آژانــس دیـجیـتال مارکتینگـــ DM360
 

سال ۲۰۱۹ را با تکنیک‌های برتر سئو آغاز کنید

در دنیای سئو بروز بودن بیشتر از هر چیز دیگری اهمیت دارد. هرسال که می‌گذرد و تکنولوژی پیشرفته­تر می­شود، گوگل هم تغییراتی در ساختار الگوریتم‌های خود برای رتبه دهی به صفحات اعمال می‌کند. بعضی از تکنیک‌ها را از رده خارج شده و استفاده آن‌ها باعث جریمه گوگل می‌شود و اهمیت بعضی تکنیک‌ها را بیشتر از گذشته خواهد شد.

در دو ماه آخر هرسال میلادی، متخصصان سئو همیشه آخرین بلاگ های سئو گوگل را بررسی می‌کنند تا ببینند که استراتژی این موتور جست­وجو در سال آینده میلادی چگونه تغییر خواهد کرد. البته گوگل قرار نیست که هرسال تکنیک جدیدی را اضافه کند، بلکه با توجه به پیشرفت تکنولوژی و نیاز جامعه، تکنیک‌هایی را که بیشتر از همه در سال جدید برای افزایش رتبه سایت اهمیت دارد، معرفی می‌کند. فقط ممکن است که در این تکنیک‌ها تغییراتی را به وجود بیاورد.

ما در ادامه مقاله قصد داریم تا چند ترند مهم که گوگل در سال ۲۰۱۹ میلادی به آن‌ها اهمیت ویژه‌ای می‌دهد، معرفی کنیم. این ترندها هیچ‌کدام جدید نیستند و در سال گذشته هم مورد استفاده قرار می‌گرفتند؛ اما امسال گوگل به سایت‌هایی که آن‌ها را در ساختار خود به کار می‌برند، اهمیت ویژه‌ای می‌دهد.

 

هدف گوگل از تغییرات الگوریتم خود در سال ۲۰۱۹ چیست؟

اما قبل از اینکه در خصوص تکنیک‌های سئو و تغییرات آن در گوگل صحبت کنیم، ابتدا بهتر است که هدف این تغییرات را بدانیم. اینکه چرا در هرسال میلادی، تکنیک‌های سئو تغییر می‌کند و دستاوردهای این به‌روزرسانی چیست؟

اجازه بدهید که با یک مثال، دلیل اهمیت گوگل نسبت به تغییرات تکنیک‌های سئو گوگل را بهتر بیان کنیم. در چند سال گذشته، سایت‌هایی که کلمات کلیدی را به تعداد بسیار زیادی در متن خود به کار می‌بردند، به راحتی در صفحه اول گوگل قرار می‌گرفتند و اصلاً هم اهمیت نداشت که متن نوشته شده آن‌ها ارتباطی به موضوع مورد جست‌وجوی شما دارد یا خیر.

این روش متأسفانه باعث شده بود تا سایت‌هایی با محتوای باکیفیت، همیشه از دیدرس گوگل دور بمانند؛ اما مدیران گوگل تصمیم گرفتند تا با تغییرات الگوریتم خود، سایت‌هایی پیروی کننده از سیاست کلمه کلیدی زیاد را مورد جریمه بسیار سختی قرار داده و در عوض آن‌هایی که کیفیت بالایی در مطالب خود رعایت کرده بودند، در صفحات اول قرار دهد. نتیجه این کار باعث شد که امروزه وقتی که شما عبارتی را جست‌وجو می‌کنید، سایت‌های غیرمرتبط خیلی کمتری نسبت به گذشته در صفحه اول مشاهده خواهید کرد.

تکنیک‌های برتر سئو در سال ۲۰۱۹

  1. واکنش گرا بودن صفحات سایت

یک ساعت گردش در شهر و مکان‌های عمومی لازم است تا ببینید که بیشتر افراد امروزه از گوشی‌های هوشمند یا تبلت خود برای انجام خدمات و پیمایش در اینترنت استفاده می‌کنند. چند سال پیش گوگل بیان کرد که نسخه موبایل، یکی از عوامل رتبه دهی سایت است؛ اما امروزه اولین عاملی که گوگل به عنوان برای ارزیابی سایت نگاه می‌کند، رسپانسیو بودن آن است. اینکه سایت شما و المان‌های آن به درستی در گوشی و تبلت نمایش داده شود و کاربر برای خواندن مطالب نیازی به بزرگنمایی نداشته باشد، مهم‌ترین تکنیکی که باید در طراحی نسخه موبایل در نظر بگیرید.

  1. سرعت سایت

فقط کافی است تا سایت شما یک ثانیه از سایت رقیب دیرتر بارگذاری کامل شود، به راحتی گوی رقابت را هم از نظر کاربر و هم از نظر گوگل از دست خواهید داشت. این روزها که اکثر افراد وقت سرخاراندن هم ندارند و به دنبال این هستند تا فعالیت‌هایشان را در سریع‌ترین زمان ممکن انجام دهند، سرعت عملیات اهمیت بیشتری دارد. صفحه سایت شما باید حداکثر ۳ ثانیه بارگذاری کامل شود، در غیر این صورت باید جای لینک خود را به دیگران بدهید.

