آژانس دیجیتال مارکتینگ DM360
 

طرز تهیه یک محتوای خوشمزه

شما را به صرف پارمیگینا ملانزین دعوت می­ کنم. مهمان من باشید.

این غذا یکی از معروف­ ترین غذاهای ایتالیایی­ ست و طرفداران زیادی دارد.

فرض می­ کنیم شما دعوت من را قبول کردید. غذا سرو می­ شود و برای اولین بار پارمیگینا ملانزین را می­ بینید.

ظاهر جذاب و وسوسه­ برانگیزی دارد… امتحانش می­ کنید.

ادامه دارد…

 

 

 

 

در این مقاله قصد داریم شما را با مفهوم محتوا و راه­های تولید و توزیع آن آشنا کنیم.

محتوا، اطلاعات و یا مفاهیمی ­ست که قصد دارید به مخاطبین خود منتقل کنید. بعضی­ ها می­ نویسند، بعضی شعر می­ گویند، عده ­ای نقش می­ کشند و بعضی آواز می ­خوانند و فیلم می ­سازند. تمامی این­ها، محتواهایی ­ست که با اهداف مشخصی تولید و توزیع می­ شوند. در واقع محتوا، توشه ­ای ­ست که در مسیر تعامل با یکدیگر از آن استفاده می­ کنیم. این تعامل شکل­ های مختلفی دارد.

ما در این مقاله به مباحث مربوط به تولید محتوا با هدف بازاریابی و تبلیغات می ­پردازیم. گاه زمانی می­ رسد که نیاز دارید رونق بیشتری به کارتان دهید. شاید اصلا در ابتدای راه هستید و می ­خواهید کسب و کار خود را معرفی کنید. هنگامی که به عرصه تبلیغات رجوع می­ کنید، در اصل می ­خواهید با صرف هزینه­ ای محدود، بازگشت سرمایه­ ای سودمند داشته باشید. اما با نگاه به فراز و فرود شرکت­ ها و بسیاری از برندها، می­ بینیم که هر تبلیغی نتیجه دلخواه را به همراه نداشته و حتی در مواردی منجر به ورشکستی و پایان کار شده است. به این نتیجه می­ رسیم که تبلیغات، عرصه حساس و گسترده­ ای ست. کارشناسان و تحلیل ­گران به نامی در این زمینه تحقیق می ­کنند و با برگزاری کارگاه ­ها و سخنرانی­ های متعدد، اهمیت این عرصه را روز به روز پررنگ ­تر جلوه می­ دهند.

متفاوت نبودن در تبلیغات، خودکشی محسوب می­ شود. ( ویلیام برنباخ)

در این مقاله با ما همراه باشید تا قدم به قدم، چم و خم کار دست تان بیاید.

 

گاهی می ­دانیم که چه می­ خواهیم بگوییم اما اینکه چطور بیان کنیم تا حق مطلب ادا شود، کار را سخت می­ کند. انتخاب شیوه مناسب برای بیان مقصود خود، نیاز به جانب­ سنجی و درک درستی از شرایط دارد. تولید محتوا نیز مشابه همین حالت است.

 راجع ­به چه موضوعی می ­نویسیم؟

ابتدا باید به طور دقیق بدانیم که قرار است درباره چه موضوعی محتوا تولید کنیم. برندها، محصولات تولیدی، کارخانه­ ها و ادارات، کمپین­ ها و … . هرکدام از این­ها فرم محتوایی مخصوص به خود را می طلبند. هیچ وقت نمی­ توان برای یک برند لباس مشابه یک کارخانه، محتوای تبلیغاتی تولید کرد.

 هدف از تولید محتوا را تعیین کنید

هدف ­گذاری در ابتدای پروسه تولید محتوا، نقش تعیین ­کننده ­ای دارد. باید بدانیم که چرا این محتوا ساخته می ­شود و به دنبال چه نتیجه ­ای هستیم. امروزه اغلب افراد برای رونق ­دهی به فعالیت و کسب و کارشان به سراغ شرکت­ های تبلیغاتی می­ روند، در این حالت نیز، تعیین ­کننده هدف، فرد صاحب کار است. شما، چه اگر خود، صاحب فعالیتی هستید و می­ خواهید محتوا تولید کنید، یا اینکه می ­خواهید تولید محتوای خود را به یک آژانس تبلیغاتی بسپارید، حتما ریزهدف­ های خود را از ساخت محتوای تبلیغاتی­ تان مشخص کنید و آن­ها را بنویسید. گاهی محصول یا فعالیت شما دارای نکته­ ای خاص و منحصربه فرد است و شما می­ خواهید مخاطب متوجه آن شود. محتوای شما باید به آن نکته به صورت شفاف و درشت، اشاره کند. حال اگر این نکته را با مسئول شرکت تبلیغاتی در میان نگذارید، این ویژگی در میان سایر ویژگی­ های نرمال و رایج فعالیت­ تان، گم خواهد شد. پس اگر محتوا را به منظور معرفی کار خود می ­سازید، یا قصد اطلاع­ رسانی خاصی دارید، اگر مژده اتفاق جدیدی را می ­خواهید به مخاطبین خود بدهید و یا هر قصدی که از تولید محتوای­ تان دارید، حتما آن را مشخص کنید و تمرکز بیشتر را روی آن موضوع قرار دهید.

