تبلیغات در استوری یا پست اینستاگرام؟ کدام یک کدام یک برای ما موثرتر است؟ این سؤال یا بهتر بگوییم چالشی است که بسیاری از صاحبان صفحات کسبوکار در اینستاگرام و مدیران شبکههای اجتماعی با آن رودررو هستند. اینکه از کدام بستر برای تبلیغات استفاده کنند تا مزیت بیشتری در برندینگ برای آنها داشته باشد. برای پاسخ به این سؤال، باید تفاوتهای بین استوری و پست را بدانید. آنوقت میتوانید تصمیم بگیرید که از کدام یک برای تبلیغات استفاده کنید.این را بگوییم که انتخاب بین این دو برای تبلیغات در اینستاگرام به شرایط کاری و نوع محصول یا خدمات شما بستگی دارد.
تفاوت تبلیغات در اینستاگرام در استوری یا پست؟
در یکی از مطالعاتی که در خصوص اثربخشی استوری یا پست در تبلیغات در اینستاگرام منتشر شده (در سایتagorapulse.com)، تبلیغات در استوری نتیجه بهتری داشته است:
- 44% ریچ (تعداد کاربران منحصر به فرد) بیشتر
- · 78% کلیک بیشتر
- · 45% هزینه کمتر در دریافت کلیک
البته با توجه به اینکه اینستاگرام در چند سال اخیر تغییرات زیادی داشته است؛ برای همین هر سال باید این تحقیقات انجام شود؛ اما در حال حاضر، استوری ها بیشتر از پست توانستهاند توجه کاربران را به خود جلب کنند.
در ادامه به بررسی تفاوت تبلیغ در استوری و پست اینستاگرام میپردازیم. اینکه کدام یک با توجه به ویژگیهایی که دارد، میتواند نتیجه بهتری برای کسبوکارها داشته باشد. همچنین در اولین گام باید محتوای مناسبی برای استوری خود تولید کنید. اگر میخواهید محتوای خوبی برای اینستاگرام خود تولید کنید، پیشنهاد میکنیم مقاله “چه ایدههایی را برای محتواسازی در اینستاگرام مناسب هستند؟” را مطالعه کنید.
تفاوت نسبت ابعاد
بیشتر ویدئوها در شبکههای اجتماعی در ابعاد 9×16 هستند. البته در این ابعاد برابر با 16×9 است. الا بین این دو چه تفاوتی دارد؟ از آنجا که بیشتر پستها تمام یک صفحه را پوشش نمیدهند و بخشی از متن کپشن و غیره همراه آنها نمایش داده میشود، برای همین عوامل برهم زدن صفحه وجود خواهد داشت. در صورتی که در استوری، تمامی صفحه پوشش داده شده و کاربر چیزی جز تبلیغ نخواهد دید.
مدت زمان تبلیغ
شما 15 ثانیه فرصت دارید؛ البته در استوری به نظر نسبت به پستها کم میآید. هرچند زمان نمایش ویدئوی پستها خیلی بیشتر از استوری است؛ اما باید گفت که در بحث تبلیغ، مشتری حوصله کمتری دارد. او میخواهد در کمتری زمان ممکن، با ماهیت تبلیغ نمایش داده شده آشنا شد. پس 15 ثانیه زمان خیلی خوبی است.
از طرفی این 15 ثانیه یک مزیت دیگری هم در طراحی استوری تبلیغاتی برای شما خواهد داشت. هر قسمت میتواند روی یک بخش تمرکز کند. به این صورت، بیننده راحتتر و سریعتر، باکیفیت و مزایای محصول یا خدمات تبلیغ داده شده آشنا خواهد شد.
صدای ویدئو
صدای ویدئوهای پخش شده در استوری به صورت پیشفرص روشن است؛ برخلاف پستها که بیصدا بوده و کاربر باید روی آنها به منظور پخش صدا کلیک کنید. از آنجا که بیشتر کاربران حواسشان نیست که صدای ویدئوی پست خاموش استتا بخواهند آن را روشن کنند، چند ثانیه اول را از دست خواهند داد. در این موقع مجبور هستند تا باز ویدئو را از اول مشاهده کنند. در صورتی که در استوری، از همان اول صدا واضح و کامل پخش خواهد شد.
قرار دادن CTA در تبلیغات اینستاگرام
در استوری اگر تعداد فالوورهای شما بیش از 10 هزار نفر باشد، میتوانید در استوری خود لینک قرار دهید. به این صورت کاربر با کشیدن صفحه به سمت بالا، وارد صفحه لندینگ پیج شما خواهد شد. همچنین مواردی دیگری مانند CTA هم میتوانند استوری قرار داد: سؤال پرسیدن، سؤالاتچندگزینهای، قرار دادن موقعیت و هشتگ و خیلی موارد دیگر که به نوعی تعامل کاربر را با پست افزایش خواهد داد. حالا این را با پست مقایسه کنید. در پست نهایت میتوانید در چند ثانیه آخر، کاربر را به بازدید از سایت یا خرید تلفنی دعوت کنید؛ بدون هیچ اقدام و تعاملی از سمت او. لینک هم فقط میتوانید در بیو صفحه خود قرار دهید.
این سه قابلیت و تفاوت تا حدی میتوانند نشان دهند که چرا پست از استوری بهتر است. در حقیقت دست طراح یا مدیر برای قرار دادن المانهای مختلف در استوری بسیار بازتر است.
البته اگر بخواهیم چند تفاوت دیگر را بیان کنیم، میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- تبلیغات در صفحه خود برند مادام خواهند بود و اشخاص دیگر در بازه زمانی 12 یا 24 ساعته تبلیغ را
به صورت پست قرار میدهند. - گاهی یکپارچگی در تبلیغات اثر بیشتری روی مخاطب دارد. قطع شدن هر اسلاید و رفتن به اسلاید بعدی در استوری میتواند این یکپارچگی را از بین ببرد. این یکی از موارد ترفند تبلیغات در اینستاگرام است که خود مدیر تبلیغات باید انتخاب کند.
- برای فیلمها یا عکسهای تبلیغاتی که برای طراحی و تولید زحمات زیادی کشیده شده است، استوری با توجه به زمان انقضا 24 ساعته خیلی به صرفه نیست.
حالا سایتagorapulse تحقیقی بین اثربخشی بین دو تبلیغ در استوری و پست انجام داده است ک به دو نتیجه زیر رسیده است. نتایج این تحقیق به صورت است:
با اینکه هزینه تبلیغات استوری کمی از تبلیغات در پست بیشتر بود؛ اما نتیجه به دست آمده اختلاف زیادی داشت. اختلافی که وزن بیشتر آن به سمت کفه استوری بود.
کفه ترازو به سمت استوری سنگینتر است؛ اما باز انتخاب بین این دو به ماهیت تبلیغات مورد نظر شما بستگی دارد. اگر برایتان مهم است که آن تبلیغ ماندگاری بیشتری داشته باشد و از همه مهمتر اینکه محصول یا خدمات معرفی شده، انقضایی ندارند، پست میتواند گزینه خوبی باشد؛ اما اگر به دنبال تأثیرگذاری بهتر با هزینه کمتر هستید، استوری بهتر خواهد بود.
0 دیدگاه