  1. تولید محتوا

تا چند سال پیش، تولید محتوا برای سایت یعنی نوشتن یک مطلب که کلمات کلیدی زیادی داخل آن به کار رفته است و کیفیت محتوا هم خیلی هم اهمیت نداشت؛ اما امروزه گوگل این استراتژی را کاملاً منسوخ اعلام کرده است و برعکس به سایت‌های که محتوای باکیفیت تولید می‌کنند و برای کاربران خود ارزش قائل هستند، اهمیت بیشتری قائل می‌شود.

شاید از نظر خودتان بپرسید که تولید محتوای باکیفیت از نظر گوگل چیست؟

محتواهایی که نیاز کاربران را در نظر می‌گیرند و آن‌ها را در مطالب خود پاسخ دهد، محتوای باکیفیت به حساب می آیند.

اما گوگل چگونه متوجه این مسئله می‌شود؟

در واقع هرچه میزان تعامل کاربران نسبت به مطلب یک صفحه بیشتر باشد، گوگل برای آن ارزش بیشتری قائل خواهد شد.

  1. جست‌وجوی صوتی

سرویس جدیدی که به تازگی توسط گوگل رونمایی شده است. این سرویس که در مرورگر کروم قابل استفاده خواهد بود، به کاربران این امکان را می‌دهد تا با استفاده از صوت خود و به جای نوشتن عبارتی در باکس گوگل، مطالب خود را پیدا کنند.

در مطلب زیر اطلاعات کاملی در خصوص معرفی و تکنیک جست و جوی صوتی نوشته شده است:

با جستجوی صوتی گوگل بیشتر آشنا شوید

  1. لینک بیلدینگ

تا چند سال پیش، شما خیلی راحت می‌توانستید با تبادل لینک بین چند سایت، رتبه صفحات خود را در یک کلمه کلیدی افزایش دهید؛ اما در دو سه سال اخیر به ویژه در سال ۲۰۱۹، این تکنیک کاملاً منسوخ شده و حتی جریمه سختی هم در پیش خواهد داشت. دریافت لینک از نظر گوگل باید به صورت طبیعی و با میل و اراده خود کاربر صورت بگیرد. انجام تبلیغات و تبادل نه تنها هیچ مزیتی برای سایت شما ندارد، بلکه رتبه صفحه را هم پایین خواهد آورد.

به جای آن، روی تولید محتوای باکیفیت تمرکز کنید. هرچه محتوا باکیفیت و جالب باشد، بیشتر در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته می‌شود و از این طریق لینک بیشتری دریافت خواهید کرد. این نکته را بدانید که دریافت لینک از شبکه‌های اجتماعی به مراتب ارزش خیلی بیشتری نسبت به تبادل با دیگر سایت‌ها خواهد داشت.

  1. جست‌وجوی عکس

چند وقت پیش گوگل عنوان کرد که در ابزار وبمستر خود، بخشی برای نمایش و تحلیل ورودی‌ها به سایت از طریق جست و جوی عکس قرار داده است. گوگل دلیل اضافه کردن چنین ویژگی را به خاطر افزایش جست و جوی بالای عکس توسط کاربران عنوان کرد. این مسئله، خود را وقتی بیشتر نشان می‌دهد که کاربر به دنبال عکس محصولی خاص باشد.

چگونگی نمایش عکس‌ها هم شبیه به لینک است. هرچه صفحه‌ای رتبه بالا داشته باشد، عکس‌های آن هم در اول کادر نشان داده می‌شود. البته فقط این مسئله ملاک نیست، بلکه بهینه‌سازی عکس از نظر کیفیت و اندازه و همچنین توجه به متاتگ های Alt و Title و به کار بردن کلمات کلیدی مرتبط در هرکدام، از عواملی هستند که باعث افزایش رتبه عکس در جست‌وجو می‌شود.

  1. افزایش تجربه کاربری

افزایش تجربه کاربری به ساختار سایت برمی‌گردد. اگر کاربر به راحتی بتواند در همان اول متوجه موضوع سایت شما شود و با سه کلیک به خواسته خود برسد، شما برنده شده‌اید؛ اما اگر مراحل و پیدا کردن مطلب مورد نظر برای او سخت و گنگ باشد، خیلی سریع سایت را ترک خواهد کرد و تجربه بدی هم از آن خواهد داشت. حالا سرعت پایین سایت و تناسب نداشتن رنگ‌های المان‌ها به یکدیگر را هم برای داشتن یک تجربه کاربری بد اضافه کنید.

  1. تولید ویدئو

کاربران نسبت به مطالب گرافیکی و ویدئویی واکنش بهتری نشان می‌دهند. استفاده از ویدئو برای معرفی محصولات بیشتر می‌تواند نسبت به متن توجه کاربران به خود جلب کند و از این رو میزان اشتراک‌گذاری ویدئو و حتی لینک صفحه را به شدت افزایش می‌دهد. در واقع به این روش بازاریابی ویدئویی می‌گویند که شما با تولید ویدئوی باکیفیت و اختصاصی، نرخ بازدید صعودی بیشتری جذب خواهید کرد.

  1. استفاده از عبارات کلیدی بلند و مفهومی

گوگل به تازگی دست به تغییراتی در استفاده از کلمات کلیدی در مطالب خود کرده است. در این تغییر، مطالبی که به جای تمرکز روی استفاده از کلمات کلیدی، عبارت‌های بلند و هم‌خانواده به همراه توضیح آن‌ها به کار می‌برند، از نظر گوگل بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرند. هدف گوگل از این تغییر، تمایل نویسنده‌ها برای نوشتن مطلب کامل در خصوص یک موضوع و کاربرپسند شدن مطلب است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *