۴ گام مهم در استراتژی دیجیتال مارکتینگ کارخانه‌های صنعتی

تدوین دیجیتال مارکتینگ برای هر کسب‌وکاری واقعاً فرآیند پیچیده و سختی است. روشی که شما برای افزایش فروش و برندینگ فعالیتی خاص در اینترنت به کار می‌برید، با دیگر فعالیت‌ها کاملاً متفاوت است و عوامل مختلفی وجود دارد که این تفاوت‌ها را به وجود می‌آورد. کارخانه‌های صنعتی یکی از همین فعالیت‌هایی است که برنامه و استراتژی خاصی برای دیجیتال مارکتینگ خود نیاز دارد؛ برای اینکه مشتریان، نوع بازار و تمامی فعالیت‌های انجام داده شده در آنجا کاملاً خاص و واحد است.

شاید الآن پیش خودتان این ذهنیت به وجود بیاید که کارخانه‌های صنعتی قطب اقتصادی هر کشوری هستند و محصولات تولید شده را تمامی مردم کشور خریداری کنند و برای آن­ها هم می­توان برنامه یکسانی مانند بقیه تنظیم کرد؛ اما باید بگوییم که اول از همه، همه کارخانه‌ها محصولات نهایی تولید نمی‌کنند که مستقیم به دست مصرف‌کننده برسد، درواقع بعضی از آن‌ها تولیدکننده محصولات خام برای دیگر کارخانه‌ها هستند. دوم اینکه، محصول هیچ‌گاه مستقیم از کارخانه به مشتری نمی‌رسد و از طرف شرکت‌های توزیع پخش می‌شود و اول از همه آن‌ها باید این شرکت‌ها برای فروش محصولات خود انتخاب کنند.

اما به هرحال شما به عنوان یک متخصص دیجیتال مارکتینگ یا حتی صاحب یک کارخانه نباید این فکر را کنید که کارخانه‌های صنعتی نیازی به تدوین استراتژی بازاریابی دیجیتال ندارند. بر اساس اطلاعات نوشته شده در سایت searchenginewatch، خرید محصولاتی مانند دوچرخه توانسته رشد ۳۱ درصدی را در سال ۲۰۱۸ نسبت به سال قبل میلادی خود و فقط با استفاده از تبلیغات اینترنتی داشته باشد. جالب است که بدانید که این تبلیغات روی جذب شرکت­های مورد نیاز دوچرخه برای فروش تاثیر بیشتری نسبت به مصرف­‌کننده داشته است.

مهم‌ترین نکته چگونگی تدوین استراتژی دیجیتال مارکتینگ برای کارخانه‌های صنعتی است. به هرحال این کارخانه‌ها مشتریان خاص و محدود خود دارند و قرار نیست که محصولات تولید شده برای مردم عادی هم تولید شود؛ البته شرکت‌های تولید مواد شوینده شاید بتوانند از تکنیک‌های معمولی نیز استفاده کنند؛ اما ما در ادامه قصد داریم تا راهنمای مراحل یک بازاریابی دیجیتال را برای شما بیان کنیم.

تدوین استراتژی دیجیتال مارکتینگ

راهنمای تدوین استراتژی بازاریابی دیجیتال کارخانه‌های صنعتی

  1. مشتریان کاملاً متفاوت هستند

مشتریانی که یک کارخانه ممکن است برای فروش محصولات خود داشته باشد، با مشتریان یک فروشگاه معمولی کاملاً متفاوت است. شرکت‌های تولیدکننده یا فروش محصول به دنبال کارخانه‌ها هستند. این مسئله روی نوع جست‌وجو و نیاز و چگونگی رفتار در هنگام خرید به شدت تأثیرگذار است. درواقع مشتریان یک کارخانه بیشتر دید کلی دارند تا اینکه قصد خرید جزئی محصولی را داشته باشند و به دنبال اطلاعاتی برای فروش هستند که مطمئناً یک فرد عادی توجهی به آن نمی‌کند؛ برای مثال، درجه ذوب یک ماده‌ای کاملاً برای تولیدکننده مهم است، در صورتی که فرد عادی و مصرف‌کننده نیازی به دانستن چنین اطلاعاتی ندارد.

به هرحال شناخت نوع مشتری و دانستن ویژگی‌های او و از همه مهم‌تر اینکه او چگونه از اینترنت برای پیدا کردن کارخانه تولیدکننده نیاز خود استفاده می‌کند، مسئله خیلی مهمی است که متخصص دیجیتال مارکتینگ باید به آن‌ها توجه کند. درواقع، اطلاعاتی که شما باید به دنبال آن باشید، شامل موارد زیر است:

  • مشتریان احتمالی، نوع شرکت‌ها آن‌ها، چگونگی فروش و نیاز آن‌ها
  • بیشترین محصولات یا خدمات استفاده شده
  • چگونگی استفاده و پیدا کردن اطلاعات از اینترنت
  • بیشترین کلمه جست‌وجو شده در اینترنت
  • موقعیت شرکت‌ها
  • نوع صنعت شرکت و اطلاعاتی در خصوص ماهیت خود شرکت
  • رقبای شرکت‌ها و البته رقبای خود شما
  • سیاست‌های خرید شرکت‌ها
  • بودجه شرکت ها برای خرید
  • چگونگی خرید شرکت­ها
  • تعداد خرید شرکت­ها
  • نوع سازمانی شرکت­ها
  • بهینه سازی سئوی داخلی

متخصص دیجیتال مارکتینگ

مهم‌ترین قدم برای شروع در تدوین استراتژی دیجیتال مارکتینگ، بهینه سازی سئو داخلی است. شما به عنوان یک کارخانه وقتی وارد این حوزه می‌شوید، باید سایت قوی داشته باشید. این مسئله برای کارخانه‌هایی که مشتریان بسیار خاص و محدودتری دارند، بیشتر باید مورد توجه قرار بگیرند. درواقع اولین گام شرکت‌ها برای پیدا کردن مکانی که نیاز آن‌ها را رفع کند، اینترنت است و کارخانه‌ای می‌تواند در این گوی پیروز باشد که از قبل روی این مسئله سرمایه گذاری کرده باشد.؛ یعنی سایت او به حدی قوی باشد که بتواند در نتایج جست­و­جوی مشتریان خود نمایش داده شود.

