بازاریابی محتوا یک فرآیند طولانی و گاهی اوقات طاقت فرسا است. در فرآیند بازاریابی محتوا، محتوا باید به صورت بلند مدت و منظم منتشر شود تا مخاطب در این مسیر با ما همراه شود. اگر موفق شوید که مخاطبین را در طول این مسیر طولانی با خود همراه کنید در پایان شما موفق به جلب اعتماد مخاطبین میشوید و این اعتماد موجب تبدیل مخاطب به مشتری میشود.
یکی از شناخته شده ترین و مرسومترین راههای بازاریابی محتوا، وبلاگ نویسی است. وبلاگها معمولا به دو دسته شخصی و تجاری تقسیم میشوند، در دسته شخصی افراد شروع به نوشتن تجربههای خود میکنند و دسته تجاری معمولا به وبلاگهایی گفته میشود که توسط شرکتها ایجاد میشود.
برای قرار گرفتن وبلاگ در مسیر بازاریابی محتوا، کلی راه در پیش دارید. در این راه ممکن است بیانگیزه شوید یا برخی اوقات خسته بنظر برسید، که نتیجهی آن انتشار نامنظم محتوا یا ناامیدی و بسته شدن وبلاگ است.
در این مقاله قصد داریم راهکارهایی را نشان دهیم که خستگی وبلاگنویس را از تن شما بیرون میکند و جانی تازه به شما میبخشد تا مسیر طولانی بازاریابی محتوا را با قدرت ادامه دهید.
۱-کمی سفر کنید!
سفر در اینجا به معنی سفر فیزیکی و رفتن به دریای شمال یا سواحل جنوب نیست بلکه سفر در اینجا به معنی سفر محتوایی است.
در سفر عادی شما خانهی خود را ترک میکنید و به شوق مشاهدهی مکانهای جدید، پا در راه سفر میگذارید.
در سفر محتوایی نیز شما باید چنین کاری کنید.
وقتی شما در مورد یک موضوع شروع به وبلاگ نویسی میکنید، خواه یا ناخواه در آن موضوع غرق میشوید، در مورد کار خود شروع به گوش دادن پادکست میکنید، ویدئو تماشا میکنید و خودتان را با هر آنچه درباره این موضوع باشد، به زنجیر میکشید.
البته این مسئله امری طبیعی است زیرا غوطهور شدن در یک موضوع برای مدت طولانی، سبب بیمیلی از آن میشود.
اما چاره چیست؟
بسیار سفر باید تا پخته شود خامی
شما باید محتوای خود را ترک کنید و به محتوای دیگری سفر کنید. اگر نویسنده در حوزه ورزش هستید بهتر است برای مدتی ورزش را رها کنید و اخبار مربوط به تکنولوژی را دنبال کنید.
اگر نویسنده در حوزه آموزش هستید بهتراست برای مدتی این حوزه را رها کنید و سری به ورزش بزنید.
رهایی از موضوعی که خیلی با آن سروکار داریم و سفر بین موضوعات مختلفی که با آنها غریب هستیم، باعث غلبه بر بیمیلی ما میشود، از طرفی این سفر از ما فردی خلاق و چند وجهی میسازد.
۲-فرمت تولید محتوا را عوض کنید
یکی دیگر از دلایلی که موجب بیرغبتی شما و یکنواختی مطالب برای مخاطبین میشود، فرمت محتوا میباشد. برای مثال شرکتی را تصور کنید که روزانه برای مخاطبینش مقاله آموزشی منتشر میکند پس از مدتی مخاطبین از خواندن مقالههای بلند این شرکت، خسته میشوند و از طرفی فرد تولید کننده هم به یکنواختی موضوع و بن بست میرسد.
کافیست کمی به فرمت تولید محتوا خود تنوع ببخشید.
امروزه ویدئوها و پادکست ها مخاطبین بسیار زیادی دارند و تولید محتوا با این فرمت ها، محتوای شما را از یکنواختی خارج میکند و به وبلاگ شما جان تازهای میبخشد.
زمانی که ایدههای خود را در فرمت های مختلف به نمایش بگذاریم علاوه بر تنوع محتوا، موجب جذب مخاطب بیشتری نیز میشویم.
امروزه طرفدارن پادکست و ویدئو کم نیستند و تولید محتوا با فرمت های صوتی و تصویری این طرفداران را جذب میکند.
۳-به آرشیو ایدهها سری بزنید
جیمز پترسون یکی از ثروتمندترین نویسندگان جهان است. او همیشه در مستر کلاس نویسندگیاش، هنر آموزان را به آرشیو کردن ایدههایشان تشویق میکند.
