در دنیای جذاب و پر رمز و راز روابط عمومی تکنیکها و شیوههای مختلفی وجود دارد که اگر از آنها مطلع باشید و بتوانید در بخش کاری خود به صورت اصولی پیاده سازی کنید، به خوبی قادر هستید که از مزایای آنها بهره مند شوید! در این زمینه باید در نظر داشته باشید که یکی از تکنیکهای معروف و زبانزد در این زمینه Third Party است که در ادامه به صورت کامل در مورد چیستی و تاثیر آن بر روی بخش روابط عمومی صحبت میکنیم!
تکنیک Third Party چیست؟
تکنیک Third Party در واقع یک شیوه و استراتژی برای بازاریابی محسوب میشود که توسط شرکتهای معتبر و زبانزد راهبردهای ارتباطی خلاق یا همان آژانسهای روابط عمومی مورد استفاده قرار میگیرد. در این تکنیک از رسانهها برای منتشر کردن پیامهای مثبت در مورد مشتریان استفاده میکنند.
این تکنیک بسته به نوع هدف و برنامه ای که در نظر گرفته شده است، میتواند شکلها و فرمتهای بسیار متفاوتی به خود بگیرید که از آن بی اطلاع باشید. در میزان موفقیت این تکنیک به طور قطع نمیتوان از نقش و وظیفهی روزنامه نگاران و خبرنگاران رسانهای چشم پوشی کرد. در واقع اگر میخواهید از این تکنیک برای بازاریابی کسب و کار خود استفاده کنید، نیاز به یک پوشش خبری قوی دارید.
تیمهای روابط عمومی کارکشته میدانند که چگونه با افراد تاثیرگذار رسانهای ارتباط برقرار کنند و پیامهای مثبت طراحی شده را به آنها بدهند تا قادر باشند که در فضاهای خود منتشر کنند. هرچقدر که این شیوه را بتوانید به صورت دقیقتر اجرا کنید، قادر هستید که استفاده بیشتری از آن ببرید.
برای این که بهتر متوجه این موضوع شوید، بیاید چند مثال ساده بزنیم که به صورت روزمره با آنها درگیر هستیم! به عنوان مثال تمامی کارگزاران یا دلالان ملک در بنگاههای مشاوره املاک، نقش شخص سوم یا همان third party را دارند! آنها به مشتری احتمالی خریدار یا اجاره کنند یک ملک، توضیحات مثبتی راجع به ملک ارائه میکنند و از آنجا که شخص خریدار یا اجاره کننده ملک، مشاور را صاحب ملک نمیداند در مقابل حرفهای او بدون هیچ گارد یا لجبازی گوش میکند! همین موضوع باعث میشود که مشاور املاک یک قراداد برای اجاره یا خرید ملک تدوین کند!
مثال دیگری که در این زمینه برای زندگی روزمره میتوان استفاده کرد، اشخاصی هستند که یک پرداخت وام را توسط قرض گیرنده تضمین میکنند. همین کار باعث میشود که بانک یا فرد وام دهنده، خیلی راحتتر به شخص اعتماد کند و به او مبلغ مورد نیازش را قرض دهد. در ادامه راجع به این موضوع بیشتر صحبت خواهیم کرد.
چگونه Third Party را تاثیرگذار کنیم؟
در نظر داشته باشید که استفاده صحیح از اهالی رسانه بسیار تاثیرگذار است. در واقع شاید احتیاج داشته باشید که در بخش روابط عمومی خود اقدام به استخدام روزنامهنگار کنید. ژورنالیستی که قادر باشد تصویر مثبت و جذابی از کسب و کار، محصولات و خدمات شما به نمایش درآورد. البته نمایش یک شکل مثبت از حمایت هم میتواند تاثیر خود را به اندازه کافی بر روی کسب و کار شما بگذارد.
در این زمینه باید سعی کنید که به گونه ای این کار را انجام دهید که مردم تصور کنند، رسانه ای که خبر را منتشر کرده است و یا در مورد شما صحبت کرده است، بدون استخدام شدن توسط شما این کار را انجام داده است. این کار در واقع باعث جلب اعتماد مخاطبان میشود و به گونهای آنها را جذب میکند که تاثیر Third Party را میتوانید به چشم خود مشاهده کنید. در این زمینه اگر به صورت حرفهای عمل کرده باشید، کسی متوجه نمیشود که فرد یا گروهی که از شما حمایت کردهاند، در واقع همان نیروهای غیررسمی کسب و کار یا استارتاپ شما هستند.
اصول اخلاقی و تکنیکهای Third Party آیا با هم در تداخل هستند؟
مسئله مهمی که مطرح میشود این است که چون تکنیک شخص ثالث در واقع به نوعی دستکاری شده و گمراه کننده است، آیا با اصول اخلاقی در تداخل است؟ در این زمینه شما حرفهای خود را از زبان شخص دیگری میگویید که در واقع کارمند یا نیروی شما در یک مکان دیگر است و به نفع منافع شما سخن میگوید و در این زمینه بیطرف نیست! در این زمینه نظرات رسانهها و کسب و کارها کاملا متفاوت است و برخی آن را کاملا مخالف اصول اخلاقی و برخی دیگر مشکلی در آن نمیبینند!
