چگونه در ایمیل با کاربران ارتباط مستقیم برقرار کنیم؟

یکی از تفاوت‌های بازاریابی در قدیم و جدید، برقراری ارتباط با کاربران است. در گذشته تنها راه ارتباطی و تبلیغ، استفاده از تلویزیون و آگهی‌های کاغذی بود. در این روش شما مجبور بودید که افراد زیادی را تحت پوشش حوزه تبلیغاتی قرار دهید، افرادی که درصد بسیاری از آن­ها به هیچ وجه در گروه تبلیغاتی شما قرار نمی‌گرفتند. با پیشرفت تکنولوژی و افزایش استفاده از گوشی‌های هوشمند و تبلت و در نتیجه شبکه‌های اجتماعی، برقراری ارتباط تک به تک بین افراد به وجود آمد و خیلی از برندها از همین تکنیک برای تبلیغات محصولات و خدمات خود استفاده کردند.

این نوع برقراری ارتباط باعث می‌شود تا شما به عنوان یک مدیر تبلیغاتی، ارتباط مؤثری با کاربران حوزه کاری خود داشته باشید. به هر حال برای برقراری ارتباط مستقیم، فقط از طریق استفاده از شبکه‌های اجتماعی و پیامک نیست. ایمیل یکی از مؤثرترین روش‌هایی است که شما می‌توانید از آن برای برقراری ارتباط مستقیم با کاربران خود به کار ببرید.

برخی فکر می‌کنند که استفاده از ایمیل دیگر منسوخ شده است؛ اما با توجه به آمارهای به دست آمده که در سایت‌های مختلف نشر داده است، آمار بازدید ایمیل طرفداران خاص خود را دارد و حتی پیشرفت هم داشته است. مهم‌ترین نکته، استفاده اصولی از این روش تبلیغاتی در دیجیتال مارکتینگ است.

در استفاده اصولی چندین تکنیک وجود دارد: چه زمانی ارسال شود؟ به چه افرادی ارسال شود؟ چه قالبی انتخاب شود؟ و چندین سؤال دیگر. یکی از مهم‌ترین مواردی که متأسفانه توجه کمی به آن می‌شود، چگونگی نوشتن متن برای جلب توجه کاربر و برقراری ارتباط مستقیم با او است.

ما در این مقاله قصد داریم تا چند نکته مهم و کاربردی را برای ساخت ایمیل کاربرپسند بیان کنیم. در واقع ایمیلی که بتوانید ارتباط مؤثر و مستقیم برقرار کنید. این جدا از نوع انتخاب متن و قالب است. هرچند اشتراکاتی هم بین آن­ها وجود دارد.

تکنیک‌های ساخت ایمیل با ارتباط مستقیم با کاربر

تکنیک‌های ساخت ایمیل با ارتباط مستقیم با کاربر

  1. پیشرفت کار خود را نشان دهید

بیشتر ایمیل‌هایی که شما دریافت می‌کنید، شامل خبرنامه و فهرستی از آخرین خبر و مطالب است. این برقراری ارتباط مستقیم با کاربر نیست. کاربر فقط در جریان آخرین مطالب شما قرار می‌گیرد و اگر عنوانی او را جذب کند، روی آن کلیک خواهد کرد. این روش روتینی است که در چند سال گذشته در بخش ایمیل مارکتینگ مورد استفاده قرار گرفته است.

ارسال خبرنامه و مواردی شبیه به این، فقط کاربر را در جریان آخرین مطالب و تخفیف قرار می‌دهد. با اینکه چنین تکنیکی یکی از بهترین روش‌های افزایش بازدید از سایت و رتبه آن است؛ اما ارتباط مستقیمی را بین کاربر و مجموعه فعالیت سایت قرار نمی‌دهد.

کاربران امروزه بیشتر علاقه دارند تا در جریان فعالیت‌ها و به عبارتی دیگر پیشرفت شرکت یا فروشگاه مورد علاقه خودشان قرار بگیرند. در واقع با آن‌ها زندگی کنند. هر کاربر وقتی چند بار از سایتی خرید کند، خود را جزئی از خانواده آن می‌داند و از این رو هر خبر و اتفاقی را دنبال می‌کند. همانطور که وقتی در خانواده شما اتفاقی می‌افتد و شما هم در جریان قرار می‌گیرید، سایت هم به همین صورت است؛ اما این مدیر تبلیغات و سایت است که باید به کاربران اجازه چنین کاری را بدهد.