ساختار مناسب، استفاده از کلمات کلیدی اصلی در عنوان و متا تگ توضیحات، داشتن متا تگ توضیحات مناسب، بهینه سازی عکس‌ها از نظر کیفیت و نوشتن تگ Alt، بهینه سازی لینک‌های داخلی و برطرف کردن لینک‌های مشکل‌دار، ثبت‌نام سایت در سایت‌های اصلی مانند گوگل، تعیین کلمه کلیدی اصلی برای صفحه و اقدامات دیگری که هر متخصص دیجیتال مارکتینگی باید به آن‌ها در بهینه سازی صفحات سایت توجه کند.

اما مهم‌ترین نکته در بهینه سازی سئو داخلی سایت، استفاده از کلمات کلیدی بلند است. شرکت برای کارخانه یا کارگاه تولید محصول مورد نیاز خود، هیچ‌گاه از عبارت «فروش ایکس» استفاده نمی‌کند. برای اینکه می‌داند فهرستی از فروشگاه‌های اینترنتی برای او نمایش داده می‌شود. در عوض، او با نوشتن نام دقیق محصول در گوگل، به دنبال این است که سریعاً خود را به کارگاه و کارخانه مورد نظر خود وصل کند و سایت موفق است که در روی کلمات کلیدی بلند و اصلی و از همه مهم‌تر مورد نیاز متمرکز شده باشد. البته پیدا کردن کلمات باید در مرحله قبل انجام شود.

ابزارهای تبلیغاتی اینترنتی

  • صنعت خود را بشناسید

شاید باور نکنید که خیلی از کارخانه‌دارانی که ما با آن‌ها برای تدوین استراتژی دیجیتال مارکتینگ صحبت می‌کنیم، از صنعت خود شناخت کافی نمی‌شناسند. تنها چیزی که برای آن‌ها مشخص است، محصولشان باید به فرد درست به فروش برسد؛ اما تا وقتی که خود شما هیچ شناختی از صنعت خودتان نداشته باشید، به هیچ وجه نمی‌توانید در تدوین استراتژی بازاریابی دیجیتال به شرکت کمک کنید.

شناخت صنعت به شما کمک می‌کند تا اول از همه مشتریان خود را هدفمندتر شناسایی کنید، روش‌های تبلیغاتی را درست انتخاب کنید، نوع ساختار سایت و تولید محتوا و کلمات کلیدی را به درستی تعیین کنید، میزان نرخ فروش از تبلیغات بدانید و از در حالت کلی اینکه بهتر بتوانید مسیر فعالیت خود را به درستی تعیین کنید. شما باید بدانید که صنعتتان چیست و در کجای این حوزه فعالیت دارد.

  • ابزارهای تبلیغاتی اینترنتی را تعیین کنید

مسلماً برای یک کارخانه نمی‌تواند انتظار استفاده از ابزارهای تبلیغاتی زیادی داشت. بیشتر شرکت‌ها فقط از گوگل برای پیدا کردن کارخانه مورد نیاز خود استفاده می‌کنند. استفاده از شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام و تلگرام و غیره شاید بتواند در حد خبرنامه یا برندینگ کمک کند؛ اما اگر قصد صادقانه نگاه کردن داشته باشیم، هیچ کمکی در افزایش فروش نخواهد داشت. البته کارخانه‌های مانند کاله یا هر شرکت بزرگ دیگر که مصرف‌کننده‌ها نقش مهمی در افزایش فروش آن‌ها دارند، ابزارهای تبلیغاتی را نباید فراموش کنند. بهترین ابزار تبلیغاتی برای کارخانه ها تلگرام و دیگر ابزارهای پیام رسانی است که به آن­ها در اطلاع به مشتریان خودشان کمک رسان خوبی است.

این مقاله توسط میلاد قارونی در سایت DM360 تألیف گردیده است.

کپی با ذکر منبع بلامانع است.

میلاد قارونی

میلاد قارونی

0 دیدگاه

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مطالب مرتبط

ویژگی‌های یک کارشناس روابط عمومی حرفه ای

ویژگی‌های یک کارشناس روابط عمومی حرفه ای

افراد زیادی هستند که شاید این ادعا را داشته باشند که در زمینه روابط‌عمومی عالی هستند اما در بیشتر مواقع، این حرف یک ادعا بیشتر نیست! افرادی که در این زمینه واقعاً نخبه و حرفه‌ای هستند، دارای استعدادهای ذاتی و مهارت‌هایی هستند که این استعدادها در همه انسان‌ها وجود...

ویژگی‌های یک کارشناس روابط عمومی حرفه ای

ویژگی‌های یک کارشناس روابط عمومی حرفه ای

افراد زیادی هستند که شاید این ادعا را داشته باشند که در زمینه روابط‌عمومی عالی هستند اما در بیشتر مواقع، این حرف یک ادعا بیشتر نیست! افرادی که در این زمینه واقعاً نخبه و حرفه‌ای هستند، دارای استعدادهای ذاتی و مهارت‌هایی هستند که این استعدادها در همه انسان‌ها وجود...