جیمز میگوید که در حال حاضر یک پوشه پر از ایده دارد و هر زمان ایدهای برای نوشتن رمان به ذهنش خطور نمیکند سری به این پوشه میزند و با ترکیب چند ایده، رمانی تازه خلق میکند. شاید از همین طریق است که جیمز سالی ۱۴ کتاب منتشر میکند و جزء پرکارترین و پرفروشترین نویسندگان جهان است!
آیا آرشیو ایدهها تا این اندازه حیاتی است؟
چند بار برای شما پیش آمده که در حال مطالعه کتابی غیر مرتبط با فضای کاریتان بودید و یکباره ایدهای محتوایی به ذهنتان خطور کرده است؟
به غیر از مطالعه، چندبار در حال پیادهروی یا در یک مهمانی حضور داشتید و ناگهان ایدههای بکر به سر شما زده است که از قضا عالی و کاربردی هم بوده؟
ایدهها دائم در حال تولید شدن هستند و گاه وبیگاه به سمت شما هجوم میآورند و تنها کاری که لازم است شما انجام دهید تهیه دفترچههای با نام دفترچه ایدههاست که همیشه باید آن را همراه خود داشته باشید و به وسیلهی این دفترچه، بانکی از ایدهها برای خود دستوپا کنید.
هر چه این آرشیو پربارتر و غنیتر باشد، بیشتر میتوانید به آن تکیه کنید و در زمانی که هیچ ایدهای برای تولید محتوا به ذهنتان نمیرسد، میتوانید به این آرشیو رجوع کنید.
۴-برگزاری جلسه پرسش و پاسخ
برگزاری جلسات پرسش پاسخ از جمله کارهای یک تیر و دو نشان است.
حالا چرا؟
جلسات پرسش و پاسخ با مخاطبین، از یک جهت باعث تولید محتوایی میشود که نرخ تعامل آن بسیار بالاست و اکثر جامعهی مخاطبین شما را درگیر میکند و از جهتی موجب شناخت بهتر شما از مخاطبین میشود.
هنگامی که به درستی، جامعه مخاطبین را شناسایی کردید و با نیازهایشان آشنا شدید، به راحتی میتوانید تولید محتوای خود را بهبود ببخشید و محتوایی هدفمندتر و موثرتر تولید کنید.
جلسات پرسش و پاسخ روح تازهای به محتوای شما میبخشد و محتوای شما را از حالت یکطرفه خارج میکند.
تاثیر اصلی جلسات پرسش و پاسخ که مرتبط با موضوع ما مییاشد، ایده یابی بیزینسی در این جلسات است. در جلسات پرسش و پاسخ شما متوجه کمبودهایتان در زمینه تولید محتوا میشوید و بعد از جلسه علاوه بر ارزیابی فعالیتهایتان، میتوانید محتواهای درخواستی مخاطبان را نیز تولید کنید.
امروزه امکاناتی مثل لایو اینستاگرام و سایتهای وب ینار، این کار را برای شما تسهیل کرده اند.
۵-جامعهی خود را برجسته کنید
اگر مخاطبان و کسانی که در رشتهی شما فعالیت میکنند را یک جامعه در نظر بگیریم، همکاری با هر یک از آنها موجب ارتقاء شما نیز میشود.
به عنوان مثال اگر شما مدرس کسبوکارهای آنلاین هستید، افراد بسیاری در این زمینه هستند که مانند شما به این کار مشغولند و وظیفهی شما این است که در مرحلهی اول این افراد و مخاطبینشان را شناسایی کنید و در مرحلهی بعد شروع به تعامل و برجستهسازی این افراد و جوامع کنید.
اما چرا ما باید رقیب خودمان را برجسته کنیم؟
این افراد رقیب شما نیستند بلکه بخشی از جامعههای هستند که شما و مخاطبینتان عضو کوچکی از آن هستید.
نکتهی مثبت بعدی در برجستهسازی این است که وقتی دو رهبر یک جامعه (مثلا دو استاد در یک حوزه) یکدیگر را برجسته میکنند علاوه بر انتقال تجربیات باعث میشوند که مخاطبینشان با یکدیگر مشترک شوند و هر یک سهمی بزرگتری از یک جامعه را دربرگیرند.
شما میتوانید از راههای مختلفی با جامعه خود ارتباط برقرار کنید، لایو مشترک در اینستاگرام برگزار کنید، پادکستی با حضور این افراد ضبط کنید، در یکی از ویدئوهایتان از این افراد یاد کنید یا هر کاری که مسبب اشتراک گذاری تجریهها شود.
این مقاله به دست داوود هاشم زاده در سایت دی ام ۳۶۰ تالیف گردیده است. کپی با ذکر منبع بلامانع است.
0 دیدگاه