در سالهای اخیر شاهد این بودهایم که این تکنیک به صورت زیادی رشد پیدا کرده است و رسانههای مختلف از این شیوه برای بازاریابی کسب و کارها و محصولات آنها استفاده کردهاند. در این زمینه حتی کسب و کارهای مستقلی راه اندازی شده است که به صورت تخصصی در زمینه روابط عمومی و استفاده از تکنیک Third Party مشغول به کار هستند.
شرکتهای Public Relation معتبر و حتی شناخته شده در رابطه با این موضوع نظر خود را به گونهای بیان کردهاند که در آن هیچ مشکلی وجود ندارد و این شیوه کاملا قانونی است. در حقیقت این تکنیک از ضعف درک مردم و یا اعتماد آنها استفاده میکند تا کسب و کار مطرح شود و بتواند مشتریانی را برای فروش محصولات و خدمات جدید یا قدیمی خود پیدا کند.
اگر دوست دارید که از این تکنیک استفاده کرده و نهایت تاثیرگذاری آن را مشاهده کنید، باید یک گروه از افراد زیر را پیدا کنید که حالت ایده آلی برای سخنرانی هستند:
- افراد دارای مسئولیت و مقامات
- افراد دانشگاهی و تحصیل کرده
- رهبران سیاسی
- دیگر مقامهای دولتی
- و …
مثالهایی برای استفاده از تکنیک Third Party در روابط عمومی
اگر دوست دارید که از این تکنیک استفاده کنید، باید در نظر داشته باشید که چگونه میتوانید از آن استفاده کنید. در ادامه سعی کردهایم که مثالهایی در این زمینه برای شما آماده کنیم تا به شما در استفاده از این تکنیک ایده بدهد:
1.فیلم زیبای Wont Back Down
عادیترین و معمولیترین شیوه استفاده از این تکنیک، استخدام روزنامه نگاران و یا رسانههای بزرگ برای شکل دهی این ایده است. در واقع شما میتوانید با استفاده از فرد یا گروهی که دارای مخاطبان هستند، محصولات، خدمات و کسب و کار خود را به شکل مثبت جلوه دهید. این افراد یا گروهها میتوانند پیام شما را به شکل یک ایده، فیلم، کتاب و یا هر نوع محتوای دیگری در معرض مخاطبان خود قرار دهند.
شاید یکی از بارزترین مثالهای استفاده از این تکنیک، فیلم زیبای Wont Back Down ساخته شده در سال 2012 باشد. در این فیلم که داستان والدینی را بیان میکند که دوست دارند که یک مکتب خاص را اصلاح کنند، در واقع تبلیغی بود که قصد داشت در مورد خصوصی سازی مدارس دولتی صحبت کند و به مخاطب این موضوع را یک نیاز نشان دهد. البته منتقدان متوجه این موضوع شدند و برای انتقاد از این فیلم آن را بیان کردند!
2.صنعت دخانیات و استفاده از Third Party
از جمله دیگر مثالهای معروف در زمینه استفاده از این تکنیک میتوان به صنعت دخانیات نسبت داد که بارها از این روش استفاده کرده است. همانطور که خودتان هم با انواع دخانیات آشنا هستید، میدانید که هیچ جای شکی وجود ندارد که چرا این صنعت برای جا بازکردن میان مردم مجبور بود که از این روش استفاده کند و آنها را ترغیب به خرید محصولات خود کند!
در این زمینه معمولا شرکتهای برتر سعی میکنند با صحبت در مورد کمپینهای ضد دخانیات و … حسن نیت خود را نشان دهند اما در واقع اینگونه نیست! شرکتهایی که در این زمینه قدمت طولانی دارند با استفاده از این تکنیک خود را وارد خریدهای روزانه بسیاری از افراد کردهاند که نتیجه ی آن را در فروش بالای دخانیات میتوانید مشاهده کنید.
شاید برای شما جالب باشد که این صنعت برای موجه جلوه دادن خود، دههها از پزشکان، رهبران سیاسی، دانشگاهیان، سینما و … استفاده کرد تا به مردم نشان دهد این موضوع خیلی هم بد نیست و اگر آنها هم از دخانیات استفاده کنند، مشکلی برایشان پیش نمیآید. در گذشته نه چندان دور شما حتی میتوانستید شاهد اسپانسر شدن شرکتهای دخیانیات برای مسابقات ورزشی و حمایت از ورزش باشید!
حتما تا الان چندین موضوع دیگر به ذهن شما رسیده است که در واقع استفاده از تکنیک Third Party و ارتباط آن با بخش روابط عمومی بودهاست. شما میتوانید سوالات و تجربیات خود را در این زمینه با ما و دیگر افراد در بخش نظرات به اشتراک بگذارید.
منابع: tobaccotactics و investopedia و prwatch
0 دیدگاه