 هر کدام از این روش ­ها، به میزان لازم

انواع محتوا از جمله؛ محتوای متنی، گرافیکی، صوتی و… برای انتقال پیام یا معرفی کار شما وجود دارد و باید سنجید کدام نوع محتوا، اثربخشی پیام شما را بیشتر می­ کند.

         محتوای متنی

همه ما روزانه، بارها و بارها با محتوای متنی رو به ­رو هستیم. از پیامک­های ارسالی به تلفن ­همراه گرفته تا مطالب وب ­سایت­ ها و نوشته ­های روی دیوار و روزنامه­ ها و بروشورها و… . شاید بتوان گفت عمق تاثیری که محتوای متنی در ذهن مخاطب می­ گذارد بیشتر از سایر محتواها باشد، چرا که محتوای متنی این فرصت را به شخص می ­دهد تا به تک ­تک واژه ­های استفاده شده فکر کند و ارتباط بگیرد. همین امر کار را برای نویسنده سخت می ­کند. انتخاب واژگانی مناسب و کنارهم قرار گرفتن آن­ها در یک جمله، می­ تواند ترکیبی طلایی را به ارمغان بیاورد و در غیر این صورت، یک فراموشی حلبی!!

محتوای متنی خوب، با عنوانی خاص و جذاب شروع می ­شود. به طوری که مخاطب را ترغیب می ­کند ثانیه ­ای مکث کند. متن با ساختاری منسجم و روان، خواننده را همچنان پای مطلب تتان نگه می دارد. این طور بگوییم که سعی کنید با مخاطب تان راحت باشید، چرا که قبل از هرچیز او باید به شما اعتماد کند. زمانی که این اعتماد شکل گرفت، پیام شما به مقصد رسیده است.

 

       محتوای تصویری/گرافیکی

محتوای تصویری و گرافیکی جذابیت ­های خاص خودش را دارد. با این روش، پیام شما در کوتاه­ ترین زمان ممکن به مخاطب منتقل می­ شود. جذابیت­ های بصری و متفاوت بودن آن منجر به موفقیت محتوای شما و کسب بازخورد مطلوب خواهد شد. باید توجه داشت که در هر بازه ­ای، سلیقه مردم، سمت و سویی خاص دارد. شناسایی این سلیقه و استفاده هوشمندانه از آن، می­  تواند رمز موفقیت شما باشد. از آنجایی که محتوای تصویری، ارتباط سریعی با مخاطب برقرار می­ کند، باید سعی کرد در کسری از ثانیه جلب توجه نمود و آن را در ذهن مخاطب هک کرد. همیشه به خاطر داشته باشید؛ تصویر خوب، فراموش نمی ­شود. به عنوان مثال؛ بعضی بیلبوردهایی که در سطح شهر می ­بینید در واقع محتوایی تصویری هستند که حامل پیامی تبلیغاتی، اطلاع­ رسانی و یا فرهنگی می باشند. شاید اگر به جای استفاده از تصویر، از متن استفاده می ­شد، تاثیر مطلوب را در ذهن من و شما نمی­ گذاشت.

 

       محتوای صوتی

جمله آشنایی که در سال­های اخیر بسیار به گوش ­مان می ­خورد؛ وقت کم می­ آوریم. چه می­ شود کرد؟ چطور محتوای­ مان را به سمع و نظر مخاطبین­ مان برسانیم. گره کار به کمک امکانات نسبتا جدیدی باز شده است. بهره­ گیری از پادکست­ ها و انتشار محتوای صوتی، این امکان را به شما می ­دهد تا به آن دسته از مخاطبانی که وقت کافی برای مطالعه ندارند نیز دسترسی پیدا کنید. در محتوای صوتی، از زیاده­ گویی بپرهیزید. سعی کنید کوتاه و شفاف به موضوع مورد نظرتان بپردازید و البته با کد گذاری­ های جذاب و ادامه دار، مخاطب را تا انتها نگه دارید. صداگذاری دلنشین با رعایت حرمت و احترام شخص شنونده، از دیگر نکاتی­ ست که در محتوای صوتی می­ بایست رعایت شود. در عین حال گاهی فضاسازی مفرح و سرگرم­ کننده در کنار انتقال مفاهیم مورد نظر، می­تواند تاثیر مثبتی در میزان بازخورد از محتوای صوتی شما داشته باشد.

