قدم اول در تولید محتوا را بدانید

اگر بگوییم که شما از همان زمانی که وارد مدرسه شدید و نوشتن را یاد گرفتید، تولید محتوا کرده‌اید، دروغ نگفته‌ایم. البته تاریخچه تولید محتوا فقط به زمان مدرسه شما برنمی‌گردد، بلکه از زمانی که بشر خواندن و نوشتن را یاد گرفت، محتوا نویسی شروع شد. در واقع، می‌توان گفت که همه ما حداقل برای یک بار هم شده مطلب را نوشته‌ایم و در سیستم تولید محتوای کلی دنیا نقشی بازی کرده‌ایم؛ اما تولید محتوایی که مدنظر ما است و برای وب‌سایت‌ها تعریف شده است، با چیزی که مردم و حتی روزنامه‌نگارها و نویسنده‌ها می‌نویسند، کاملاً متفاوت است.

در نگاه اول، پایه همه آن‌ها یکسان است؛ کسی که برای دل خودش می‌نویسد، نویسنده‌ای که در حال نگارش کتاب جدید خود است و تولیدکننده محتوایی که وظیفه تأمین مطالب یک سایت را عهده دارد، همه باید اول از همه دست به قلم شوند و مطلبی را شروع کنند. مسئله از اینجا شروع می‌شود که تولید محتوا برای سایت و آن چیزی که برای گوگل اهمیت دارد، دارای ساختار مخصوص به خود است که به باید رعایت شود.

تولید محتوا چیست؟

از همین اول این نکته را باید برای شما روشن کنیم. تولید محتوا با نویسندگی متفاوت است. هر دو متخصص این حوزه، ذهنیت و چارچوب کاری مخصوص به خود را دارند. هردو باید عاشق نوشتن باشند؛ اما این کجا و آن کجا.

هدف از تولید محتوا چیست؟

تولید محتوا، در حوزه دیجیتال مارکتینگ مد نظر ما است، به معنای نوشتن یا تولید انواع اطلاعات برای وب سایت یا شبکه‌های اجتماعی برای کاربر نهایی و همان مخاطب است. خیلی سال است که گوگل توجه خود را از سمت تکنیک‌های سیاه و پردردسر خود به سمت تولید محتوا ارگانیک معطوف کرده است. از نظر گوگل، سایت‌هایی که به تولید و نوشتن محتوای ارگانیک و جدید برای مخاطبان خود مشغول هستند، ارزش و اعتباری بالایی دارند. از این رو، رتبه خیلی بیشتری نسبت به رقیبان دریافت می‌کنند.

هدف از تولید محتوا چیست؟

جواب این سؤال به دید پاسخ دهنده بستگی دارد. از نظر کسی که همه چیز را در حوزه سئو می‌بینند، تولید محتوا یکی از مهم‌ترین تکنیک‌هایی است که گوگل به آن‌ها برای رتبه دهی توجه می‌کند. هرچه شما محتوای بیشتر و بر پایه سئو تولید کنید، نتیجه بهتری را دریافت خواهید کرد؛ اما از نظر تولیدکننده محتوا، مسئله متفاوت است. از دیدگاه چنین متخصصی، به دیدگاه ما هم بسیار نزدیک است، هدف از تولید محتوا، نوشتن و قرار دادن اطلاعات مفید و متناسب با نیاز کاربران است تا از این طریق آن‌ها را به سایت خود بکشانید.

کاربران از اینترنت برای پیدا کردن جواب سؤال خود استفاده می‌کنند. برای یک کاربر، سایتی ارزشمند است که به طور کامل جواب سؤال او را داده باشد. حالا این جواب می‌تواند به صورت نوشتاری باشد یا دیگر فرمت‌ها را هم پشتیبانی کند. هدف از محتوا نویس، نوشتن مطالبی است که در آن به نیاز کاربران متناسب با بازار خود در قدم اول پاسخ داده شود. هرچه این محتوا از نظر نوشتن و پاسخ جامع‌تر و باکیفیت‌تر باشد، کاربر بیشتری جذب سایت شده و از طرفی گوگل هم به آن اهمیت می‌دهد.

نیاز نوشتن محتوای باکیفیت چیست؟

در تولید محتوا همیشه صحبت از کیفیت متن و رعایت اصول سئو در نوشتن آن می‌شود. هرچه محتوای شما به درجه بالایی در این حالت‌ها برسند، مسلماً هم کاربر از خواندن آن لذت می‌برد و هم اینکه گوگل به آن توجه بیشتری می‌کند؛ اما برای اینکه یک محتوا بتواند نظر هر دو گروه را جلب کند، چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  • از کلمات خیلی ساده و بدون نیاز به فکر برای معنای آن استفاده شود؛
  • تا جایی که می‌توان از جملات کوتاه‌تر به کار گرفته شود؛
  • اصول نگارشی رعایت شود؛
  • فقط به موضوع اصلی و نیاز کاربر پرداخته شود؛
  • چگالی کلمات کلیدی و جایگاه آن در متن رعایت شود؛
  • به تمامی سوالات و نیاز کاربران پاسخ کامل داده شود؛
  • از فرمت‌های مختلف در نوشتن یک متن رعایت شود.
انواع تولید محتوا

در واقع در تولید محتوا باکیفیت بیشتر از هر چیزی باید به ساده‌نویسی و جامع بودن مطلب توجه کرد. منظور از ساده‌نویسی به معنای به کار بردن کلمات ساده نیست، بلکه کلمات و عباراتی است که درک مقاله را برای تمام کاربران ساده کند. به هرحال، در دنیای اینترنت، شما نظارتی بر نوع ورود افراد ندارید. از این رو، ممکن است که هر کاربری با هر سطح دانشی مطلب شما را بخواند؛ پس باید مقاله متناسب با درک دانش همه باشد.

