بازاریابی چریکی چیست؟

اگر گذارتان به مترو تهران خورده باشد، به احتمال زیاد نمونه‌ای از بازاریابی چریکی را دیده‌اید. می‌پرسید که چگونه؟ تا به حال به دستگیره‌های مترو دقت کرده‌اید؟  همان دستگیره‌هایی که شما با دست آن‌ها را برای حفظ تعادل خود نگه می‌دارید.

بعضی مواقع این دستگیره‌ها شکل خاصی دارند؛ برای مثال،  شبیه به یک قوطی هستند که در آن‌ها مقداری ماده غذایی ریخته شده است.  از آنجا که شکل دستگیره شبیه به نگهدارنده مواد است، به راحتی توجه شما را جلب می‌کند.

این نمونه‌ای از بازاریابی چریکی است. بازاریابی که این روزها شاهد افزایش استفاده از آن‌ها در ایران هستیم. البته باید گفت بازاریابی چریکی یا پارتیزانی خیلی سال است که در دنیا توسط برندهای مشهور استفاده می‌شود.

حال می‌خواهیم بدانیم که  دقیقاً بازاریابی چریکی چیست و چه مزیت‌های می‌تواند برای کسب‌وکارهای مختلف داشته باشد.

تعریف بازاریابی چریکی

بازاریابی چریکی یا بازاریابی پارتیزانی نوعی تبلیغات بوده که در آن از روش‌های نامتعارف و نامعقول برای تبلیغات و برندینگ استفاده می‌شود.  روش‌هایی که شما اصلاً فکرش را نمی‌کنید.

به عبارت دیگر اصلاً به ذهنتان نمی‌رسد چیزی که می‌بینید یک تبلیغ است.  هدف از این تبلیغات این است که شما را درگیر خودش کند؛ اما شما متوجه نشوید. در واقع به صورتی باشد که شما را در همان اول تحت تأثیر قرار دهد و جنبه تبلیغاتی آن را فراموش کنید.

اصول اولیه در بازاریابی چریکی چیست

بازاریابی چریکی خود بخشی از علم بازاریابی است.  یکی از اهداف بازاریابی این است که شما بتوانید اول از آن مشتریان فعلی خود را نگه دارید. این مسئله در نوع بازاریابی پارتیزانی بیشتر از همه باید مورد توجه قرار گیرد. البته باید گفت هدف اصلی در این مارکتینگ این است که شما در بازار فعلی خود فعال بوده و آن را از دست ندهید.

برای اینکه در این نوع بازاریابی بتوانیم موفق‌تر عمل کنید،  باید اول از همه بر اساس نوع محصول خود، نیاز کاربران حاضر را  کامل درک کنید.  مسئله درک نیاز کاربر اهمیت زیادی دارد. هر بازاریابی چریکی نمی‌تواند موفق شود، مگر اینکه بتواند نوعی تبلیغ ایجاد کرده که حداقل یکی از خواسته‌های کاربران را آن اشاره کرده باشد.

بازاریابی پارتیزانی

مطالعه مقاله زیر هم توصیه می شود

با اصول بازاریابی اینترنتی آشنا شوید

اجازه بدهید تا با یک مثال  بهتر مسئله‌ درک نیاز کاربر را در بازاریابی چریکی توضیح دهیم. تمامی مشتریان شما نیاز به ساعت دارد؛  اما ساعتی که متناسب با دست آن‌ها باشد.  برای همین  یک مشتری در یک مغازه ساعت فروشی  ده‌ها ساعت وقت صرف می‌کند تا یک مورد را پیدا کند. یک نمونه آن در عکس زیر قابل مشاهده است.  یک شرکت تبلیغاتی این نیاز را کامل درک کرده و با ساخت دستگیره‌های اتوبوس شبیه ساعت یک نمونه بازاریابی چریکی به وجود آورده است.  به این صورت مشتری هم تعادل خود را حفظ کرده و هم شکل ساعت با دست خود تطبیق می‌دهد.

برای رسیدن به این مرحله باید دو مورد را در نظر بگیریم. ترکیب هنر و روانشناسی. در واقع باید گفت در این نوع بازاریابی روانشناسی حرف اول را میزند. روانشناسی از این لحاظ که شما بتوانید روشی را به کار ببرید تا در ذهن مشتری شما بیشتر تثبیت شود. سپس با استفاده از ترکیب هنر و ایده خود،  یک روش نامتعارف را ایجاد کنید.

مقاله زیر را مطالعه کنید

موبایل مارکتینگ چیست؟

مزیت‌های بازاریابی چریکی

اول از همه باید بگویم که هدف این نوع بازاریابی برندسازی است.  نوعی برند سازی که فقط از طریق روش‌های نامتعارف به دست می‌آید.  در واقع شما باید  به دنبال افزایش آگاهی کاربران فعلی‌تان نسبت به محصولات و خدماتتان باشید.

به هر حال این بازاریابی مزیت‌های زیر را به همراه خواهد داشت:

  • نسبت به  بسیاری از روش‌ها کم هزینه‌تر خواهد بود.  در واقع این بازاریابی را بازاریابی بدون پول می‌نامند. نوعی تبلیغات که فقط باید از قدرت تخیل خود استفاده کنید.
  • از آنجا که غافلگیر کننده است، بیشتر در ذهن مخاطب شما باقی می‌ماند.
  • بهتر می‌توان نیاز مخاطب و چگونگی برطرف کردن آن را نشان داد.
  • امکان استفاده از آن در بسیاری از نقاط نیز وجود دارد. در واقع برخلاف تصور رایج محدودیتی برای مکان کاربرد آن نمی‌توان قائل شد. (فقط به شرطی است که به درستی استفاده شود.)

چرا بازاریابی چریکی این روش مورد استفاده قرار می‌گیرد؟

ای روزها مردم به دنبال خلاقیت هستند. تبلیغ یک برند و بیان مزیت‌های آن نمی‌تواند به خودی خود فردی را به مشتری شما تبدیل کند. آن‌ها  تا خود تجربه و حس نکنند و درون آن نباشند دیگر اشتیاقی برای خرید نخواهند داشت. خلاقیت، چیزی که بازاریابی چریکی دقیقاً به دنبال آن است. در بازاریابی پارتیزانی سعی می‌شود تا از روش‌های نامتعارف که در گذشته اصلاً استفاده نشده است، برای تبلیغ به کار رود.

از طرف دیگر هزینه کمی برای اجرا نیاز دارد. شما فقط کافی است یک چیزی را ساخته و از آن برای تبلیغات استفاده کنید.  چیزی شبیه به صندلی‌های کیت کت.  یک بار می‌سازید و در یک مکان  پر رفت‌وآمد قرار می‌دهید. یک فرد وقتی خسته است نیاز دارد تا شکلاتی میل کند. وقتی روی صندلی می‌نشیند این حسی به او در وجود می‌آید که کیت کت نیاز او را فهمیده و خواسته با او همدلی داشته باشد.

در ادامه با خواندن مقاله‌ی زیر می‌توانید با روش دیگری از بازاریابی آشنا شوید.

۸ نمونه موفق بازاریابی محتوا در سراسر جهان!

انواع بازاریابی چریکی

  محیطی

نوعی بازاریابی است که شما در بیشتر مکان مشاهده می‌کنید. این نوع بازاریابی برای کسب‌وکارهایی که در مرحله ابتدایی و اوایل برندسازی به سر می‌برند، بسیار مناسب است.

 مردمی

هدف از این نوع بازاریابی ایجاد حس علاقه مردم نسبت به برند است. در واقع سعی می‌شود تا با ایجاد یک روش تبلیغاتی رابطه‌ای بین بازار و مردم ایجاد شود.

 ویروسی

هدف از این نوع بازاریابی ساخت یک نوع تبلیغی است که بتواند دهان به دهان بین مردم بچرخد.  در واقع این بازاریابی یکی از بهترین روش‌ها از همه مهم‌تر کم‌هزینه‌ترین روش‌ها است.

 حضوری

در واقع چیزی شبیه به محیطی است؛ اما با این تفاوت که تداوم بیشتری دارد. در واقع  می‌توان از روش‌های بازاریابی پارتیزانی حضوری در مواد زیادی استفاده کرد مانند تبلیغات فیلم‌ها.

 بازاریاب پوستری

این بازاریابی هنوز مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ اما با پوستر نباید اشتباه شود. در واقع هدف از بازاریابی چریکی پوستری، ساخت پوستر کاملاً متفاوت برای جلب توجه افراد است.

اصول اولیه بازاریابی چریکی

چند نمونه بازاریابی چریکی

 استیکر ردیت

ردیت یکی از سایت‌های که در آن می‌توان به آخرین مطالب سایت‌ها دسترسی پیدا کرد. در واقع ردیت را صفحه جلوی اینترنت می‌نامند و یکی از محبوب‌ترین ساعت‌های جهان با بیش از ۳۶ میلیون کاربر و ۱۶۹ میلیون بازدید واحد در ماه است. به هرحال افرادی هستند که این شبکه را نمی‌شناسند. برای همین ردیت نیاز به تبلیغات سایت خود دارد. مسئولان را دید برای تبلیغات خود از یک بازاریابی چریکی خیلی ریز و کوچک و اخلاق آن استفاده کردند و آن استفاده از استیکر های ردیت و نصب آن روی مکان‌های مختلف است.

 تبلیغات معکوس دومینو

نوشتن پیام تبلیغاتی روی دیوارها یا کف خیابان یک روش مرسوم بین بازاریابان است؛ اما بعضی برندها فقط با کمی خلاقیت توانستند با استفاده از این روش خود را محبوب‌تر کنند. این روزها دیگر افراد به نوشته عادی توجه نمی‌کند؛ اما اگر نوشته‌ای برعکس نوشته شود، درصدد آن هستند که جمله را بخوانند.  همین رویکرد ساده می‌تواند برای لحظه نام برند شما را در زمان کوتاهی در ذهن مخاطب حک کند.

تبلیغ فیلم تلویزیونی

Prison Break  یکی از محبوب‌ترین سریال‌ها در دهه اخیر بوده است. مدیران تبلیغاتی این فیلم توانستند با یک تبلیغ ساده و خلاقانه زمان نمایش سری جدید را معرفی کنند. آن‌ها از یک تیکه کوچک آهنی داخل کیک استفاده کردند. به این صورت که وقتی افراد کیک را برش می‌دهند با مانع برخورد کرده و آن را برمی‌دارند که  جمله زیر روبه‌رو می‌شود:

سری جدید این سریال در ۱۹ نوامبر نمایش داده خواهد شد.

بهبود فضای زندگی

IKEA  یک شرکت تبلیغاتی است که در سال ۲۰۰۶ توانست با اجرای یک کمپین محبوبیت بالایی به دست بیاورد. آن‌ها با شعار زیباتر کردن و راحت‌تر کردن زندگی،  محصولات خود  انجمن مبل، میز، پرده و غیره را در ایستگاه‌های اتوبوس و مترو پاریس و لندن قراردادند  و محیطی شبیه به یک اتاق راحتی ایجاد کردند. در واقع هدف آن‌ها این بود تا به مردم بگویند که وسایل ساده می‌توانند زندگی زیباتری داشته باشید.

این مقاله توسط میلاد قارونی در وب‌سایت DM360 تالیف گردیده است. کپی با ذکر بلا مانع است.

میلاد قارونی

میلاد قارونی

0 دیدگاه

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مطالب مرتبط

ویژگی‌های یک کارشناس روابط عمومی حرفه ای

ویژگی‌های یک کارشناس روابط عمومی حرفه ای

افراد زیادی هستند که شاید این ادعا را داشته باشند که در زمینه روابط‌عمومی عالی هستند اما در بیشتر مواقع، این حرف یک ادعا بیشتر نیست! افرادی که در این زمینه واقعاً نخبه و حرفه‌ای هستند، دارای استعدادهای ذاتی و مهارت‌هایی هستند که این استعدادها در همه انسان‌ها وجود...

ویژگی‌های یک کارشناس روابط عمومی حرفه ای

ویژگی‌های یک کارشناس روابط عمومی حرفه ای

افراد زیادی هستند که شاید این ادعا را داشته باشند که در زمینه روابط‌عمومی عالی هستند اما در بیشتر مواقع، این حرف یک ادعا بیشتر نیست! افرادی که در این زمینه واقعاً نخبه و حرفه‌ای هستند، دارای استعدادهای ذاتی و مهارت‌هایی هستند که این استعدادها در همه انسان‌ها وجود...