اگر از تولید محتوا متنفر شدید!

 

بازاریابی محتوا یک فرآیند طولانی و گاهی اوقات طاقت فرسا است. در فرآیند بازاریابی محتوا، محتوا باید به صورت بلند مدت و منظم منتشر شود تا مخاطب در این مسیر با ما همراه شود. اگر موفق شوید که مخاطبین را در طول این مسیر طولانی با خود همراه کنید در پایان شما موفق به جلب اعتماد مخاطبین می­‌شوید و این اعتماد موجب تبدیل مخاطب به مشتری می­‌شود.

یکی از شناخته­ شده‌ ­ترین و مرسوم­‌ترین راه‌­های بازاریابی محتوا، وبلاگ نویسی است. وبلاگ‌‌­­ها معمولا به دو دسته شخصی و تجاری تقسیم می­‌شوند، در دسته­ شخصی افراد شروع به نوشتن تجربه‌­های خود می­‌کنند و دسته تجاری معمولا به وبلاگ‌­هایی گفته­ می­‌شود که توسط شرکت‌­ها ایجاد می‌­شود.

 برای قرار گرفتن وبلاگ در مسیر بازاریابی محتوا، کلی راه در پیش دارید. در این راه ممکن است بی­‌انگیزه شوید یا برخی اوقات خسته بنظر برسید، که نتیجه‌­ی آن انتشار نامنظم محتوا یا ناامیدی و بسته شدن وبلاگ است.

در این مقاله قصد داریم راهکارهایی را نشان دهیم که خستگی وبلاگ‌نویس را از تن شما بیرون می­‌کند و جانی تازه به شما می­‌بخشد تا مسیر طولانی بازاریابی محتوا را با قدرت ادامه دهید.

۱-کمی سفر کنید!

سفر در اینجا به معنی سفر فیزیکی و رفتن به دریای شمال یا سواحل جنوب نیست بلکه سفر در اینجا به معنی سفر محتوایی­‌ است.

در سفر عادی شما خانه­‌ی خود را ترک می­‌کنید و به شوق مشاهده‌­ی مکان­‌های جدید، پا در راه سفر می­‌گذارید.

در سفر محتوایی نیز شما باید چنین کاری کنید.

وقتی شما در مورد یک موضوع شروع به وبلاگ نویسی می­‌کنید، خواه یا ناخواه در آن موضوع غرق می­‌شوید، در مورد کار خود شروع به گوش دادن پادکست می­‌کنید، ویدئو تماشا می­‌کنید و خودتان را با هر آنچه درباره این موضوع باشد، به زنجیر می­‌کشید.

البته این مسئله امری طبیعی­ است زیرا غوطه‌­ور شدن در یک موضوع برای مدت طولانی، سبب بی‌­میلی از آن می‌­شود.

اما چاره چیست؟

بسیار سفر باید تا پخته شود خامی

شما باید محتوای خود را ترک کنید و به محتوای دیگری سفر کنید. اگر نویسنده در حوزه ورزش هستید بهتر است برای مدتی ورزش را رها کنید و اخبار مربوط به تکنولوژی را دنبال کنید.

اگر نویسنده در حوزه آموزش هستید بهتراست برای مدتی این حوزه را رها کنید و سری به ورزش بزنید.

رهایی از موضوعی که خیلی با آن سر­وکار داریم و سفر بین موضوعات مختلفی که با آن­ها غریب هستیم، باعث غلبه بر بی­‌میلی ما می­‌شود، از طرفی این سفر از ما فردی خلاق و چند وجهی می­‌سازد.

 

فرمت تولیدمحتوا را تغییر دهید

۲-فرمت تولید محتوا را عوض کنید

یکی دیگر از دلایلی که موجب بی­رغبتی شما و یکنواختی مطالب برای مخاطبین می­شود، فرمت محتوا می­باشد. برای مثال شرکتی را تصور کنید که روزانه برای مخاطبینش مقاله آموزشی منتشر می­کند پس از مدتی مخاطبین از خواندن مقاله­های بلند این شرکت، خسته می­شوند و از طرفی فرد تولید کننده هم به یکنواختی موضوع و بن بست ­می‌­رسد.

کافی­ست کمی به فرمت تولید محتوا خود تنوع ببخشید.

 امروزه ویدئوها و پادکست ها مخاطبین بسیار زیادی دارند و تولید محتوا با این فرمت ها، محتوای شما را از یکنواختی خارج می­‌کند و به وبلاگ شما جان تازه­ای می­‌بخشد.

زمانی که ایده­‌های خود را در فرمت های مختلف به نمایش بگذاریم علاوه بر تنوع محتوا، موجب جذب مخاطب بیشتری نیز می­‌شویم.

امروزه طرفدارن پادکست و ویدئو کم نیستند و تولید محتوا با فرمت های صوتی و تصویری این طرفداران را جذب می­کند.

۳-به آرشیو ایده‌­ها سری بزنید

جیمز پترسون یکی از ثروتمندترین نویسندگان جهان است. او همیشه در مستر کلاس­ نویسندگی­‌اش، هنر آموزان را به آرشیو کردن ایده­‌هایشان تشویق می­کند.

جیمز می­‌گوید که در حال حاضر یک پوشه پر از ایده دارد و هر زمان ایده­ای برای نوشتن رمان به ذهنش خطور نمی­‌کند سری به این پوشه می­‌زند و با ترکیب چند ایده، رمانی تازه خلق می­‌کند. شاید از همین طریق است که جیمز سالی ۱۴ کتاب منتشر می­کند و جزء پرکارترین و پرفروش­ترین نویسندگان جهان است!

آیا آرشیو ایده­‌ها تا این اندازه حیاتی است؟

چند بار برای شما پیش آمده که در حال مطالعه کتابی غیر مرتبط با فضای کاریتان بودید و یک‌باره ایده­ای محتوایی به ذهنتان خطور کرده است؟

به غیر از مطالعه، چندبار در حال پیاده‌­روی یا در یک مهمانی حضور داشتید و ناگهان ایده‌ه­ای بکر به سر شما زده است که از قضا عالی و کاربردی هم بوده؟

ایده­­ها دائم در حال تولید شدن هستند و گاه­‌ وبی‌گاه به سمت شما هجوم می­‌آورند و تنها کاری که لازم است شما انجام دهید تهیه دفترچه‌ه­ای با نام دفترچه­ ایده‌­هاست که همیشه باید آن را همراه خود داشته باشید و به وسیله‌­ی این دفترچه، بانکی از ایده­‌ها برای خود دست­‌وپا کنید.

هر چه این آرشیو پربارتر و غنی‌­تر باشد، بیش­تر می‌­توانید به آن تکیه کنید و در زمانی که هیچ ایده­ای برای تولید محتوا به ذهنتان نمی‌رسد، می‌­توانید به این آرشیو رجوع کنید.

 

۴-برگزاری جلسه پرسش و پاسخ

برگزاری جلسات پرسش  پاسخ از جمله کارهای یک تیر و دو نشان است.

حالا چرا؟

جلسات پرسش و پاسخ با مخاطبین، از یک جهت باعث تولید محتوایی می­‌شود که نرخ تعامل آن بسیار بالاست و اکثر جامعه‌­ی مخاطبین شما را درگیر می­‌کند و از جهتی موجب شناخت بهتر شما از مخاطبین می­‌شود.

هنگامی که به درستی، جامعه مخاطبین را شناسایی کردید و با نیازهایشان آشنا شدید، به راحتی می­‌توانید تولید محتوای خود را بهبود ببخشید و محتوایی هدفمندتر و موثرتر تولید کنید.

جلسات پرسش و پاسخ روح تازه­ای به محتوای شما می‌­بخشد و محتوای شما را از حالت یک‌طرفه خارج می­‌کند.

تاثیر اصلی جلسات پرسش و پاسخ که مرتبط با موضوع ما می‌یاشد، ایده یابی بیزینسی در این جلسات است. در جلسات پرسش و پاسخ شما متوجه کمبودهایتان در زمینه  تولید محتوا می­‌شوید و بعد از جلسه علاوه بر ارزیابی فعالیت‌­هایتان، می­‌توانید محتواهای درخواستی مخاطبان را نیز تولید کنید.

امروزه امکاناتی مثل لایو اینستاگرام و سایت­‌های وب ینار، این کار را برای شما تسهیل کرده اند.

۵-جامعه‌­ی خود را برجسته کنید

اگر مخاطبان و کسانی که در رشته­‌ی شما فعالیت می‌­کنند را یک جامعه در نظر بگیریم، همکاری با هر یک از آن­ها موجب ارتقاء شما نیز می­‌شود.

به عنوان مثال اگر شما مدرس کسب­‌وکارهای آنلاین هستید، افراد بسیاری در این زمینه هستند که مانند شما به این کار مشغولند و وظیفه­‌ی شما این است که در مرحله­ی اول این افراد و مخاطبینشان را شناسایی کنید و در مرحله‌­ی بعد شروع به تعامل و برجسته‌سازی این افراد و جوامع کنید.

اما چرا ما باید رقیب خودمان را برجسته کنیم؟

این افراد رقیب شما نیستند بلکه بخشی از جامعه‌ه­ای هستند که شما و مخاطبینتان عضو کوچکی از آن هستید.

نکته­ی مثبت بعدی در برجسته‌­سازی این است که وقتی دو رهبر یک جامعه (مثلا دو استاد در یک حوزه) یکدیگر را برجسته می­‌کنند علاوه بر انتقال تجربیات باعث می­‌شوند که مخاطبین‌شان با یکدیگر مشترک شوند و هر یک سهمی بزرگتری از یک جامعه را دربرگیرند.

 

شما می‌­توانید از راه­‌های مختلفی با جامعه خود ارتباط برقرار کنید، لایو مشترک در اینستاگرام برگزار کنید، پادکستی با حضور این افراد ضبط کنید، در یکی از ویدئوهایتان از این افراد یاد کنید یا هر کاری که مسبب اشتراک گذاری تجریه‌­ها شود.

این مقاله به دست داوود هاشم زاده در سایت دی ام ۳۶۰ تالیف گردیده است. کپی با ذکر منبع بلامانع است.

 

محدثه انبیائی

محدثه انبیائی

0 دیدگاه

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مطالب مرتبط

ویژگی‌های یک کارشناس روابط عمومی حرفه ای

ویژگی‌های یک کارشناس روابط عمومی حرفه ای

افراد زیادی هستند که شاید این ادعا را داشته باشند که در زمینه روابط‌عمومی عالی هستند اما در بیشتر مواقع، این حرف یک ادعا بیشتر نیست! افرادی که در این زمینه واقعاً نخبه و حرفه‌ای هستند، دارای استعدادهای ذاتی و مهارت‌هایی هستند که این استعدادها در همه انسان‌ها وجود...

ویژگی‌های یک کارشناس روابط عمومی حرفه ای

ویژگی‌های یک کارشناس روابط عمومی حرفه ای

افراد زیادی هستند که شاید این ادعا را داشته باشند که در زمینه روابط‌عمومی عالی هستند اما در بیشتر مواقع، این حرف یک ادعا بیشتر نیست! افرادی که در این زمینه واقعاً نخبه و حرفه‌ای هستند، دارای استعدادهای ذاتی و مهارت‌هایی هستند که این استعدادها در همه انسان‌ها وجود...