جامع بودن هم به معنای صحبت کردن در خصوص همه چیز در یک مطلب نیست. برای مثال، ما در همین مقاله، فقط باید در خصوص نکات تولید محتوا صحبت کنیم. در واقع، هر چیزی که لازم است در نوشتن یک متن باکیفیت رعایت شود. حالا صحبت در خصوص سئو، بازاریابی محتوا و غیره که ارتباط با این موضوع دارند؛ اما نوشتن آن‌ها بیشتر باعث زیاده‌روی در متن و خارج شدن حوصله کاربر از خواندن می‌شود.

انواع محتوا

اولین بار که بحث تولید محتوا در وب سایت مطرح شد، توجه بیشتر به سمت نوشتن متن رفت. به هرحال، هم دانش کاربران خیلی بالا نبود و هم اینکه گوگل و ابزارهای اشتراک‌گذارید در دیگر سایت­ها هم مثل امروز در دسترس نبودند. به هرحال، با پیشرفت تکنولوژی و تغییرات سلیقه کاربران، کم‌کم در حال تغییر از فاز محتوا متنی به سمت گرافیکی و ویدئویی هستیم

البته این به معنای از بین رفتن محتوای متنی کامل نیست. متن پایه و اساس تمامی انواع است. اول از همه باید متن و سناریو نوشته شود و سپس باید آن را به فرمت مورد نظر تبدیل کرد.

در حالت کلی انواع محتوا شامل:

  • محتوای متنی (مقاله سایت، رپرتاژ، خبر)؛
  • محتوای تصویری (عکس‌های شبکه‌های اجتماعی، اینفوگرافیک)؛
  • محتوای شبکه‌های اجتماعی (میکروکانتنت)؛
  • محتوای ویدئویی؛
  • محتوای پادکستی.

چک لیست یک تولید محتوای خوب

در آخر، چک لیست یا بهتر بگوییم مواردی که باید در نوشتن یک محتوا باکیفیت و بر اساس اصول سئو در متن رعایت کنیم، شامل موارد زیر است:

  • استفاده از تگ‌های عنوان مانند H1، H2 و H3 و به کار بردن کلمات کلیدی در آن.
  • تکمیل متاتگ‌های تایتل و توضیحات.
  • تعیین لینک داخلی و خارجی.
  • تکمیل متا تگ عکس، ویدئو و صدا.
  • نوشتن خط با تعداد کاراکتر کمتر و پاراگراف‌های کوتاه.
  • تقسیم‌بندی متن به بخش‌های مختلف و قرار یک زیر عنوان برای هرکدام.
  • تعیین قالب کلی ۸٫ استفاده از بالت پوینت، سخنان دیگران.
  • استفاده از کلماتی با معانی ساده و تعیین زبان ساده.
  • در نظر گرفتن پاسخ‌های کاربران در نوشتن متن.
  • نوشتن پیش مقدمه مرتبط قبل از بحث اصلی.
  •  درخواست کاربران برای نوشتن نظر یا به اشتراک گذاشتن آن.
  • قرار دادن دکمه‌های برای اشتراک‌گذاری و مکانی برای دادن نظر آسان.
  • به کار بردن فرمت‌های مختلف در متن.

این مقاله به دست میلاد قارونی در سایت Dm360 تالیف گردیده است.

میلاد قارونی

میلاد قارونی

0 دیدگاه

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مطالب مرتبط

ویژگی‌های یک کارشناس روابط عمومی حرفه ای

ویژگی‌های یک کارشناس روابط عمومی حرفه ای

افراد زیادی هستند که شاید این ادعا را داشته باشند که در زمینه روابط‌عمومی عالی هستند اما در بیشتر مواقع، این حرف یک ادعا بیشتر نیست! افرادی که در این زمینه واقعاً نخبه و حرفه‌ای هستند، دارای استعدادهای ذاتی و مهارت‌هایی هستند که این استعدادها در همه انسان‌ها وجود...

ویژگی‌های یک کارشناس روابط عمومی حرفه ای

ویژگی‌های یک کارشناس روابط عمومی حرفه ای

افراد زیادی هستند که شاید این ادعا را داشته باشند که در زمینه روابط‌عمومی عالی هستند اما در بیشتر مواقع، این حرف یک ادعا بیشتر نیست! افرادی که در این زمینه واقعاً نخبه و حرفه‌ای هستند، دارای استعدادهای ذاتی و مهارت‌هایی هستند که این استعدادها در همه انسان‌ها وجود...