 

دست به قلم شوید

تولید محتوای تبلیغاتی مثل راه رفتن روی جدول کنار خیابان­ هاست. یک سمت جدول رو به پیاده روست و امن است، شما می ­توانید با تولید محتوایی سر راست و مستقیم، به معرفی کالا یا کسب و کار خود بپردازید. مخاطب هم تکلیف خودش را می­ داند، تصمیم با اوست که متقاضی محصول شما باشد یا نه. اما سمت رو به خیابان خطرناک است، و آن زمانی ­ست که می ­خواهید با بیانی غیرمستقیم و ظاهری جذاب، مخاطب را متقاعد کنید محتوای شما را تا انتها بخواند و چه بهتر که متقاضی محصول یا کسب و کار شما شود. اما باید مراقب باشید. با مخاطبینی بسیار باهوش و تیزبین مواجه هستید. اگر متن شما دچار تملق یا اغراق­ گونه باشد، خواننده را از دست داده ­اید. اگر هم با مقدمه­ چینی طولانی و حاشیه­ گویی سعی در نگه داشتن او دارید، باید بگویم باز هم شکست خواهید خورد. دیگر کسی حوصله خواندن متن­ های پیچیده و پرلفت و لعاب را ندارد. اگر محتوای شما جذاب و کنجکاوکننده، درعین حال بار آموزشی یا آگاهی­ب خشی داشته باشد، شانس شما بالا می­ رود.

به عنوان یک نویسنده، تنها ابزار شما کلمات است.

در دنیای بازاریابی، عوامل مختلفی را باید در نظر گرفت. اینکه محصول یا کسب و کار شما از چه نوعی است، چه بازار هدفی دارد و شرایط کنونی سایر رقبا چگونه است. تولید محتوایی یونیک و جذاب به صورتی که بیشترین آگاهی ­بخشی را در کنار جنبه تبلیغاتی خود داشته باشد، بسیار حائز اهمیت است.

 

نگارش محتوای تبلیغاتی یا همان کپی­ رایتینگ، نیازمند مهارت نویسندگی در کنار آگاهی و دانش در حیطه بازاریابی است. کپی ­رایترها با تحقیق و شناخت روانی از مخاطب هدف، متن مناسب و خلاقانه­ ای را به گونه ­ای کنجکاوکننده می­ نویسند و خواننده را پای صحبت خود نگه می ­دارند. در واقع هرجمله یا عبارتی که در سطح شهر یا فضای مجازی می­ بینید و شما را چندثانیه ­ای متمرکز می کند، حاصل فکر و مهارت یک کپی­ رایتر است.

به قول “جف آی ریچاردز” ؛ خلاقیت بدون استراتژی را هنر می ­نامند. خلاقیت با استراتژی را تبلیغات گویند.

پس می­ توان گفت، کپی­ رایترها هنرمندانی استراتژیک هستند.

 

امروزه بیشتر محتواهای تبلیغاتی در دنیای مجازی و وب­ سایت­ها منتشر می­ شوند. هدف اولیه، بالا بردن تعداد بازخورد مطلب مورد نظر است. کپی ­رایترها با آنالیز شرایط و توانمندی که دارند، متنی خلاقانه و مناسب را نوشته و در صفحات مجازی بارگزاری می­ کنند.

مهم­ترین بخش یک متن تبلیغاتی، تیتر آن است. تیترهای کلیشه­ ای و تکراری، عمر خود را کرده­ اند. مخاطب بلافاصله با دیدن این قبیل تیترها از متن شما رد می­ شود. از طرفی تیتر نباید فریبندگی و اغراق متعجب­ کننده ­ای داشته باشد. تیتر بایستی با استفاده از کلماتی متداول و آشنا، در مخاطب اعتمادآفرینی کند و این حس را به او بدهد که این محتوا ممکن است برای او سودمند باشد. در عین حال، خوب است که تیتر، جای خالی در ذهن مخاطب ایجاد کند و شخص در پی جواب سوالی که در ذهنش نقش بسته، سراغ ادامه متن برود. همانطور که می­ بینید، انتخاب یک تیتر مناسب، بسیار بسیار مهم و تاثیرگذار است؛ از آن غافل نشوید.

