agsdix-fas fa-square-full

smt1 email icon 02184415666 – 05131634634

smt1 email icon info@dm360.ir

.

.

.

.

.

۶ روش برای انفجار استراتژی بازاریابی دیجیتال

اگر برای فعالیت شرکت خود در بستر اینترنت، یک استراتژی بازاریابی دیجیتال تدوین کرده‌اید، اما به نتیجه دلخواه خود نتوانستید دست پیدا کنید، باید بگوییم که عملاً شما اصلاً هیچ کاری نکرده‌اید. در واقع، راهتان اشتباه بوده است. از نظر ما تنها دلیلش نداشتن شناخت کافی از تعریف دیجیتال مارکتینگ و فاکتورهای آن و از همه مهم‌تر تعیین کردن درست هدف از فعالیت و بازارتان است.

متأسفانه این اشتباهی است که خیلی از شرکت‌ها انجام می‌دهند. جالب‌تر این است که بین آن‌ها شرکت‌های بزرگی هم دیده می‌شوند. شرکت‌هایی که حتی فعالیت آن‌ها در حوزه دیجیتال مارکتینگ و تبلیغات اینترنتی هم است.

البته درصد خطا همیشه در این حوزه وجود دارد و نمی‌توان هیچ‌گاه صددرصد به نتیجه برنامه از قبل تنظیم شده دست پیدا کرد. به هرحال عواملی ناخواسته وجود دارد که روی ادامه فعالیت تأثیر می‌گذارد؛ اما شما به عنوان یک متخصص یا حداقل شخصی که به دنبال افزایش فروش و برندینگ اینترنتی خود هستید، باید از روش و تکنیک‌هایی استفاده کنید که شما را به نزدیک‌ترین نتیجه دل‌خواه برساند. ما در ادامه قصد داریم تا ۶ روش را تدوین استراتژی دیجیتال مارکتینگ مناسب بیان کنیم.

ما به این ۶ روش صفت انفجاری داده‌ایم. برای اینکه پایه فعالیت در این حوزه هستند. دیجیتال مارکتینگ یک دانش کلی است و عوامل زیادی را در خود جای داده است. این عوامل بیشتر فنی هستند؛ اما ۶ عاملی که ما قصد بیان آن‌ها را داریم، غیر فنی بوده و باید قبل از شروع کار در نظر گرفته شود. در واقع، این‌ها باید برای تمامی فعالیت‌های این حوزه مانند تولید محتوا، سئو، ایمیل مارکتینگ و غیره در نظر گرفته شود.

۶ روش و پایه و انفجاری در دیجیتال مارکتینگ

  1. روی معیارهای واقعی کسب‌وکارتان تمرکز کنید

در دنیای دیجیتال مارکتینگ نمی‌توان برای دو کسب‌وکار با موضوع فعالیت یکسان، یک نسخه تنظیم کرد. هدف هر کسب‌وکاری متفاوت است. شاید در ظاهر هر دو شرکت در یک زمینه فعالیت کنند؛ اما هدف، مشتریان، چگونگی کسب درآمد، بودجه و خیلی موارد دیگر آن‌ها با یکدیگر فرق دارد.

استراتژی دیجیتال مارکتینگ باید متناسب با هدف و معیارهای هر کسب‌وکار و سازمانی در نظر گرفته شود. البته هدف هرساله تغییر می‌کند؛ برای مثال، شرکتی که به تازگی تأسیس شده است، در سال اول فقط قصد برند شدن را دارد و در سال دوم به دنبال فروش بعضی محصولات خاص خود و در سال سوم به دنبال عرضه خدمات خود به خارج از کشور است. هرکدام هدف مجزایی دارند و از این رو باید برای هرکدام در هرسال یک استراتژی جدیدی تنظیم کرد. مهم این است که این برنامه فقط برای شرکت شما کارایی دارد و نمی‌توان برای مکان دیگری استفاده کرد.

به دنبال اهداف واقعی و البته ارزشمند باشید. هدف شما باید متناسب با توانایی سازمانتان برای رسیدن به آن باشد، پس از قبل باید امکانات سخت افزاری و نیروی انسانی خود را بسنجدید. هرچه از اطلاعات واقعی‌تر استفاده کنید، برنامه دیجیتال مارکتینگ بهتری و باکیفیت‌تری تنظیم خواهد کرد. ارزشمند بودن عامل دیگری که باید هدف شما داشته باشد؛ به عبارتی هدف شما باید ارزش این همه کار را داشته باشد. افزایش تعداد فالوور اینستاگرام نمی‌تواند هدفی ارزشمند باشد که برای یک استراتژی بازاریابی دیجیتال و شبکه‌های اجتماعی تنظیم کنید. بلکه هدف باید برندینگ و افزایش فروش از آن باشد و راه‌های دسترسی به آن در برنامه شما قرار داده شود.

6 روش برای انفجار استراتژی بازاریابی دیجیتال

برای تدوین استراتژی دیجیتال مارکتینگ

  • هدف‌های ارزشمند و واقعی متناسب با توانایی و امکانات کسب‌وکار خود را تعیین کنید؛
  • به دنبال معیارهای قابل اندازه‌گیری باشید؛
  • هر هدف باید تاریخ انقضایی داشته باشد و بهتر است که بیشتر از یک سال نباشد. تمام تلاش و برنامه‌ریزی خود را کنید تا به هدف برسید؛
  • هدف و معیارهای بزرگ را به نمونه‌های کوچک‌تر تقسیم می‌کنید تا برنامه‌ریزی بهتری انجام دهید؛
  • تقویم محتوایی و بازاریابی برای خود داشته باشید.
  • ابزارهای خود را تعیین کنید

وقتی هدف تعیین می‌شود، در واقع شما بیشتر راه رفته‌اید. حالا باید به دنبال تعیین ابزارهای متناسب با هدف خود برای رسیدن به هدفتان باشید. به عبارتی شما باید به دنبال تکنیک‌های در حوزه دیجیتال مارکتینگ باشید که به برندینگ و افزایش فروش کسب‌وکارتان کمک کند.

این ابزارها در حوزه دیجیتال مارکتینگ به موارد زیر تقسیم می‌شود:

  • ایمیل مارکتینگ
  • سئو
  • تبلیغات اینترنتی
  • تولید محتوا
  • شبکه‌های اجتماعی
  • پادکست
  • وبینار

مسئله اینجاست که هرکدام از این‌ها یک رشته تخصصی است. هرکدام برای هدف و فعالیتی در نظر گرفته شده‌اند. یک ابزاری شاید خیلی محبوب باشد؛ اما برای کسب‌وکار شما اصلاً مناسب نباشد. برای اینکه کاربران هدف شما در آنجا قرار ندهند. فروش محصولات کارخانه‌ای نمونه‌ای است که در استفاده از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ به شدت محدودیت دارد. این شما هستید که باید تعیین کنید کدام یک از موارد بالا و مشابه آن‌ها برای ادامه فعالیت دیجیتال مارکتینگ کسب‌وکارتان مناسب است و می‌تواند بهترین نتیجه را به دست بیاورد.

  • مسائل به دور از هدف خود را تعیین کنید

خیلی از معیارها هستند که در ظاهر شاید بتوان در برنامه هدف شما قرار بگیرند؛ اما در واقع دست و پا گیر هستند. این مسئله بیشتر در شبکه‌های اجتماعی نمود پیدا می‌کند. ریچ، انگیجمنت، تعداد لینک و غیره از معیارهایی هستند که همه برای موفق آمیز بودن فعالیت‌های خود استفاده می‌کنند. به نظر ما بهتر است که کمی صادق باشیم. درست است که این‌ها معیارهای اصلی برای فعالیت در حوزه اینترنت و دیجیتال مارکتینگ هستند؛ اما برای همه لازم نیست.

برای یک سایت خبری، تعداد بازدید بیشتر از هر چیزی اهمیت دارد و مدیران تمام تلاش خود را می‌کند تا از تکنیک و ابزارهایی استفاده کند که آن‌ها را به این هدفشان برساند. برای شرکتی که درزمینهٔ تولید محتوای شبکه‌های اجتماعی فعالیت می‌کند، انگیجمنت اینستاگرام اهمیت زیادی دارد. برای یک سایت فروشگاهی، افزایش فروش بیشتر اهمیت دارد و شاید تعداد بازدیدها آن‌چنان اهمیتی نداشته باشد. در واقع ممکن است که معیاری برای کسب‌وکاری اهمیت داشته باشد، در صورتی دیگری به آن توجهی هم نکند. اگر هم بخواهد اهمیت قائل شود، از هدف اصلی خود دور خواهد شد. پس تمامی مواردی که باعث حاشیه و دور نگه داشتن شما از هدفتان می‌شود، دور نگه دارید.

تبلیغات اینترنتی در dm360
  • رقبا چه کار می‌کنند

الآن دیگر کسب‌وکاری وجود ندارد که رقیبی نداشته باشد. در همه حوزه‌ها حتی به صورت سنتی هم که شده، چند نفر فعالیت می‌کنند و رقیب هم محسوب می‌شود. برای شرکتی که قصد فعالیت در اینترنت و تدوین استراتژی دیجیتال مارکتینگ را دارد، توجه به رقبا اهمیت بیشتری از همه باید داشته باشد.

