنش مثبتی نشان نمی‌دهند.
  2. تمامی انواع محتوای ایمیل را باید رعایت کنید.
  3. در ارسال ایمیل زمان‌بندی داشته باشید.
  4. از قالب مشخص و یکتا استفاده کنید.

البته اینکه دقیقاً چه‌کار کنیم، چه انواع محتوایی به کار ببریم، از چه پنلی استفاده کنیم و هزار موارد دیگر را در مقاله‌های بعدی به صورت کامل معرفی خواهیم کرد.

این مقاله توسط میلاد قارونی در وب‌سایت DM360 تالیف گردیده است. 

 

میلاد قارونی

میلاد قارونی

0 دیدگاه

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مطالب مرتبط

ویژگی‌های یک کارشناس روابط عمومی حرفه ای

ویژگی‌های یک کارشناس روابط عمومی حرفه ای

افراد زیادی هستند که شاید این ادعا را داشته باشند که در زمینه روابط‌عمومی عالی هستند اما در بیشتر مواقع، این حرف یک ادعا بیشتر نیست! افرادی که در این زمینه واقعاً نخبه و حرفه‌ای هستند، دارای استعدادهای ذاتی و مهارت‌هایی هستند که این استعدادها در همه انسان‌ها وجود...

ویژگی‌های یک کارشناس روابط عمومی حرفه ای

ویژگی‌های یک کارشناس روابط عمومی حرفه ای

افراد زیادی هستند که شاید این ادعا را داشته باشند که در زمینه روابط‌عمومی عالی هستند اما در بیشتر مواقع، این حرف یک ادعا بیشتر نیست! افرادی که در این زمینه واقعاً نخبه و حرفه‌ای هستند، دارای استعدادهای ذاتی و مهارت‌هایی هستند که این استعدادها در همه انسان‌ها وجود...