دیجیتال مارکتینگ چیست؟

 

کلیک و تمام؛ تبریک می‌گوییم، شما خیلی راحت توانستید تا با استفاده از اینترنت، فعالیت و هدف خود را به صورت کامل انجام دهید؛ بدون هیچ‌گونه استرس، اتلاف وقت یا تحمل گرما و سرمای هوا! این تازه فقط یک چشمه کوچکی ازهدف دیجیتال مارکتینگ بود. اصطلاحی که این روزها وسالیان بعد بارها خواهید شنید و تبلیغات کلاس‌های مختلفی در خصوص آموزش آن مشاهده خواهید کرد. دانشی که نه تنها نمی‌میرد، بلکه هرساله در حال گسترش و پیشرفت است. این برخلاف بسیاری از ابزارهای سنتی گذشته است. برای اینکه در پشت پرده آن جناب اینترنت، غول ارتباطی دنیا، قرار گرفته است.

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

اول تعریف می‌کنیم، بعد میریم سراغ چاشنی هاش! دیجیتال مارکتینگ به این صورت تعریف می‌شود:

«فعالیت‌ها و ابزارهایی است که به منظور تبلیغ محصولات و خدمات و در حالت کلی برندسازی از طریق بستر اینترنت و رسانه‌های دیجیتال انجام می‌شود.»

این ساده‌ترین تعریفی بود که ما می‌توانستیم برای شما بنویسیم. در واقع هدف از دیجیتال مارکتینگ این است که ارتباط بین فروشنده و خریدار (شرکت و کاربران) به ساده‌ترین روش ممکن تبدیل شود. در گذشته شما باید برای خرید محصولی به بازار می‌رفتید؛ اما با دیجیتال مارکتینگ و وب سایت دیگر بازار در خانه شما است نه شما در بازار!

 

مثال می‌زنید؟

هیچ آموزش و گفتاری بدون مثال نمی‌شود. دیجیتال مارکتینگ که البته به آن هم بازاریابی دیجیتال می‌گویند، یک دانش است. متأسفانه برخی فکر می‌کنند که دیجیتال مارکتینگ خودش ابزار جداگانه است؛ اما در واقع اینطوری نیست. بازاریابی دیجیتال دانشی است که خودش به شاخه‌های متعدد یا همان ابزارهای اصلی انجام دهنده تبدیل می‌شود. ابزارهایی که فعالیت در آن‌ها به اینترنت نیاز دارد که شامل:

  • سئو
  • بازاریابی شبکه‌های اجتماعی
  • بازاریابی محتوا
  • تبلیغات کلیکی
  • اینفلوئنسر مارکتینگ دراینترنت
  • تبلیغات بنری
  • ایمیل مارکتینگ
  • بازاریابی موبایل
  • بازاریابی ویروسی
  • بازاریابی ویدئویی
  • بازاریابی از طریق همکاری در فروش

همه این ها ابزارهای دیجیتال مارکتینگ هستند. لازم نیست که شما از همه موارد فهرست بالا برای فعالیت در اینترنت استفاده کنید، بلکه باید موردی را انتخاب کنید که اول از همه متناسب کسب‌وکار شما باشد و دوم اینکه شما را به هدفتان نزدیک‌تر کند.

حالا مثال

ایمیل‌های تخفیفی که شما به دلیل ثبت‌نام در فلان سایت فروشگاهی دریافت می‌کنید. این یک نمونه کوچک فعالیت دیجیتال مارکتینگ است. خیلی راحت و با استفاده از بستر اینترنت، فروشگاه شما را از آخرین خبر و تخفیف خود باخبر کرد. هدف چیست؟ ورود به سایت به او و خرید محصولات یا خدماتش.

چرا باید از دیجیتال مارکتینگ استفاده کنیم؟

این نوع بازاریابی در درجه اول برای کسب‌وکارها تعریف شده است. برای اینکه هدف بازاریابی دیجیتال در آخر این است که به شما در برندینگ و افزایش فروش کمک کند. در واقع هدف و مزایای بازاریابی دیجیتال شامل:

  • قابل ثبت و اندازه‌گیری بودن تمامی فعالیت‌ها و خروجی‌های به دست آمده؛
  • بهره‌گیری از بازار بزرگ با مشتریان جدید و هدفمند؛
  • استفاده از ابزارهای متنوع با قیمت بسیار کمتر نسبت به بازاریابی سنتی؛
  • ارتباط مستقیم و ۲۴ ساعته با مشتریان از طریق ابزارها؛
  • برندسازی خیلی سریع‌ و راحت‌ نسبت به دیگر روش‌های سنتی؛
  • آسان‌سازی تمامی فرآیندها در خریدوفروش؛
  • شناخت و تجزیه‌ وتحلیل رفتار مشتریان با استفاده از سوابق خرید آن‌ها؛

فروشگاه اینترنتی بهترین مثال برای این مورد است. با استفاده از ابزارهای بازاریابی دیجیتال، شما خیلی راحت می‌توانید اول از همه سایت خود را بهینه کنید، ۲۴ ساعته با مشتریان خود در ارتباط و هرلحظه فروش داشته باشید. همچنین می‌توانید با آن‌ها هم از طریق ایمیل و دیگر ابزارها در ارتباط باشید. کدام یک از این­ها در یک فروشگاه سنتی وجود دارد؟

چرا باید از بازاریابی سنتی فاصله بگیریم؟

به هرحال باید قبول کنیم که کسب‌وکار سنتی رو به افول است. منظور از کسب‌وکار سنتی، داشتن مغازه در کنار خیابان یا بازار نیست، بلکه فعالیت بدون استفاده از دیجیتال مارکتینگ است. این روزها دیگر مردم هم کمتر وقت دارند که به خرید بروند و هم اینکه نسل جوان حوصله خرید حضوری را ندارند، پس ترجیح می‌دهند که از اینترنت استفاده کنند. حالا کی برنده است؟ کسی که با استفاده از خدمات بازاریابی اینترنتی توانسته برندسازی خوبی برای خود انجام دهد.

بد نیست که نیم نگاهی به آمارهای جهانی ثبت شده در این خصوص داشته باشیم تا متوجه شویم که چرا باید از بازاریابی سنتی فاصله بگیریم.

  • ۹۰ درصد جست‌وجوگران هیچ ذهنیت قبلی نسبت به سایت ندارند؛ یعنی ۹۰ درصد مشتری جدید برای یک فروشگاه اینترنتی.
  • تخمین زده است که تا آخر سال ۲۰۲۱، میزان فروش اینترنتی به ۴٫۵ تریلیون دلار خواهد رسید.
  • بسیاری از شرکت‌ها تا آخر ۲۰۲۱ فقط از طریق اینترنت با هم در ارتباط خواهند بود، بدون اینکه حتی یک‌بار هم را ملاقات کنند.
  • ۷۸ درصد جست‌وجوی محلی موبایل می‌تواند منجر به خرید فیزیکی از فروشگاه شود؛ یعنی ۷۸ درصد مشتری جدید برای یک فروشگاه محلی.
  • ۸۶ درصد کاربران از گوگل مپ برای پیدا کردن فروشگاه نزدیک موقعیت خود استفاده می‌کنند.
  • ۷۰ تا ۸۰ درصد کاربران فقط از اینترنت خرید خود را انجام می‌دهند.

البته که آمار زیاد است؛ اما سعی کرده‌ایم تا آن‌هایی را بنویسم که به شما اهمیت و افزایش فروش و تعامل دیجیتال مارکتینگ را نشان دهد.

دیجیتال مارکتر چه کاری انجام می دهد؟

دیجیتال مارکتر مسئول آگاهی برند از طریق کانال‌های دیجیتال است. دیجیتال مارکتر یک موقعیت شغلی است که مسئول آن باید از همه ابزارها به ویژه سئو دانش کافی داشته باشد. در واقع دیجیتال مارکتر باید قابل توانایی کار با ابزارهای دیجیتال و اندازه‌گیری رتبه سایت داشته باشد. او باید تحلیل درستی از جایگاه سایت کند و با برنامه‌ریزی خود و استفاده از ابزارهای مناسب، سایت را به رتبه مورد نیاز برساند.

شاید یک دیجیتال مارکتر در استفاده از یک ابزار خاص مانند ایمیل مارکتینگ خیلی متبحر نباشد؛ اما باید بتواند که برنامه درستی برای استفاده از آن تنظیم کند. لازم نیست که خود این موقعیت وارد بخش اجرایی ابزارها شود، بلکه نظارت او است که روند کارها را درست می‌کند.

در شرکت‌های کوچک، خود دیجیتال مارکتر تمامی فعالیت‌ها را به صورت تنهایی و بر اساس نیاز انجام می دهد. در شرکت‌های بزرگ، تمامی مسئولیت‌ها تقسیم می‌شود. دیجیتال مارکتر به غیر از وظیفه بالا، بیشتر سئو سایت هم خود بر عهده می‌گیرد و برای اجرای دیگر ابزارها، متخصص واحد خودش وارد عمل می‌شود.

آیا همه کسب‌وکارها به دیجیتال مارکتینگ نیاز دارند؟

شاید بهتر بود که سؤال را به این صورت بنویسیم:

«آیا همه کسب‌وکارها به خدمات دیجیتال مارکتینگ نیاز دارند؟»

تمامی کسب‌وکارها برای افزایش آگاهی برند خود و تبلیغات به این خدمات نیاز دارند؛ چه به صورت مستقیم یا غیرمستقیم. این روزها مردم از اینترنت برای ارتباط دهی و پیدا کردن جنس و غیره استفاده می‌کنند. آن‌هایی هم که استفاده نمی‌کنند، جزو گروه مشتریان به خصوص قرار نمی‌گیرند.

برای مثال، شما شاید یک فروشگاه کتاب در شهر کوچکی را داشته باشید؛ اما می‌توانید با استفاده از خدمات شبکه‌های اجتماعی و اس ام اس و ایمیل مارکتینگ، اجناس خود را تبلیغ کنید. پس خدمات دیجیتال مارکتینگ فقط برای یک کسب‌وکار اینترنتی نیست. هرکسی که فروشی انجام می دهد یا خدماتی عرضه می‌کند، در این بازار اینترنت مدار نیاز به بازاریابی دیجیتال دارد.

نقش دیجیتال مارکتینگ در رشد کسب‌وکارها چیست؟

هدف اصلی استفاده از ابزارهای دیجیتالی فقط فروش نیست. اگر فقط برای فروش وارد می‌شوید، باید گفت که چیزی جز باخت نصیبتان نخواهد شد. آگاهی برند؛ این را باید سرلوحه کار خود قرار دهید. شرکت دیجیتال مارکتینگ به شما کمک می‌کند تا نام کسب‌وکارتان به یک برند در حوزه اینترنت تبدیل شود.

مراقب باشید که آگاهی برند و افزایش فروش را اشتباه نگیرید.

از کدام ابزارهای بازاریابی دیجیتال باید برای کسب‌وکار خود استفاده کنید؟

هیچ‌گاه در بازاریابی دیجیتال نمی‌توان نسخه واحدی برای همه کسب‌وکارها تجویز کرد. کسب‌وکار شما هدف خاصی را دنبال می‌کند. این هدف ممکن است که آگاهی برند، فروش یا حتی غیر از این ها باشد؛. ممکن است که شما اصلاً به ایمیل مارکتینگ نیاز نداشته باشید یا بازاریابی موبایل بهترین ابزار در برندسازی شما خواهد شد. همه این ها به هدف و مشتریان شما بستگی دارد.