برای بررسی رقبای خود در حوزه دیجیتال مارکتینگ باید به موارد زیر توجه کنید:

  • وب‌سایت
  • نوع محتوای وب‌سایت
  • نوع محصولات
  • چگونگی دسته‌بندی کردن آن‌ها
  • به‌روزرسانی سایت و چگونگی انجام دادن آن
  • شبکه‌های اجتماعی فعال
  • محتوای شبکه‌های اجتماعی و به‌روزرسانی محتوایی آن
  • تبلیغات آن‌ها در دیگر سایت‌ها
  • چگونگی پاسخ دادن آن‌ها
  • رتبه سایت و بررسی فنی

در واقع تا جایی که می‌توانید باید زیروبم سایت رقیب خود را دربیاورید و کاملاً تحلیل کنید. به طور خلاصه فعالیت آن‌ها را رصد کنید. حتی گاهی لازم است که به عنوان مشتری خود را معرفی کرده و از آن‌ها خرید کنید. البته همیشه هم تا این حد لازم نیست. سایت‌هایی مثل گوگل و غیره به شما اطلاعات کافی و کاملی از چگونگی عملکرد سایت‌های رقبای شما می‌دهند. سایت‌های دیگری مانند BuzzSumo، Hootsuite و Sprout Social به شما اطلاعات تحلیل بیشتری نیز نمایش می‌دهند. نکته مهم اینکه همیشه باید در تحلیل رقبا خود را به روز نگه دارید.

  • تغییرات را در نظر داشته باشید

تکنیکی که امروز شما در دیجیتال مارکتینگ استفاده می‌کنید، فردا منسوخ خواهد شد. سرعت تغییرات به حدی بالا است که واقعاً به روز بودن در آن‌ها خیلی سخت است. یک نمونه اگر بخواهیم مثال بزنیم، تغییرات تولید محتوا و گرایش افراد برای دیدن ویدئو تبلیغاتی به جای خواندن متن‌های بلند است. ویدئوهای تبلیغات می‌توانند تا ۱۲۰۰ برابر نسبت به متن عادی در جذب کاربر تأثیرگذار باشد. عدد خیلی بالایی است؟ برای موفق شدن در این حوزه باید آخرین تغییرات حوزه دیجیتال مارکتینگ و به اصطلاح ترندها را در نظر بگیرید.

  • تقویم داشته باشید

با اینکه در خصوص داشتن تقویم بارها صحبت و تأکید شده است؛ اما متأسفانه خیلی از شرکت‌ها این مسئله را رعایت نمی‌کنند. یکی از دلایل، ممکن است پیچیدگی بیش‌ازحد آن باشد. البته این تفکر افراد است که اشتباه فکر می‌کنند. تقویم اصلاً به آن سختی که فکر می‌کنید، نیست. تقویم نقشه راه شما است. به شما نشان می‌دهد که الآن باید به کجا و چگونه بروید و چه ابزارهایی با خود داشته باشید.

  • در تقویم محتوایی نوع فعالیت، تعداد روز فعالیت، نوع شبکه‌های اجتماعی و چگونگی فعالیت در آن‌ها و نوع پست‌های سایت باید اول از همه تعیین شود.
  • به جای تشکیل چندین تقویم محتوایی، یک نمونه ایجاد کنید. به این صورت تمرکز شما هم بهتر خواهد شد.

در واقع هدف از تقویم محتوایی، داشتن یک برنامه زمانی برای فعالیت در شبکه‌های اجتماعی است. تقویم باعث منسجم‌تر شدن ذهن شما شده و از این رو می‌دانید که در هرروز و هر ساعت، چه فعالیتی را باید انجام دهید.

این مقاله توسط میلاد قارونی در سایت DM360 تألیف گردیده است.

کپی با ذکر منبع بلامانع است.

محدثه انبیائی

محدثه انبیائی

۰ نظر

مطالب مرتبط

کمپینی ۴ روزه با ۱۰ میلیون بازدید

کمپینی ۴ روزه با ۱۰ میلیون بازدید

عرضه اولیه یکی از نمادهای بورسی نزدیک بود. شرکت پس از استفاده از ظرفیت‌های صداوسیما نیاز داشت که بیشتر توجه مردم را به عرضه اولیه سهامش جلب کند. اینگونه شد که پروژه تبلیغات سهام در فضای دیجیتال، تنها ۴ روز قبل از عرضه اولیه آغاز شد.

داستان کمپینی با ۱۵۵ میلیون بازدید

داستان کمپینی با ۱۵۵ میلیون بازدید

توضیحات: به دلیل درخواست کارفرما، نام برند در گزارش نیامده است. چالش تعداد زیادی از شرکت‌ها و کسب‌وکارهای خصوصی در پیدا کردن نیروی کار مناسب دچار مشکل بودند. این مشکل از جایی شروع می‌شود که فراخوان جذب نیرو را نمی‌توانند به شکل صحیح و گسترده منتشر کنند و به دست...