به جای قرار دادن آخرین مطالب، پیشرفت و خبر و اتفاقات شرکت را قرار دهید. اجازه بدهید تا کاربر با شما زندگی کند. همراه شما باشد. او را از خود دور نکنید.

  • ارسال ایمیل بر اساس موقعیت مکانی

متأسفانه بسیاری از مدیران، انبوهی از ایمیل را به کاربران مختلف ارسال می‌کنند. با اینکه ممکن است این کاربران در گروه هدف شما باشند؛ اما درصد کمی از آن‌ها محصولاتتان را خریداری می‌کنند. در واقع بیشتر آن‌ها فقط با کلیک روی لینک وارد سایت شما می‌شوند که نتیجه آن فقط افزایش بازدید سایت است.

متأسفانه این روش یک مشکلی دارد. شما باید سلیقه‌های بسیار زیادی را در نظر بگیرید و در واقع با توجه به زحمتی که می‌کشید، نتیجه مشابهی به دست نخواهید آورد. یکی از بهترین روش‌ها برای دریافت بیشترین بازخورد، ارسال ایمیل شخصی سازی شده بر اساس موقعیت مکانی است. یکی از نمونه ایمیل‌های موقعیت مکانی، ارسال کد تخفیف است؛ برای مثال، بعضی از شهرها عیدهای مخصوص به خود دارند و شما خیلی راحت می‌توانید از این موقعیت استفاده کرده و با ارسال کد تخفیف فروش بیشتری را به دست بیاورید.

همچنین این روش به شما امکان دریافت بازخورد و تحلیل مناسب‌تری را می‌دهد. اینکه چند درصد از ساکنین آن موقعیت از ایمیل استفاده می‌کنند و به عبارتی دیگر چه تعداد ایمیل‌ها باز شده و چه تعداد ورودی کسب کرده‌اید و به این صورت استراتژی بازاریابی اینترنتی بهتری می‌توانید برنامه ریزی کنید.

  • فقط با نام شخصی سازی نکنید

یکی از تکنیک‌هایی که امروزه در شخصی سازی جوابگو نیست، استفاده از نام در اول ایمیل است. اوایل که ایمیل مارکتینگ بسیار باب شده بود، خیلی از متخصصان به استفاده از این تکنیک تأکید می‌کردند؛ اما این نکته را در نظر داشته باشید که کاربران این روزها خیلی باهوش‌تر و پرتوقع‌تر از گذشته شده‌اند.

به کاربر احترام بگذارید، برای شما ارزش قائل می‌شود. بهترین راه برای احترام گذاشتن و دریافت بازخورد مثبت، شخصی سازی ایمیل است. در واقع ایمیل به صورتی از اول تا آخر نوشته شود که کاربر این احساس را کند که یک نویسنده به صورت جدا و تمام وقت، چنین ایمیلی را برای او نوشته است.

دو متن زیر را با هم مقایسه کنید:

« با سلام جناب آقای اصغری

لینک زیر که حاوی نظرسنجی خدمات ما در سال گذشته است، برای شما ارسال شده است. لطفاً با پاسخ کامل به سؤالات نظرسنجی ما را در عرضه خدمات بهتر یاری بفرمایید.»

« با سلام و وقت بخیر جناب آقای اصغری

با توجه به اینکه شما از مهرماه سال گذشته جزو مشتریان ما هستید و این باعث افتخار شرکت ما است که توانسته تاکنون نظر مثبت شما را جلب کند، از این رو در نظر داریم تا در سال آینده، خدمات خود را تغییر دهیم. برای همین از شما خواهش می‌کنیم که به سؤالات نظرسنجی با کلیک روی لینک زیر پاسخ دهید تا به ما در عرضه خدمات بهتر یاری بفرمایید.»

ارتباط با کاربران از طریق ایمیل
  • از تکنیک‌های جدید استفاده کنید

تا چند سال پیش، شما فقط محدود به استفاده از چند قالب خاص در ایمیل مارکتینگ بودید. در واقع خیلی تکنیک ایمیل مارکتینگ پیشرفت نکرده بود و دست طراح و بازاریاب بسته بود؛ اما امروزه تکنولوژی جدیدی به این بازار آمده است که بیشتر از گذشته توجه کاربر را جلب می‌کند. گیمیفیکشن یکی از همین موارد است.

گیمیفیکشن و استفاده از تکنولوژی های گیف باعث سرگرم کردن کاربر برای دیدن محتوای ایمیل و ترغیب او برای ورود به سایت خواهد شد. در واقع هرچه به سمت تولید محتوای ویدئو بروید، نرخ جلب توجه بیشتری را به سمت خود خواهید کشاند. شرکت‌های زیادی هستند که درزمینهٔ تولید محتوای تخصصی و جذاب ایمیل فعالیت می‌کنند. تولید محتوایی که باعث جلب توجه کاربر و ارتباط مؤثرتر با او می‌شود.

  • از کاربر سؤال بپرسید

پرسیدن سؤال بهترین راه به چالش کشیدن کاربر برای پاسخ دادن به سؤالات است. از کاربران در خصوص موضوعی سؤال بپرسید و نظر او را بخواهید. سعی کنید تا مانند مورد ۲، این نظرخواهی و پرسیدن سؤال شخصی سازی شده باشد. در واقع شما با این کار، به کاربر نشان داده‌اید که برای نظر او ارزش قائل هستید. در حالت کلی، هرچه از او بیشتر سؤال بپرسید و نظر او را بخواهید، او ترغیب خواهد شد تا به آن‌ها پاسخ دهد. البته بهتر است که فرمت سؤالات به صورتی باشد که کاربر به راحتی بتواند به آن‌ها پاسخ دهد و وقت کمتری از او بگیرد.

این مقاله توسط میلاد قارونی در سایت DM360 به تأليف رسیده است. کپی با ذکر منبع بلامانع است.

میلاد قارونی

میلاد قارونی

2 دیدگاه ها

  1. فرزانه

    سلام
    من در زمینه تولید محتوی ، بازاریابی و تبلیغات اینترنتی فعالیت می کنم
    همیشه و همیشه و همیشه
    یادتون باشه که یکی از عوامل مهمی که باعث میشه مطالب سایتتون زیاد بازدید بشه عنوان مطالبتونه
    اگه عنوان مطالبتون خوب و جذاب باشه قطعا روی لینک سایتتون بیشتر کلیک میکنن و درنتیجه اعتبار بیشتری پیش گوگل پیدا می کنین و طبعا گوگل هم شما رو به خیلیای دیگه معرفی میکنه
    ولی فکر کردن در مورد ساختن یه عنوان خوب و موثر وقت زیادی رو از آدم میگیره و کار خیلی ساده ای نیست
    اما یه کتاب هست که فکر میکنم خیلی بدردتون بخوره توصیه میکنم حتما یه نگاهی بهش بندازین اینم لینکشه :
    http://barmo.ir/educational/marketing-ads/how-to-write-title.html/
    حتما یه نگاهی بهش بندازید ضرر نمیکنین

    پاسخ

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مطالب مرتبط

ویژگی‌های یک کارشناس روابط عمومی حرفه ای

ویژگی‌های یک کارشناس روابط عمومی حرفه ای

افراد زیادی هستند که شاید این ادعا را داشته باشند که در زمینه روابط‌عمومی عالی هستند اما در بیشتر مواقع، این حرف یک ادعا بیشتر نیست! افرادی که در این زمینه واقعاً نخبه و حرفه‌ای هستند، دارای استعدادهای ذاتی و مهارت‌هایی هستند که این استعدادها در همه انسان‌ها وجود...

ویژگی‌های یک کارشناس روابط عمومی حرفه ای

ویژگی‌های یک کارشناس روابط عمومی حرفه ای

افراد زیادی هستند که شاید این ادعا را داشته باشند که در زمینه روابط‌عمومی عالی هستند اما در بیشتر مواقع، این حرف یک ادعا بیشتر نیست! افرادی که در این زمینه واقعاً نخبه و حرفه‌ای هستند، دارای استعدادهای ذاتی و مهارت‌هایی هستند که این استعدادها در همه انسان‌ها وجود...