اینکه از کدام ابزار و خدمات استفاده کنید، باید عوامل زیر را در نظر بگیرید:

  • هدف
  • شناخت کامل مشتریان
  • ابزارهای مورد استفاده مشتریان
  • نوع کسب‌وکار
  • چگونگی عرضه کالا
  • موقعیت جغرافیایی
  • چگونگی فروش
  • نوع کالا

چه مدت طول می‌کشد تا به نتیجه رسید؟

اینترنت گسترده است؛ اما برای فعالیت درست در آن باید صبر بالایی داشته باشید. واقعاً نمی‌شود که در یک ماه به فروش میلیونی دست پیدا کرد؛ حداقل ما این قول را به شما نمی‌دهیم. در اینترنت کار نکنید یا درست کار کنید. اگر قصد صحبت از تجربه کنیم، حداقل بازه زمانی سه ماهه برای کسب‌وکارهای کوچک لازم است. آن هم فقط برای سئو سایت تا در کلمه کلیدی مورد نظر و با کمک لینک بیلیدینگ و تکنیک‌های دیگر و به شرطی که پر جست‌وجو نباشد، بالا بیاید.

آگاهی از برند مسئله‌ای است که باید برای آن از قبل برنامه‌ریزی انجام شود. بدون شناخت وارد مرحله اجرایی شدن، شکست صد درصد شما را در پی خواهد داشت. برای همین است که در شرکت‌ها تا یک هفته یا حتی یک ماه با شما جلساتی را برای شناخت و تجزیه‌وتحلیل کسب‌وکار شما تنظیم می‌کنند. بعد تازه نوبت آزمون‌وخطاست که بتوان ابزار مناسب را هم پیدا کرد. این آزمون‌وخطا گاهی تا چند سال هم طول خواهد کشید؛ البته با کمترین ضرر و بیشتر سود.

چه بودجه‌ای را باید کنار گذاشت؟

بودجه فقط پول نیست. نیروی انسانی برای موفقیت در این کار بیشتر مورد نیاز است. البته هردو باید به موازات هم پیش بروند. هزینه‌ای شما برای بهینه‌ سازی آگاهی برند خود در اینترنت هزینه می‌کنید، در واقع یک نوع سرمایه‌ گذاری است. هزینه‌های ابتدایی در نگاه اول شاید بالا باشند؛ اما مطمئن باشید که در صورت کار کردن درست و اصولی، چندین برابر آن به جیب شما بر خواهد گشت.

به هرحال، هرکدام از خدمات و برنامه‌های ریزی مورد نیاز بسته به هدف و اینکه چه بازاری باید تحت پوشش قرار دهند، سختی کار متفاوتی دارند. این سختی کار هزینه را تعیین می‌کند.

همین حالا دیجیتال مارکتینگ کسب‌وکار خود را راه‌اندازی کنید

 وقتی شما این مقاله را تا انتها مطالعه کردید، مسلماً به دنبال خدمات بازاریابی دیجیتال بودید. کسب‌وکاری دارید یا خدماتی عرضه می‌کنید؛ فرقی ندارد. متوجه شده‌اید که با استفاده از ابزارهای اینترنت، می‌توانید برند خود بهتر جا بیندازید. پس چه خوب که با یک شرکت در این خصوص اول از همه مشاوره کنید. مشاوره قدم اول کار است. دیجیتال مارکتینگ ۳۶۰ یا DM360 این کار را برای شما انجام می دهد. ما منتظر تماس شما هستیم.

 

میلاد قارونی

میلاد قارونی

0 دیدگاه

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مطالب مرتبط

ویژگی‌های یک کارشناس روابط عمومی حرفه ای

ویژگی‌های یک کارشناس روابط عمومی حرفه ای

افراد زیادی هستند که شاید این ادعا را داشته باشند که در زمینه روابط‌عمومی عالی هستند اما در بیشتر مواقع، این حرف یک ادعا بیشتر نیست! افرادی که در این زمینه واقعاً نخبه و حرفه‌ای هستند، دارای استعدادهای ذاتی و مهارت‌هایی هستند که این استعدادها در همه انسان‌ها وجود...

ویژگی‌های یک کارشناس روابط عمومی حرفه ای

ویژگی‌های یک کارشناس روابط عمومی حرفه ای

افراد زیادی هستند که شاید این ادعا را داشته باشند که در زمینه روابط‌عمومی عالی هستند اما در بیشتر مواقع، این حرف یک ادعا بیشتر نیست! افرادی که در این زمینه واقعاً نخبه و حرفه‌ای هستند، دارای استعدادهای ذاتی و مهارت‌هایی هستند که این استعدادها در همه انسان‌ها وجود...