از اولین و همچنان مرسوم­ ترین راه­های بازاریابی اینترنتی، ایمیل مارکتینگ است. در این روش شما به طور مستقیم با مخاطب ارتباط می­ گیرید. در اینجا تیتر، همان عنوان ایمیل شماست. عنوان باید به قدری درست و جذاب باشد تا مخاطب را مجاب به باز کردن آن کند. در این گونه متون، مخاطب باید این پیام را از متن شما دریافت کند که شما نه تنها طمعی برای چپاول سرمایه او ندارید، بلکه کسب و کار شما برای او سودآور نیز هست و شما صرفا یک پیشنهاد بسیار خوب را به او داده­ اید. در کنار پیام تبلیغاتی خود، می­ توانید با چند آفر رایگان، حسن نیت خود را اثبات کنید. همچنین اگر فایل پی ­دی­ اف یا تصویری از مزایای فعالیت خود یا اطلاعات عمومی سودمند در این رابطه را به ایمیل خود پیوست کنید، شاید حس اعتماد بیشتری نسبت به شما حاصل شود. در ایمیل­ مارکتینگ، پیام خود را به هر تعداد افرادی که می­ خواهید می فرستید، و زمانی که جوابی دریافت کردید، نیمی از راه موفقیت طی شده است. همچنان از مهارت­ های کپی­ رایتینگ استفاده کنید، موفقیت حتمی خواهد شد.

اما تولید محتوا برای وب ­سایت کمی متفاوت است. افراد به واسطه یک کلیک، ظرف چند ثانیه وارد وب­ سایت شما می­ شوند و نکته مهم اینجاست که اگر نتوانید همان ابتدا نظرشان را جلب کنید، با کلیکی دیگر از صفحه شما خارج می­ شوند.

از آنجایی که تولید محتوای باکیفیت باعث افزایش چشمگیر رتبه وب­سایت در گوگل می­ شود، تاکید می کنیم که سراغ کپی کردن محتوا نباشید، چرا که سریعا توسط موتورهای جستجوگر گوگل شناسایی می­ شوید و امتیاز منفی خواهید گرفت.

تولید محتوا بر طبق اصول سئو به معنای بهینه­ سازی سایت برای موتورهای جستجوگراست. باید تلاش کرد تا وب­ سایت ما جزو پیشنهادهای اول گوگل قرار گیرد. از ترفندهای نگارش متن، طبق اصول سئو، به کاربردن کلمات کلیدی پرجستجو است که مرتبط با کار و فعالیت شما باشد. با یک بررسی سریع می­ توان دست یافت که بیشترین آمار جستجوی سایت گوگل از میان عباراتی که کلمه کلیدی شما در آن است، چیست. می­ توانید از آن عبارات ایده بگیرید و در وب­ سایت خود در رابطه با آن­ها نیز مطالبی را قرار دهید. توجه داشته باشید که بارگزاری مطالب بی­فایده و نامربوط، به اصطلاح اسپم شناخته می ­شوند و برای وب­ سایت شما امتیاز منفی خواهد داشت. پس تا می­توانید مطالب مفید و سودمند و البته غیرکپی در وب­ سایتتان قرار دهید. حتی می­توانید مطالب مفید و سودمند مرتبط به فعالیت ­تان را از وب سایت­های خارجی پیدا کنید و ترجمه آن را در سایت­ تان بگذارید.

بسیار خب. همانطور که باهم گفتیم، یک محتوای تبلیغاتی زمانی موفق است که مخاطب خود را متقاعد کند پیشنهادش را بپذیرد.

پارمیگینا ملانزین، محتوایی بود که عنوان جذابی داشت. شما با دعوت من کنجکاو شدید که بدانید این پارمیگینا ملانزین چیست!

خط دوم را خواندید. اطلاعات کم اما کافی در اختیارتان قرار دادم. شما ترغیب شدید که این غذا را بچشید. ظاهر جذاب و خوشمزه­ای داشت. دیگه مطمئن شدید که حتما می­خواهید آن را مزه کنید. تمام شد. من موفق شدم.

جالب است بدانید که پارمیگینا ملانزین، ترکیبی از بادمجان پخته شده، گوجه­فرنگی و پنیر است. شاید اگر در معرفی اولیه­ام این اطلاعات را می­دادم، به تست کردن آن ترغیب نمی­شدید. اشتباه برداشت نکنید، کپی­رایتینگ، ابزاری برای گول زدن مخاطب نیست. صرفا یک مهارت است تا هم به فروشنده و هم به شما، یک شانس بدهد.

شاید شما هم یکی از طرفداران دوآتیشه پارمیگینا ملانزین شدید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *